Lapsena rakastin hiihtämistä, mutta yläkouluiässä siitä hävisi ilo, kun koko homma muuttui välineurheiluksi. Olin toki kaikissa kisoissa mukana (ja viimeisenä maalissa), mutta muistan että eniten hävetti hiihtää omilla vanhoilla Karhuilla, kun kaikilla muilla oli hienot Fischerit ja aina eri sukset vapaaseen ja perinteiseen tyyliin. Mulla oli varmaan voitelutkin aina samat hiihtotyylistä tai kelistä riippumatta. Siihen loppu hiihdosta tykkääminen.

Maastohiihto (murtomaahiihto, usein myös pelkkä hiihto) on tasamaalla, mäkisessä maastossa tai järven jäällä tapahtuva hiihtomuoto, josta käytännössä kaikki hiihtolajit ovat kehittyneet.

 

FullFit Trainingin Kristian Sotti lupasi mulle traumaterapiaa opettamalla hiihtoa, sekä kertomalla miksi itse on tykästynyt lajiin. Kristian manageroi omaa hiihtotallia, huoltaa suksia, pitää hiihtokouluja ja vielä kilpailee itse pitkillä 30km tai 50km matkoilla. Rakkaudesta lajiin siis...Hänen mukaansa hiihdon viehätys piilee siinä, että se tuntuu pahalta ja on vaativaa. Missä se liikunnan ilo nyt sit oikein on? Hiihto kuulema on sielun ja ruumiin hoitoa, mutta on aika raskas menetelmä mun mielestä.

Olisin halunnut testata oikeita kilpahiihtäjien suksia ihan vertailun vuoksi, mutta Kristianilla ei nyt ollut myynnissä mulle testattavaksi sopivia, joten se kokeilu jäi vielä haaveeksi. En kuitenkaan uskaltanut saapua paikalle vieläkään omien suksien kanssa, joten kävin kummitädiltä lainaamassa ne Fischerit! 

 

Tässä vaiheessa lajikokeiluita oon melko varma, et en tykkää lajista jos katson kelloa ekan kerran ennen kuin 10min on kulunut ja näin kävi myös hiihdossa. Hiihto on petollista, koska kovaa vauhtia on kivaa mennä, mutta sit myös se väsy tulee aika nopeasti. Sykkeet oli myös kokoajan yllättävän korkealla, mutta hiihto ei tunnu silti kropassa yhtä kivuliaalta kuin esimerkiksi juokseminen samoilla sykkeillä. 

FullFitin Kristian neuvoi mulle vapaan tekniikkaan pieniä knoppeja, mutta sanoi myös että eniten tekniikkaan auttaa hiihtäminen. Jos kuitenkin hiihtäminen tuntuu itsekseen opeteltuna liian vaikelta, niin esimerkiksi FullFit järjestää lasten hiihtokoulujen lisäksi myös aikuisten hiihtokouluja ja yksityisiä valmennuksia. Suksiakin voi alussa vuokrata valmiiksi huollettuina tai niitä voi tuttavilta lainata, niin ei tarvitse alkupanostuksena laittaa montaa sataa lajikokeiluun. Kävin opetuksen jälkeen itsekseni järvenjäällä hiihtämässä mun halpis-suksilla, joita ei oo ihan hetkeen huollettukaan ja ihan hyvin meni perinteisen suksillakin vapaanhiihto :D Huolletuilla suksilla ylämäet tietty voi olla helpompia...

Hiihdossa kaikkein mukavinta on se, että koko kroppa tekee töitä, maisema vaihtuu ja se on myös nivelille paljon PALJON ystävällisempää kuin juoksu. Juuri nyt nautin eniten omilla ehdoilla hitaasta (mutta rankasta) hiihtelystä, vaikka ärsyttää kyllä kun mummot ja papat hiihtää musta laduilla ohi, ja räkä valuu poskella kuin Aino-Kaisa Saarisella konsanaan. 

Tähtään siihen et tekniikka ja kunto on tapissaan seniorit +85 sarjassa vuonna 2075. Siihen asti säästän rahaa hiihtovälineisiin. 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Sisukkuutta, tasapainoa, koordinaatioita, rytmitajua, mutta nää myös kehittyy koko ajan. Hiitäminen usein on myös aika yksinäistä puuhaa. 
  • Keskisyke: 154
  • Hinta: Harrastehiihtäjän kannattaa kysellä kilpahiihtäjien käytettyjä suksipareja, sillä ne on yleensä tosi paljon parempia kuin samanhintaiset kaupan uudet sukset. Monot, sauvat, huollot tai huoltotarvikkeet siihen päälle, niin 400-500€ saa harrastajakin semi-ok-hyvistä välineistä pulittaa. Kisavälineet maksaa sitten jo useamman tonnin ja niitä saa myös tiheään tahtiin päivittää uusiin.
  • Parasta: Ulkoilu, vauhdin hurma, tehokasta koko kropalle. Aina hiihdon jälkeen tuntuu siltä, että on leponsa ansainnut ja kahvi pullan kanssa maistuu!
  • Pahinta: Välineurheilua pahimmasta päästä. Aina pitää olla oikeat voiteet ja oikeat sukset eri keleille, ja silti latu saattaa olla surkeassa kunnossa. Kurjaa on myös viima, vastatuuli ja jyrkät ylämäet! 
  • Kenelle: Suomalaisten kansalaistaito ja perinteestä on hyvä pitää huolta, mutta ei lajia tarvitse vakavasti ottaa. Kynnys lajin harrastamiseen on noussut mielestäni turhan korkeaksi ja lajia pitäisi tuoda paremmin kaikkein saavutettavaksi välineillä millä hyvänsä. Kilpaurheilua on kiva seurata ja eritasoisten kisojakin löytyy, mutta sitten alkaa myös se armoton välineillä kikkailu! Talvella valitsisin peruskunnon ylläpitämiseksi lenkkeilyn sijasta hiihtämisen aina kun mahdollista sen kokonaisvaltaisemman kuormituksen takia. 
  • Oma Ranking: Hauskempaa, rankempaa ja terveellisempää kuin kävely ja juokseminen, mutta ois vielä korkeammalla jos välinehuolto ei ois niin hankalaa. Ampumahiihdossa oli vielä oma viehättävä lisänsä toi henkinen puoli, joten heti siihen sen taakse!
  • Ketä seurata: Therese Johaug Oli steroidi tai astmalääke, mut mun mielestä Norjan naishiihtäjät on aivan päälliköitä. Jos koskaan ehditte niin katsokaa niistä kertova sarja: Maailman parhaat naishiihtäjät. Tulee huippu-urheilijan harjoittelumääriin vähän tuntumaa! Suomalaisista seurantaan tottakai Aino-Kaisa Saarinen ja Krista Pärmäkoski

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram