Ilmapistoolilla ja Ilmakiväärillä ammutaan 10 metrin matkalta ja radat ovat yleensä sisäratoja. Sarjajaot perustuvat ikäluokkiin ja miehet / naiset kilpailevat omissa sarjoissaan. 

Kontiolahden Urheilijoiden ampumajaostossa pääsin kokeilemaan ilma-aseammuntaa 10m matkalta sekä kiväärillä, että pistoolilla. Molemmat ovat muuten olympialajeja ja niitä on helppoa sekä suhteellisen edullista päästä ampumaseuroissa kokeilemaan. Kontiolahden Urheilijat esimerkiksi järjestää ilma-asekerhoa, jossa ammuntaa pääsee ohjatusti harrastamaan.

Ilma-aselajit on siitä helppoja, ettei niissä tarvita erillisiä aselupia aseen omistamiseen tai käyttöön, mutta alaikäisille niitä kuitenkaan ei myydä. Niin hullulta kuin se kuullostaa, niin ammuntalajit on oikeasti sellaisia missä vanhemmat ja lapset voi aidosti harrastaa jotain yhdessä ja mun mielestä ampumaurheilussa voi oppia tärkeitä taitoja rauhallisuudesta mielenhallinntaan, sekä voittamiseen ja häviämiseen. 

 

Ensin kokeilin ilmakivääriä 10m matkalta tauluun, mutta sitä kokeilin istualtaan ja ase tuen päällä, mikä vakautti otteita huomattavasti. Mulle opetettiin esin tähtäys ja aseen lataus, minkä jälkeen annettiin lupa ampua. Ilmakivääriammunta oli sinänsä hauskaa hommaa istualtaan, mutta kisalajina sitä pitäisi hallita seisaaltaan, mikä mun ampumahiihtokokemusten jälkeen tuntuu turhan haastavalta. Vaikka nyt saa ampua sentään levossa! Hengityksen ajoittamisella on tässä ihan yhtälailla merkitystä kuin jousiammunnassakin ja siitä itseasiassa näissä ampumalajeissa tykkään, että keskittyminen ohjaantuu sen hengityksen kautta niin hyvin tekemiseen, että muut päässä pyörivät asiat unohtuu. 

Ilmapistooli taas annettiin käteen seisaaltaan. Asento oli sivuttainen tauluun nähden ja mun pitäisi käydä kyllä aika paljon käsipunttia tekemässä, et saisin aseen pidettyä kohtisuorassa taulua kohti pidempään kuin puoli sekuntia. Kisa-ase saa maksimissaan painaa 1,5kg mut sen vakaana pitäminen vaatii kyllä hallintaa. Ase pitää ensin suoralla kädellä viedä ylös ja laskea taulun kohdalle ja pysäyttää oikeaan kohtaan. Tähtäämine oli hullun vaikeaa, kun käsi heiluu, toinen silmä menee väkisin kiinni ilman silmälappua ja taulusta näät vaan mustan pisteen. En todellakaan käsitä, miten ampumiseen voi rutinoitua niin, että tietää osuvansa sen mustan keskelle! Aselajissa kisaa ammutaan laskemalla osumien pisteitä esimerkiksi 40:stä tai 60:stä peräkkäisestä laukauksesta. Mun käyttämä taulu jäi sen verran tyhjäksi mustan kohdalta, et sen voi joku käyttää uudestaan :D

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Keskittymistä, mielenhallintaa ja rauhallisuutta. 
  • Hinta: Kokeilemaan ja harrastamaan pääsee pienillä kustannuksilla, esim osallistumalla ammuntakerhoon, jossa saat kaikki välineet lainaksi tai menemällä avoimille ratavuoroille seuran laina-aseilla. Oman seuran saa selville googlesta esim. "ilma-aseammunta jyväskylä". Joskus ilma-aseluodit joutuu ostamaan itse, mutta niissä 4,5mm luodit maksaa vaan alle 10€/500kpl. Jos taas alkaa kilpailemaan niin ilmakiväärin ja ilmapistoolin hinnat lähtevät kisa-aseissa tuhannesta eurosta ylöspäin. 
  • Parasta: Ammunta ohjaa keskittymistä täysin tekemiseen ja hyvä osuma lämmittää mieltä. Mielen hallinnan vaativuus.
  • Pahinta: Kisa-ammunta taas vaatii ihan jäätävän pitkää keskittymistä, koska 60:stä laukauksesta et voi missata yhtäkään ilman että menettäisit pelin. 
  • Kenelle: Fyysisesti ei vaadi merkittävästi kuntoa, vaikka ammuntaa vakauttavien lihasten hallinta pitää olla kova. Henkisesti laji vaatii tosi paljon, mut jos haluaa kehittää mielenhallintaa niin suosittelen! 
  • Ranking: Tehokkaasti on muhun actionelokuvat jättäneet jälkensä, koska siistiltä tuntui pistoolia ja kivääriä käsitellä. Silti vielä enemmän tykkäsin pienoiskiväärin ruudinhajusta ja vähän isommasta potkusta, sekä jousiammunnan lihastyöstä joka ampuessa tuntuu enemmän kropassa. Nää ilma-aseet on ehkä vähän turhan herkkiä lajeja mulle. Mut hei, oishan se aika siistiä sanoa harrastavansa ammuntaa!

Kommentit (2)

Sami Hurmerinta

Moi, huomasin Boxing Jyväskylän Facebook-sivulta, että sinulle voi ehdottaa muitakin lajeja kokeiltavaksi. Jos et ole vielä kokeillut Taijia, Savelan taistelulajikeskuksessa (Onkapannu 7) on mahdollisuus kokeilla Wudang-tyylin taijia, jossa painotetaan terveysliikunnan lisäksi myös kamppailusovelluksia. Seuraava peruskurssi alkaa 13.3., mutta kokeilemaan voi tulla milloin tahansa. Treenit ovat maanantaisin klo 18 ja keskiviikkoisin klo 16.00.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Hei, kiitti vinkistä! Laitoin teille sähköpostia , sillä tulisin tosi mielellläni kokeilemaan. Mahtava idea! Sori kun näin hitaasti komennteihin vastaan, nää oli menny multa jotenkin ihan ohi :(

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram