Vähän lisää ryhmäliikuntatunteja tähän väliin.

En osannut näitä oikein muuten niputtaa kuin kehonhuolloksi, mutta niitä ne mulle ainakin on: venyttely, core & roll, foam rolling ja pilates. Moni ehkä mieltää pilateksenkin enemmän lihaskuntotreeniksi, mutta itse koen sen hyödyn enemmän juuri tukilihaksistoa aktivoivana ja liikkuvuutta parantavana harjoitteluna. Periaatteessa kai joogakin menisi tähän, mutta se on niin ihanaa, että olkoon omanaan. 

Kehonhuolto on mun suuren suuri heikkous. Oon aina tienny tasan tarkkaan, että liikkuvuudesta on pakko pitää huolta, että keho toimii suorituksessa mahdollisimman hyvin, mutta kun ei jaksa eikä huvita. Eikä ikinä mistään muusta kiinni, kuin omasta laiskuudesta. Treeniohjelmassa kun luki että pitkät venytykset, mun aivot luki että "ah, vapaapäivä". Näistä kuitenkin kun luisti niin tuloksen saa lukea mun vammahistoriasta: kaksi kertaa polven eturistiside, nilkan revennyt sisäside, reisilihaksen repeämä, leikatut penikat molemmissa jaloissa jne... Sanoisin että aika pitkälle oma häpeä. 

Kehonhuoltotunneissa on se hyvä puoli, et jos itse saisi päivittäisen liikkuvuuden ylläpidon hoidettua perus venytyksillä, niin kerran tai kahdesti viikossa voisi käydä näillä tunneilla, että se liikkuvuutta kehittävä puolikin tulisi hoidettua. Mutta, kun se on niin... en tiiä... tuntuu että aika menee hukkaan, junat ja naiset, aikainen mato linnun nappaa, mitähän kaupasta, katos mulla on sukassa reikä...Ajatukset ties missä. 

Ei nyt ihan motivaatio jotenkin kohtaa näiden kaa. Tiedän että kehonhuolto on yks tärkeimmistä asioista hoitaa hyvin jos haluaa urheilullisesti kehittyä sekä välttää loukkaantumisia, mutta en vaan saa aikaiseksi. Eikä sillä, mulla on kaikkia hienoja tavoitteita niinku spagaati, pää polviin, dancerspose jne... mut toivon koko ajan et ne kehittyis tekemättä mitään. Ehkä siksi musta ei koskaan tullut huippu-urheilijaa, vaikka se nyt pelkästään siitä oo jääny kiinni...

Mut nyt jos joku nuori urheilijaksi halajava tätä lukee niin : PIDÄ HYVÄÄ HUOLTA KEHOSTASI!

Foamrolling tunnilla oli sinänsä mielenkiintoista, koska saan edes liikkua samaan aikaan, mutta sitäkin tekisin mielummin kotona. Venyttelystä liikkeitä on kertynyt muistiin jo niin paljon, etten saa oikein mitään uuttakaan noilta tunneilta irti. Pilatekselta odotin tosi paljon, mutta en rakastunut, vaikka kehon fasettilukoista aika moni aukenikin tunnin aikana. Pilatesta voisin joskus kokeilla vähän haastavammalla tasolla. Core ja roll yhdisti pilateksen vatsalihaspidot ja foam rolling-tunnin ja kyllä siinä tunti kulu ihan jees. Mut oikeasti, onko pakko tehdä aina se loppurentoutus tunnin lopussa? Mulla on hieno kyky nukahtaa melkein heti kun suljen silmät ja aina ne valot lyödään takaisin päälle just sillon kun oisin nukahtamassa. Herään ihan hullun äkäisenä...No niin, olipas taas nihkeä teksi, mutta nihkeä olo jäi. 

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Ei varsinaisesti mitään. Kaikki voi tehdä. Mut ne jotka hyötyy on niitä, jotka pystyy oleelliseen keskittymään. 
  • Keskisyke: Pilates 84, Core & Roll 101, Venyttely 104 (alkulämpö nosti sykettä), Foam Rolling 97. 
  • Hinta: No hei, tätä voi tehdä ihan ilmaiseksi kun vaan liikkeitä tuntee, mut netistä oppii. Ohjattuina tunteina kk-hinta 25-100€, joihin kuuluu sit vaihteleva määrä muuta ryhmäliikuntaa. 
  • Parasta: Se fiilis kun voit sanoa itselles ettei tarvi enää loppuvuonna venytellä. Kehon lukkojen aukeaminen. Helpompi olo kehossa. Salissa uskaltaa mennä ilman suorituspaineita minne vaan!
  • Pahinta: Ei vaan huvita. Tunnit on ihan jees ja kivoja, mutta vika on omassa päässä.
  • Kenelle: Kaikille jotka liikkuu. Älkää tehkö niinku minä teen, vaan niinku minä sanon! Käykää näillä joka viikko ainakin kerran ja venytelkää lisäksi joka päivä. Miekin aloitan huomenna...
  • Ranking: Kävelyn ja hölkkäilyn välimaastoon. Ei todellakaan tyhmintä mitä voi tehdä, mutta sisäinen motivaatio hakusessa.  

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat