Paini on laji, joka ei omassa lapsuudessa tai nuoruudessa ole ollut se trendi-laji täällä Keski-Suomessa, mutta onneksi Petra Olli on nostanut lajin kiinnostusta myös tyttöjen ja naisten keskuudessa. Harjun Woimalla on painiryhmiä tytöille, pojille ja miehille, mutta sen lisäksi kerran viikossa on ollut aloittelijoille ja kuntoilijoille sopiva kuntopainiryhmä. Itsellä on muutaman kerran aikaisemmin ollut ”ilo” tutustua painin harjoitusmuotoihin salibandyn oheistreeneissä, joissa ystävämme ”Kuulat kätteen-Antti” on pitänyt muutamia raskaimpia treenejä, missä ikinä olen ollut. Etukäteen tiesin siis, että helpolla en pääse, mutta ikinä ei happojen määrään ole helppo valmistautua etukäteen.

 Paini on yleisnimitys aseettomille kaksinkamppailumuodoille, joissa kamppaillaan ilman lyöntejä ja potkuja erilaisia otteita, sidontoja, nostoja, heittoja ja mahdollisesti lukkoja käyttäen.

Painissa olympialajeina on vapaapaini ja kreikkalais-roomalainen paini. Kilpailuissa aikuiset painivat nykyisin kaksi 3min jaksoa, jossa välissä on 30s tauko. Painijat tarvitsevat siis uskomatonta anaerobista kestävyyttä, sillä se 3min väännetään niin paljon kuin ikinä lähtee. Se fiilis myös kuntopainissa tuntuu, sillä palautukset ei harjoitusten välissä pitkät ole.

Harjun Woiman kuntopaini on hullun tehokas kuntoilumuoto, jossa painitreenien sisältöjä muokaten tehtiin painille tyypillisiä voima ja kestävyysharjoituksia, sekä muutamia aloittelijoille turvallisia tekniikkajuttuja. Kuulema jos haluaisin nähdä heittoja (eli päästä kokeilemaan heitettävänä olemista XD) saisin käydä myös kilparyhmän harjoituksissa, mutta aloittelijoiden ei kannata herkän loukkaantumisriskin takia ottaa heittoja tai sidontoja. Onneksi junioireden SM-kisoihin valmistautuva Jonni Sarkkinen kävi näyttämässä, miten kevyelle nukelle annettiin kyytiä, minkä jälkeen totesin, etten välttämättä halua itse lentää tuolla tavalla.

Päivän treenit veti Harjun Woiman -puheenjohtaja Timo Leppäharju ja painikaveriksi sain tähän painoluokkalajiin punnituksen jälkeen lähes samankokoisen Jani Leppänen. Molskia edestakaisin kulkeminen eri eläinhahmoja matkien oli alkulämmittely, jonka jälkeen olin jo ihan totaalisen hapoilla. Painissa hyödynnetään niin paljon koko kropan liikettä ja voimaa ja vaikka naurattaa ruveta tekemään eläinliikkeitä, niin ei naurata treenin jälkeen. Sit nostettiin vähän lisää sykettä tikastreeneillä ja samalla saatiin vähän jalkanopeudelle treeniä. Nää on ihan omia lemppareita! Harjun Woiman Training Stuff-kanavalta voit käydä katsomassa näitä eläinliikkeitä ja muita treenivinkkejä omaan harjoitteluun. Takaan, että tehokasta on!

 

Tämän jälkeen lihaskuntoa kolmekierrosta liikkeinä leuat (mie tein avustettuna), vatsat, punnerrukset, kyljet ja kyykyt, jonka jälkeen alla olla tarpeeksi et voidaan ruveta painimaan. Käsipaini on perinteinen painiharjoitus, jossa yritetään saada molemmat kädet kaveri kainaloon samalla kun työnnetään kaveria vielä eteenpäin. Me tehtiin 3-4 minuutin jaksoa, jonka jälkeen oli aina lyhyt palautus. Sit toisen horjuttamista polvillaan samanlaiset pätkät, mutta nyt palatusten aikana makasin molskilla yrittäen vetää happea. Ja viimeisenä harjoituksena vielä mun mielestä tällä hetkellä maailmakaikkeuden ärsyttävin happotreeni. Ryömi mahdollisimman nopeasti kaverin alta, kierrä ympäri ja ryömi taas. 6x3 ja siitä jo kuolema.

 

Painin maajoukkuevalmentajanakin toiminut Pasi Sarkkinen kävi vielä näyttämässä muutamia tekniikkaosioita meille ja tehtiin myös omaa uutta lempitreeniä. Siinä noustaan kaverin selkään päälläseisontaan ja joko kaveri lähtee kulkemaan rinkiä ja itse yrittää pysyä paikoillaan tai sit harjoittelet siltaan kaatoa ja sieltä takaisin hyppyä. Siinäpä vasta paritreeniä! Keskivartalovoimaa tuo esim. niskajuoksu, jossa pää maassa, kasvot koko ajan samaan suuntaat, yrität liikkua mahdollisimman nopeasti jaloilla pään ympäri.

 

Painin voi aloittaa myös aikuisiällä esim. juuri kuntopainista, mutta monessa painiseurassa naiset, jotka haluavat harjoitella säännöllisesti treenaavat miesten kanssa yhdessä, koska harrastajia on niin vähän. Sinänsä kovempien kanssa harjoittelu kehittää kyllä enemmän, sillä joka treeneissä joudut varmasti pistämään parastasi. Painitreeni ei mene hukkaan minkään muunkaan lajina harrastajalle, varsinkaan jos yhtään joudut vääntämään ja sen takia esim. Harjun Woima tarjoaa myös palloilulajin harrastajille painikoulua.

  • Mitä kehittää: Monipuolisesti koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo saa kyytiä. Lisäksi anerobista kestävyyttä ja liikkuvuutta. 
  • Parasta: Vääntäminen, kaikkensa antaminen ja vähän sen ylikin itsensä väsyttäminen. 
  • Pahinta: Kuolema hapot: henki ei kulje ja jalka ei nouse, silti pitäisi vielä jaksaa. 
  • Keskisyke: 150!
  • Kenelle:  Jos haluat esim. anaerobista kestävyyttä kehittää niin suosittelen. Treeniksi vaikka kerran viikossa sopii kenelle vaan. Mitä enemmän harrastajia, sen sopivampia pareja esim.  parivoima harjoituksiin. Joukkuelajien palloilijoille vääntötreeneiksi suosittelen ehdottomasti! 
  • Hinta: Harjun Woimalla kuntopaini on tänä vuonna kuulunut aikuisten kausikortin hintaan ja mikäli vaan harrastajia riittää, tulee jatkossakin olemaan. Hinta tosiaan puolelta vuodelta sen 100€.
  • Oma ranking: Tehokasta ja mielekästä treeni on, vaikka onkin myös aika sairaan raskasta. Ei ole ihme, että salibandyssä mun rooli oli maalinedusta pelaaminen ja siellä vääntäminen, sillä sen verran luonnollista toi nujuaminen oli! Kamppailulajeista enemmän mun juttu, kuin nyrkkeily. Lyödä en osaa, mutta painimaan voin aina lähteä ;)

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram