Huhtikuuta mennään ja testauksia on kohta 4kk takana. Tässä kohtaa lajitestausten tekeminen on muuttunut huomattavasti työläämmäksi, koska uusia lajeja joutuu oikeasti jo miettimään ja testaukset järjestelemään muutenkin täyteen kalenteriin. Lisäksi joku urpo on jälleen kerran jättänyt KAIKKI koulutehtävänsä koko lukukaudelta odottamaan lähestyviä deadlinejä ja ottanut keväälle kaksi uutta työtä, niin ymmärrettävästi päivästä tunnit alkaa loppua.

Kuka muu tunnistaa itsensä kuvauksesta: innostuu kaikesta uudesta, pistää kalenterin täyteen ja lupautuu joka hommaan, yrittää tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, ihmettelee miten tästä kaikesta selvii, vannoo ettei ikinä enää ota liikaa hommia ja sit huomaa, että on tylsää ja aikaa riittää vaikka mihin ja voisi tehdä vaikka sitä ja tätä... Ja sykli alkaa alusta… Toisaalta taas tämä rytmi on mulle luontainen ja parhaani teen aina paineen alla, mutta arkirutiinit ja hyvät elämäntavat on ne, mitkä multa elämänhallinta lipsuu kiireisemmän ajan koittaessa.

Joka tapauksessa tulevat pari kuukautta on nyt täällä päässä aika tiukkaa, mutta lajitestauksia yritän silti tehdä säännöllisesti. Onneksi ne ovat osoittautuneet todella terapeuttisiksi, vaikkakin uuteen porukkaan ja uusiin treeneihin on aina henkisesti tosi rankkaa mennä. Ihan nollat taulussa ei viitsi mennä uusia lajeja testailemaan, ja oon myös sellainen ihminen, että vaikka sosiaalisuus on mulle luontaista, se on myös henkisesti kuluttavaa. Välillä pitää vaan saada olla rauhassa, pienemmässä porukassa, poissa kaupungin ja ihmisten melusta. 

Huomaan, että kiireen lisääntyessä mun tarvittava "lisä-aika" otetaan unen määrästä, terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta ja liikunnan määrästä. Kun päivällä ei ole tarpeeksi aikaa tehdä hommia, naputan tietokonetta liikkumisen sijaan, vaikka tekeminen tökkii enkä saa mitään aikaiseksi. Totean, etten jaksa mennä kauppaan ja tehdä terveellistä ruokaa useammalle päivälle, joten syön pinaattikeittoa tai hornetteja. Illalla mietin, että mukava ois vaan vähän chillata, joten katson jotain sarjaa puoleen yöhön ja syön jäätelö, vaikka herätys olisi 6:30. Nyt tätä elämää olisi takana muutama viikko ja puolitoista kuukautta edessä, jos en saa tehtyä muutosta.

 

Yritän nyt (kerrankin) pitää uneen, liikuntaan ja ruokaan liittyvät rutiinit kunnossa, sillä myös se tehokkuus kärsii jos palautumisesta ei huolehdi. Näitä kolmea ei siis turhaan sanota "pyhäksi kolminaisuudeksi" urheilun parissa! Epätasapaino edes yhdessä näistä kolmessa, näkyy heikompana tekemisenä jossain muualla. Vaikka urheilussa kehittymisen sijaan tähtään nyt siihen, että saan kaikki hommat kunnialla hoidettua, tukevat nämä kolme peruskiveä kaikkea jaksamista samalla tavalla.   Montako kertaa olisin voinut käydä liikkumassa kirjoitusrupeaman keskellä, jos edes puoltakaan käytettävissä olevasta ajasta en olisi haahuillut somessa tai muuten nettiä selaillen. Tai olisinko kuitenkin tehnyt kerralla hommat nopeammin ja paremmin, jos kroppa olisi ravittu hyvällä ruoalla ja olisin nukkunut yli 7 tuntia. Sitä kuvittelee tekevänsä kaikkensa, mutta huonoa keskittymistä on hankala huomata. Aki Hintsan kirja Voittamisen anatomia, opetti itselle paljon siitä, mitä kaikkea voisin tehdä oman jaksamisen eteen paremmin ja sitä suosittelen myös sinulle!

 

 

Itse aion keskittyä nyt tähän pyhään kolminaisuuteen: 

  • UNIRYTMI KUNTOON. Vihaan herätyskelloa, joka kertoo sulle joka ilta, että sun herätykseen on aikaa 6h 23min. Oon luonnostani iltakukkuja, mutta valitettavasti yhteiskunta ei toimi mun rytmien mukaan ja työt alkaa klo 8 aamulla. Siispä korjataan homma nyt niin, että illalla klo 22 nukkumaan ja aamulla sängystä klo 6 ylös. Aamun parhaat ruriinit on kaksi kuppia kahvia rauhassa juotuna. Lisäksi aamuun jäisi aikaa hoitaa myös mieltä ja kehoa 25 minuutin Namaste Yogalla, ennen töihin tai kouluun lähtöä. Inhottavinta on se, että unirtymi ois pakko pitää samana myös viikonloppuina...

 

  •  LUONNOLISEMPAA RUOKAA JA PALJON. Hyvä ja riittävä ruoka palauttaa kehoa, sekä hoitaa hivenainetasapainot kuntoon. Vaikka wingsit ja pinaattikeitot ei olekaan epäterveellisintä mitä on, niin haluaisin enemmän taas monipuolisuutta ja ravintosisältöä ruokaan. Kasvisruokaa taas enemmän lautaselle, mutta herkkuja pitää tietysti olla myös sopivasti elämää tasapainottamassa. Itselläni oon huomannut, että herkkujen totaalikieltäminen ei vielä mitään tasapainoa eteenpäin. Kaikkea kohtuullisesti on hyvä motto ruokailuun 😊

 

  • LIIKUNTA PALAUTTAMAAN MIELTÄ AIVOTYÖSTÄ. Lajitestausten kautta mulla on mahdollisuus tehdä paljon monipuolista liikuntaa, mutta muutama lajitestaus viikossa ei ole mulle riittävä määrä liikuntaa. Päivittäinen liikkuminen on sellainen, mikä rentouttaa mua ja aivojen hapettamisen jälkeen, myös työn tekeminen on tehokkaampaa. Yritän saada päivittäin edes sen 100% aktiivisuuden (oman mittarini mukaan) haalittua kasaan, mutta 150% on jo parempi. Pyöräilyt töihin ja kouluun ja treeneihin, sekä joka päivä ulos hengailemaan!

 

Mielenkiintoista olisi tietää, miten sun elämäntavat muuttuu, kun stressin ja kiireen määrä lisääntyy? Mikä auttaa silloin pitämään homman kasassa? 

Silja

 


Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram