Kokeilussa taas jotain ihan uutta! Mun nyrkkeilytausta on pyöreä nolla, enkä ihan mahdottomia ole edes penkkiurheilijana lajia seurannu. Googleen taikasanat: "nyrkkeily jyväskylä" ja avot, viikon päästä Boxing Jyväskylän kuntonyrkkeilytunnilla. Siellä vetäjinä toimivat Olli ja Sanna Lappalainen ja täytyy sen verran kehua, että porukkaan oli helppo uutena tulla mukaan, mikä aina lisää innostusta lajia kohtaan!

Nyrkkeily on kamppailu-urheilulaji, jossa kaksi kilpailijaa ottelee köysillä ympäröidyssä kehässä ja yrittää lyödä vastustajaansa nyrkkeilykäsineillä suojatuilla nyrkeillään.

Mie tietysti haaveilein, että pääsin kokeilemaan miltä ringissä nyrkkeily tuntuu, mutta todellakin viisasta ettei mua sinne vielä päästetty.  Kuntonyrkkeilytunneilta on haettava ensin tekniikkaa ja voimaa, ennen kuin voi harjoitella sparrausta vastustajan kanssa. Mun toiminta nyrkkeilykehässä näyttäisi varmaan samalta kuin legendaarisen Tekken-pelin hahmolta, jolla energiat on päässy loppumaan, jota ohjaa joku lapsi hakkaamalla kaikkia ohjaimien nappeja yhtäaikaa. Järjetöntä huitomista ilman tehoja ja turpaan tulee hyvin äkkiä.

 

Samalla kuntonyrkkeily tunnilla oli kaikenikäisiä miehiä ja naisia, joten oman parin ja päivän haastavuuden voi valita parin koon ja taidon mukaan. Puolentoista tunnin setissä tehtiin öämmittelyn jälkeen tekniikka harjoituksia, jotka ensikertalaisen korvin kuullostivat heprealta.  Vasen suora, oikea suora, etukoukku. Tekniikat lyödään aina ensin vasemmalla kädellä ja sarjan jälkeen vaihdetaan lyöjää, jolloin toinen ottaa hanskoilla lyönnit vastaan. Enkä todellakaan muistanut suojata toisella kädellä kun toisella löin. Lyöntien vastaanotto on muuten super rankkaa ja hartiat sekä yläselkä sai nyrkkeilyssä ihan uudenlaista ärsykettä.

 

Mun mentorina toiminut Sanna Lappalainen kertoi, että on toimistotyöntekijänä päässyt hartiapäänsäryistä kokonaan eroon nyrkkeilyn aloittamisen jälkeen.

Tekniikka pätkissä pahinta mulle oli muistitreeni, kun samaan aikaan piti muistaa millä lyönneillä lyödään, liikuttaa jalkoja ja laskea lyöntejä. Surullisen kuuluisa : suoria 2+4+6+8+10 päätty mun osalta aina siihen, että löin aina neljä kun piti lyödä 8. Ei riittänyt muistikapasiteetti laskea viiteen. Tekniikassa lyöntejä piti löydä myös vastustaja kroppaan ja voin kertoa, että löin kuin tyttö. 

Tekniikkapätkän jälkeen otettiin intervallityyppinen rutistus välineillä ja säkkiävastaan. Hyppynarulla hyppiminen ei ollutkaan niin helppoa kuin penskana (max 2 putkeen ja jalat solmussa) ja en ois ikinä uskonut että suorat lyönnit säkkiin 10s + 20s + 30s vastaavilla palatuksilla on niin raskas kuin miltä se tuntui! Pitkät oli sekunnit, kuten videolta näkyy. Loppuun vielä vatsalihaksille loppuhapot ja sanoisin, että hyvä, hauska ja raskas treenimuoto. Mukavaa oli myös, että porukassa oli sekä miehiä, että naisia ja kaikki saivat treenin tehtyä omalla tehokkuudellaan.

Jos kisailla haluaa kannattaa ensin käydä kuntonyrkkeilyssä, hioa tekniikkaa ja pikkuhiljaa sparraamisen kautta siirtyä kilpailulisenssien ostoon ja kisaamiseen. Mulle ahaa-elämys nyrkkeilytunneilla oli energiansäästön näkökulma, josta sain noottia aina kun väistin liian kaukaa. Energiaa menee hukkaan liian isoissa liikkeissä ja kaikki väistöt tehdään minimi-liikkeillä, hanska päänahkaa hipoen. Vaikka kuntonyrkkeily harrastettaisiin vain kuntoilumuotona, tehdään asioita aina pitäen paras mahdollinen toiminta kehässä. Oma reaktio oli lyönnin tullessa väistää toiselle puolelle salia ja juosta karkuun.

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: kuntoilumuodossaan muistia, kepeää liikkumista, ranteiden ja rystysten kestävyyttä.  
  • Keskisyke: 140 (1,5h)
  • Hinta: Suhteellisen edullisilla kustannuksilla pääsee harrastamaan. Boxing Jyväskylässä ohjattuja tunteja 4/vko ja puolenvuoden hinta 80€/ 50€ (opisk.). Nyrkkeilyhanskoja sai lainaksi ja sisäpelikengillä pärjäsi. Jos haluaa panostaa saa omat hanskat 50€ ylöspäin ja kevyet nyrkkeilykengät voi tilata netistä 20-30€ hintaan. 
  • Parasta:  Haastavat sarjat ja uusi ärsyke vie ajatukset pois normiradoilta. Reagoida pitää myös toisen tekemiseen!
  • Pahinta: Joka lyöntiin on pakko keskittyä, koska ajatukseton mäiskiminen ranteet väärässä asennossa rupeaa nopeasti koskemaan. 
  • Kenelle: Jokainen voi määrittää treenin kovuuden itse, mutta tässä lajissa jokainen saa varmasti hien pintaan, kovan treenin ja hyvän mielen. Sopii rennosta tekemisen meiningistä nauttiville!
  • Ranking: Ei mun geenit ihan suoraan tuohon nyrkkeilyyn kyllä käynyt (tyttö-lyöminen, tekee mieli juosta karkuun kun toinen lyö ja en osaa laskea viiteen asti), mut kuntourheiluna hauska muoto!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram