Lajiesittely: Jooga on Intiassa tuhansien vuosien aikana syntynyt monimuotoinen menetelmä. Alun perin jooga oli kokoelma Intian uskontojen pelastusopillisia ja maagisia menetelmiä. Nykymuotoinen jooga kehittyi 1800-luvulla fyysiseksi harjoitukseksi, se levisi Intiasta länsimaihin, ja sen maagisuskonnollinen merkitys väheni. Joogaan kuuluu nykyisin asentoharjoituksia ja meditaatiota, ja sen harjoittaminen on monille kehollista terapiaa ja rentoutumista. (Wikipedia)

 

 


 


Omat fiilikset: Oijoi, Tästä lajista oon kuulkaas niin innoissani! Tää tekee todella ihmiselle hyvää! Mulle joogan on alunperin esitellyt mun mieheni, silloin kun on alettu seurustelemaan. Se oli todella epäilyttävää, että jääkiekkoileva mieheni harrastaa mielellään myös joogaa, mutta ensijärkytyksestä toivuttua olen todella ottanut tän lajin omakseni. Oon aiemmin tehnyt Namaste-joogaa noin 20min setteinä silloin tällöin, mutta peliuralla varsinkin pelipäivän aamuna aktivoivana harjoituksena. Muutaman kerran olen ottanut jooga-kuurin ja tehnyt sitä päivittäin ja se on suorastaa ihmeellistä miten kroppa silloin toimii. Yleensä siinä vaiheessa ei enää huvita sitä tehdä ja pian kroppaa palaa entiseen jäykkään formiinsa.

Nyt olin ensimmäistä kertaa ohjatulla joogatunnilla ja tykkäsin myös siitä tosin paljon. Tunti kesti sen 50min, mikä oli mun mielestä pikkasen liikaa, mutta toisaalta tulipahan tehtyä kerrankin huolellisesti. Ajattelin käydä siellä säännöllisesti kerran viikossa tämän kevään ajan, mutta saatan sen jälkeen silti jatkaa joogaamista kotona, koska mun keskittyminen menee siellä oman suorittamisen vertailuun asentoon keskittymisen sijasta. Tän pitääollaparas-syndrooman kanssa saan tosissaan tehdä melko paljon duunia, että voisin liikunassa keskittyä vain omaan suoritukseen ja sen kehittämiseen. (Oottakaas kun kuulette mun pumppi-tunnista...) 

Jooga tekee kuitenkin myös mielelle hyvää ja musta on ihanaa olla vaan ihan hiljaa tunti ja yrittää keskittyä hengitykseen. Myös loppurentoutus ja meditatiivinen osuus on mun mielestä mukavia. Jos joogaryhmässä käyminen tuntuu vaikeelta, kokeile ensin vaikka tota Namaste-joogaa, siitä löytyy jaksoja YouTubesta . Myönnän, että ensimmäiset 10 kertaa joogaa meni siihen, että jouduin koko ajan kuikuilemaan oikeaa asentoa ja kerkesin siihen ehkä sekunniksi. Jatka vaan ja huomaat kohta, että osaat liikkua pelkän kuullun ohjeen mukaan ja ainoastaan välillä tarvii tarkistaa, että minne hittoon ne kädet piti laittaa. Jooga kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja keskivartalon lihaksia just sulle sopivalla intensiteetillä. 

 

Mitä ominaisuuksia vaatii: kykyä keskittyä omaan liikkeeseen ja hengitykseen, taidot ja liikkuvuus kehittyy nopeasti
Keskisyke: 98 (55min)
Hinta: Joogaan löytyy ilmaista materiaalia netistä vaikka kuinka paljon. Kurssit maksaa paikasta riippuen tuosta ryhmäliikuntaa kuuluvista (40€/puolivuotta) pro-kursseihin, joiden hinta on sadasta eurosta ylöspäin. Nyt moni on suositellut myös joogan nettikursseja (hinta esim. 10€/kk), mutta niistä mulla ei ole kokemusta.  
Parasta: Mielenrauha tehdessä, tyyni olo jälkeenpäin, liikkuvuuden parantuminen hetkessä, kehon tasapaino.  
Pahinta: Nukahtaminen loppurentoutuksen aikana, keskittymisen herpaantuminen kaikenlaiseen epäoleelliseen.  
Kenelle: kaikille. Suosittelen ehdottomasti kerta viikkoon ohjelmistoon ihan tavallisen rauhallisen joogan (20-60min). Joogasta löytyy tietysti aivan sikana kaikkia versioita ja itse tykkään myös powerjoogasta, joka samalla on lihaskuntoa kehittävä. 
Ranking: Pistänpä ykköseksi. Tää on niin mukavaa, että ainakin sen kerran viikossa koitan jatkossa tätä tehdä. En usko, että musta silti joogahörhöä saa. 
 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram