Nyt tuli taas puun takaa itselle uusi kamppailulajien suosikki, joka varmasti menee omalla listalla jatkoon! En oo tiennyt itsestäni sitä, että nautin oikeasti noin paljon nujuamisesta, mutta sehän näissä lajikokeiluissa on parasta, että oppii itsestään uusia juttuja! Judoa sain kokeilla Jyväskylän Jigotain Judossa ja sain kunnia harjoitella maajoukkuen päävalmentajan ja Jigotain pääopettajan Jaakko Saaren treeneissä. Vielä kun sain treenien ajaksi lainaan ihan oikean judopuvun, niin en tiedä mistä johtui, mutta tuntui että ryhti parani ja pituutta tuli ainakin 10cm heti harjoitusten alussa lisää.

 

Judo (jap. 柔道, jūdō) on Japanista lähtöisin oleva kamppailulaji, jossa harrastajan tason kertoo hänen vyöarvonsa.  Vyön väri tummenee tason kasvaessa ja korkeimman eli mustan vyön sisällä on vielä 10 opettaja-astetta (dania). Judo on harrastajamääriltä maailman suosituin kamppailulaji ja toiseksi suosituin urheilulaji jalkapallon jälkeen. 

 

Etukäteen mulle oli kerrottu, että lajikokeilu voi olla haastava, koska turvallisten kaatumistekniikoiden opettelu vie jo niin pitkään peruskurssillakin, että yhden kerran lajikokeilussa ei judoa pääse paljoakaan harjoittelemaan. Mut kuitenkin päästettiin aikuisten ja nuorten yhteisharjoitusryhmän tunnille, jossa yhdessä treenaa eri vyöarvoilla olevia eri ikiäisiä miehiä ja naisia. Siinä kun katselin harjoitusten alkaessa treenikavereiden mustia vöitä ja mua samalla autettiin sitomaan oma vyö edes kiinni, niin mielessä kyllä kävi ajatus, että mihin oon taas nenäni työntänyt... 

Treenien alkaessa koitin tehdä niinku kaikki muutkin, sillä mulla ei ollut hajuakaan mistään judoon liittyvistä jutuista. Ennen tatamille menoa kumarretaan kevyesti. Sitten valmentajan kehotuksesta kaikki menivät tatamin reunalle vierekkäin polvilleen (minä jonon viimeiseksi, kun meni taas aikaa tajuta, että tää on joku juttu), Jaakko sanoi japaniksi jotain ja mie olin että: "?!?", kunnes tajusin et kaikilla on silmät kiinni. En tiennyt yhtään miten pitkään silmät tulee pitää kiinni, niin kurkin koko ajan, kunnes Japaniksi sanottiin taas jotain, jonka jälkeen kaikki kumarsi (minä viimeisenä) ja sit vasta kerrottiin mitä tänään treeneissä tehdään. Samat keskittymiset tehtiin myös treenin lopussa ja myös pariväännöissä, oli tärkeää kumartaa parille ennen ja jälkeen ottelun. Ei tosiaan hullumpi aloitus mihin treeniin vaan, käyttää pikku hetki harjoitukseen keskittymiseen

Alkulämmöiksi tatamilla tehtiin paljon samanlaisia harjoituksia, kuin mitä telinevoimistelun permannon alkulämmöissä, kuten kärrynpyörää, haarakuperkeikkaa ja kuperkeikkaa taaksepäin. Lämmittelyt jatketaan vielä lihaskuntoliikkeillä ja sen jälkeen päästiin tekniikka juttuihin. Muuten hyvä, mutta se että joku voisi edes heittää mut, tarkoittaisi sitä, että mun pitäisi osata tulla heitoista alas turvallisesti, eli osata ukemit. Sain kuitenkin luvan harjoitella mun parin kanssa yhtä lonkkaheitoista (en muista sen nimeä) niin, että itse olen heittäjä. Ja voi pojat, kun oli hauskaa! Uusia juttuja mulle oli taas se, että minä olen heittäjänä vastuussa heitettävän turvallisuudesta, mikä on mun mielestä tosi hieno tapa suhtautua sun kanssa ottelevaan kaveriin!

Sain opetella mua kärsivällisesti ohjanneen parin kanssa sitä lonkkaheittoa ja muutamia sidontoja, sekä ukemia taakse ja sivulle, samalla kun muut harjoittelivat pareina erilaisia heittoja. Kaatumisen harjoittelusta on muuten sellainenkin hyöty, että oikea kaatumistapa suojelee sua aina missä vaan kaatumisen aiheuttamilta vammoilta. Judon oppeja on hyödynnetty nyt esimerkiksi vanhuksille suunnattuihin kaatumiskursseihin. Leuka rintaa ja kohti uusia pettymyksiä, on sen ohje tiivistettynä. 


Näiden tekniikkaopetteluiden jälkeen pääsin harjoittelemaan parin kanssa liikkumista ja otteen hakemista toisesta ja pääsin myös kokeilemaan lonkkaheittoa liikkeestä. Judossa tärkeä juttu (sama kuin monessa muussakin kamppailulajissa) on pystyä pitämään itsensä rentona, silloin kun voimaa ei tarvitse käyttää. Liikkuminenkin kaverin kanssakin on enemmän tanssimaista, kun täysillä vääntämistä. Sitten kun saat otteen, vedetään se täysillä sähäkästi osuus.

Lopussa harjoiteltiin myös tatamilla vääntämistä, eli käytännössä painitaan matossa sen 4-5min, tarkoituksena saada kaveri selälleen lukko-otteeseen. Tää oli kyllä ihan mun juttu: vaikka oli ihan sairaan raskasta, niin oli myös ihan mielettömän hauskaa. Koitat vaan kiskoa kaveria sen puvusta niin paljon ku lähtee, samalla kun yrität itse olla joutumatta hankalaan paikkaan. Vaikka olit jo lattiassa selällään, niin jostain sai kaivettua voimaa kammeta (tai ainakin yrittää kammeta) itsensä ylös sieltä. Siinä kun mustanvyön arvoisen judokan kanssa viitisen minuuttia väänsin, niin minusta ois voinut kaikki mahdolliset kuristus- ja lukko-otteet ottaa, mutta mullehan se toimi kyllä ihan erinomaisena treeninä. 

Judo-ottelu kestä naisilla 4min (miehillä 5min), jonka aikana on tarkoitus saada pistevoitto tai luovutus heitoilla, sidonnoilla, käsilukoilla tai kuristuksella. Koska Judon tekniikat on molemmille turvallisia, kaikkia niitä voidaan harjoitella aina täysillä voimilla (kuristuksi opetetaan vaan kokeneille aikuisille ja silloin yleensä vastustaja luovuttaa, jos toinen saa kuristusotteen), eikä missään (vertaa esim. lyöntien harjoitteluun) tarvitse himmata. Kaikilla heitoilla ja muilla liikkeillä on, joku hieno japaninkielinen nimi, joita voitte katsoa vaikka tästä YouTube-videoista, mutta tosi hauskalta ne kaikki kuulostaa ja näyttää! Hypnottinen video, laitan ehkä soittoääneksi...

 

 

  • Parasta: Kunnioittamisen kulttuuri, vauhti ja sähäkkyys, nujuaminen ja vääntämisen ilo. 
  • Pahinta: Se hetki kun tajuat, että tästä otteesta en nyt pääse mihinkään. #pulassa
  • Hinta: Jigotailla peruskurssin (kesto syyskuusta- tammikuuhun tai helmikuusta-elokuuhun) hinta on 220€ sisältäen judopuvun. Peruskurssin jälkeen harjoittelu maksaa 270€/vuodessa sisältäen vapaavalintaisesti harjoituksia lähes päivittäin. Syksyllä olisi alkamassa myös naisten peruskurssi. 
  • Mitä kehittää: Keskivartalon ja jalkojen voimakestävyyttä ja räjähtävää voimaa. Liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. 
  • Kenelle: "Judon suosio on seurausta siitä, että judo sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Judo on taistelutaito, judo on urheilua, judo on ruumiin ja mielen harjoitusmuoto, judo on tapa kasvaa ihmisenä. Judossa jokainen voi asettaa itselleen sopivat haasteet ja tavoitteet monipuolisesta kuntourheilusta aina kivikovaan kamppailu-urheiluun olympiatasolla. (Jigotain lajiesittely)"
  • Oma ranking: Judo kyllä viehättää mua tosi paljon! Vääntäminen, nujuaminen, kaikkensa yrittäminen, sähäkkyys ja kunnioitus. Noin iloinen mä haluan olla raskaiden treenien jälkeen, ku mitä oon noissa kuvissa. 

 

Kommentit (6)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi faija ja kiitos kommentista! Tää on ollut kyllä huippuhauskaa ja moni juttu on yllättänyt mut uusia juttuja testaillessa. Jos ja kun jossain vaiheessa pääsen myös lapsia hankkimaan, niin on ainakin kohtuullinen lajivalikoima esitellä lapselle harrastusmahdollisuuksia :D

Sulla on myös huippu blogi, laitan seurantaan. Mun projekti kestää vuoden, sun kestää koko elämän ;) Paljon tsemppiä siihen !

Silja

Heli S.

Hei, Silja!

Mikäli matto- ja pukupainihommat tuntuivat mukavilta, niin tule ihmeessä kokeilemaan myös brasilialaista jiu-jitsua (BJJ). Kyseessä on judon nuorempi serkkulaji, johon sisältyy paljon samoja tekniikoita, mutta painotus on enemmän mattokamppailussa. Seuramme on Jyväskylän Fight Club, jonka lajivalikoimaan kuuluvat BJJ:n lisäksi myös lukkopaini sekä vapaaottelu. Lisätietoja nettisivuiltamme (http://www.jklfightclub.com/) sekä seuran naisharrastajien blogista (http://jklfightclubgirls.blogspot.fi/).

Tervetuloa!

Toivoo: Heli S.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista. Oonkin käynyt jo teidän nettisivuja vähän tutkailemassa ja sekä BJJ, että vapaaottelu kiinnostaa molemmat :) Vapaa-ottelu tosin hiukan jännittää :D Koitan lähiaikoina tulla testaa!

Silja

Vierailija

Tervetuloa joukkoon, uusi judoka ;) Mä aloitin judon abauttiarallaa vuosi sitten, alkuvuodesta graduoin keltaiseen vyöhön, ja tätä kommenttia kirjoitellessa juuri treeneistä saapuneena tulee kyllä hehkuttua tyytyväisyyttä kun sai vihdoin hiottua sitä Ärsyttävää Heittoa Joka Ei Oikein Luonnistu (mun kohdalla tsurikomi goshi) mieleiseksi!

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos! Judo treeneihin meneminen oli kyllä kuin olisi astunut yhtäkkiä ihan eri maailmaan, eikä tarvitse muuta miettiä! Onhan se pienten asioiden hankaamine kyllä ärsyttävää, mutta toisaalta sitten palkitsevaa. Siinä on myös kiva, kun vöistä näkee sen oman kehittymisensä. Tätä lajia on kyllä kiva päästä harrastamaan! 

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat