Vähän lisää ryhmäliikuntatunteja tähän väliin.

En osannut näitä oikein muuten niputtaa kuin kehonhuolloksi, mutta niitä ne mulle ainakin on: venyttely, core & roll, foam rolling ja pilates. Moni ehkä mieltää pilateksenkin enemmän lihaskuntotreeniksi, mutta itse koen sen hyödyn enemmän juuri tukilihaksistoa aktivoivana ja liikkuvuutta parantavana harjoitteluna. Periaatteessa kai joogakin menisi tähän, mutta se on niin ihanaa, että olkoon omanaan. 

Kehonhuolto on mun suuren suuri heikkous. Oon aina tienny tasan tarkkaan, että liikkuvuudesta on pakko pitää huolta, että keho toimii suorituksessa mahdollisimman hyvin, mutta kun ei jaksa eikä huvita. Eikä ikinä mistään muusta kiinni, kuin omasta laiskuudesta. Treeniohjelmassa kun luki että pitkät venytykset, mun aivot luki että "ah, vapaapäivä". Näistä kuitenkin kun luisti niin tuloksen saa lukea mun vammahistoriasta: kaksi kertaa polven eturistiside, nilkan revennyt sisäside, reisilihaksen repeämä, leikatut penikat molemmissa jaloissa jne... Sanoisin että aika pitkälle oma häpeä. 

Kehonhuoltotunneissa on se hyvä puoli, et jos itse saisi päivittäisen liikkuvuuden ylläpidon hoidettua perus venytyksillä, niin kerran tai kahdesti viikossa voisi käydä näillä tunneilla, että se liikkuvuutta kehittävä puolikin tulisi hoidettua. Mutta, kun se on niin... en tiiä... tuntuu että aika menee hukkaan, junat ja naiset, aikainen mato linnun nappaa, mitähän kaupasta, katos mulla on sukassa reikä...Ajatukset ties missä. 

Ei nyt ihan motivaatio jotenkin kohtaa näiden kaa. Tiedän että kehonhuolto on yks tärkeimmistä asioista hoitaa hyvin jos haluaa urheilullisesti kehittyä sekä välttää loukkaantumisia, mutta en vaan saa aikaiseksi. Eikä sillä, mulla on kaikkia hienoja tavoitteita niinku spagaati, pää polviin, dancerspose jne... mut toivon koko ajan et ne kehittyis tekemättä mitään. Ehkä siksi musta ei koskaan tullut huippu-urheilijaa, vaikka se nyt pelkästään siitä oo jääny kiinni...

Mut nyt jos joku nuori urheilijaksi halajava tätä lukee niin : PIDÄ HYVÄÄ HUOLTA KEHOSTASI!

Foamrolling tunnilla oli sinänsä mielenkiintoista, koska saan edes liikkua samaan aikaan, mutta sitäkin tekisin mielummin kotona. Venyttelystä liikkeitä on kertynyt muistiin jo niin paljon, etten saa oikein mitään uuttakaan noilta tunneilta irti. Pilatekselta odotin tosi paljon, mutta en rakastunut, vaikka kehon fasettilukoista aika moni aukenikin tunnin aikana. Pilatesta voisin joskus kokeilla vähän haastavammalla tasolla. Core ja roll yhdisti pilateksen vatsalihaspidot ja foam rolling-tunnin ja kyllä siinä tunti kulu ihan jees. Mut oikeasti, onko pakko tehdä aina se loppurentoutus tunnin lopussa? Mulla on hieno kyky nukahtaa melkein heti kun suljen silmät ja aina ne valot lyödään takaisin päälle just sillon kun oisin nukahtamassa. Herään ihan hullun äkäisenä...No niin, olipas taas nihkeä teksi, mutta nihkeä olo jäi. 

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Ei varsinaisesti mitään. Kaikki voi tehdä. Mut ne jotka hyötyy on niitä, jotka pystyy oleelliseen keskittymään. 
  • Keskisyke: Pilates 84, Core & Roll 101, Venyttely 104 (alkulämpö nosti sykettä), Foam Rolling 97. 
  • Hinta: No hei, tätä voi tehdä ihan ilmaiseksi kun vaan liikkeitä tuntee, mut netistä oppii. Ohjattuina tunteina kk-hinta 25-100€, joihin kuuluu sit vaihteleva määrä muuta ryhmäliikuntaa. 
  • Parasta: Se fiilis kun voit sanoa itselles ettei tarvi enää loppuvuonna venytellä. Kehon lukkojen aukeaminen. Helpompi olo kehossa. Salissa uskaltaa mennä ilman suorituspaineita minne vaan!
  • Pahinta: Ei vaan huvita. Tunnit on ihan jees ja kivoja, mutta vika on omassa päässä.
  • Kenelle: Kaikille jotka liikkuu. Älkää tehkö niinku minä teen, vaan niinku minä sanon! Käykää näillä joka viikko ainakin kerran ja venytelkää lisäksi joka päivä. Miekin aloitan huomenna...
  • Ranking: Kävelyn ja hölkkäilyn välimaastoon. Ei todellakaan tyhmintä mitä voi tehdä, mutta sisäinen motivaatio hakusessa.  

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram