Laskettelua voidaan pitää yleisnimityksenä kaikille talviurheilulajeille, joissa lasketaan lumen pinnalla rinteitä alaspäin.

Laskettelua en oo koskaan harrastanut, mut kouluaikoina on käyny suksilla laskemassa aina kerran vuodessa ja se on ollut hauskaa. Yhden kerran oon myös harjoitellut lumilautailua kavereiden opastuksella ja vaikka selvisin siitä hengissä, ei luotto omiin taitoihin kasvanut enkä oo sitä koskaan itselleni vuokrannut. Mun mielestä oli sairaan pelottavaa et molemmat jalat on sidottu johonki laudan pätkään kiinni ja meet sillä mäkeä alas. Nyt kävin Muuramen Riihivuoren laskettelukeskuksen hiihtokoulussa kohtaamassa lumilautailupeikon ja ottamassa uuden taidon haltuun.  

Mun hiihdonopettajana toimi Riihivuoren hiihtokoulussa opettava opiskelukaverini Riikka Roitto. Ja jos nyt mietit, että haluaisit opetella esim. ton lumilautailun, niin suosittelen kyllä hiihtokoulua, joita melkein joka laskettelukeskuksessa on. Kun opettelee taito kerrallaan hallitsemaan lautaa niin opettelu nopeutuu tosi paljon ja olin jo 1,5 tunnin jälkeen "mä kuolen, mä kuolen, mä kuolen" hokemasta ja lasten mäestä päässyt "tää on niin siistii!" fiilikseen ja isoon mäkeen. Riikka osasi sopivasti rentouttaa, kannustaa ja myös patistaa, että en jäänyt jumiin pelon kanssa. Opettelussa auttoi myös harjoitteluseurana ollut opiskelukaverini Artturi, jonka nopeampi oppiminen ärsytti ja sai mut kokeilemaan rohkeammin uskalluksen rajoja. Siinä päästiin taas Vygotskyn lähikehityksen vyöhykkeelle, jonka mukaan huonommat hyötyy parempien kanssa harjoittelusta, oli kyseessä taito mikä tahansa.


 


Opettelussa käytiin käytännössä lasten Vernerin hiihtokoulun alkeita kuten potkuttelua tasamaalla, kantilla luisusa, jarrutusta, ja kääntymistä. Kaatumisia ei kannattanut laskea, sillä niitä tuli joka laskussa muutama, mutta kun muistaa pitää ranteet pois alta ja kaatua polvilleen tai pyllylleen, säästyy suuremmilta haavereilta. Kypärä kannattaa myös olla päässä. Sen jälkeen kun opin pysäyttämään oman vauhdin, oppimiseen tuli ihan erilaista rentoutta ja se isoon mäkeen meneminenkin tuntui vähemmän pelottavalta. En hamottanut kääntymistä vielä ihan oikeaoppisesti, mutta opin hallitsemaan vauhtia ja luisumaan kantilla jo tosi hyvin ja olin aivan älyttömän tyytyväinen parin tunnin oppimiseen! Loppujen lópuksi uskalsin laskea myös dancefloorista ja lastenmäen kumpareista, joten annoin itselleni arvosanaksi 10+. 

Mua laskettelussa sytyttää vauhti ja sen tuoma adrenaliini kehossa, mutta aloittelijana mulle riittää pienetkin mäet. Kokeneemmat laskijat saavat adrenaliinivirran haastamalla itsensä vaikeissa rinteissä tai tempuilla, toiset taas laskemalla koskemattomia mäkiä. Mä asetan omaksi tavoitteeksi käydä laskettelemassa ensin Lapissa ja joskus Alpeilla. Se ois aika siistiä! Kaikista parhaana fiiliksenä jäi kuitenkin se uuden oppimisen fiilis. Aina kannattaa rohkeasti kokeilla uusia juttuja, koska opettelun epävarmuudesta kuoriutuu mahtava osaamisen ja voimaantumisen tunne. 

Mä oon mun Verneri-tarran ansainnut! Mä osaan!

 

  • KESKISYKE: 130
  • MITÄ KEHITTÄÄ: Tasapainoa sekä keskivartalon ja jalkojen lihasten kestävyyttä. Rohkeutta.  
  • PARASTA: Vauhti, tuulenviima kasvoilla, sulava (alussa vähemän sulava) liikkuminen ja ilosta hengästyminen.
  • PAHINTA: Kylmä ilma, varpaiden paleltuminen, pahasti kaatuminen. Vaikka itse osaisikin laskea, ei voi taata sitä, että muut osaavat, joten pahoja kolareitakin saattaa tulla. 
  • HINTA: Harrastuksena laskettelu on suhteellisen hintava kun rahaa menee hissilippuihin ja eri välineisiin. Kertakävijöille tai muutaman kerran vuodessa laskeville välineiden vuokraus on ihan käypä vaihtoehto, koska silloin ei tarvitse myöskään huollosta huolehtia. Esimerkiksi Muuramen Riihivuoressa hissilippu päivältä maksaa 39€/31€ ja välinevuokra 32€ , mutta siellä on myös edullisempia iltavuokrauksia. Omat sukset tai lauta lähtevät 250€ ylöspäin +monot ja muut härpäkkeet, mutta käytettynäkin löytää hyviä. Hyvä on toisaalta muistaa, että hyvin pidettyinä välineet kestävät pitkään. 
  • KENELLE: Omaa laskutavan haastavutta voi vaihdella eri rinteillä ja itsensä haastamisella, joten periaatteessa laji sopii kaikille. Myös sellainen laji, jota voi harrastaa yhdessä koko perheen kanssa, mutta silloin saa myös aika mukavasti rahaa kulumaan. 
  • RANKING: Ihan huippua! Kärkikahinoihin talvitekemisessä, sillä mielummin laskettelen kuin hiihdän, mutta vuokrakamoilla taidan kuitenkin vielä vetää!
  • KETÄ SEURATA: Tietysti Enni Rukajärveä . 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram