Nyt tuli taas puun takaa itselle uusi kamppailulajien suosikki, joka varmasti menee omalla listalla jatkoon! En oo tiennyt itsestäni sitä, että nautin oikeasti noin paljon nujuamisesta, mutta sehän näissä lajikokeiluissa on parasta, että oppii itsestään uusia juttuja! Judoa sain kokeilla Jyväskylän Jigotain Judossa ja sain kunnia harjoitella maajoukkuen päävalmentajan ja Jigotain pääopettajan Jaakko Saaren treeneissä. Vielä kun sain treenien ajaksi lainaan ihan oikean judopuvun, niin en tiedä mistä johtui, mutta tuntui että ryhti parani ja pituutta tuli ainakin 10cm heti harjoitusten alussa lisää.

 

Judo (jap. 柔道, jūdō) on Japanista lähtöisin oleva kamppailulaji, jossa harrastajan tason kertoo hänen vyöarvonsa.  Vyön väri tummenee tason kasvaessa ja korkeimman eli mustan vyön sisällä on vielä 10 opettaja-astetta (dania). Judo on harrastajamääriltä maailman suosituin kamppailulaji ja toiseksi suosituin urheilulaji jalkapallon jälkeen. 

 

Etukäteen mulle oli kerrottu, että lajikokeilu voi olla haastava, koska turvallisten kaatumistekniikoiden opettelu vie jo niin pitkään peruskurssillakin, että yhden kerran lajikokeilussa ei judoa pääse paljoakaan harjoittelemaan. Mut kuitenkin päästettiin aikuisten ja nuorten yhteisharjoitusryhmän tunnille, jossa yhdessä treenaa eri vyöarvoilla olevia eri ikiäisiä miehiä ja naisia. Siinä kun katselin harjoitusten alkaessa treenikavereiden mustia vöitä ja mua samalla autettiin sitomaan oma vyö edes kiinni, niin mielessä kyllä kävi ajatus, että mihin oon taas nenäni työntänyt... 

Treenien alkaessa koitin tehdä niinku kaikki muutkin, sillä mulla ei ollut hajuakaan mistään judoon liittyvistä jutuista. Ennen tatamille menoa kumarretaan kevyesti. Sitten valmentajan kehotuksesta kaikki menivät tatamin reunalle vierekkäin polvilleen (minä jonon viimeiseksi, kun meni taas aikaa tajuta, että tää on joku juttu), Jaakko sanoi japaniksi jotain ja mie olin että: "?!?", kunnes tajusin et kaikilla on silmät kiinni. En tiennyt yhtään miten pitkään silmät tulee pitää kiinni, niin kurkin koko ajan, kunnes Japaniksi sanottiin taas jotain, jonka jälkeen kaikki kumarsi (minä viimeisenä) ja sit vasta kerrottiin mitä tänään treeneissä tehdään. Samat keskittymiset tehtiin myös treenin lopussa ja myös pariväännöissä, oli tärkeää kumartaa parille ennen ja jälkeen ottelun. Ei tosiaan hullumpi aloitus mihin treeniin vaan, käyttää pikku hetki harjoitukseen keskittymiseen

Alkulämmöiksi tatamilla tehtiin paljon samanlaisia harjoituksia, kuin mitä telinevoimistelun permannon alkulämmöissä, kuten kärrynpyörää, haarakuperkeikkaa ja kuperkeikkaa taaksepäin. Lämmittelyt jatketaan vielä lihaskuntoliikkeillä ja sen jälkeen päästiin tekniikka juttuihin. Muuten hyvä, mutta se että joku voisi edes heittää mut, tarkoittaisi sitä, että mun pitäisi osata tulla heitoista alas turvallisesti, eli osata ukemit. Sain kuitenkin luvan harjoitella mun parin kanssa yhtä lonkkaheitoista (en muista sen nimeä) niin, että itse olen heittäjä. Ja voi pojat, kun oli hauskaa! Uusia juttuja mulle oli taas se, että minä olen heittäjänä vastuussa heitettävän turvallisuudesta, mikä on mun mielestä tosi hieno tapa suhtautua sun kanssa ottelevaan kaveriin!

Sain opetella mua kärsivällisesti ohjanneen parin kanssa sitä lonkkaheittoa ja muutamia sidontoja, sekä ukemia taakse ja sivulle, samalla kun muut harjoittelivat pareina erilaisia heittoja. Kaatumisen harjoittelusta on muuten sellainenkin hyöty, että oikea kaatumistapa suojelee sua aina missä vaan kaatumisen aiheuttamilta vammoilta. Judon oppeja on hyödynnetty nyt esimerkiksi vanhuksille suunnattuihin kaatumiskursseihin. Leuka rintaa ja kohti uusia pettymyksiä, on sen ohje tiivistettynä. 


Näiden tekniikkaopetteluiden jälkeen pääsin harjoittelemaan parin kanssa liikkumista ja otteen hakemista toisesta ja pääsin myös kokeilemaan lonkkaheittoa liikkeestä. Judossa tärkeä juttu (sama kuin monessa muussakin kamppailulajissa) on pystyä pitämään itsensä rentona, silloin kun voimaa ei tarvitse käyttää. Liikkuminenkin kaverin kanssakin on enemmän tanssimaista, kun täysillä vääntämistä. Sitten kun saat otteen, vedetään se täysillä sähäkästi osuus.

Lopussa harjoiteltiin myös tatamilla vääntämistä, eli käytännössä painitaan matossa sen 4-5min, tarkoituksena saada kaveri selälleen lukko-otteeseen. Tää oli kyllä ihan mun juttu: vaikka oli ihan sairaan raskasta, niin oli myös ihan mielettömän hauskaa. Koitat vaan kiskoa kaveria sen puvusta niin paljon ku lähtee, samalla kun yrität itse olla joutumatta hankalaan paikkaan. Vaikka olit jo lattiassa selällään, niin jostain sai kaivettua voimaa kammeta (tai ainakin yrittää kammeta) itsensä ylös sieltä. Siinä kun mustanvyön arvoisen judokan kanssa viitisen minuuttia väänsin, niin minusta ois voinut kaikki mahdolliset kuristus- ja lukko-otteet ottaa, mutta mullehan se toimi kyllä ihan erinomaisena treeninä. 

Judo-ottelu kestä naisilla 4min (miehillä 5min), jonka aikana on tarkoitus saada pistevoitto tai luovutus heitoilla, sidonnoilla, käsilukoilla tai kuristuksella. Koska Judon tekniikat on molemmille turvallisia, kaikkia niitä voidaan harjoitella aina täysillä voimilla (kuristuksi opetetaan vaan kokeneille aikuisille ja silloin yleensä vastustaja luovuttaa, jos toinen saa kuristusotteen), eikä missään (vertaa esim. lyöntien harjoitteluun) tarvitse himmata. Kaikilla heitoilla ja muilla liikkeillä on, joku hieno japaninkielinen nimi, joita voitte katsoa vaikka tästä YouTube-videoista, mutta tosi hauskalta ne kaikki kuulostaa ja näyttää! Hypnottinen video, laitan ehkä soittoääneksi...

 

 

  • Parasta: Kunnioittamisen kulttuuri, vauhti ja sähäkkyys, nujuaminen ja vääntämisen ilo. 
  • Pahinta: Se hetki kun tajuat, että tästä otteesta en nyt pääse mihinkään. #pulassa
  • Hinta: Jigotailla peruskurssin (kesto syyskuusta- tammikuuhun tai helmikuusta-elokuuhun) hinta on 220€ sisältäen judopuvun. Peruskurssin jälkeen harjoittelu maksaa 270€/vuodessa sisältäen vapaavalintaisesti harjoituksia lähes päivittäin. Syksyllä olisi alkamassa myös naisten peruskurssi. 
  • Mitä kehittää: Keskivartalon ja jalkojen voimakestävyyttä ja räjähtävää voimaa. Liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. 
  • Kenelle: "Judon suosio on seurausta siitä, että judo sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Judo on taistelutaito, judo on urheilua, judo on ruumiin ja mielen harjoitusmuoto, judo on tapa kasvaa ihmisenä. Judossa jokainen voi asettaa itselleen sopivat haasteet ja tavoitteet monipuolisesta kuntourheilusta aina kivikovaan kamppailu-urheiluun olympiatasolla. (Jigotain lajiesittely)"
  • Oma ranking: Judo kyllä viehättää mua tosi paljon! Vääntäminen, nujuaminen, kaikkensa yrittäminen, sähäkkyys ja kunnioitus. Noin iloinen mä haluan olla raskaiden treenien jälkeen, ku mitä oon noissa kuvissa. 

 

Kommentit (6)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi faija ja kiitos kommentista! Tää on ollut kyllä huippuhauskaa ja moni juttu on yllättänyt mut uusia juttuja testaillessa. Jos ja kun jossain vaiheessa pääsen myös lapsia hankkimaan, niin on ainakin kohtuullinen lajivalikoima esitellä lapselle harrastusmahdollisuuksia :D

Sulla on myös huippu blogi, laitan seurantaan. Mun projekti kestää vuoden, sun kestää koko elämän ;) Paljon tsemppiä siihen !

Silja

Heli S.

Hei, Silja!

Mikäli matto- ja pukupainihommat tuntuivat mukavilta, niin tule ihmeessä kokeilemaan myös brasilialaista jiu-jitsua (BJJ). Kyseessä on judon nuorempi serkkulaji, johon sisältyy paljon samoja tekniikoita, mutta painotus on enemmän mattokamppailussa. Seuramme on Jyväskylän Fight Club, jonka lajivalikoimaan kuuluvat BJJ:n lisäksi myös lukkopaini sekä vapaaottelu. Lisätietoja nettisivuiltamme (http://www.jklfightclub.com/) sekä seuran naisharrastajien blogista (http://jklfightclubgirls.blogspot.fi/).

Tervetuloa!

Toivoo: Heli S.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista. Oonkin käynyt jo teidän nettisivuja vähän tutkailemassa ja sekä BJJ, että vapaaottelu kiinnostaa molemmat :) Vapaa-ottelu tosin hiukan jännittää :D Koitan lähiaikoina tulla testaa!

Silja

Vierailija

Tervetuloa joukkoon, uusi judoka ;) Mä aloitin judon abauttiarallaa vuosi sitten, alkuvuodesta graduoin keltaiseen vyöhön, ja tätä kommenttia kirjoitellessa juuri treeneistä saapuneena tulee kyllä hehkuttua tyytyväisyyttä kun sai vihdoin hiottua sitä Ärsyttävää Heittoa Joka Ei Oikein Luonnistu (mun kohdalla tsurikomi goshi) mieleiseksi!

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos! Judo treeneihin meneminen oli kyllä kuin olisi astunut yhtäkkiä ihan eri maailmaan, eikä tarvitse muuta miettiä! Onhan se pienten asioiden hankaamine kyllä ärsyttävää, mutta toisaalta sitten palkitsevaa. Siinä on myös kiva, kun vöistä näkee sen oman kehittymisensä. Tätä lajia on kyllä kiva päästä harrastamaan! 

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Ringette
  6. Suunnistus
  7. Keihäänheitto
  8. Tennis
  9. Tankotanssi
  10. Lentopallo
  11. Pituushyppy
  12. Futsal
  13. Brasilialainen jiu-jitsu
  14. Pesäpallo
  15. Kuulantyöntö
  16. Maastopyöräily
  17. Kalpamiekkailu
  18. Karting
  19. Lacrosse
  20. Laser Tag
  21. Rullaluistelu
  22. Melonta
  23. SUP-lautailu
  24. Kiipeily
  25. Retkeily / Vaellus
  26. Ratsastus
  27. Frisbeegolf
  28. BMX-pyöräily
  29. Koripallo
  30. Rugby
  31. Ultimate
  32. Kiekonheitto
  33. Cheerleading
  34. Aitajuoksu
  35. Telinevoimistelu
  36. CrossFit
  37. Ilma-akrobatia
  38. Baletti
  39. Triathlon
  40. Polkujuoksu
  41. Maantiepyöräily
  42. Jousiammunta
  43. Jooga
  44. Kehonpainoharjoittelu
  45. Kirkkovenesoutu
  46. Vapaaottelu
  47. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  48. Keilaus
  49. Painonnosto
  50. Enduro
  51. Golf
  52. Umpihankihiihto
  53. Laitesukellus
  54. Laskettelu
  55. Gaelilainen jalkapallo
  56. Wakeboarding
  57. Agility
  58. Parkour
  59. Sirkus
  60. Spinning
  61. Pyöräily
  62. Paini
  63. Uinti
  64. Paritanssit
  65. Vesijuoksu
  66. Kuntosali
  67. Retkiluistelu
  68. Ampumahiihto
  69. Hiihto
  70. Nyrkkeily
  71. Aikido
  72. Historiallinen miekkailu
  73. Taiji
  74. Lenkkeily
  75. Kehonhuoltotunnit
  76. Ilma-aseammunta
  77. Seiväshyppy
  78. Petanque
  79. Korkeushyppy
  80. Kävely
  81. Lumikenkäily
  82. Pilkkiminen
  83. Step-aerobic
  84. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  85. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat