Mun elämällä on jälleen merkitys! Alkaa jääkiekon MM-kisat, jotka on jo vuosia olleet mun kevään kohokohta ja odotuksen arvoinen. Mä oon pikkutytöstä saakka itkenyt surusta, huutanut raivosta ja kiljunut riemusta telkkarin edessä, ja onni on, että puolisoni on yhtälailla lätkäfani, eikä meillä tarvitse taistella siitä katsotaanko Emmerdale vai lätkää. Meidänkin erona on kuitenkin se, että mä oon tolla lätkäfani taso 3:lla, kun mieheni on vahvasti tolla tasolla 5. Eli ei mua silti se Norja-Latvia peli ihan sairaasti kiinnosta, joten kisaopas näihin eriäviin näkemyksiin on joka tapauksessa tarpeen.

P.s. Pistäkää tarkentavia kysymksiä jos tulee sellaisten tarve :). 

Määrittele fanitaso: 

Taso 1: Tää fani herää vasta mitalipelien aikaan tai korkeintaan puolivälierissä! Kaksi viikkoa ennen varsinaisia tosipelejä tän fanin arkeen kuuluu vain laiskaa otsikoiden seuraamista, jotta se voi olla mukana kahvipöytäkeskusteluissa. Periaatteessa voit ajatella, että kisat alkaa vasta torstaina 17.5. Ei huolta vielä siis! 

Taso 2: Kaikki Suomen pelit! Mukana kisahuumassa siis alusta saakka, mutta yhden alkusarjapelin menettäminen ei ole tälle fanille maailmanloppu. Vain Suomen suoriutuminen kisoissa kiinnostaa, ja ehkä se, että Ruotsilla menee huonosti. 

Taso 3: Fanaattinen Suomi-fani! Kaikki Suomen pelit, kaikki Suomen pelaajia koskevat uutiset, ketjuspekulaatiot ja tappion ja voiton analyysit päätyvät tämän fanin tietoon. Peli-iltoina muuta ohjelmaa EI ole, vaan telkkarin ääressä ollaan jo hyvissä ajoin valmistautumassa. Todellakin ostanut sen kanavapaketin, jolta kaikki pelit näkyy Antsan selostuksella. 

Taso 4: Suomen pelien katsominen ei ole enää edes kysymys, vaan elinehto, mutta sen lisäksi kaikkien muidenkin jääkiekon suurmaiden (Venäjä, Kanada, Ruotsi, USA, Tsekki) pelit olisi hyvä seurata ihan vaan vastustajan analysoinnin ja yleisen mielenkiinnon vuoksi. Knoppitietoa NHL:stä ja mahdollisesti myös KHL:stä, jota pystyy pelin sisällä mukavasti viljelemään. Pystyy alkusarjan aikana analyoismaan peliä ilman sinivalkoisia-laseja ja näkemään myös muiden maiden mahdollisuudet kisoissa. 

Taso 5: JOKA- IKINEN- PELI- MITÄ -KISOISSA TULEE. Päällä on koko ajan telkkari ja toinen näyttö, sillä suurimman osan aikaa pelejä tule kaksi samana aikaan. Toki Suomen pelit on etusijalla (siinä on ääni päällä), mutta Norja-Latvia peli on myös must. Kaikki missä mainitaan sana jääkiekko on kiinnostavaa, joten tällä fanilla on luvattoman paljon tietoa kaikista tällä pallolla olevista jääkiekkosarjoista ja jokaisesta joukkueesta hän tietää vähintään parhaiden pelaajien nimen, iän ja seuran. Äärimmäisen analyyttinen TAI äärimmäisen fanaattinen katsoessaan pelejä. 

 

Aikataulu

Kisat kestää tästä perjantaista eteenpäin kaksi viikkoa, joten tsekkaa nyt toi aikataulu, peru jo sovitut menot ja älä-edes-yritä ujuttaa Suomen peli-illoille uusia menoa, jos puolisosi on lätkäfani tasoilta 3-5. Näin vältät suurimmat riidat.

 

Huomaa, että suuri osa Suomen peleistä alkaa vasta illalla klo 21, joten krooninen väsymys tulee olemaan kuuminta hottia muutaman viikon ajan.  Huomaa myös muutama välipäivä 16.5. ja 18.5. , jolloin ei pelata mitään. Tasoilla 4 ja 5 oleville faneille, noi on päiviä, jolloin joitain yhteistä tekemistä ilta-aikaan voidaan harkita. 

 

Vaihtoehdot penkkiurheilijan puolisolle:

1. Meinaatko kattoa kotona? Jos jääkiekko ja sen katsominen sun kodin katon alla ahdistaa kovasti, niin kysy puolisoltasi jo hyvissä ajoin onko hän suunnitellut katsovansa Suomen pelejä esimerkiksi jonkun kaverinsa luona tai ehdota, että hän lähtisi esimerkiksi paikalliseen urheilubaariin katsomaan pelejä. Hei hei, kivaa iltaa ja toivottavasti on hauskaa! Ovi kiinni perässä, korvatulpat korviin ja silmälaput silmille, niin et edes herää siihen, kun toinen tulee yöllä kotiin muutaman kaljan ja Suomen voiton virkistämänä. 

 

2. Järjestä kisakatsomo kotiisi, jossa on sekä tosi faneja, että niitä jotka kiinnostuu vasta kun peliä on 4 minuuttia pelaamatta. Pelin aikana kerkeää jutella kaikki muutkin asiat sopivasti ja silti vähän, sopivassa suhteessa fanittaa. 

 

3. Huutojoogaa. Jos on olemassa naurujooga, niin jääkiekon kotikatsomo on välillä sellanen huutojooga. Annat vaan mennä, ja purat kaikki kertyneet vihapatoutumat (surkea pomo, hillitön stressi jne.) Suomen pakkien surkeisiin pelinavauksiin. Itseähän käytän pelejä tällaisena terapiamuotona, jossa huudan kolme erää putkeen kaikkia tuntemiani kirosanoja sekalaisessa järjestyksessä. Yleensä tässä vaiheessa fanitasolla 5 oleva puolisoni pyytää minua rauhoittumaan, sillä hän ei voi keskittyä analysointiin kun mie huudan.

Ilman suurempaa jääkiekko kiinnostusta tai ymmärrystä voi tähän huutamiseen ryhtyä, sillä ketäänhän tässä ei telkkarin välityksellä vahingoita. Lapset toki kannattaa viedä nukkumaan hyvissä ajoin ennen pelejä, jos kielenkäyttö on yhtä räävitöntä kuin itselläni. Vahingossa saattaa vaikka innostua fanittamaan, sillä jääkiekko on oikeasti aika viihdyttävää! 

 

Homman nimi: 

  • Alkulohkossa pitää olla neljän parhaan joukossa, mikäli mielii jatkopeleihin. Siinä on varaa ottaa pataan vielä vaikka Kanadalta tai USA:lta, mutta toki mitä vähemmän tappioita, sen helpompi vastus puolivälierissä. Sit alkulohkon jälkeen alkaa noi: tulos tai ulos- pelit. 
  • Ruotsi ja Venäjä tulee aikaisintaan puolivälierissä vastaan ja Suomelle äärimmäisen vaikea vastus Kanada kun on samassa alkulohkossa, niin sitäkään ei kohdata heti ekassa kuolemanpelissä! Tää on hyvä juttu!

 

Seuraa: 

  • Suomen ketjukoostumuksia ja sitä mitä tekee herrat: Granlund, Rantanen, Aho ja Teräväinen. 
  • Missä vaiheessa syytetään Marjamäkeä jonkun uutisen otsikoissa ja mistä? Jostain kuitenkin jossain vaiheessa yleensä syytetään.
  • Kanada on tosi kova tänäkin vuonna ja Connor McDavidin otteita kannattaakn seurata jo hyvissä ajoin.
  • Mitä tekee Olympia-hopealle yltänyt Saksa?
  • Saako Venäjä koneensa kisoissa käyntiin?

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat