Laitesukellus on sukeltamista, jossa käytetään apuvälineinä hengityslaitetta – tyypillisesti paineilmapulloa ja siihen yhdistettyjä hengitysilman annostimia.

 

Kuvat veden alta: Pentti Jutila

Minä, jonka uimataito on luokkaa hukkuva kissa ja jonka sukeltaessa täytyy pitää sormilla nenästä kiinni  (ettei vaan mene vettä nenään)  houkuteltiin kokeilemaan laitesukellusta . Ala-Keiteleen Urheilusukeltajat ry uskoi mun hengissä pysymiseen sen verran, että  järjesti laitesukelluskokeilun Äänekosken uimahallissa. Ohjeeski annettiin ottaa mukaan uimapuku, kaiken muun sain lainaksi mun huippu opettajalta Maijalta ja hänen perheeltä. Heillä on perheessä neljä sukeltajaa ja täysiä sukellussettejä kuudelle!

 

Hirvitys iski siinä vaiheessa, kun kannettiin laitteita altaan reunalle. En todellakaan tiennyt, että paineilmapullo selässä painaa lähes 20kg ja putkia ja letkuja on laitteissa niin monta! Jos oisin saanu itse tehtäväksi ilman ohjeita laittaa laitteet käyttökuntoon ja pukee oikein päälle, niin ei ois lähtenyt! Ihan sen märkäpuvun päälle pukeminen oli tarpeeksi haastavaa mulle.

 


 

Opettajani Maija laittoi mulle kaikki laitteet valmiiksi ja mun piti vaan päästä altaaseen seisoskelemaan maski päässä ja räpylät jalassa. Paineilmapullo tuli kiinni liiviin, joka täyttyy ja tyhjenee ilmalla napin painalluksen mukaan ja sillä sitten säädellään omaa syvyyttä sukeltaessa. Liivi laitetaan selkään vasta altaassa, eikä se siellä tunnukaan enää painavalta kun vesi kannattelee painoa. Paineilmapullosta tulee suuhun ilmaa antava regulaattori ja sen käyttöä opettelin ensin ihan pinnalla. Automaattisesti sieltä ei ilmaa suhahda jos pakkosyöttöä ei paineta, vaan jokaista henkäystä varten on tehtävä aktiivisesti töitä. Vastus mulla säädettiin mahdollisimman pienelle, mutta silti sain oikeasti keskittyä hengittämään sisään ennen kuin sain ilmaa keuhkoihin.


 

Seuraava vaihe oli yrittää muistaa hengittää vedessä. Helpoin oli upottaa kasvoja pikkuhiljaa veteen niin, että koko ajan keskittyi hengittämiseen. Ihan hullu tunne se kun pää on veden pinnan alla, mut voit silti hengittää! Seuraavaksi kokeiltiin jalkojen irroittamista ja oikeasti veden alle pääsemistä. Liivissä on niin paljon ilmaa, että sen kanssa kelluu automaattisesti ja itse tarvitsin hiukan lisäpainoja ja tekniikan opettelua, että pääsin kunnolla veden alle. Aika nopeesti hommaan kuitenkin harjaantui ja uskalsi pyöriä vähän paikallaan altaan matalassa päässä. Pelottavinta oli ylivoimaisesti hengittäminen. Aina välillä unohtui, että happea saa kun vain hengittää sisään. Mulla ois pitäny olla sellanen perusblondin nauhuri muistuttamassa et "hengitä sisään, hengitä ulos".

Sukeltaessa tärkein opittava asia on pysyä kaikissa tilanteissa rauhallisena, sillä liian nopeasti syvältä noustessa paineen vaihtelu on hengenvaarallista. Paniikista sain kokemuksen altaan syvässä päässä, kun jostain syystä maski hörppäsi vettä ja tapahtui mun perinteinen inhokki : nenään meni vettä. Ei mitään muuta mielessä kuin hillitön halu päästä vajaasta kolmesta metristä pintaa ja äkkiä! Pinnalla taas meni aikaa tajuta, että liiviin pitää laittaa ilmaan, että ei tarvii potkia pysyäkseen pinnalla. Maija oli onneksi siinä vaiheessa jo vierellä auttamassa. Huonosti saattais käydä, jos noin nopeesti nousis jostain syvältä, eikä pari ehdi estää. 

 

Sukellus on aina parityötä, sillä pari huolehtii aina sun turvallisuudesta ja sinä huolehdit hänen. Ilman paria sukeltaminen on aina tietoisesti otettu riski, sillä syvyydessä todella haluat, että joku on siellä sun kanssa. Sukelluskurssilla harjoitellaankin paljon erilaisia tilanteita, mitä veden alla voi tulla ja miten niissä toimitaan. Varsinkin yli 15m sukeltaessa pitää tehdä tarkat suunnitelmat esimerkiksi sukellusajoista ja siitä miten nopeasti saa nousta pintaan, ja lisäksi pitää muistaa seurailla omaa ilmatilannetta tankissa. Sukeltaminen on siis oikeasti hurjaa hommaa ja hyvä, et siihen on pitkä koulutus ennen kun saa sukelluskortin. Aika montaa hommaa pitää osata hallita! Mie sukelsin maksimissaan siihen vajaaseen 3 metriin ja silti sukeltamisen jälkeen oli sellanen olo, et jes oon elossa!

Mut miten ihanaa ja hiljaista tuolla veden alla on! Ei vaivaa normaalisti päässä pyörivät asiat, kun keskityt omaan hengitykseen ja siihen, että koittaa liikkua johonkin suuntaan. Vaikka uimahallissa ei näekään kuin kaakeleita ja muita uimareita ja sukeltajia pohjassa, ei aloittelijalla silti tule tylsää. Huippua olisi päästä joskus ulkomaille kirkkaaseen lämpimään veteen sukeltamaan. En usko, että syvälle sukeltaminen tulee koskaan olemaan mun juttu, mut matalemmassa vedessä turistina pyöriminen on varmasti todella ihanaa!

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Rauhallisuutta, rohkeutta ja uteliaisuutta.
  • Hinta: Laitesukellusta pääsee kokeilemaan monessakin paikkaa ilman sukelluskorttia, mutta seuroihin kannatta vaan ottaa yhteyttä. Muutaman kuukauden kestävä virallinen sukelluskurssi maksaa n.500€ ja sukellusvälineet käytettyinä löytää hyvillä tuurilla suurinpiirtein kanssa 500€. Alakeiteleen Urheilusukeltajissa seuran vuosimaksu 20€ sisältää myös paineilmapullojen täytöt ja kokeilemaan pääsee lainakamoilla. 
  • Parasta: Ihana hiljaisuus ja painottomuuden tunne. Lisäksi ajantaju häviää ihan täysin. Pääsylippu täysin erilaiseen maailmaan, jossa normaalisti päässä pyörivät ajatukset ei sua tavoita.
  • Pahinta: Pelko, paniikki ja paniikin vaarallisuus. Jossain vaiheessa tulee myös ihan törkeen kylmä ja paineilmalla hengittely väsyttää myös aika paljon.
  • Kenelle: Jos vedenalainen maailma kiehtoo ja fyysiikan lakien uhmaaminen tuntuu mukavalta niin ihan ehdotonta. Ihanaa rauhallisuuden ja painottomuuden tunnetta suosittelen kyllä kokeiltavaksi kaikille. Extreme-lajien fanittajille.
  • Ranking: En tiedä millä pyhällä hengellä selvisin testipäivän, mutta varsinkin jälkeepäin on tuntunut hurjalta koko homma! Silti menisin kokeilemaan uudestaan ja varsinkin ulkomailla jossakin lämpimässä vedessä ja koralleilla sukeltelu houkuttaisi tosi paljon. Suomen kylmissä vesissä sukeltaminen ei niinkään… Pistetään loman rankinglistan puoleen väliin. Ei se sukelluskortin hankkiminen niin kurjalta kuulosta!

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat