Nyt taas sellaisiin yleisurheilulajeihin, joita en oo ikinä kokeillu. Luulen, että kerran elämässä oon pitäny kädessä tollasta kiekkoa, mutta ei mulla oikeasti oo ollu mitään tietoa miten sitä heitetään tai miten sitä oikeesti pidetään edes kädessä. Ajattelin itseasiassa etukäteen, tää on yks yleisurheilulaji, josta en tykkää! Laji näyttää mun mielestä hankalalta, eikä tätä tosiaan oo koskaan missään koulussa opetettu. Olin tästä päätellyt tietysti, että kyseessä vaikea ja tyhmä laji. Ja olihan se ehkä semisti vaikea, mutta ei mahdoton, eikä ollenkaan tyhmä!

Kiekonheitto on yleisurheilulaji. Miesten kilpailussa kiekon halkaisija on 220 mm ja paino 2 kg. Naiset heittävät kiekkoa, jonka halkaisija on 182 mm ja paino 1 kg. 

Jyväskylän Kenttäurheilijoiden yleisurheilukoulun heittokoulussa yksi harjoituskerta oli omistettu kiekonheitolle. Treenit lähti taas välineen kanssa tutuksi tulemisesta. Kiekko kauniiseen käteen ja ote niin, että kiekon alta näkyy sun neljän sormen viimeiset nivelet ja peukku jää sinne kiekon alle vaan tukemaan tasapainoa. Sitten harjoiteltiin pyörittämään kiekkoa etusormen kautta ympäri. Kiekko ei siis lennä minnekään, jos se ei lentäessää pyöri oman keskiakselin ympäri, joten harjoiteltiin aluksi kiekon rullaamista maan kautta parille. Sitten lähettiin taas hakemaan heittokoulun kuningasasentoa. Sun etujalan varpaat ja takajalan kantapäät tulisi olla samalla viivalla, kun haet kropalla mahdollisimman pitkän kierron kiekon taakse.

Tärkeintä on saada jalkojen ja keskikropan voima näissä heittolajeissa sinne heitettävän esineen taakse. Nytpä se olikin taas ihan erilaista, kun se kiekko on ilman peukaloa hassusti siellä sormien varassa ja käden pitäisi olla suorana takana  Mulle tuli mieleen ihan ilmaveivin harjoittelu mailan ja pallon kaa, sillä samanlainen paine on vauhdin kanssa saatava sinne kiekon taa, että väline pysyy käsissä. Tähän auttaa tosi paljon se käden heijailu edestakaisin kiekko kädessä. Kyllä siihen kiekkoon sit saa sen tuntuman ja tietää, milloin se on hyvin hanskassa.  No sit mulla meinas koko ajan kallistua ylävartalo sinne jalkojen päälle ja heitto lähteä pelkällä kädellä, mut itelle autto, kun hiukan laskin takapuolta lähtöasennossa alemmas.  Ite pitäisi olla mahdollisimman pystysuoran vieteri, jonka ympäri käsu ja kiekko kiertää. Vapaakäsi on tasapainottamassa asentoa toisella puolella. Ja kaikista tärkein oli heittää rennosti, sillä pakottamalla ja puristamalla kiekkoa ei voi heittää.

 

Heiteltiin tällä pelkällä paikaltaan vauhdilla parille, mutta vasta jonku kymmenen heiton jälkeen alkoi saada siihen kiekkoon sitä pyörintää mukaan niin, että se ihan oikeasti näytti liitävän siellä ilmassa.  Heitossa ei saisi tehdä kuin etusormella työtä kiekon kanssa, sillä kalat ja kädet antaa sen kierron kautta liike-energian kiekolle ja etusormi antaa pyörähdysliikkeen. Muitten sormien pitäisi pysyä mahdollisimman rentoina kiekon takana. Tässä lajissa vaaditaan myös älyttömästi yläkropan liikkuvuutta. Mitä enemmän saat sellasta voimakasta ja rentoa kiertoa sinne kroppaan ja takana suorana olevaan käteen, sen pidempi matka ja suurempi nopeus kiekolle tulee.

Sit opeteltiin kaksi pyörähdystä, puolikas ja kokonainen sinne heiton taakse. Todellisuudessa siinä puolikkaassa pyörähdät tavallaan yhden kokonaisen kierroksen, ja kokonaisessa puolitoista. Ei oo menny siis piruettitreenit Cheertanssiharkoissa hukkaan, sillä nyt niitä tarvitiin, tosin hiukan erilaisella twistillä. Puolipyörähdys oli itelle jotenkin hankala opetella, kun se liike jää vähän töksähtäväksi siinä, mutta tykkäsin ihan hirveesti siitä kokopyörähdyksestä. Siinä lähetään kasvot poispäin heittosuunnasta. Pyörähdetään vasemman jalan ympäri, hypätään oikea keskelle rinkiä ja pyörähdetään sen varassa ympäri taas niin, että lopullinen heittoasento on se, mitä tehtiin paikaltaan. Mulla vasenjalka edellä, oikea takana. Kiekon pitäisi lähteä nätisti vähän ehkä alaviistosta yläviistoon. Koska mun piruetit ei meinannu pysyä tanssissa paikoillaan, niin tässä se ei haitannut, kunhan liike meni oikeaan suuntaan. 

Vaikka tulossa on vielä kaksi heittolajia yleisurheilussa, niin voin kyllä jo nyt sanoa, että tykkään ihan hirveästi näistä! (Ylipäänsä tykkään ilmeisesti heittää esineitä ja toisia ihmisiä, jos lajirankingiä katsoo). Heittolajeissa pitää kuitenkin yhdistää voimaa, nopeutta ja ketteryyttä hienovaraisesti samaksi paketiksi. Ja niin paljon pieniä asioita voi mennä pieleen, mutta yksi kerrallaan on yritettävä korjata. Saatiin heitellä kahdesta heittohäkistä kiekkoja ja testailla saako oikeasti vauhdin kanssa pidemmälle kuin ilman vauhtia. Sain ehkä metrin tai kaksi, mikä vois jo kertoa siitä, että vauhdissa on jotain aineksia. Tai sit ei. On itseasiassa tosi hyvä, kun blogia varten kuvailen noita omia suorituksia (tai siis yleensä pakotan kanssaurheilijat kuvaamaan mua...), niin näen nopeasti itekin missä (kaikessa) siellä on vika. Valmentajilta on kuitenkin huippua saada se korjausehdotus siihen, mitä pitää tehdä toisin. On tosi mukavaa ja koukuttavaa yrittää aina saada se seuraava heitto vähän paremmaksi! 

  • Mitä kehittää: voima, nopeus ja ketteeryys on ehkäpä kolme oleellisinta. Ilman hyvää liikkuvuutta, homma voi kuitenkin mennä rankaksi kropalle. 
  • Parasta: Varmasti parasta on jos saisi teknisesti onnistuneen suorituksen, mutta aloittelijana oli mahtavaa saada edes joko pyörähdys sulavaksi tai kiekko lähtemään oikeaan asentoon. Yhdistäminen olikin jo vähän hankalaa. 
  • Pahinta: Ranne sinne, ranne tänne, sormet rennoksi, käsi suoraksi, ylävartalon paikallaan. Niin paljon hiottavaa!
  • Missä ja miten: JKU:n yleisurheilukoulussa pääsee lajiin tutustumaan ja jos pelkästään vaikka heittolajit ois kiinnostavia, niin voi ottaa pelkän heittokoulun(150€/60€). Siitäpä sitten vaan harrastevalmennuksen pariin (60€/kk), lompsis. 
  • Kenelle: Jos oman suorituksen hiominen on mielenkiintoista, niin ehdottomasti. Pieniä yksityiskohtia, jotka pitää saada loksahtamaan. Toki jos kropassa on valmiiksi voimaa ja nopeutta, niin avot, eikun vaan!
  • Oma ranking: No on tämäkin, kun kohta on kaikki yleisurheilut kärjessä. Mua ihan oikeasti harmittaa älyttömästi, että en oo aloittanu yleisurheilua aikaisemmin, mutta toisaalta oon onnellinen, että oon päässy lajin pariin nyt!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Keihäänheitto
  6. Tennis
  7. Tankotanssi
  8. Lentopallo
  9. Pituushyppy
  10. Brasilialainen jiu-jitsu
  11. Pesäpallo
  12. Kuulantyöntö
  13. Maastopyöräily
  14. Kalpamiekkailu
  15. Lacrosse
  16. Laser Tag
  17. Rullaluistelu
  18. Melonta
  19. SUP-lautailu
  20. Kiipeily
  21. Retkeily / Vaellus
  22. Ratsastus
  23. Frisbeegolf
  24. BMX-pyöräily
  25. Rugby
  26. Ultimate
  27. Kiekonheitto
  28. Cheerleading
  29. Aitajuoksu
  30. Telinevoimistelu
  31. CrossFit
  32. Baletti
  33. Triathlon
  34. Polkujuoksu
  35. Maantiepyöräily
  36. Jousiammunta
  37. Jooga
  38. Kehonpainoharjoittelu
  39. Kirkkovenesoutu
  40. Vapaaottelu
  41. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  42. Keilaus
  43. Painonnosto
  44. Enduro
  45. Golf
  46. Umpihankihiihto
  47. Laitesukellus
  48. Laskettelu
  49. Gaelilainen jalkapallo
  50. Wakeboarding
  51. Agility
  52. Parkour
  53. Sirkus
  54. Spinning
  55. Pyöräily
  56. Paini
  57. Uinti
  58. Paritanssit
  59. Vesijuoksu
  60. Kuntosali
  61. Retkiluistelu
  62. Ampumahiihto
  63. Hiihto
  64. Nyrkkeily
  65. Historiallinen miekkailu
  66. Taiji
  67. Lenkkeily
  68. Kehonhuoltotunnit
  69. Ilma-aseammunta
  70. Seiväshyppy
  71. Petanque
  72. Korkeushyppy
  73. Kävely
  74. Lumikenkäily
  75. Pilkkiminen
  76. Step-aerobic
  77. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  78. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram