Painonnosto on ollut kanssa aikamoinen mysteeri, ennen kuin pääsin Harjun Woiman punttikouluun tutustumaan olympialajeihin työntöön ja tempaukseen. Crossfitin myötä painonnosto on myös nostanut profiiliaan suosittuna lajina, varsinkin naisten keskuudessa, joten mahtavaa oli päästä kokeilemaan millaista painonnostotreeneissä on ja mikä siinä koukuttaa. Valmentajana Harjun Woimalla on myös ihan suhteellisen pätevä Tomi Puurunen, joka toimii mm. miesten painonoston maajoukkueen valmentajana. 

Painonnosto on urheilumuoto, jossa kilpailija pyrkii kahdella kädellä nostamaan mahdollisimman painavan tangon levypainoineen ylös suorille käsille. Kilpailussa nostot tehdään kahdella eri tekniikalla temmaten ja työntäen. Voittaja on suurimman yhteistuloksen nostanut.

 

Puurusen punttkoulussa treenataan kaksi kertaa viikossa oikeita nostotekniikoita sekä tempaukseen, että työntöön. Porukkaa treeneissä käy kaiken ikäisestä monen tasoiseen, mutta homma pysyy rentona, vaikka kunnolla pistetään tekemään. Treeniporukan oma motto taisi olla letkautus: "Täällä saat uusia ystäviä ja rantakunnon". Ainakin se oma mielikuva painonnoston jäpitysmeiningistä ja hauiksen ympärysmitan vertailusta haihtui ja tilaille tuli painonnostajan huikeat vaatimukset liikkuvuudelle, räjähtävyydelle, tekniikalle ja ketteryydelle. Tekniikka varsinkin on niin järkyttävän herkkä pienillekin virheille, sillä tasapainon ollessa pikkuisen liian edessä tai takana, paino ei vaan nouse. 

Treenit Harjun Woimalla alkaa aina piinallisella keppijumpalla, jossa keppi niskantakana, kädet suorana päänpäällä otetaan peukaloista kiinni ja mennään kyykkyyn. Ihan niinkun se kyykyssä oleminen ei ois jo tarpeeksi vaikeeta, niin kyykyssä lähdetään kävelemään ympyrää eteen ja taaksepäin, nitkutellaan polvia maahan, seisotaan yhdellä jalalla ja tehdään kasakkahyppyjä. Kaaduin ihan muutaman kerran selälleen permannolle kesken treenien. Keppipiinan jälkeen hiotaan liikeratoja kuntoon levytangon kanssa, naisilla kevyemmän 15kg tangon ja miehilä 20kg. Kymmenen kertaa kaikkea mahdollista etukyykystä takakyykyn kaikkiin variaatioihin, tempauksen erimuotoihin  ja rinnallevetoon. 

Alkulämpöjen jälkeen alkaa teknikkareeni päivän teeman mukaan. Tekniikkaa lähdetään hakemaan aina pienistä palasista hakemaan kohti oikeaa kokonaista suoritusta. Tempauksessa esimerkiksi ensin vain polveen asti nostamalla, sitten reisien puoliväliin ja sitten hartiavetoon saakka. Pareittain tehdessä palautukset pysyy hyvinä, eikä tekniikkaa harjoitella koskaan liian suurilla painoilla. Aina lähdetään siitä, että tekniikka pysyy turvallisena ja toistomäärät painoihin nähden on maltilliset, mutta kuitenkin kuormittavat. Mutta siihen tekniikan hiontaan tulee koko ajan palautettaa: Silja tee hitaammin, Silja rauhassa, Silja paino päkiöille, Silja älä nosta käsillä, Silja sitä ja tätä... Jatkuvasta ohjeistuksesta huolimatta on parasta, että palautetta saa tekemisestä koko ajan, koska itsellä ei koskaan ole mitään käsitystä siitä mikä hommassa menee pieleen. Tekniikka harjoituksen jälkeen tehdään vielä yleensä voimakestävyyteen tähtäävä sarja painoilla ja yleensä vielä piinataan keskivartaloa "pikku" treeneillä. Jos ei enää peruslankutus tunnu niin, kokeileppa tätä treeniä: lankkuja lisäpainoilla!

 

Osa ryhmästä on jo pidemmällä, jolloin omia ennätyksiä on mukava päästä koettamaan. Huikea fiilis, kun porukka hiljentyy jauhamisesta katsomaan ja kannustamaan, kun joku porukasta lähtee yrittämään omaa ennätystään. Ensin hiljaisuus, tangon takana energian kerääminen, asennon hakeminen sekä tyhjä katse eteenpäin. Sen jälkeen kaiken energian iskeminen tankoon ja joko onnistunut suoritus tai muutama kirosana. Energiakenttä painonnostossa on kuitenkin silmin nähtävissä! Tsekatkaapa Milko Tokolan Olympianostot tempaus ja työntö:  keskittyminen, tuuletus ja pyörtyminen noston jälkeen!

 

Painonnosto on painoluokkalaji, jossa voi kilpailla olympiatasolta seniorisarjoihin. Jos nyt aatellaan, niin mie pystyisin pikku painonpudotuksen jälkeen kilpailemaan 63kg sarjassa, mutta viimeksi SM-kisoissa sen luokan naisten paras tempaisi 87kg ja työnsi 104kg.  Suomenennätyksen siinä painoluokassa teki juuri EM-kisoissa Anni Vuohijoki tuloksella 90+111= 201. Kiinalaisella Wengillä taas on maailmanennätys tuloksella 115+147=261. Vielä on matkaa, kun meikäläisen tempaus kovimmillaan oli 32,5 kg ja työnnössä menisi varmaan about 40kg :D . Koutsi Puurunen kuitenkin lupasi, että vuodessa määrätietoisella harjoittelulla voi kehittyä paljonkin, kunhan vaan tekniikat saa hiottua kuntoon. 

  • Mitä kehittää: Koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo ja jalat saavat ytyä. Ketteryyttä, liikkuvuutta ja nopeutta. 
  • Parasta: Tekniikan kehittyminen ja oma ennätys. Ekaa kertaa kun menee kokeilemaan, niin ai että ku aina tulee ennätys :D
  • Pahinta: Tekniikan hankaaminen ilman kehittymistä. 
  • Hinta: Ei päätä huimaa, kun kausimaksu 100€ (syksy tai kevät) sisältää Open Gymin, kuntopainin, punttikoulun ja crossfitin. Painonnostokengät oisi lajiin ehdottoman hyvä satsaus ja ne saa 100€ ylöspäin hankittua. 
  • Kenelle: Tiesittekö, että painonnostoon on painoluokkien lisäksi seniorisarjassa ikäluokat +80 ikävuoteen. Junnusarjat löytyy myös, joten ikä ei ole este. Liikkuvuus kehittyy, vaikka huonommallakin lähtisi, joten jos vaan nivelet kestää , lajia voi harrastaa kuka vaan!
  • Oma ranking: Hauskaa hommaa, kun ainakin alussa kehitystä tapahtuu nopeasti. Mulla motivaatio harrastaa painonnostoa tulisi kuitenkin vaan mahdollisuudella päästä joskus kilpailemaan, joten pitäisikö tässäkin tähdätä siihen +35 vuotiaiden masters-sarjaan? Harjun Woimalla ainakin on aidosti niin mukava meno, että siellä olisi mukava painonnostoa käydä treenailemassa! 
  • Seuraa: Anni Vuohijokea ja Milko Tokolaa

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram