Tässä eräänä päivänä kun olin taas niissä liikuntabilsan tutkimukseen välitesteissä, jouduin lataamaan itseeni ihan älyttömästi itseluottamusta ennen testejä. Neljän viikon treeni ei ollu menny ihan putkeen ja vaikka penkissä nopeus ja voima tuntuivat lisääntyneet pitkin jaksoa, oli kyykky kyykännyt ja tuntui tosiaan, että sen kanssa oltiin tultu jopa takapakkia. Sekä nopeudessa, että voimassa. Kun vielä päivän aloitti kehonkoostumusmittaus, jonka mukaan lihasmassaa olisi jopa hävinnyt ja tilalle tullut pelkkää rasvaa, olin jo käytännössä maani myynyt ennen välitestejä. Ärsytti kun aattelin, että omalla hölmöilyllä (liikaa kaikkea, epäsäännölliset rytmit ja liian vähän palautumista) oon kuukauden aikana vaan tuhonnut omaa kehittymistä. Ärsytti myös testaajien puolesta, sillä onhan se nyt hajottavaa osallistua tutkimukseen ja vetää kaikki ihan vihkoon. 

Mulla on kuitenkin keinoja, joilla pyrin lataamaan itseeni energiaa ja ennen kaikkea itseluottamusta, jonka avulla pystyn nostamaan oman vireystason hetkittäin jopa sellaselle "mie omistan tän maailman" tasolle. Peliuran aikana oli joskus sellasia pelejä, joihin ei tarvii ladata, mutta se energia täytyy muuttaa sellasesta sekavasta "Uu-uu-peli-peli-uu-uu"-energiasta hyödyllisempään muotoon. Sit taas joskus on sellasia hetkiä, että kiinnostus on kuin kilo keitettyä perunaa ja itseluottamus on se pieni voinokare perunoiden päällä, joka kohta on pelkkä lätäkkö. Silloin se buusti pitää vaan jostain kaivella.  Nää keinot toimii myös moneen muuhunkin tilanteeseen kuin urheiluun: jännittävään esiintymiseen, kokeeseen, uuden ihmisen tapaamiseen, työhaastatteluun tai LAJIKOKEILUUN. Ihan mihin vaan, jossa se tunnetila mikä sulla on, purkaantuu kuitenkin. 

 

Omien onnistumisten fiilistely

Tää on ihan ehdoton! Katsele videoita, kuvia, diplomeja, todistuksia tai vaan muistele niitä hetkiä, joina oot kokenut onnistuneesi. Mulle nää on maalikoosteita, joissa oon tehny hienon maalin. Kuvia, joissa näytän mielestäni itsevarmalta. Ja ajattelet sillei, et mä tein ton! Mä pystyin tohon! Mä oon taitava! Mitä vaan, mikä saa sulle hyvän olon. Yks ihan mahtava itseluottamuksen nostaja on sellaset laput, mihin toiset on kirjoittaneet susta hyviä asioita. Mä oon pyrkinyt säilyttämään ne edes kuvina kännykässä, sillä välillä kun tuntuu ettei osaa mitään, on ihanien asioiden lukeminen itsestään ihan mahtavaa. Suosittelen!

Energian nostaminen muiden suorituksilla

Esimerkiksi ennen tän blogin Crossfit-kokeilun level-testejä, boostasin itseeni energiaa katsomalla Fittest on Earth-dokumentin, jossa seurataan maailman kovakuntoisiempien tyyppien kisoja. Mä olin katsonut sen aiemminkin ja tiesin, että se pätkä saa mut täyteen energiaa ja hyvää mieltä! Se oli todella onnistunut energian lataus, sillä sellasella uskolla omaan tekemiseen ja yrittämiseen niihin testeihin lähdin. Mikä elokuva, dokumentti, youtube-pätkä sopii sulle? Se riippuu varmasti siitä suorituksesta ja olosta minkä haluat itseesi ladata. Niillä on kuitenkin vaikutus tunteisiin ja valitse sellainen tunnetila, jossa itse koet tekeväsi parhaasi. 

Ulkoinen habitus

Kun mä haluan näyttää itsevarmalta, on tärkeä valita myös ne vaatteet, joissa olo on itsevarma. Se voi olla lempihuppari, t-paita, trikoot, huispanta tai kollarit. Mut ne on sellaset vaatteet, joissa sun ryhti on vähän suorempi, hartiat on takana, olo on vahva ja jotka päällä sun hymy on herkässä. Mulle lisäksi on tärkeää meikkaus ja vaikka se ois ihan se normi meikki, niin mä teen sen vaan huolellisemmin. Mä teen sillä meikillä itsestäni taistelijan ja piilotan alle epävarmuudet. Siellä ne on olemassa ja niiden kanssa on tultava toimeen, mut tänään hallitsee voittaja. Mulle toimii, et katse peilistä on kirkas ja päättäväinen. Ja sit jos ei nekään auta, niin käännä ne hartiat vaan ylös ja hymyile, vaikka ei hymyilyttäisikään. Liikun niinkuin oisit itsevarma, sillä se huijaa sun aivojakin luulemaan, et oot. Elisalle terkkua, joka sano mun kävelytyyliä ennen pelejä maailman omistajan kävelyksi. No sitä oli :) 

Musiikki

Tää on mulle elintärkeä osa itseluottamuksen pumppausta. Mä kuuntelen lähes kaikki matkat ja odotusajat musiikkia ja valikoin biisejä mulle tärkeisiin hetkiin. Riippuu mun alla olevasta fiiliksestä mitä listaa kuuntelen, mutta tällä hetkellä on yksi ylivoimainen GirlPower-lista, johon jokainen biisi on valikoitunut niin, että se buustaa sitä itseluottamusta. Tätä kuuntelin ennen niitä voimatestejä. Jos ei oo energiaa ollenkaan valitsen IFeelLikeDancing-listan tai jos on hätätilanne, niin sit rokkilistan RockItAway (tän kanssa oon joskus menny myös liian agre-päälle, enkä tykkää siitä olosta). 

Jos vaan pitää jaksaa (esim. juosta) niin, sille on olemassa workworkwork-lista. Joskus taas pohjalla on jo liikaa energiaa ja sit mun tarvii muuttaa se energia hyväksi fiilikseksi ja itseluottamukseksi niin siihen on sit enemmän hiphop-painotteinen lista MoreAttitude. TÄRKEETÄ näillä listoilla on se, ettei valmistautumisessa mulla saa ikinä tulla yhtään väärää biisiä. Kaikki jotka tuntuu jotenkin väärältä, pitää siivota jo ennakkoon pois, sillä ainakin mulle tulee ihan järjetön musaraivo jos kuulen väärää musaa.   

Pelkojen pienentäminen etukäteen

Ennen tärkeetä suoritusta käy läpi itsellesi, mikä on pahinta mitä tilanteessa voisi sattua ja mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Ajattele sitä pahinta mahdollista tapahtumaa ja mieti, että mitä siitä tapahtuu? Joskus kun vaan haluat onnistua, pitää antaa mielelle rauha siitä, ettei mitään OIKEASTI hirveetä tapahdu, vaikka epäonnistuisitkin. Inhottavimmat on ne tilanteet, joissa epäonnistuminen aiheuttaa itsessä häpeää. "Mitä nuokin nyt musta ajattelee?". No ei ne paljon ajattele, ne kattoo ja miettii ja unohtaa, koska nekin miettii kaikkia niitä asioita, joissa ne itse tuntee sitä häpeää. Siitä pitää päästä irti ja opetella nauramaan omille mokille ja ajatella, että uusia mahdollisuuksia tulee vielä. Tähän luin hyvän ajatelman tässä viime päivinä. 

Huonot uutiset: mikään ei kestä ikuisesti.

Hyvät uutiset: mikään ei kestä ikuisesti. 

 

Positiivinen itsepuhe

Siinä kun feilasin jo kerran 84kg kohdalla niissä kyykkytesteissä, jouduin ensin ajattelee ton edellisen kohdan kautta ja sit käänsin puheen itseäni vahistavaksi. "Sä oon nostanut ton ennenkin, sä oot vahva, sä pystyt, hengitä ja vaan tee se". Joskus tsemppaan itseäni kovemmin "perkele, nyt vaan tee se!",  "Nyt v***u keskity". Ja sit kun menin siihen kyykkypaikalle tyhjensin mielen kaikesta muusta paitsi suorituksesta, tanko harteille, keskivartalo aktiiviseksi ja sit mentiin. 84kg meni hintsusti, 86kg törkeen hyvin ja helposti myös se 91kg. Kun 86 kg jälkeen tiesin, että vähintään saman sain kuin edellisenkin kerran, koin että kaikki uusi ois vaan plussaa ja mahdollisuus, ei niinkään pakko. Tää oli kisaa itseään vastaan. Toisia vastaan mä tykkään sellasen raivon sijaan olla hyvällä tuulella, kunnioittaa ja jopa kannustaa vastustajaa, sillä miekin saan hyvän fiiliksen, kun kisa on rehti ja reilu. Kun molemmat tekee parhaansa ja arvostaa myös toisen työtä, ollaan urheiluhengen ytimessä. Paras fiilis kisata on silloin kun meinaa koko ajan vähän naurattaa. 

 

Confidence is respect without fear.

            John Wooden (maailman kovin valmentaja-velho)

 

Mulla on käytössä näitä keinoja, mut kommentoi ihmeessä jos sulla on vielä lisää! Tai jos joku näistä ei sulle toimi yhtään. 

Vahvaa viikonloppua!

Silja

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat