Kävin testailemassa pumppi- kahvakuula ja upperbody-tunteja Jyväskylän yliopistoliikunnan ryhmäliikuntatunneilla. Tunneilla tarkoituksena on rasittaa lihaksia lisäpainoilla tekemällä ohjaajan ohjeiden mukaisesti liikkeitä joko musiikin tahtiin tai aikaa vastaan. Pumpissa saman biisin aikana tehdään vähän vaihdellen esim. kahta liikettä (lyhyt maastaveto ja soutu) tai yhtä liikettä vaihdellen nopeutta. Mulla ei ollut aikasempaa kokemusta ryhmäliikuntatunneista ja vaikka liikunta tausta on monipuolinen, niin tuli sellainen olo että pitäisi käydä jossain yksin opettelemassa ennen ku menee tunneille sekoilemaan. 

Eikä muuten yhtään lähteny mulle nää hommat.

Jos nyt joku ei ole käynyt, niin kerron mikä on homman nimi, mut ilmeisesti oon itse ainoa, joka ei aikaisemmin ole ryhmäliikuntatunteja harrastanut. Jujusta saa helposti kiinni: Saliin mentäessä suurin osa yrittää painojensa ja mattonsa kanssa tunkea takariviin, ettei vaan kukaan näe sun takaa millä painoilla teet ja teetkö tasan siihen tahtiin kun piti. Selkeesti vaan kovakuntosimmat mimmit ja jätkät uskaltautuu noissa eturiviin. Tää sama järjestys pätee muuten kaikilla ryhmäliikuntatunneilla mitä oon käyny kokeilemassa ja oonkin oppinut, että takariviin halutessa pitää olla ajoissa. 

Pumppitangolla tehtäessä ohjaaja saattaa ohjeistaa jokaiseen biisiin ehdotuspainoja laitettavaksi tankoon, mut mie tietty katoin niistä mitä painoja mun ympärillä jengillä oli. Välillä koitin laittaa vähän enemmän, mut tää taktiikka kostautui, kun en tajunnu et pumppausta tehdään oikeesti KOKO biisi. Jos pitää tehdä musan tahtiin (1,2 ylös,  3,4 alas, ja jousta, jousta, jousta,jousta, 1 nopee ylös, 2,3,4 hitaasti alas,  jousta ) niin tuntuu et tää kidutus ei lopu ikinä. Kun musa ei vielä itselle natsaa, niin avot! Verenpaine nousee pelkästään ärsytyksestä.

Ekakertalaisena aivotkin tuli sen verran jälkijunassa, et mun painot oli ylhäällä kun kaikilla muilla alhaalla. Tahti ja tatsi on tunneilla aika kova ja ryhmäpaineen vallitessa yrittää tykittää samaan tahtiin kun kaikki muutkin. Käytännössä aina mulla oli liian vähän tai liian paljon painoa tangossa. Tykkään ite tehdä sarjat väsymykseen asti, mut myös ihan sairaasti ärsyttää jos ei jaksa biisiä loppuun. En tykkää myöskään siitä fiiliksestä, et tehdään kaikki samaa mut yksin. Järjetöntä touhua. 

 

Kahvakuulassa oli mukavempaa ku sulla on mukana pienempi ja isompi kuula ja ohjaaja antaa vinkkiä niiden välillä vaihtamiseen. Tunnilla tykkäsin myös siitä, että töitä tehtiin aikaa vastaan ja vaikka teki vähemmän toistoja niin sai tehdä isommalla painolla. Myös liikkeet oli kokonaisvaltaisemmin koko kehoa kuormittavia, joka ainakin mulle on plussaa. Myös kropassa nää liikkeet tuntu monipuolisemmin treenin jälkeisinä päivänä. Kahvakuulassa musiikki myös oli enempi vaan taustafiilistä tuomassa.

Jos sanoin sitä, et kuntosali on tylsää niin tää ei lähe ollenkaan. Onhan se helppoa tehdä sitä mitä toinen käskee, mut mulle omat musat, omat painot ja omat toistomäärät tuntuu todella paljon mukavammalta kuin nää ryhmäliikunta vaihtoehdot. Koen myös, että kehityn enemmän kun keskityn siihen liikkeeseen ja suoritukseen rauhassa, enkä koita sykkiä vaan täysillä muiden mukana. Tykkään enemmän tehdä joko yksin tai sit oikeasti porukassa hommia, tälläinen välimuoto ei sytytä yhtään. En myöskään yhtään haluaisi mennä tällaisille tunneille jos pohjalla ei olisi mitään liikunta taustaa. Ei oo mun mielestä aloittelija ystävällistä.

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Jonkun näköisen lihaskunnon pohjalle, hyvän itsetunnon jos joutuu eturiviin.
  • Keskisyke: Bodypump ja Upperbody 133, kahvakuula 146. 
  • Hinta: Tunnit kuuluu monen kuntosaliryhmän kk-maksuun, mut varmaankin sen 25€-70€kk maksaa sellaisen kuntoklubin kortti. Korkeakoulun ryhmäliikuntatarra maksaa 40€/6kk. 
  • Parasta: Ryhmäpaine pakottaa tekemään töitä ja lisäämään painoja, hyvä musa saattaa tsempata tekemään sarjat loppuun. Ohjaajan kannustus. 
  • Pahinta: Liian suuret tai liian pienet painot, kateus (se kun muut jaksaa tehdä isommilla painoilla), huono musa, yksipuolinen treeni. 
  • Kenelle: Niille, keitä kuntosalilla käyminen ja sen itsenäisyys ei kiehdo, mutta jotka haluaa lihaksia muokata.
  • Ranking: Hyi,hyi. Viimeiseksi menee. Kahvakuula tosi paljon kuitenkin vielä mukavempaa kuin noi pumpit. 

Kommentit (4)

KK

Ei kannattaisi tuomita yhden käynnin perusteella.Aina ekan tunnilla tuntuu että olisi pihalla kuin lumiukko😀Muutaman kerran kun käy niin tietää jo liikkeet ja sopivat painot noin rupeaa tunnista saamaan jo täydet tehot irti.Ja riippuu myös hirmusti ohjaajasta millainen tunti on ,vaikka samaa ohjelmaa vetäisivät .

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

KK,

olet ihan oikeassa, että yhden kerran jälkeen on melko vaikeaa antaa mitään hirmu syvällistä analyysiä lajista ja kokeneemmat ystävät ovat kertoneet, että ohjaajalla on tosi iso merkitys. Fiilikset tuleekin moneen lajiin aina lyhyen kokeilun perusteella ja oikeasti vasta myöhemmin osaa sanoa enemmän lajista ja sen hyvistä, että huonoista puolista. En voi sanoa, että tasapuolisesti siis kaikkea arvioin, sillä joistain lajeista on takana enemmän kokemusta kuin toisista. Perustelen tätä mielipidettäni ihan puhtaasti sillä fiiliksellä millainen olo itsellä lajia kokeillessa tulee. Moneen lajiin kyselenkin jo kokeillessa harrastajilta lajin viehätyksestä ja tykkään, että myös tähän saan kommenttia. Kiitos :)

ElLa

Mä taas tykkään Bodypumpista, kun siinä on pakko tehdä koko kroppa, ja musiikki soi kovalla :D Toki musiikki vaikuttaa, mutta yleensä on ollut hyvää. Painoja ei tosiaan kannata kilpailumielessä laittaa liikaa ;) Pari kertaa kun käy niin oppii mitä jaksaa. Itse teen välillä eri tavalla, jos esim polvi ei kestä jotain liikettä. :)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista. Anteeksi, että näin hitaasti vastailen. Mulla aloittelijana täällä blogimaailmassakin on paljon opeteltavaa ja kommentit on menny ihan ohi! Musiikki oli myös mun mielestä paras osa treeniä ja hyvän biisin tahdissa se pumppailukaan ei ollu niin paha. Mä en oo oikein saanu eroteltua omasta kokemuksesta että mikä siinä pumpissa iski omaan ärsytyshermoon niin pahasti, mutta mielummin teen koko kropan treenin omaan tahtiin ja omaan musiikkiin kuin rivissä muiden kanssa samaa tahtia. Vaikka itseasiassa nyt mun uusi rakkaus on noi kehonpainotreenit, joista tulossa tekstiä tällä viikolla :)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram