Futsal on laji,  jota tavallaan oon pitäny vaan futiksena sisällä pelattuna. Ja periaatteessa lajeissa paljon yhteneväisyttä onkin. Se mikä yllätti, niin futsal on kuitenkin taidollisesti ja taktisesti tavallaan kuitenkin tosi erilainen peli, koska pitkiä matkoja palloa ei syötellä tai kuljeteta.  Pääsin Liikunnan Riemun Naisten kakkosporukan kanssa lajia kokeilemaan ja tosi siistiä oli päästä tutustumaan taas uuteen lajiin. Mä nyt häpeäksi tunnustan, että yhden yhtä futsal-peliä en oo koskaan kattonu, vaikka Jyväskylässä on mahdollista päästä seuraamaan sekä naisten, että miesten futsal-liiga derbyjä Liikunnan Riemun ja Kampuksen Dynamon välillä. Tästä nyt ehkä päätelläkin voi, ettei mulla myöskään hirveesti kokemusta ollut lajista etukäteen, vaikka pallon potkiminen säbätreenien alkulämpönä ja koulussa on tullu jonkun verran tutuksi. 

Futsalia pelataan sisäkentillä 4 vs 4 + maalivahdit. Pallo on vähän pienempi kuin jalkapallossa ja pomppii myös vähemmän. Rajanylitysten jälkeen palloa ei heitetä, vaan se potkaistaan takaisin peliin ja pelaajia saa kentälle vaihtaa niin paljon kuin lystää, toki penkille niitä saa ottaa enintään 7. Kontaktia toiseen pelaajaan ei saa ottaa, mutta mikäli näin tapahtuu tulee virhe, jonka seurauksena saa vapaapotkun.  Peliaika on 2x20min ja joukkueen virheet lasketaan yhteen puoliajan sisällä. Kuudennesta virheestä lähtien vastustaja joukkue saa jokaisesta virheestä vapaapotkun ilman muuria, jolla saadaan hyvin rikkeitä lajin sisältä siivottua. 

 

Liikunnan Riemun naisten porukassa monella oli usean vuoden kokemus futsalista ja toisilla taas pidempi pätkä esim. jalkapallon harrastamista taustalla, ennen kuin ovat siirtyneet futsalin pariin. Toki lajin voi ottaa haltuun vähemmälläkin palloilukokemuksella, mutta toki pelinlukutaito on sellainen, joka aina auttaa, vaikka ei vielä niitä teknisiä elementtejä pallon kanssa toimimiseen olisikaan.  Riemun naisilla on tarkoitus pelata tällä kaudella naisten harrastesarjaa, joten treeneissä keskitytään pelaamisen lisäksi juuri välineen hallintaan ja pelin sisällä tapahtuviin asioihin kuten 1 vs.1 tilanteisiin. 

Ihan perustreeninä kaikissa palloilulajeissa tuntuu toimivan yhtä hyvin jonoissa syöttely erilaisin variaatioin. Futsalissa mulle jo ihan pallon kuljettaminen ja liikkuminen eteenpäin on tarpeeksi haasteellinen yhdistelmä, mut kun siihen lisättiin vielä esim. harhautuksia molemmilla jaloilla niin huhhuh! Peliä pelataan oikeesti futsalkengillä, mitkä on sellaset tosi kevyet sisäpelikengät. Mä pelasin mun tavallisilla sisäpelikengillä ja niiden tahmeus suhteessa pallon hallinnan vaikeuteen saa mun menon näyttämään ainakin melko kompastelevalta. Pallo kyllä menee eteenpäin, mutta meikä pysähtyy. 

Kun sit vielä toinen jalka yleisesti ottaen on se luonnostaan parempi tekemään ja oppimaan ja se toinen on vähintääkin kömpelö, jos ei melkein turha, silloin kun jotain uuttaa yrittää opetella. Esimerkiksi yksi harhautus mitä opeteltiin alussa oli ensin sellanen pikkukuljetus eteenpäin, sit vasemman jalan pyöräytät pallon ympäri ja astut sen siihen pallon vasemmalle puolella ja teetkin sen kosketuksen siihen palloon oikealla jalalla tökäten palloakin oikealle. Joo okei, hirveen vaikee yrittää selittää, mut tää on se superhieno harhautus jonka haluaisin oppia tosi hyvin! Ja toisella jalalla sain aina välillä siitä järkevänkin lopputuloksen, mutta toinen ei oikein totellut ja palloa sai välillä hakea aika kaukaakin takaisin treeniin. Sen jälkeen harjoteltiiin kolmen ryhmissä pallokosketusta ilmassa oleviin palloihin niin, että kaveri aina heitti sen sulle ilmaan ja sä jatkoit sen seuraavalle kaverille jalalla suoraan ilmasta. Jälleen kerran mun oikee totteli yllättävänkin kivasti, mutta vasen ei vaan totellut. Vaikeeta on vaada saada oikea kulma ja voima siihen ”väärän jalkaan”, kun sitä ei oo tottunut kovin tarkasti liikuttelemaan. 

 

Seuraavaksi siirryttiin sit pitempiin syöttely treeneihin, joissa liikuttiin salissa vähän niinku timantin muodossa jonosta toiseen. Siinä sai treenata ensin pitkää syöttöä salin päästä päähän, toki sit myös vastaanottoa, lyhempiä syöttöjä ja kaverille juoksuun pallon ajoittamista. Tää oli kyllä ihan mahtavan monipuolinen treeni, mut toki ajatukset piti yrittää samalla pitää kasassa. Tulee syöttö eteenpäin, taaksepäin, pitkänä ja sit välillä pitää ite lähtee juoksee ja olla valmiina vastaanottaa palloa. Hyvä puoli on, ettei yhtä huonoo suoritusta kerkee jäädä murehtii ku seuraava on jo tulossa ja siinä voi yrittää tehdä paremmin. 

Sit treenattiin vielä 1 vs. 1 ja 2.vs. 1 tilanteita niin, että hyökkäävällä oli tarkoitus päästä myös vetämään maaliin. Kortepohjan koulun hallissa ei futsalmaaleja ollut, joten maaleina toimi nyt vaan salibandymaalit ilman maalivahteja. Tarkoituksena 1 vs. 1 tilanteissa oli päästä kokeilemaan nyt niitä harhautuksia mitä alun ensimmäisissä treeneissä harjoiteltiin ja toisaalta pakkina vaan yrittää mahdollisimman hyvin olla mukana hyökkääjän liikkeissä. Puolustaminen tässä harjoituksessa oli tosi paljon helpompaa kuin hyökkääminen, sillä pallon kanssa pienessä tilassa kikkailu vaatii kyllä sellasia taitoja, joita mulla ei ole. Kahdella yhtä vastaan hyökkäyksissä koitettiin ottaa taas kentän tilaa hyötykäyttöön, mutta vaikka tässä pääsee jo paremmin ohi, on yllättävän vaikee saada sit vielä se laadukas veto kohti maalia. Mulla ainakin monesti käy niin, että se potku varsinkin suoraan syötöstä menee vähän ohi pallosta ja sit myös ohi maalin. 

Treenien lopuksi päästiin myös pelaamaan. Nyt sai vielä paremmin kiinni siitä, miten paljon sitä taitoa pitäisi olla, että eteenpäin pääsee. Meitä oli just sen verran treeneissä, että pelattiin 4 vs. 4 + yksi jokeri (minä) joka oli molemmilla puolilla siten, että aina kun pallo oli sinisellä hyökkäsin niiden kaa ja kun mustalla niin, sit hyökkäsin niiden kaa. Oli muuten hauska harjoitus myös olla molemmilla puolilla, sillä väkisin vaan aloin olemaan henkisesti vähän enemmän toisella puolella, vaikka molemmin puolin mukana kuitenkin. Toisen joukkueen kanssa hyökätessä se yritys oli vaan pikkasen kovempi. Futsalissa kenttä on niin pieni, ettei pallon kanssa juurikaan lähdetä pitkiä matkoja seikkailemaan. Siksi peliä ja tilaa pitää yrittää syötöillä ja pienillä haastoilla siellä täällä saada vapautettua. Ite koin, että mitä rauhallisemmin pallon kanssa otin, sen paremmin meni. Jos jotain hätiköityä tai nopeeta ratkaisua yritti, sain nopeesti taas vaihtaa puolta. 

Futsal on siitä kiva laji, että pelikavereiden osuessa yksiin, laji sopii ihan kaikentasoisille pelaajille. Sitä on helppo (lue: lämmin) harrastaa sisähalleissa ja periaatteessa peliporukalle ei tarvii kuin yhden pallon, jos ei halua tekniikkaa yhdessä harjoitella. Pallon potkiminen tekee kyllä koko kropalle ihmeitä ja motoriikan ja tasapainon kannalta tollanen yks pomppiva pallo ja sen liikuttelu on kyllä jo ihan riittävän haastavaa. Vaikka kenttä on paljon pienempi kuin jalkapallossa, ei helpommalla kuitenkaan pääse. Laji vaatii erilaista liikkumista pienessä tilassa, suunnan muutos nopeutta ja ketteryyttä. Mulla oli ainakin ihan todella hiki ton peliosuuden jälkeen, eikä mikään muukaan osa treeneistä jättänyt kylmäksi. 

 

  • Mitä kehittää: kuntoa, tekniikkaa, peliälyä, tasapainoa, reaktionopeutta.
  • Parasta: Vastustajasta ohi pääseminen jollain pikku kikalla. 
  • Pahinta: Vastustajalle pallon menettäminen just sen pienen hienon kikan takia. 
  • Mitä ja missä: Jyväskylässä Liikunnan Riemu, että Kampuksen Dynamo tarjoaa eritason joukkueita ihan SM-tasolta harrastesarjoihin, mut pelailuvuoroja löytyy lisäksi sit esim. korkeakoululiikunnalta ja monessa muussakin seurassa futsalia pääsee pelaamaan.  Se on kyllä siistiä, että Futsalin harrastaminen on monella tasolla mahdollista ja tää laji on nähdäkseni nousussa. Toki kannattaa myös käydä katsomassa näitä pelejä, sillä oon kuullu(en vielä omin silmin nähny), että ne tarjoaa kyllä aikamoista urheiluviihdettä. 
  • Oma ranking: Todella hyvää urheilua. Haastaa kroppaa eritavalla kun monet mailapelit joita oon pelannu ja vaatii erilaista kehonhallintaakin.  Pelailuvuoroilla voisin todellakin kuvitella käyväni ihan säännöllisestikin, sillä pelaaminen on yksinkertaisesti vaan hauskaa. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat