Tervetuloa mun harjoitepankki sarjaan! Tarkoitus olisi laittaa tänne lajeista ja treeneistä opittuja ja hyväksi havaittuja liikkeitä jakoon, jotta niistä olisi iloa muillekin! Mennään ekan setin pariin, jossa tarkoituksena on esitellä liikkeitä hengityksen avaamiseen. 

 

Aurinko paistaa, kadut on putsattu hiekasta ja sohjosta ja kaamoksesta selvinneet ihmiset on taas valmiita vallottamaan lenkkipolut! Työpäivän istumisen jälkeen mun kroppa vaan on ainakin painunut ihan älyttömään kasaan ja treenin alkaessa tuntuu, että ois vaan noin 20% keuhkojen kapasiteetista on käytössä! Tässä viisi lajeista ja eri treeneistä opittua liikettä, joilla saan itelläni hapenottoa helpotettua!

 

 

5 liikettä hengityksen avaamiseen 🌬🌬 . 1️⃣ Silta + kierrot 2️⃣ Hartoiden pumppaus käsilläseisonnassa 3️⃣ Skorpioni 4️⃣ Lantionkierrot 5️⃣ Rintarangan avaus —————————————— Jos mie istun koko päivän ennen treenejä tai pelejä, mulla tuntuu että keuhkot on painuneet kasaan ja ne toimii ehkä noin 20% teholla. Nää liikkeet napsauttaa mulla rangassa juttuja (hyvällä tavalla) auki, et saa koneesta enemmän tehoja irti. Testaa näitä ✌️ . P.s. Ja viimesessä videossa näet miten oksettavasti mun nivelet ylitaipuu 😷😷😷 . P.p.s. @karpatofficial , tänään POIKA voisi jäädä Oulun kotiin 🏆 . . . . #liikunta #hyvinvointi #sportsgirl #blogit #menaiset #urheilu #blogi #blogit #kuntoilu #treeni #treenit #movements #kevät #terveys #hyväolo #spring #taukojumppa #jumppa #handstanding #practicepractice #movers #trainings #trainingvideos #waking #handstands #treenivideo #breatheasy #morework #mobilitywork

Henkilön 100 LAJIA VUODESSA (@siljapenttinen) jakama julkaisu

 

Kannattaa tehdä nää kevyen lämmittelyn jälkeen, mutta näihin ei tarvitse kuitenkaan mitään apuvälineitä. Pienet kevyet kropan kierrot ja hartioiden jumppaaminen ainakin itselläni auttaa älyttömästi hapenottoon, ja käytänkin näitä liikkeitä ennen pelejä ja juoksutreenejä, jos lämmittelyssä tuntuu siltä ettei koko hapenottokapasiteetti ole käytössä. Jos käsilläseisonta tai silta tuntuu haastavilta, niin tee hartioiden pumppaus seisaaltaan ilman painoa ja nouse siltaan selinmakuulta käsien ja jalkojen varaan niin korkealle kuin pääset. Tee omien tuntemusten rajoissa niin, että selkä ja rinta rutisee sun hengitystä avaavalla tavalla!

 

1. Silta + kierrot

Siltaan voi nousta myös selinmakuulta, mutta mulle tää on loppujen lopuksi kevyempi vaihtoehto. Tee mahdollisimman kaareva silta, puske käsillä itseä suoraksi ja jalat mahdollisimman vierekkäin. Kierroissa toinen käsi irti maasta ja uloshengityksellä taivutus kropan yli. Toista muutaman kerran molemmille puolille. Sillasta mä tykkään tehdä myös hartioiden pumppausta. 

2. Hartioiden aukaisu käsilläseisonnassa

Mun on helpoin tehdä tää käsilläseisonnassa seinää vasten. Ensin pitää oo varma, että pysyy käsien päällä seinää vasten ja sitten voi pikkuisen lähteä hakemaan sitä varsinaista liikettä. Päästä käsiä sen verran koukkuun kuin hallitusti saat ja paina kädet takaisin suoraksi. Käytän tätä nykyisin tosi usein ennen treenejä ja pelejä, sillä keskivartalon lihasten aktivoinnin lisäksi se pieni hartioiden rutistelu avaa oikein mukavasti hapetusta. Hillitön rutina kuuluu ainakin mulla. 

3. Skorpioni 

Ylivoimainen lemppari selän lukkojen aukaisuun. Pötköttele mahallaan ja kädet sivuilla auki. Nosta oikea jalka mahdollisimman lähelle vasenta kättä ja pidä hartiat mahdollisimman lähellä maata. Sit vasen jalka kohti oikeaa kättä. Toista muutaman kerran molemmille puolille ja huomaat miten liike rangassa vapautuu. Tässä liikkeessä huomaa puolierot nopeesti!

4. Lantionkierrot

Lempein asento näistä viidestä varsinkin lonkan ja alaselän aukaisuun. Selinmakuulta nosta polvi ristikkäiselle puolelle maahan, pidä hartiat maassa ja katso vielä eri suuntaan kuin polvi osoittaa. Paina hellästi ristikkäisellä kädellä polvea maahan. Muutaman sekunnnin pitkä pito molemmille puolille riittää.

5. Rintarangan avaus. 

Tässä liikkeessä riittää joskus taisteltavaa, että saa vaan kädet selän takana yhteen. Joskus siitä pelkkä selän oikaisu riittää, mutta joskus on kiva painaa pää polvi-istunnasta maahan ja tuoda käsiä pään yli niin pitkälle kuin saa. Tai yrittää saada johonkin, niin kuin itse tuossa yritän... Mun nivelet on ihan älyttömän ylitaipuvia, joten tossa saa olla myös varovainen, ettei taivuta pahasti yli. Tietokonehartioille ihan älyttömän tehokas vastaveto!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat