Vaikka Suomen keihästaso on kärsinyt tämän kesän aikana pienestä alennustilasta, niin ei hätää! Nyt ruvetaan kaikki heittämään keihästä, niin alkaa keihäs-hype ja loppuu muuten valitus siitä, ettei ne vaan osaa. Keihäänheitto on nimittäin kaikessa yksinkertaisuudessaan yhtä aikaa järkyttävän herkkä ja toisaalta sairaan brutaali laji! Keihäänheittoa olen opetellut muutamia kertoja koulussa ja sit meillä oli nuorena kotona keihäs jota pystyi pellolla viskomaan, mutta nyt pääsin ensimmäistä kertaa kunnon opetukseen JKU:n aikuisten yleisurheilukouluun.

Sen verran tiesin etukäteen, että paikaltaan pystyn pelkällä kädellä heittämään 20m, mutta jos yritän ottaa vauhtia, heitän 10 metriä. Ajattelin siis, että varmaan päästään harjoittelemaan pelkästään paikaltaan heittoa. Mitä vielä! Ristiaskeleet haltuun ja heittämään, sanottiin yleisurheilukoulussa. Ja kun ohjaaminen on laadukasta, saadaan myös tuloksia nopeasti aikaan. Jokainen meidän ryhmästä pystyi reilun tunnin jälkeen vauhdin kanssa keihästä heittämään, vaikkei maailmanennätyksiä ehkä nähtykään!

Liikkeelle lähdettiin taas tutuista lajivoima- ja notkeusharjoituksista, joista tällä kertaa olellista oli saada jalkojen liikelaajuudet auki (varsinkin lonkankoukistajista) ja notkistaa myös kyljet, selkä ja olkapään liike sellaiseksi, ettei ensimmäisellä viskaisulla lähde käsi irti. Tuossa kun kävin viikonloppuna Kalevan Kisoja ihmettelemässä, huomasin että todellakin huikeat liikkuvuudet on oikeilla keihäänheittäjillä verrattuna meidän rautakankimaisiin liikkeisiin. Seuraavaksi haetiin keihäästä ote ja käden oikeaa liikerataa paikallaan melko samalla tavalla kuin tällä Ylen videolla, jolla Antti Ruuskanen näyttää miten homma toimii. Itse taisin luontaisesti ottaa juuri tuon peukalo-etusormiotteen keihäästä.  

Kun käden hommat oli paketissa harjoiteltiin ensin keihäskädessä juoksua, ristiaskeleita ja viimeisenä ristiaskelhyppyä, jonka päätteeksi keihäs lentää toivottavan kauniissa kaareessa tosi pitkälle. Ihan ensimmäinen osa vauhdinottoa on siis tuo juoksu keihäskädessä. Monesti tää osa jää aloittelijoilta pois, koska mitä kovempi vauhti, sen vaikeampi heitto on hallita. Mitä pidemmälle keihään haluat, sen kovempi vauhti sulla täytyy olla. Kuten kaikissa heitto ja hyppylajeissa, vauhti kiihtyy loppua kohden ja on toivottavasti ratkaisuhetkellä kovimmillaan. Alkujuoksussa keihästä piti yrittää pitää vaan mahdollisimman stabiilisti heittokäden nyrkki otsantuntumassa liikkuen. Tätä oli tosi hauskaa juosta muutaman kerran kenttää poikittain, sillä keihäs kädessä onnistuin lyömään itseäni todella monta kertaa nyrkillä ohimoon, kun ei se käsi ihan stabiilisti meinaa otsan vierellä pysyä. 

Seuraavaksi sitten käsi heittoasentoon taakse ja harjoittelemaan ristiaskeljuoksua, jonka aikana se keihään kärki tuodaan silmäkulmaan ja käsi suoraksi taakse. Mulla kun on vahva pesäpallotausta niin voitte uskoa, että jokaikinen ristiaskel on aina väärältä puolelta. Keihäänheitossa sen takajalan askel eteenpäin on tarkoitus ottaa etujalan ETUPUOLELTA, mutta automaattisesti joka kerta ellei keskity pelkästään siihen 110% se jalka tulee mulla takaa. Silloin kroppa kääntyy väärään suuntaan ja puolet heiton kropan antamasta tehosta jää pois. Lopullinen heitto lähtee sit ristiaskelhypystä, joita voi ottaa yhden tai kaksi. Sit sen vauhdin pitäisi päättyä siihen kuuluisaan pönkkäjalkaan, jonka tuella kaikki liike-energia koitetaan saattaa keihääseen. 

Harjoiteltiin ensin heittoa vaan muutaman kevyen ristiaskelhypähdyksen jälkeen. Heitto kevyellä kädellä ja koitettiin saada se lentämään. Sit lisättiin vähän ristiaskeljuoksua ja muutama hypähdys ja sit heitto ja taas fiilisteltiin mihin se menee. Ja sit seuraavaksi päästiin kokoamaan tai ainakin yrittämään kaiken kolmen homman kokoamista yhdeksi suoritukseksi. Mie tunsin jo yhden vauhdin kanssa otetun heiton jälkeen sen kuuluisan "pienen nypähdyksen nivusessa" eli toisin sanoen, mun lonkankoukistaja veti ihan kramppiin yhden vauhdikkaamman heiton jälkeen. Että voisi saada siirrettyä voimaa jaloista käsiin, vaaditaan paljon liikkuvuutta, joka mulla kinnasi pahiten lantion kohdalta kiinni. 

 

Jälleen kerran jokaiseen heiton aikana on yritettävä keskittyä niin moneen asiaan yhtä aikaa, että väkisinkin monta kohtaa unohtuu. Monen lajin oppimisen hienoja juttuja onkin, sit kun pääsee hiomaan vaikka pelkästään sitä ranteen asentoa. Itelle aina joskus tuntuu, että ihan hengittäminen ja juokseminenkin on haastavaa tehdä yhtäaikaa, niin yritä siihen ottaa sit keihäs, ristiaskelujuoksuja ja heitto perään. Näyttää helpolta kun ammattilaiset sitä tekee, mut ei oo niin kovin helppoa kun itse yrittää. Mukavaa on saada kuitenkin sellainen onnistunut rento suoritus ja vielä niin, että se keihäs jää pystyyn! Älyttömän mukava laji on myös katsoa, eli MM-kisoja odotellessa!

  • Mitä kehittää: voimaa, ketteryyttä, nopeutta, räjähtävyyttä. Mitä näitä nyt on...
  • Parasta: Kun keihäs lähtee oikeassa asennossa, lentää pidemmälle kuin ennen ja itteäkään ei satu mihinkään paikkaan!
  • Pahinta: Ei tarvii olla iso moka jalan tai käden asennossa, niin keppi ei lennä. Ei sitten millään. 
  • Missä: Aikuisten yleisurheilukoulussa opetellaan lajeja joka lähtöön. Suosittelen vahvasti esimerkiksi Jyväskylän Kenttäurheilijoiden Aikuisten yleisurheilukoulua, jossa voi valita kaikki lajit (150€) tai pelkästään vaan heitto, juoksu tai hyppykoulun (60€/koulu). Harjoittelua on helppo jatkaa lajivalmennuksissa 60€/kk sen jälkeen kun oma laji löytyy. 
  • Oma ranking: Heittolajit on ollu kyllä juoksun jälkeen ihan parhaita, eikä tää keihäs oo kyllä yhtään hullumpi. Ehkä vielä hauskempaa kuin kuulantyöntö, joten kärkeen menöö.

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat