LAJIKUVAUS: "Kuntosali on paikka, jossa perinteisesti voimailulajien urheilijat ovat harjoitelleet. Nykyään kuntosaliharjoittelu kuuluu voimailijoiden lisäksi myös lähes kaikkien muidenkin urheilijoiden harjoitusohjelmaan ja on myös suosittu harrastus tavallisten kuntoilijoiden keskuudessa. (Wikipedia).

 

 

OMAT FIILIKSET: Mulla on nyt vuoden verran ollut oikeasti kuntosalikortti, jossa oon käynyt enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti jumppaamassa. Nyt nimenomaa puhun kuntosalilla käymisestä urheilumuotona, jonka tarkoituksena on kohottaa lihaskuntoa, painonnostoa käyn kokeilee myöhemmin. Tähän kuntosalilla käymiseen mie en oo kyllä oikein syttynyt. Vaikka fitnessurheilu on nyt huippusuosittua ja trendikästä on käydä salilla pumppaamassa, niin mä en pelkästään oman ulkomuodon tai lihaksen suorituskyvyn takia jaksa käydä säännöllisesti salilla. 

 

Tän salilla käymisen oon oppinut kanssa vasta viimevuosina. Nyt esitän siellä jo todella kokenutta ja meenkin aina vapaiden painojen puolelle, koska on niin pro... Olisittepa nähneet mut kuusivuotta sitten kun sekoilin salilla jokaisen laitteen kanssa jotain ja en ymmärtänyt vielä sarjoista, palautuksista tai oikeastaan mistään mitään. Näytin varmasti peuralta ajovaloissa, mutta koska oon suomalainen, en kysy apua! Tein sit aina vähän aikaa jotain liikettä ja siirryin seuraavaan laitteeseen. Ei varsinaisesti ollut hyötyä siitä jumppailusta...

 

Vaikka omien tulosten paraneminen on motivoivaa, niin joku elementti mulle siitä puuttuu. Fitness-urheiluun taas en syty, koska itselläni ei kestäisi pää ulkonäköön liittyvää vertailua kilpakumppaneiden kanssa. Nyt kuntosali palvelee mua lihaskunnon ylläpitäjänä ja paikkana polven kuntouttamiseen ja peliaikoina sain painoharjoittelulla todella hyvin hermoston aktivoitua ennen pelejä. Mutta suoraan sanottuna taidan irtisanoa sopimuksen salille heti kun polvi on about kunnossa ja siirtyä kohottamaan lihaskuntoa jollain muulla tavalla. Pakko on lihaskunnon nousta muutenkin ku hikisellä salilla muitten kanssa vapaista suorituspaikoista taistellen. 

 

 

TESTATTU: 13.1.2017 (jalkaprässi, etureisi, moottorisaha, hauis, ylätalja, maastaveto, vatsat) 

KESKISYKE: 141 (55min)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: Suunnitelmallisuutta, sitkeyttä ja kärsivällisyyttä pumpata sarjat loppuun. 

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Periaatteessa kuntosalikortin hinta palveluista riippuen. Mulla se 19e/kk GoGo:lle. Kaikkeen salihärpäkkeeseen saa kyllä rahaa reilusti menemään jos haluaa. 

PARASTA LAJISSA: Omien tulosten parantaminen, hyvä musiikki kuulokkeista, parhaansa yrittäminen, kaverin kanssa salilla käyminen (voi taas juoruta samalla, mutta toisaalta ei voi kuunnella musiikkia). 

PAHINTA LAJISSA: Pitkät sarjat (toinen sarja aina pahin), väsyneenä pumppailu, äkäiset salikaverit.

KENELLE SOPII: Kärsivällisille suunnitelmallisille tyypeille. Niille jotku toipuu jostain vammasta tai tarvitsee lisäpainoja lihaskunnon kohottamiseen. Myös niille, jotka haluaa kroppansa lihaksistoa ulkonäöllisistä lähtökohdista muokata. 

RANKING: 1/100. Ykköseksi silti heitän tän, koska lenkkeilyn suurena ystävänä teen mielummin mitä tahansa muuta ku lenkkeilen. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram