LAJIKUVAUS: Paritanssi on tanssia, jota kaksi ihmistä tanssivat yleensä kosketuksissa toisiinsa. Yhteisellä tanssikuviolla, koreografialla, on merkittävä sija tapahtumassa (Wikipedia). 

 

Meidän kokeilu on täysin fiilistelyyn perustuvaa harrastamista, jonka tarkoituksena on kartuttaa tanssitaidot sellaisiksi. että kesällä uskaltaa lavatansseille mennä näyttäytymään. Katsotaan tämän vuoden aikana otetaanko kilpatanssistakin joku kokeilutunti ja perehdytään siihen omana lajinaan tarkemmin. 

 

OMAT FIILIKSET: Tätä lajia odotin todella paljon kokeiltavaksi. Vaikka tanssia en koskaan ole harrastanut, on kaikenlainen tanssimista muistuttava pyöriminen discoissa, baareissa tai tanssilavalla aina mukavaa, yksin tai yhdessä. Tanssissa on mun mielestä liikkumismuotona jotakin todella rentouttavaa ja iloa tuottavaa, vaikka askelia ei aina osaisikaan. Askeliin auttaa tietysti tanssikurssit ja nyt kerrankin ilmoittauduttiin sellaiselle, eikä homma jäänyt vain ajatuksen tasolle. 

 

Tanssikursseille tuntuu olevan suhteellisen paljon kysyntää, eikä meidänkään tarvinnut yksin tanssia. Meillä kurssina on Jyväskylän korkeakoululiikunnan seuratanssikurssi, jossa kevään aikana opetellaan seuratansseista mm. valssia, humppaa, tangoa ja salsaa. Kerran viikossa tanssitaan 1,5 tuntia ja meidän ensimmäisellä tunnilla opeteltiin valssi ja foksi. Meille sopi, että kappaleita ehdittiin tanssia paljon ja vaikeustasoja kuten pyörimissuuntia ja pyörähdyksiä lisättiin aina seuraavaan kappaleeseen. Kappaleen aikana opettajat kävivät antamassa vinkkejä pareille yksitellen ja ne osoittautuvat aina hyödyllisiksi. 

 

Itselle kaikista vaikeinta on antaa miehen viedä. Mie vedän ja työnnän kokoajan niin paljon, että välillä opettaja kävi vinkkaamassa, että laita silmät kiinni ja keskity seuraamaan - auttoi. Ajottain tanssi tuntui myös todella sujuvalle ja pystyi keskittymään vain pelkästään nauttimiseen ja heti kun luuli osaavansa, sekosi askeleissa... Tanssimisessa ei kannata ottaa itseään liian vakavasti, vaan kokeilla rohkeasti uusia juttuja. Toisia pareja ei todellakaan kerennyt kuikuilemaan kun keskittyi omaan sekoiluun, eli itsensä nolaamista ei tarvitse pelätä! Tanssiharrastus saa siis jatkoa ja kesällä olisi hauskaa käydä kokeilemassa taitoja lavatansseissa. 

 

 

KATEGORIA: Rytmiliikunta
TESTATTU: 19.1.2017

KESKISYKE: 111 (1h 30min)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: rentoutta, rytmitajua, tasapainoa, kärsivällisyyttä ja sanoisin että sosiaalista taidoista on etua... 

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Tanssikurssien hinta vaihtelee, mutta keskimäärin puolisen vuotta kestävä kurssi kustantaa 100€/henkilö. Kansalaisopiston kurssit ovat edullisempia, mutta niille on tunkua. Itse saan Jyväskylän yliopiston ryhmäliikuntatarralla (40€/lukukausi) osallistua meidän tanssikurssille ilman lisäveloitusta ja miehen osalta kurssi maksaa 35 €. Tälle kurssille saa osallistua myös ilman paria. 

PARASTA LAJISSA: tunne siitä että on täydellisesti hetkessä mukana ja unohtaa kaiken ympärillä olevan ja eikä myöskään mieti itseään. Musiikista nauttiminen. Huomaamaton liikunta. 

PAHINTA LAJISSA: Itsensä nolaamisen pelko, muihin törmäily, hidas oppiminen. 

KENELLE SOPII: Musiikista nauttiville. Pariskunnille yhteiseksi harrastuksesi. Niillekin jotka eivät varsinaisesti urheilemisesta välitä. Vaikka keskisykkeet pysyivät tällä kertaa matalalla, saa paritanssilla todella huomaaamattomasti kohotettua peruskuntoa, jos sitä käy säännöllisesti tekemässä. Lisäksi jalat ja keskikroppa joutuvat kokoajan töihin.

RANKING: Vaivattomista liikkumismuodoista mie tykkään, joten listan kärkeen. Heti pyöräilyn taakse sijalle 2. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram