En oo koskaan ennen oikeasti maastopyöräilly, mutta ei ollu vaikea arvata, että tykkäisin tästä lajista. Kun yhdistetään luonto ja urheilu, niin oon varmasti mukana. Mulla ei oo omaa pyörää, eikä ilman mitään kokemusta oo helppo mennä sellaista hankkimaankaan, joten helppo vaihtoehto kokeilla on vuokrata pyörä ja päästä maastopyöräilemään jonkun sellaisen kanssa joka sitä tekee. Jyväskylässä Lumak Adventuresin kautta voit vuokrata aloittelijallekin sopivan fatbiken ja lähteä kokeneen ohjaajan Jorgen kanssa  opastetulle kierrokselle Laajavuoren metsiin tai halutessasi pidemmällekin retkelle. Me käytiin nyt tutustumassa erilaisiin maastopyöräilypaikkoihin juurikin Laajavuoren ympäristössä ja mulle oli oikeasti hyvä, että oli joku mukana, sillä yksin olisin a.) eksynyt b.)eksynyt c.) jäänyt jumiin tai kaatunut ja d.)eksynyt. Nyt pyöräiltiin noin 10km lenkki, enkä kaatunut tai eksynyt ja ehdin nauttia ihan siitä pyöräilystäkin. 

Pyöränä ollut fatbike on kyllä uskomattoman näppärä väline. Sen erikoisuus on paksut ja leveät renkaat, jotka tekee kulkemisesta sekä vakaata, että joustavaa. Fatbiken "jousitusta" säädetäänkin sen mukaan, miten renkaissa on ilmaa. Ja toisin kuin luulis, niin se on järkyttävän kevyt polkea! Yhtä kevyttä pyörää en aikaisemmin oo päässyt kokeilemaan. Jorge näytti miten pyörässä toimii jarrut ja vaihteet ja sit ei muuta kuin kypärä päähän ja maastoon. Alussa Jorge johdatti ensin vähän helpompia maastoja pitkin, että saa tutustua pyörän toimintaan ja pääsee sinuksi esim. just sen vaihtamisen kanssa. Mun perusvirhe on se, että alan harkitsemaan vaihteen vaihtamista siinä vaiheessa kun se ois jo pitänyt vaihtaa. Ylämäessä haastavinta onkin se jos vauhti pysähtyy johonkin hankalan jyrkkään kohtaan. Siinä on turha enää yrittää kyytiin uudestaan (yritin silti), mutta suosiolla kannattaa vaan tulla satulasta alas ja taluttaa loivempaan kohtaan. Tän voisi estää sillä, että pystyisi pienemmällä vaihteella tasaisesti polkemaan. Maastopyöräilyn tarkoitus kuitenkin oisi pysyä mahdollisimman paljon siellä pyörän selässä eikä kovin paljoa talutella. 

Ylämäkeen ois hyvä aina pyrkiä valitsemaan reitti maaston mukaan. Mulla oli alussa varsinkin aika suoraviivainen reitin valinta (lyhyin mahdollinen reitti), mutta kuten opin huomaamaan, niin joskus se pidempi ois se nopempi ja helpompi. Renkaiden päällä on myös tärkeää yrittää pitää pitoa kun polkee, mutta ajan kanssa korkeat kivet ja kannotkin on helppo ylittää, kun oppii riittävästi taitoja. Mentiin sekä metsäautoreittejä, että pienempiä polkuja, joissa haasteita loi syvät vesiurat, kivet, kannot ja kolot, mutta fatbikellä voi kyllä aika surutta vaan painella suoraan kaikkien niiden yli. Kapeilla poluilla toki joutuu vähän vauhtia hidastamaan ja säätämään tasapainoa tarpeen mukaan. 

Jyrkissä alamäissä oli taas opittava pitämään tasapaino takana, ettei painopiste heittäisi sua yli tangon. Katse ois hyvä yrittää pitää noin sopivasti edessä, että voit ennakoida kaikki tulevat esteet ja sit siirtää vaan takapuoli satulan taakse (vähän niinku istuisit tarakalle) ja pitää jalat polkimilla vaaka-asennossa. Jos laskee mäkeä ns. lonkkalevossa toinen jalka suorana, niin voi olla että se jalka kolahtaa kiveen aika näppärästi. Kun ne jalat pitää paremmin valmiudessa on paljon helpompi reagoida maastoon. Mun keskittyminen oli aika lailla noin 10cm eturenkaan edessä, mikä aina ajoittain tuotti pikku yllätyksiä. OHO, ISO KIVI! Taas kun oppi luottamaan pyörään, niin katsetta uskalsi nostaa jo vähän ylöspäin.

Ja mitä fiilistelyä siellä maastossa saikaan tehdä! Ihan parasta vaan pyöräillä mitä reittiä vaan, keskittyä polkuihin, metsän tuoksuun, polkea läpi syvistäkin lätäköistä tai pienien purojen läpi. Se, että kura räiskyy kasvoille ja kengät on märät on osa elämystä ja mie nautin siitä tosi paljon. Jorgen mukaanhan siis ei oo pidetty hauskaa, jos ei oo yhtään likaa missään. Ja so true! Toki, tällä kertaa mun ei tarvinnut murehtia, eikä miettiä reitistä eikä suunnasta, vaan sain keskittyä pyöräilyyn, fiilistelyyn ja kaikkien lätäköiden läpi ajamiseen. 

Jos haluaisi itsekseen aloittaa maastopyöräilyn on pururadoilla, helpoilla vaellusreiteillä ja pienillä teillä pyöräily on oikeasti se turvallisin tapa aloittaa. Sit voi aina välillä polkasta jonkun pienemmän polun, kun suurin piirtein tietää missä on ja minne se on menossa. Kartasta ja kompassista voi olla hyötyä jos osaa niitä käyttää, mutta reitteihin oppii niitä kulkemalla alussa vaikka jonkun toisen kanssa. Mä oon teini-ikäisenä kerran eksynyt, kun vielä lähdin pyöräilemään sinne metsäteille ilman, että kerroin kenellekkään minne olin menossa. Tästä kokemuksesta viisastuneena oon miettinyt aika tarkkaan mihin suuntaan lähden "oikaisemaan" ja yleensä tykkään mennä metsään yhdessä jonkun toisen kanssa. Myöskin pyörän korjaaminen ja huoltaminen on tärkeitä taitoja pyöräilijöille, sillä jos jotain sattuu, niin se sattuu aina sillon kuin ei odota.

  • Mitä kehittää: Tasapainoa, voimaa, kestävyyttä ja kehonhallintaa. 
  • Parasta: Luonto yhdistettynä urheiluun ei tunnu raskaalta, vaan pelkästään vaan nautinnolliselta. Omien taitojen kehittyminen, vauhti ja mahdollisuus mennä minne haluaa on tässä lajissa parasta. 
  • Pahinta: Kaatumisen pelko, hurjat kohdat maastossa, joiden kanssa joutuu jo miettimään, että pääseekö eteenpäin. Ja jos itseluottamuksen menettää, niin sit se vasta vaikeeta onkin.  
  • Mitä ja missä: Lumak Adventuresin kautta voit vuokrata Fatbiken esim. kahdeksi tunniksi hintaan 25€ tai vaikka kahdeksi päiväksi hintaan 150€. Opastettu kokeilu Laajavuoren maastoissa on myös edullinen tapa kokeilla lajia, sillä muutaman tunnin ohjattu kokeilu mukaan lukien pyörän vuokran, maksaa 35€. Lumak Adventures järjestää myös pidempiä retkiä Keski-Suomen maastoissa, joilla voi harjoitella myös erä- ja selvitytymistaitoja opastetusti. Oman pyörän ostoon saa laittaa sitten jo aika runsaasti rahaa, sillä ihan halvimpia maastopyöriä ei kuulema kannata ostaa käyttömukavuuden ja niiden kestävyyden vuoksi. Hyvien pyörien hinnat ovat jotain 1000€:sta ylöspäin.
  • Oma ranking: Ihan mun juttu! Maastopyöräily on tosi liikuntaa, jossa sekä keho, että mieli saa energiaa! Rahaa säästöön sitten varmaan, että pääsis pyöräkaupoille...

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Keihäänheitto
  6. Tennis
  7. Tankotanssi
  8. Lentopallo
  9. Pituushyppy
  10. Brasilialainen jiu-jitsu
  11. Pesäpallo
  12. Kuulantyöntö
  13. Maastopyöräily
  14. Lacrosse
  15. Laser Tag
  16. Rullaluistelu
  17. Melonta
  18. SUP-lautailu
  19. Kiipeily
  20. Retkeily / Vaellus
  21. Ratsastus
  22. Frisbeegolf
  23. BMX-pyöräily
  24. Rugby
  25. Ultimate
  26. Kiekonheitto
  27. Cheerleading
  28. Aitajuoksu
  29. Telinevoimistelu
  30. CrossFit
  31. Baletti
  32. Triathlon
  33. Polkujuoksu
  34. Maantiepyöräily
  35. Jousiammunta
  36. Jooga
  37. Kehonpainoharjoittelu
  38. Kirkkovenesoutu
  39. Vapaaottelu
  40. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  41. Keilaus
  42. Painonnosto
  43. Enduro
  44. Golf
  45. Umpihankihiihto
  46. Laitesukellus
  47. Laskettelu
  48. Gaelilainen jalkapallo
  49. Wakeboarding
  50. Agility
  51. Parkour
  52. Sirkus
  53. Spinning
  54. Pyöräily
  55. Paini
  56. Uinti
  57. Paritanssit
  58. Vesijuoksu
  59. Kuntosali
  60. Retkiluistelu
  61. Ampumahiihto
  62. Hiihto
  63. Nyrkkeily
  64. Historiallinen miekkailu
  65. Taiji
  66. Lenkkeily
  67. Kehonhuoltotunnit
  68. Ilma-aseammunta
  69. Seiväshyppy
  70. Petanque
  71. Korkeushyppy
  72. Kävely
  73. Lumikenkäily
  74. Pilkkiminen
  75. Step-aerobic
  76. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  77. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram