Melontaahan ois varmaan sata lajia ihan itsessään, mutta tällä kertaa päädyin lähtemään ihan Tavinsulan melontaretkelle. Siellä ehtii tutustua tekniikkaan ja hioa taitoja, mutta pääse samalla fiilistelemään Suomen luontoa. Jotenkin me ei kyllä täällä osata arvostaa meidän ympärillä olevaa kauneutta, mutta aina kun pääsee tästä arjen rumbasta rauhoittumaan, niin muistaa minkälainen voimavara meillä kaikilla käytössä on. Tällä kertaa fiilistelen melontaa kuvien voimalla enemmän kuin tekstillä, sillä siitä saatte nyt paremman kuvan lajista. Tavinsulka järjestää myös erilaisia melontatekniikan kursseja ja kajakkeja, sekä kanootteja saa vuokralle, mutta varsinkin nää ohjatut retken on tosi suosittuja, eikä suotta. Mulla on mukana näissä vesihommissa ollut myös huikea tuuri ja aurinko on lämmittänyt aina kun vesille olen lähtenyt. 

Retkeilijät saa alussa valita lähteekö kajakilla vai kanootilla liikkeelle ja alunperin aattelin, että lähden kanootilla, koska matalaan kajakkiin meneminen hirvitti etukäteen. Siinä kuitenkin kun seurasin porukan valmistautumista sain vielä mahdollisuuden vaihtaa ja lähteä tuplakajakilla liikkeelle, joka todella kannatti. Kajakilla kun melotaan on se mela kaksipuoleinen ja sain näin opetella ihan uuden tekniikan melontaankin. Kaveriksi kun sain samaan kajakkiin aiemminkin retkeilemässä käyneen Ellin, oli mun helppo seurata esimerkkiä perästä, eikä kajakkiin meneminen myöskään jännittänyt kun tukena oli joku toinen. 

Kajakki on siis se kottero, johon mennään sisälle niin, että tuntuu tosiaan, kuin olisi vain muutaman sentin veden pinnan päällä. Alussa se tuntui aika kiikkerältä ja varsinkin siihen meneminen ja sieltä pois tuleminen vaati kärsivällisyyttä ja tasapainoa, jos kastumatta halus pois. Jos järvellä onnistuisi jotenkin kajakin kaatamaan, niin silloin kyytiin ei oikein enää pääse vaan kajakin kanssa on polskittava rantana, tyhjennettävä se ja hypättävä uudestaan kyytiin. Näin ei kuitenkaan kenelläkään käynyt ja nopeasti se jännityksen tunne unohtui, kun luottamus omiin taitoihin ja kajakin käyttäytymiseen löytyi. Mela kun löytyy kepin molemmilta puolilta pitää tasaisesti molemmilta puolilta yrittää kauhoa. Ote melasta saa olla yllättävänkin leveä ja melaa ei kannata pitää ihan kajakissa kiinni vaan työ tehdään korkeammalta.

Saatiin tuplakajakilla mennä aika leppoista vauhtia, mutta eteenpäin oli kyllä helppo päästellä. Takana istuva kattoo edessä istuvan melasta rytmin ja aina samalta puolelta töitä. Pienessä tilassa kääntymisen ja pysähtymisen kanssa oli aina itellä vähän kikkailua, mutta yhteistuumin ja rauhassa siitäkin selvisi. Porukka meloi rauhallista tahtia Tuomiojärveltä mukavan rauhallista reittiä Tourujoelle, josta tulomatkalla pysähdyttiin vielä rannalla levähtämään, nautittiin vettä ja kuivattuja hedelmiä, sekä verryteltiin melontalihakset paluumatkalle kuntoon. Täytyy sanoa, että retkellä ei kyllä keskittyminen ollut melomisessa, vaan ihan nauttimisessa. Kuvien kautta pääset fiilikseen!

 

  • Mitä kehittää: Yläkropan ja käsien voimaa ja kestävyyttä. 
  • Parasta: Yhteys luontoon. Kajakissa tuntuu ihan siltä, että istut veden pinnalla. Lajina kajakkimelonta on myös keholle ystävällistä, kun liikettä on pakko oppia tekemään molemmilta puolilta. 
  • Pahinta: No pahinta voisi olla tietysti se pelko kastumisesta, mutta ei se kyllä tyynillä vesillä hirveästi jännittänyt. Muutaman tunnin melomisen jälkeen mulla tuntui jo toi kevytkin retki kyllä olkapäissä. Oikeanlaista tekniikkaa saa varmaan jonkin aikaa opetella. 
  • Missä: Tavinsulka järjestää erilaisia retkiä ja kursseja sekä suppaillen, kajakilla että kanootilla. Esimerkiksi ensi keskiviikkona 16.8. pääsee kokeilemaan kaikkea mahdollista vesiliikuntaa, seuraamaan melontakisaa ja nauttimaan saunasta Kivelänrannan kesäpäivässä 25€ rannekkeella. Tourujoen torstaiselle iltaretkelle pääsee 28€:n hintaan ja retkiä järjestetään niin pitkään kuin kysyntää on. Myös lapset voivat retkelle lähteä. 
  • Oma ranking: Retkeilyä ajatellen tää on kyllä ihan jäätävän mukava tapa nähdä paikkoja. Retkeily on itellä korkealla, joten eiköhän tämäkin mee.  Suunnitteilla olisikin kaveriporukalla vuokrata kajakit ja lähteä johonkin kansallispuistomaisemiin melomaan! Kuvitelkaa sellaisia sumuisia syksyaamuja, kun saat olla veden äärellä... <3 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Keihäänheitto
  6. Tennis
  7. Tankotanssi
  8. Lentopallo
  9. Pituushyppy
  10. Brasilialainen jiu-jitsu
  11. Pesäpallo
  12. Kuulantyöntö
  13. Maastopyöräily
  14. Kalpamiekkailu
  15. Lacrosse
  16. Laser Tag
  17. Rullaluistelu
  18. Melonta
  19. SUP-lautailu
  20. Kiipeily
  21. Retkeily / Vaellus
  22. Ratsastus
  23. Frisbeegolf
  24. BMX-pyöräily
  25. Rugby
  26. Ultimate
  27. Kiekonheitto
  28. Cheerleading
  29. Aitajuoksu
  30. Telinevoimistelu
  31. CrossFit
  32. Baletti
  33. Triathlon
  34. Polkujuoksu
  35. Maantiepyöräily
  36. Jousiammunta
  37. Jooga
  38. Kehonpainoharjoittelu
  39. Kirkkovenesoutu
  40. Vapaaottelu
  41. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  42. Keilaus
  43. Painonnosto
  44. Enduro
  45. Golf
  46. Umpihankihiihto
  47. Laitesukellus
  48. Laskettelu
  49. Gaelilainen jalkapallo
  50. Wakeboarding
  51. Agility
  52. Parkour
  53. Sirkus
  54. Spinning
  55. Pyöräily
  56. Paini
  57. Uinti
  58. Paritanssit
  59. Vesijuoksu
  60. Kuntosali
  61. Retkiluistelu
  62. Ampumahiihto
  63. Hiihto
  64. Nyrkkeily
  65. Historiallinen miekkailu
  66. Taiji
  67. Lenkkeily
  68. Kehonhuoltotunnit
  69. Ilma-aseammunta
  70. Seiväshyppy
  71. Petanque
  72. Korkeushyppy
  73. Kävely
  74. Lumikenkäily
  75. Pilkkiminen
  76. Step-aerobic
  77. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  78. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat