Vaikka Suomen keihästaso on kärsinyt tämän kesän aikana pienestä alennustilasta, niin ei hätää! Nyt ruvetaan kaikki heittämään keihästä, niin alkaa keihäs-hype ja loppuu muuten valitus siitä, ettei ne vaan osaa. Keihäänheitto on nimittäin kaikessa yksinkertaisuudessaan yhtä aikaa järkyttävän herkkä ja toisaalta sairaan brutaali laji! Keihäänheittoa olen opetellut muutamia kertoja koulussa ja sit meillä oli nuorena kotona keihäs jota pystyi pellolla viskomaan, mutta nyt pääsin ensimmäistä kertaa kunnon opetukseen JKU:n aikuisten yleisurheilukouluun.

Sen verran tiesin etukäteen, että paikaltaan pystyn pelkällä kädellä heittämään 20m, mutta jos yritän ottaa vauhtia, heitän 10 metriä. Ajattelin siis, että varmaan päästään harjoittelemaan pelkästään paikaltaan heittoa. Mitä vielä! Ristiaskeleet haltuun ja heittämään, sanottiin yleisurheilukoulussa. Ja kun ohjaaminen on laadukasta, saadaan myös tuloksia nopeasti aikaan. Jokainen meidän ryhmästä pystyi reilun tunnin jälkeen vauhdin kanssa keihästä heittämään, vaikkei maailmanennätyksiä ehkä nähtykään!

Liikkeelle lähdettiin taas tutuista lajivoima- ja notkeusharjoituksista, joista tällä kertaa olellista oli saada jalkojen liikelaajuudet auki (varsinkin lonkankoukistajista) ja notkistaa myös kyljet, selkä ja olkapään liike sellaiseksi, ettei ensimmäisellä viskaisulla lähde käsi irti. Tuossa kun kävin viikonloppuna Kalevan Kisoja ihmettelemässä, huomasin että todellakin huikeat liikkuvuudet on oikeilla keihäänheittäjillä verrattuna meidän rautakankimaisiin liikkeisiin. Seuraavaksi haetiin keihäästä ote ja käden oikeaa liikerataa paikallaan melko samalla tavalla kuin tällä Ylen videolla, jolla Antti Ruuskanen näyttää miten homma toimii. Itse taisin luontaisesti ottaa juuri tuon peukalo-etusormiotteen keihäästä.  

Kun käden hommat oli paketissa harjoiteltiin ensin keihäskädessä juoksua, ristiaskeleita ja viimeisenä ristiaskelhyppyä, jonka päätteeksi keihäs lentää toivottavan kauniissa kaareessa tosi pitkälle. Ihan ensimmäinen osa vauhdinottoa on siis tuo juoksu keihäskädessä. Monesti tää osa jää aloittelijoilta pois, koska mitä kovempi vauhti, sen vaikeampi heitto on hallita. Mitä pidemmälle keihään haluat, sen kovempi vauhti sulla täytyy olla. Kuten kaikissa heitto ja hyppylajeissa, vauhti kiihtyy loppua kohden ja on toivottavasti ratkaisuhetkellä kovimmillaan. Alkujuoksussa keihästä piti yrittää pitää vaan mahdollisimman stabiilisti heittokäden nyrkki otsantuntumassa liikkuen. Tätä oli tosi hauskaa juosta muutaman kerran kenttää poikittain, sillä keihäs kädessä onnistuin lyömään itseäni todella monta kertaa nyrkillä ohimoon, kun ei se käsi ihan stabiilisti meinaa otsan vierellä pysyä. 

Seuraavaksi sitten käsi heittoasentoon taakse ja harjoittelemaan ristiaskeljuoksua, jonka aikana se keihään kärki tuodaan silmäkulmaan ja käsi suoraksi taakse. Mulla kun on vahva pesäpallotausta niin voitte uskoa, että jokaikinen ristiaskel on aina väärältä puolelta. Keihäänheitossa sen takajalan askel eteenpäin on tarkoitus ottaa etujalan ETUPUOLELTA, mutta automaattisesti joka kerta ellei keskity pelkästään siihen 110% se jalka tulee mulla takaa. Silloin kroppa kääntyy väärään suuntaan ja puolet heiton kropan antamasta tehosta jää pois. Lopullinen heitto lähtee sit ristiaskelhypystä, joita voi ottaa yhden tai kaksi. Sit sen vauhdin pitäisi päättyä siihen kuuluisaan pönkkäjalkaan, jonka tuella kaikki liike-energia koitetaan saattaa keihääseen. 

Harjoiteltiin ensin heittoa vaan muutaman kevyen ristiaskelhypähdyksen jälkeen. Heitto kevyellä kädellä ja koitettiin saada se lentämään. Sit lisättiin vähän ristiaskeljuoksua ja muutama hypähdys ja sit heitto ja taas fiilisteltiin mihin se menee. Ja sit seuraavaksi päästiin kokoamaan tai ainakin yrittämään kaiken kolmen homman kokoamista yhdeksi suoritukseksi. Mie tunsin jo yhden vauhdin kanssa otetun heiton jälkeen sen kuuluisan "pienen nypähdyksen nivusessa" eli toisin sanoen, mun lonkankoukistaja veti ihan kramppiin yhden vauhdikkaamman heiton jälkeen. Että voisi saada siirrettyä voimaa jaloista käsiin, vaaditaan paljon liikkuvuutta, joka mulla kinnasi pahiten lantion kohdalta kiinni. 

 

Jälleen kerran jokaiseen heiton aikana on yritettävä keskittyä niin moneen asiaan yhtä aikaa, että väkisinkin monta kohtaa unohtuu. Monen lajin oppimisen hienoja juttuja onkin, sit kun pääsee hiomaan vaikka pelkästään sitä ranteen asentoa. Itelle aina joskus tuntuu, että ihan hengittäminen ja juokseminenkin on haastavaa tehdä yhtäaikaa, niin yritä siihen ottaa sit keihäs, ristiaskelujuoksuja ja heitto perään. Näyttää helpolta kun ammattilaiset sitä tekee, mut ei oo niin kovin helppoa kun itse yrittää. Mukavaa on saada kuitenkin sellainen onnistunut rento suoritus ja vielä niin, että se keihäs jää pystyyn! Älyttömän mukava laji on myös katsoa, eli MM-kisoja odotellessa!

  • Mitä kehittää: voimaa, ketteryyttä, nopeutta, räjähtävyyttä. Mitä näitä nyt on...
  • Parasta: Kun keihäs lähtee oikeassa asennossa, lentää pidemmälle kuin ennen ja itteäkään ei satu mihinkään paikkaan!
  • Pahinta: Ei tarvii olla iso moka jalan tai käden asennossa, niin keppi ei lennä. Ei sitten millään. 
  • Missä: Aikuisten yleisurheilukoulussa opetellaan lajeja joka lähtöön. Suosittelen vahvasti esimerkiksi Jyväskylän Kenttäurheilijoiden Aikuisten yleisurheilukoulua, jossa voi valita kaikki lajit (150€) tai pelkästään vaan heitto, juoksu tai hyppykoulun (60€/koulu). Harjoittelua on helppo jatkaa lajivalmennuksissa 60€/kk sen jälkeen kun oma laji löytyy. 
  • Oma ranking: Heittolajit on ollu kyllä juoksun jälkeen ihan parhaita, eikä tää keihäs oo kyllä yhtään hullumpi. Ehkä vielä hauskempaa kuin kuulantyöntö, joten kärkeen menöö.

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Ringette
  6. Suunnistus
  7. Keihäänheitto
  8. Tennis
  9. Tankotanssi
  10. Lentopallo
  11. Taitoluistelu
  12. Pituushyppy
  13. Futsal
  14. Brasilialainen jiu-jitsu
  15. Pesäpallo
  16. Kuulantyöntö
  17. Maastopyöräily
  18. Kalpamiekkailu
  19. Karting
  20. Lacrosse
  21. Laser Tag
  22. Rullaluistelu
  23. Melonta
  24. SUP-lautailu
  25. Kiipeily
  26. Retkeily / Vaellus
  27. Ratsastus
  28. Frisbeegolf
  29. BMX-pyöräily
  30. Koripallo
  31. Rugby
  32. Ultimate
  33. Kiekonheitto
  34. Cheerleading
  35. Aitajuoksu
  36. Telinevoimistelu
  37. CrossFit
  38. Ilma-akrobatia
  39. Baletti
  40. Triathlon
  41. Polkujuoksu
  42. Maantiepyöräily
  43. Jousiammunta
  44. Jooga
  45. Kehonpainoharjoittelu
  46. Kirkkovenesoutu
  47. Vapaaottelu
  48. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  49. Keilaus
  50. Painonnosto
  51. Enduro
  52. Golf
  53. Umpihankihiihto
  54. Laitesukellus
  55. Laskettelu
  56. Gaelilainen jalkapallo
  57. Wakeboarding
  58. Agility
  59. Parkour
  60. Sirkus
  61. Spinning
  62. Pyöräily
  63. Paini
  64. Uinti
  65. Paritanssit
  66. Vesijuoksu
  67. Kuntosali
  68. Retkiluistelu
  69. Ampumahiihto
  70. Hiihto
  71. Nyrkkeily
  72. Aikido
  73. Historiallinen miekkailu
  74. Taiji
  75. Lenkkeily
  76. Kehonhuoltotunnit
  77. Ilma-aseammunta
  78. Seiväshyppy
  79. Petanque
  80. Korkeushyppy
  81. Kävely
  82. Lumikenkäily
  83. Pilkkiminen
  84. Step-aerobic
  85. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  86. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram