"Vähän sitä tietää, ennen kun oppii" on mun elämäni uusi motto. Mulle oli selvää haasteen alusta lähtien, että keilailu tulee olemaan yksi testattavista lajeista "eläkepäivä" (jotka on urheilullisesti siis jo menossa) harrastusten toivossa. Ja kuinka moni meistä onkaan käynyt keilailua kokeilemassa tietämättä lajista juurikaan mitään? Sen verran oon nähny joskus "vähän parempien" keilaajien keilaavan, et tiesin että en osaa keilata. Ja niinhän se oli, että yllättävän vähän tiesin lajista, jota olen muutaman kerran käynyt kuitenkin kokeilemassa. 

 Tiesittekö, että keilaus on yksi maailman suosituimmista (ja vanhimmista) lajeista?

 

Keilailuoppiin pääsin Liikuntakeskus Hutungissa liikuntajohtajan ja keilailun Pro-valmentajan Jukka Poutiaiselle. "Kokeneena" keilaajana osasin sentään kengät ottaa hyllystä itse, mutta siinä olikin kaikki mitä osasin. Pallon valinnan oon aikaisemmin aina tehnyt mutu-tuntumalla, "no tää on varmaan tosi hyvä, ainakin kivan värinen"-tyylisesti, mutta nyt sain siihenkin oppia. Palloja onkin siis eripainoisia (naisille yleensä 10-14) ja otteen koot on luokiteltu S, M ja L-palloihin. Mulle M-oli sopivin niin, että peukalon täytyi pysyä reiässään suht' timakasti kiinni, kun taas keskisormi ja nimetön vaan sopivalla etäisyydellä saavat olla vaikka väljästikin. Oikea pallo löytyi peukaloa eri palloihin sovittamalla. 

 


Sitten askeleet: 

Täh, onko tässä semmosetkin? Kyllä vaan. Lyhyt, lyhyt, pitkä, lyhyt, pitkä. Eli hidas, hidas, nopea, nopea, nopea. Ja näihin pallon saaton ajoittaminen niin, että lopussa kroppa on noin 45 asteen kulmassa ja vasen käsi, sekä oikea jalka tasapainottavat asentoa sivulle. Näitäpä sai jo tankatakin, mutta aina niiden sattuessa kohdilleen huomasi miten rennosti pallo lähtee eteenpäin. Salaisuus pallon irtipäästämiseen oli Jukan mukaan "päästä kissa ulos"-ote. Jos läpäytät pallon (tai kissan) menemään saat kynsistä, mutta pehmeästi saattamalla pallon saa (suurin piirtein) sinne minne haluaa. Kierteisiin en päässyt vielä perehtymään, mutta niissä pitää olla jo selvillä sellaisistakin kuin lattian öljyrajoista. 

Tähtäyspisteet löytyy radan lattiasta ja tosiaan, keskelle ei olekaan järkeä tähdätä vaan oikea kätisellä keskimmäisen 1 keilan ja sen oikealla puolella olevan 5 keilan väliin. MITÄ? No niimpä. Tätä ei kukaan ole kertonut aiemmin. Askeleita ottaessa tulisi pallon kulkea koko ajan suoraa linjaa kohti haluttua pistettä, joten jo lähtöpaikalla ennen askeleita on merkitystä. Jos esimerkiksi kaadat kaikki paitsi nurkkakeilan (mulla kävi noin joka toinen kerta just näin), kannattaa saatto tähdätä ristikkäisestä kulmasta lähteväksi. 

Tässä lajissa, niin kuin monessa muussakin on aivan oma termistönsä, johon Jukan opissa heti törmäsin. On paikko, gutteria, missiä ja montaa muuta aloittelijalle outoa termiä, joiden osaamisesta keilaaja varmaasti tunnistetaan. Keilaamaan oppii keilaamalla ja kisaamaan oppii kisaamalla. Aloittelija voi aloittaa harrastuksen omin päin, mutta jo tunnin valmennuksesta oli itselle ainakin suuri hyöty, sillä ilman neuvoja olisin vaan nakellut palloa yrittäen aina osua tuurilla johonkin. Jos taas haluaa kilpakeilailijaksi kehittyä, tarvitsee valmennusta ja kisoihin pääsee jonkun seuran alaisuudessa.  

Keilailu on helppo oppia ja vaikea hallita, koskaan ei koskaan tule täydelliseksi (Keilailuliitto).

Keilaajat luokitellaan keskiarvo kilpailukierrosten mukaan eri luokkiin. Aloittelijalle jo 100 pisteen ylittäminen on hyvä tavoite ja alin kisaluokka on alle 155 pistettä. Pistelaskunhan hoitaa (onneksi) tietokoneet, mutta ehkä on syytä ymmärtää periaate. Keilailusarjassa on kymmenen ruutua, joista 9 ensimmäisellä on mahdollisuus tehdä kaato tai toisella (paikko) heitolla kaataa ensimmäisen heiton jälkeen pystyyn jääneet keilat. Ensimmäisellä tehdystä kaadosta palkitaan pisteissä enemmän ja viimeisessä ruudussa voit heittää kolmesti jos saat kahdella ensimmäisellä kaikki keilat alas. Ei huolta, en minäkään ymmärtänyt, mutta lisää voit lueskella vaikka täältä. Maksimi pistemäärä ja keilaajien unelma on tehdä 12 peräkkäisen täyskaadon sarja ja saada 300 pistettä. Kisoissa jo se, että et saa kahdella heitolla kaikkia kaatumaan (eli teet missin) on katastrofi. Tää laitto vähän omaa ("no täähän on helppoa") peliä jo perspektiiviin, sillä niitä missejä oli melkein joka ruudussa. 

  • Mitä kehittää: Tasapainoa, rytmiikkaa, keskittymistä ja keskivartalon (ja heittokäden) kestovoimaa. Aikansa siinä kuitenkin kahvakuulaan verrattavissa olevaa palloa tulee heiluteltua. 
  • Parasta: Täyskaato ja heti perään paikko. Kisatilanteessa paineen alla omaan parhaansa pystyminen!
  • Pahinta: Keskittymisen häviäminen ja totaaliset "missit". Siinäpä nakkelet sitten loput kierrokset, kun oot jo ekalla feilannut täydellisesti. 
  • Hinta: Keilarata tunniksi maksaa Hutungissa 20/16€ ja kenkien vuokra lisäksi euron. Yksityistuntien hinta olisi 35€ opetuskerralta, johon sisältyy ratavuokra. Sitten kun innostuu, omat pallot maksaa sadasta eurosta ylöspäin kappaleelta ja lisäksi keilailukengät kannattaa olla omat.
  • Kenelle: Kaikille, joiden mielestä kehittyminen on jees. Kilpailu omasta mielestä on parasta, mutta miksei ihan omaa keskiarvo tai huipputulosta olisi hauska kehittää. Kuitenkin keilakisoista maksetaan jopa ihan rahaa voittajille, joten kilpailuhenkiset ja tavoitteelliset keilaajat pystyvät harrastuksen kustannukset kisoja kiertämällä maksamaan. 
  • Oma Ranking: Mulle tää menee yhtä mielenkiintoiselle saralle jousiammunnan kanssa eli yllättävän kärkeen. Musta on vaan todella mielenkiintoista ja kiehtovaa se, miten lajissa mielenhallinta joutuu äärimmäisen koville. 

 

 

Kommentit (2)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Keilailu on kyllä aika koukuttavaa! Siinäkin melkein pitäisi olla joku porukka minkä mukana kävisi aina keilaamassa, että tulisi säännöllisesti lähdettyä... Oiskohan mahdollista saada sellainen custom-keilapallo, johon poraututtaisi myös pitkille kynsille reiät, kannattaisin :D #onlygirlthings 

Silja

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram