Ilmapistoolilla ja Ilmakiväärillä ammutaan 10 metrin matkalta ja radat ovat yleensä sisäratoja. Sarjajaot perustuvat ikäluokkiin ja miehet / naiset kilpailevat omissa sarjoissaan. 

Kontiolahden Urheilijoiden ampumajaostossa pääsin kokeilemaan ilma-aseammuntaa 10m matkalta sekä kiväärillä, että pistoolilla. Molemmat ovat muuten olympialajeja ja niitä on helppoa sekä suhteellisen edullista päästä ampumaseuroissa kokeilemaan. Kontiolahden Urheilijat esimerkiksi järjestää ilma-asekerhoa, jossa ammuntaa pääsee ohjatusti harrastamaan.

Ilma-aselajit on siitä helppoja, ettei niissä tarvita erillisiä aselupia aseen omistamiseen tai käyttöön, mutta alaikäisille niitä kuitenkaan ei myydä. Niin hullulta kuin se kuullostaa, niin ammuntalajit on oikeasti sellaisia missä vanhemmat ja lapset voi aidosti harrastaa jotain yhdessä ja mun mielestä ampumaurheilussa voi oppia tärkeitä taitoja rauhallisuudesta mielenhallinntaan, sekä voittamiseen ja häviämiseen. 

 

Ensin kokeilin ilmakivääriä 10m matkalta tauluun, mutta sitä kokeilin istualtaan ja ase tuen päällä, mikä vakautti otteita huomattavasti. Mulle opetettiin esin tähtäys ja aseen lataus, minkä jälkeen annettiin lupa ampua. Ilmakivääriammunta oli sinänsä hauskaa hommaa istualtaan, mutta kisalajina sitä pitäisi hallita seisaaltaan, mikä mun ampumahiihtokokemusten jälkeen tuntuu turhan haastavalta. Vaikka nyt saa ampua sentään levossa! Hengityksen ajoittamisella on tässä ihan yhtälailla merkitystä kuin jousiammunnassakin ja siitä itseasiassa näissä ampumalajeissa tykkään, että keskittyminen ohjaantuu sen hengityksen kautta niin hyvin tekemiseen, että muut päässä pyörivät asiat unohtuu. 

Ilmapistooli taas annettiin käteen seisaaltaan. Asento oli sivuttainen tauluun nähden ja mun pitäisi käydä kyllä aika paljon käsipunttia tekemässä, et saisin aseen pidettyä kohtisuorassa taulua kohti pidempään kuin puoli sekuntia. Kisa-ase saa maksimissaan painaa 1,5kg mut sen vakaana pitäminen vaatii kyllä hallintaa. Ase pitää ensin suoralla kädellä viedä ylös ja laskea taulun kohdalle ja pysäyttää oikeaan kohtaan. Tähtäämine oli hullun vaikeaa, kun käsi heiluu, toinen silmä menee väkisin kiinni ilman silmälappua ja taulusta näät vaan mustan pisteen. En todellakaan käsitä, miten ampumiseen voi rutinoitua niin, että tietää osuvansa sen mustan keskelle! Aselajissa kisaa ammutaan laskemalla osumien pisteitä esimerkiksi 40:stä tai 60:stä peräkkäisestä laukauksesta. Mun käyttämä taulu jäi sen verran tyhjäksi mustan kohdalta, et sen voi joku käyttää uudestaan :D

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Keskittymistä, mielenhallintaa ja rauhallisuutta. 
  • Hinta: Kokeilemaan ja harrastamaan pääsee pienillä kustannuksilla, esim osallistumalla ammuntakerhoon, jossa saat kaikki välineet lainaksi tai menemällä avoimille ratavuoroille seuran laina-aseilla. Oman seuran saa selville googlesta esim. "ilma-aseammunta jyväskylä". Joskus ilma-aseluodit joutuu ostamaan itse, mutta niissä 4,5mm luodit maksaa vaan alle 10€/500kpl. Jos taas alkaa kilpailemaan niin ilmakiväärin ja ilmapistoolin hinnat lähtevät kisa-aseissa tuhannesta eurosta ylöspäin. 
  • Parasta: Ammunta ohjaa keskittymistä täysin tekemiseen ja hyvä osuma lämmittää mieltä. Mielen hallinnan vaativuus.
  • Pahinta: Kisa-ammunta taas vaatii ihan jäätävän pitkää keskittymistä, koska 60:stä laukauksesta et voi missata yhtäkään ilman että menettäisit pelin. 
  • Kenelle: Fyysisesti ei vaadi merkittävästi kuntoa, vaikka ammuntaa vakauttavien lihasten hallinta pitää olla kova. Henkisesti laji vaatii tosi paljon, mut jos haluaa kehittää mielenhallintaa niin suosittelen! 
  • Ranking: Tehokkaasti on muhun actionelokuvat jättäneet jälkensä, koska siistiltä tuntui pistoolia ja kivääriä käsitellä. Silti vielä enemmän tykkäsin pienoiskiväärin ruudinhajusta ja vähän isommasta potkusta, sekä jousiammunnan lihastyöstä joka ampuessa tuntuu enemmän kropassa. Nää ilma-aseet on ehkä vähän turhan herkkiä lajeja mulle. Mut hei, oishan se aika siistiä sanoa harrastavansa ammuntaa!

Kommentit (2)

Sami Hurmerinta

Moi, huomasin Boxing Jyväskylän Facebook-sivulta, että sinulle voi ehdottaa muitakin lajeja kokeiltavaksi. Jos et ole vielä kokeillut Taijia, Savelan taistelulajikeskuksessa (Onkapannu 7) on mahdollisuus kokeilla Wudang-tyylin taijia, jossa painotetaan terveysliikunnan lisäksi myös kamppailusovelluksia. Seuraava peruskurssi alkaa 13.3., mutta kokeilemaan voi tulla milloin tahansa. Treenit ovat maanantaisin klo 18 ja keskiviikkoisin klo 16.00.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Hei, kiitti vinkistä! Laitoin teille sähköpostia , sillä tulisin tosi mielellläni kokeilemaan. Mahtava idea! Sori kun näin hitaasti komennteihin vastaan, nää oli menny multa jotenkin ihan ohi :(

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat