Lajiesittely: Jooga on Intiassa tuhansien vuosien aikana syntynyt monimuotoinen menetelmä. Alun perin jooga oli kokoelma Intian uskontojen pelastusopillisia ja maagisia menetelmiä. Nykymuotoinen jooga kehittyi 1800-luvulla fyysiseksi harjoitukseksi, se levisi Intiasta länsimaihin, ja sen maagisuskonnollinen merkitys väheni. Joogaan kuuluu nykyisin asentoharjoituksia ja meditaatiota, ja sen harjoittaminen on monille kehollista terapiaa ja rentoutumista. (Wikipedia)

 

 


 


Omat fiilikset: Oijoi, Tästä lajista oon kuulkaas niin innoissani! Tää tekee todella ihmiselle hyvää! Mulle joogan on alunperin esitellyt mun mieheni, silloin kun on alettu seurustelemaan. Se oli todella epäilyttävää, että jääkiekkoileva mieheni harrastaa mielellään myös joogaa, mutta ensijärkytyksestä toivuttua olen todella ottanut tän lajin omakseni. Oon aiemmin tehnyt Namaste-joogaa noin 20min setteinä silloin tällöin, mutta peliuralla varsinkin pelipäivän aamuna aktivoivana harjoituksena. Muutaman kerran olen ottanut jooga-kuurin ja tehnyt sitä päivittäin ja se on suorastaa ihmeellistä miten kroppa silloin toimii. Yleensä siinä vaiheessa ei enää huvita sitä tehdä ja pian kroppaa palaa entiseen jäykkään formiinsa.

Nyt olin ensimmäistä kertaa ohjatulla joogatunnilla ja tykkäsin myös siitä tosin paljon. Tunti kesti sen 50min, mikä oli mun mielestä pikkasen liikaa, mutta toisaalta tulipahan tehtyä kerrankin huolellisesti. Ajattelin käydä siellä säännöllisesti kerran viikossa tämän kevään ajan, mutta saatan sen jälkeen silti jatkaa joogaamista kotona, koska mun keskittyminen menee siellä oman suorittamisen vertailuun asentoon keskittymisen sijasta. Tän pitääollaparas-syndrooman kanssa saan tosissaan tehdä melko paljon duunia, että voisin liikunassa keskittyä vain omaan suoritukseen ja sen kehittämiseen. (Oottakaas kun kuulette mun pumppi-tunnista...) 

Jooga tekee kuitenkin myös mielelle hyvää ja musta on ihanaa olla vaan ihan hiljaa tunti ja yrittää keskittyä hengitykseen. Myös loppurentoutus ja meditatiivinen osuus on mun mielestä mukavia. Jos joogaryhmässä käyminen tuntuu vaikeelta, kokeile ensin vaikka tota Namaste-joogaa, siitä löytyy jaksoja YouTubesta . Myönnän, että ensimmäiset 10 kertaa joogaa meni siihen, että jouduin koko ajan kuikuilemaan oikeaa asentoa ja kerkesin siihen ehkä sekunniksi. Jatka vaan ja huomaat kohta, että osaat liikkua pelkän kuullun ohjeen mukaan ja ainoastaan välillä tarvii tarkistaa, että minne hittoon ne kädet piti laittaa. Jooga kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja keskivartalon lihaksia just sulle sopivalla intensiteetillä. 

 

Mitä ominaisuuksia vaatii: kykyä keskittyä omaan liikkeeseen ja hengitykseen, taidot ja liikkuvuus kehittyy nopeasti
Keskisyke: 98 (55min)
Hinta: Joogaan löytyy ilmaista materiaalia netistä vaikka kuinka paljon. Kurssit maksaa paikasta riippuen tuosta ryhmäliikuntaa kuuluvista (40€/puolivuotta) pro-kursseihin, joiden hinta on sadasta eurosta ylöspäin. Nyt moni on suositellut myös joogan nettikursseja (hinta esim. 10€/kk), mutta niistä mulla ei ole kokemusta.  
Parasta: Mielenrauha tehdessä, tyyni olo jälkeenpäin, liikkuvuuden parantuminen hetkessä, kehon tasapaino.  
Pahinta: Nukahtaminen loppurentoutuksen aikana, keskittymisen herpaantuminen kaikenlaiseen epäoleelliseen.  
Kenelle: kaikille. Suosittelen ehdottomasti kerta viikkoon ohjelmistoon ihan tavallisen rauhallisen joogan (20-60min). Joogasta löytyy tietysti aivan sikana kaikkia versioita ja itse tykkään myös powerjoogasta, joka samalla on lihaskuntoa kehittävä. 
Ranking: Pistänpä ykköseksi. Tää on niin mukavaa, että ainakin sen kerran viikossa koitan jatkossa tätä tehdä. En usko, että musta silti joogahörhöä saa. 
 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat