Lapsena rakastin hiihtämistä, mutta yläkouluiässä siitä hävisi ilo, kun koko homma muuttui välineurheiluksi. Olin toki kaikissa kisoissa mukana (ja viimeisenä maalissa), mutta muistan että eniten hävetti hiihtää omilla vanhoilla Karhuilla, kun kaikilla muilla oli hienot Fischerit ja aina eri sukset vapaaseen ja perinteiseen tyyliin. Mulla oli varmaan voitelutkin aina samat hiihtotyylistä tai kelistä riippumatta. Siihen loppu hiihdosta tykkääminen.

Maastohiihto (murtomaahiihto, usein myös pelkkä hiihto) on tasamaalla, mäkisessä maastossa tai järven jäällä tapahtuva hiihtomuoto, josta käytännössä kaikki hiihtolajit ovat kehittyneet.

 

FullFit Trainingin Kristian Sotti lupasi mulle traumaterapiaa opettamalla hiihtoa, sekä kertomalla miksi itse on tykästynyt lajiin. Kristian manageroi omaa hiihtotallia, huoltaa suksia, pitää hiihtokouluja ja vielä kilpailee itse pitkillä 30km tai 50km matkoilla. Rakkaudesta lajiin siis...Hänen mukaansa hiihdon viehätys piilee siinä, että se tuntuu pahalta ja on vaativaa. Missä se liikunnan ilo nyt sit oikein on? Hiihto kuulema on sielun ja ruumiin hoitoa, mutta on aika raskas menetelmä mun mielestä.

Olisin halunnut testata oikeita kilpahiihtäjien suksia ihan vertailun vuoksi, mutta Kristianilla ei nyt ollut myynnissä mulle testattavaksi sopivia, joten se kokeilu jäi vielä haaveeksi. En kuitenkaan uskaltanut saapua paikalle vieläkään omien suksien kanssa, joten kävin kummitädiltä lainaamassa ne Fischerit! 

 

Tässä vaiheessa lajikokeiluita oon melko varma, et en tykkää lajista jos katson kelloa ekan kerran ennen kuin 10min on kulunut ja näin kävi myös hiihdossa. Hiihto on petollista, koska kovaa vauhtia on kivaa mennä, mutta sit myös se väsy tulee aika nopeasti. Sykkeet oli myös kokoajan yllättävän korkealla, mutta hiihto ei tunnu silti kropassa yhtä kivuliaalta kuin esimerkiksi juokseminen samoilla sykkeillä. 

FullFitin Kristian neuvoi mulle vapaan tekniikkaan pieniä knoppeja, mutta sanoi myös että eniten tekniikkaan auttaa hiihtäminen. Jos kuitenkin hiihtäminen tuntuu itsekseen opeteltuna liian vaikelta, niin esimerkiksi FullFit järjestää lasten hiihtokoulujen lisäksi myös aikuisten hiihtokouluja ja yksityisiä valmennuksia. Suksiakin voi alussa vuokrata valmiiksi huollettuina tai niitä voi tuttavilta lainata, niin ei tarvitse alkupanostuksena laittaa montaa sataa lajikokeiluun. Kävin opetuksen jälkeen itsekseni järvenjäällä hiihtämässä mun halpis-suksilla, joita ei oo ihan hetkeen huollettukaan ja ihan hyvin meni perinteisen suksillakin vapaanhiihto :D Huolletuilla suksilla ylämäet tietty voi olla helpompia...

Hiihdossa kaikkein mukavinta on se, että koko kroppa tekee töitä, maisema vaihtuu ja se on myös nivelille paljon PALJON ystävällisempää kuin juoksu. Juuri nyt nautin eniten omilla ehdoilla hitaasta (mutta rankasta) hiihtelystä, vaikka ärsyttää kyllä kun mummot ja papat hiihtää musta laduilla ohi, ja räkä valuu poskella kuin Aino-Kaisa Saarisella konsanaan. 

Tähtään siihen et tekniikka ja kunto on tapissaan seniorit +85 sarjassa vuonna 2075. Siihen asti säästän rahaa hiihtovälineisiin. 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Sisukkuutta, tasapainoa, koordinaatioita, rytmitajua, mutta nää myös kehittyy koko ajan. Hiitäminen usein on myös aika yksinäistä puuhaa. 
  • Keskisyke: 154
  • Hinta: Harrastehiihtäjän kannattaa kysellä kilpahiihtäjien käytettyjä suksipareja, sillä ne on yleensä tosi paljon parempia kuin samanhintaiset kaupan uudet sukset. Monot, sauvat, huollot tai huoltotarvikkeet siihen päälle, niin 400-500€ saa harrastajakin semi-ok-hyvistä välineistä pulittaa. Kisavälineet maksaa sitten jo useamman tonnin ja niitä saa myös tiheään tahtiin päivittää uusiin.
  • Parasta: Ulkoilu, vauhdin hurma, tehokasta koko kropalle. Aina hiihdon jälkeen tuntuu siltä, että on leponsa ansainnut ja kahvi pullan kanssa maistuu!
  • Pahinta: Välineurheilua pahimmasta päästä. Aina pitää olla oikeat voiteet ja oikeat sukset eri keleille, ja silti latu saattaa olla surkeassa kunnossa. Kurjaa on myös viima, vastatuuli ja jyrkät ylämäet! 
  • Kenelle: Suomalaisten kansalaistaito ja perinteestä on hyvä pitää huolta, mutta ei lajia tarvitse vakavasti ottaa. Kynnys lajin harrastamiseen on noussut mielestäni turhan korkeaksi ja lajia pitäisi tuoda paremmin kaikkein saavutettavaksi välineillä millä hyvänsä. Kilpaurheilua on kiva seurata ja eritasoisten kisojakin löytyy, mutta sitten alkaa myös se armoton välineillä kikkailu! Talvella valitsisin peruskunnon ylläpitämiseksi lenkkeilyn sijasta hiihtämisen aina kun mahdollista sen kokonaisvaltaisemman kuormituksen takia. 
  • Oma Ranking: Hauskempaa, rankempaa ja terveellisempää kuin kävely ja juokseminen, mutta ois vielä korkeammalla jos välinehuolto ei ois niin hankalaa. Ampumahiihdossa oli vielä oma viehättävä lisänsä toi henkinen puoli, joten heti siihen sen taakse!
  • Ketä seurata: Therese Johaug Oli steroidi tai astmalääke, mut mun mielestä Norjan naishiihtäjät on aivan päälliköitä. Jos koskaan ehditte niin katsokaa niistä kertova sarja: Maailman parhaat naishiihtäjät. Tulee huippu-urheilijan harjoittelumääriin vähän tuntumaa! Suomalaisista seurantaan tottakai Aino-Kaisa Saarinen ja Krista Pärmäkoski

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat