En oo kestävyyslajien ystävä, en millään. Mun geeniperimä ei oo koskaan kannustanut niiden harrastamiseen, mutta näin se on, että maantiepyöräily on oikeasti sellainen laji, jonka parissa viihdyn kerralla useamman tunnin putkeen. Mulla on ennestään takana yksi pitkä reissu Konneveden kansallispuistoon ja takaisin viime syksyltä, mutta oikeasti tätä lajia testasin nyt Jyväskylän pyöräilyseuran maantiepyöräilyn kurssilla. Mua palveli molemmilla kerroilla ystäväni Antin perintöpyörä Nopsa (en edes tiedä miltä vuodelta), mutta mulla on jo nyt muodostunut syvä ystävyys tän pyörän kanssa. 

Wikipedia= Maantiepyöräily on polkupyöräilyä päällystetyillä teillä (No shit, Sherlock)

Se oma aikaisempi kokemus maantiepyöräilystä on viime syksyltä "Tykkikentän" (oltiin yksi kausi samassa kentässä ja oltiin olevinaan tosi hyviä) retki Konneveden kansallispuistoon ja takaisin. Pyöränä mulla oli Antin maantiepyörä, Pinjalla hybridi (eli maantiepyörän ja maastopyörän välimalli) ja Tiialla maastopyörä, jolla se piti meille tappotahtia koko matkan. Me luultiin Pinjan kanssa, että lähdetään kivalle retkelle, poljetaan rauhassa, pidetään taukoja ja otetaan kuvia, mutta Tiia huuti kärjestä että "ei voi pysähtyä, keskivauhti laskee!". Niinpä pyöräiltiin jopa alamäet Pinjan kaa täysillä, Tiian paahtaessa edellä menemään. Kolmen hengen porukalla mukana oli kaksi rinkkaa, reppu ja AIVAN LIIAN VÄHÄN JUOMAA JA RUOKAA. Kestävyysurheilijoiden "reidet on ihan tyhjät" koettiin koko porukalla ennen ensimmäistä tankkauspistettä, mutta selvittiin hengissä ja jopa ystävinä reissuta pois. Yhteensä sen retken aikana pyöräilyä kahteen päivään tuli 200km. Siitä retkestä jäi kuitenkin tietynlainen syttyminen tohon maantiepyöräilyyn lajina, sillä siinä on kestävyyyslaji, jota itsekin jaksan tehdä. Mielelläni lähdin kokeilemaan lajia myös maantiepyöräilykurssille, sillä kesällä olisi huippua toinen pitkä reissu käydä polkemassa.

 

Viikko sitten Jypsin maantiepyöräilykurssilaisten kokoonnuttua Kirkkopuiston reunaan pyöriensä kanssa, mulle kyllä kieltämättä iski pieni pyöräkateus oman historiikkipyörän kanssa. Maantiepyörässä kun oleellista on se pyörän keveys ja monella muulla olikin uudehkot alumiini- tai hiilikuiturunkoiset maantiepyörät, joissa vaihteet säätyy hiukkasen helpommin kuin omassa "säädän tästä rungon kahvoista näppärästi eteen tai taakse, mutta en ikinä muista meneekö isommalle vai pienemmälle" pyörässä. Myöskään lukkopolkimiin sopivia kenkiä en ole suostunut vielä jalkaani laittamaan, koska pelkään että pannutan pahasti jos unohdan niiden olevan jalassa. Muilla kurssilaisilla oli myös pyöräilykokemusta enemmän kuin itsellä, mutta kurssi siis sopii niillekin, joilla pyöräilyä ei hirveästi ole vielä takana. 

Tokihan sitä pyöräilyä voi ja kannattaa tehdä itsekseenkin, mutta kisoja tai ryhmäajoja ajatellen maantiepyöräilyn kurssi ei mene hukkaan. Maantiepyöräilyssä kun hurjan hyödyn saa siitä, että on siinä kuuluisassa peesissä, ja se peesiapu on muuten totta. Siinä kun sitten ajelee, niin oleellista on oppia porukassa pyöräillessä yhteiset merkit pysähtymiseen, kääntymiseen, väistöön ja kaiken maailman kuoppiin, joita varsinkin Jyväskylän teillä tuntuu riittävästi olevan. Reilun parin tunnin aikana pyöräilymatkaa kertyi vain 35km, mutta painopiste olikin enemmän teorian käymisessä kuin pyöräilyssä tuon kurssin 1.päivän aikana. Jypsin yhteislenkeillä vauhti lähentelee jo sitten 25-30km/h matkanopeutta, mutta sekään ei kunnon pyörällä ole mahdoton saavutta, vaikka pyöräilytaustaa hirveästi olisikaan. Maantiepyöräilyssä lyhyitä matkoja ovat alle 50km pätkät, keskipitkiä 70-80km ja pitkiä taas lenkit aina 150km saakka. 

Maantiepyöräilyn peruskurssin eka osa, mihin itsekin osallistuin vedettiin tosiaan rauhallisella tahdilla, aina ajoittain pysähtyen käymään läpi vaaran paikkoja liikenteessä ja oleellisia asioita pyöräilyyn liittyen. Toisella kerralla keskitytään enemmän jo ihan pyöräilyyn ja tehdään pidempi lenkki. Ohjaajia oli kaksi, joten vaikka ryhmässä olisi ollut kovin eritasoisia, löytyy kaikille sopiva vauhti. Tälläkin kertaa olin itse juuri se, joka roikkui porukan mukana, mutta uskottelen itselleni että vain sen vuoksi, että pyöräni oli raskaampi kuin muiden, mulla ei ollut lukkopolkimia ja enkä osannut säätää vaihteita IKINÄ sopivaksi. Mulla ei onneksi tullut rengasrikkoa kurssilla, koska mulla ei todellakaan olisi ollut varasisäkumia, saatikaan välineitä sen vaihtamiseen. Luotin siis tuuriin ja siihen, että saan jonkun auttamaan jos niin käy. En suosittele tätä kenellekään, koska voi tuntua ärsyttävältä taluttaa pyörä 20km päästä kotiin. 

Se mikä itselle uusi juttu tossa pyöräilyssä on, niin polkunopeus eli frekvenssi pitäisi pitää sellaisen 80-100 krt/min tasolla eli polkemisen pitäisi koko ajan tuntua helpolta. Itsellä kun suurin osa keskittymisestä meni sitten niiden vaihteiden kanssa säätämiseen, meinasi monta kertaa jäädä huomaamatta etupäässä polkevien merkit. Niinpä polkaisin muutaman kerran oikein urakalla railoon tai johonkin muuhun kuoppaan tiessä, kun en ehtinyt millään niihin reagoimaan. Vasta loppulenkin aikana alkoi oma ajaminen muuttua rennommaksi, joten kaipa se pyöräily on ainoa mikä tottumiseen auttaa. Aika mukava oisi kyllä joku hyvä pyörä ostaa itsellekin, niin saattaisi innostua lajista ihan tosissaan. Monet kurssilaiset ovat kesän aikana osallistumassa erilaisiin pyöräilytapahtumiin tai lähdössä ulkomaille pyöräilyreissuun. Se ois kyllä aika makeeta!

  • Mitä kehittää: Kestävyyttä, jalkojen voimaa ja keskivartalon kestovoimaa. 
  • Parasta: Vauhti, maisemat, ulkoilu, suhteellisen helppo ja silti raskas liikunta. 
  • Pahinta: Voimien loppuminen, kaatuminen tai sen pelkääminen, pyörän huoltaminen. Kokeneemmat pyöräilijät kertoivat myös, että kuumakalle-autoilijat ovat todella pelottavia liikenteessä, mikäli pyöräilee ajoradalla. Malttia siis autoilijoille!
  • Hinta: Maantiepyörä maksaa uutena about 600€, riippuen hienouksista. Hyvällä huollolla ja renkaiden uusimisella samalla pyörällä pärjää kyllä useammankin vuoden. Pyöräilykengät muuttaa asiantuntijoiden mukaan polkemisen pyöräilyksi, koska voit hyödyntää jalkojen voimaa koko pyörähdyksen ajan. Näitä ja muita pyöräilyyn liittyviä varusteita on loputtoman moneen hintaluokkaan, mutta toki pikkuhiljaa tarvikkeiden hankkiminen on järkevää kun oman tyylinsä polkijana alkaa tunnistaa. 
  • Kenelle: Tärähdysvapaata kestävyysliikuntaa, jossa on vauhdin hurmaa. Sopii kaiken ikäisille ja kaiken tasoisille. Pyöräiluseura vaan on valittava oikein. 
  • Oma Ranking: Kestävyyslajien kärkeen itselle. Jos spinning irrottaa hyvin hien, niin tätä jaksaa ulkoilman takia tehdä tosi pitkään samoilla tehoilla. Odotan kesän lämpimiä kelejä, että pääsee pitkiä lenkkejä auringossa pyöräilemään. Mulle varsinkin vauhti on koukuttava tekijä tässä lajissa!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram