Cheerleading on laji, josta monella on varmaan mielikuva ja stereotypioita, mutta harva taitaa todellisuudessa tietää mitä kaikkea tämäkin kilpaurheilulaji pitää sisällään. Ei ollut itselläkään kovin paljon tietoa ennestään, mutta pääsin Jyväskylän Jaguars Spirit Athletesin mukaan kokeilemaan sekä Cheerleadingiä, että Cheertanssia ja vieläpä SM-tason joukkueissa. Kyseessä on melko erilaiset lajit, vaikka saman teeman alla ollaankin, joten esittelen molemmat erikseen. 

Cheerleading  ja cheertanssi ovat molemmat nopeatempoisia ja vauhdikkaita joukkuelajeja. Kumpaakin lajia voi harjoitella sekä harrastusmielessä, että kilpailumielessä. Kilpailuissa joukkueet esittävät n. 2-3 minuutin esityksiä, joita tuomarit arvioivat.

Cheerleadingia harjoitellaan pääasiassa voimistelumatolla, jonka lisäksi harjoittelussa käytetään apuna erilaisi välineitä, kuten ilmavolttirataa ja patjoja. Laji koostuu ilma-akrobatiasta (esim. stuntit, pyramidit, heitot), maa-akrobatiasta (esim. kuperkeikat, kärrynpyörät, voltit) sekä tanssista, kannustushuudosta ja hypyistä.

Cheertanssia harjoitellaan parketilla, tanssimatolla tai vastaavalla alustalla. Laji koostuu erilaisista tanssitekniikoista, pirueteista, hypyistä sekä venyvyys ja tasapainoliikkeistä.

CHEERLEADING

JSA Venuksen joukkueessa pääsin mukaan cheerleadingin pariin. Näissä treeneissä tehtiin monipuolisesti lajin eri osa-alueita mm. akrobatiaa, basketteja, pyramideja ja stuntteja. Alkulämpöjen jälkeen tehtiin akrobatiajuttuja, joista yhteisessä osiossa tehtiin esimerkiksi arabialaista juoksuvauhdista. Mie katoin muista mallia ja koitin aina tehdä perässä, samalla kun valmentajat ja Venukset anto vinkkejä liikkeiden suorittamiseen. Mun akrobatiataidoilla on aika hurja tulla treeneihin, jossa 30:stä tytöstä lähes jokainen treenailee puolivolttien ja volttien sarjoja. Kun oli 15 minuuttia aikaa hioa haluamaansa taitoa, aattelin että treenailisin vaikka sitä arabialaista, mutta samantien mut narrattiin mukaan takaperin puolivoltin eli flickin harjoitteluun. Joukkueessa tekemisen yks parhaista puolista on se, että muut kannustaa ja pistää sut aina yrittämään parhaasi ja ylittämään itsensä, vaikka välillä rajoilla mentäisiinkin. 

Iso osa cheerleadingistä koostuu noista stunteista, heitoista ja basketeista. Me aloiteltiin heittotreeneistä, joissa tehtiin nyt niin, että neljä tyttöä heitti yhden tytön ilmaan. Sivulla on kaksi heittäjää ja edessä ja takana yhdet. Sivummaiset antaa sen perusvauhdin ja etummainen (minä) antaa lisävoimaa heittoon kun taas takimmainen nostaa heitettävän alussa kyytiin, saattaa heiton loppuuun ja on sivummaisten kanssa koppaamassa heitettävän ilmaan. Oli ihan älytöntä, miten paljon voimaa ja ilmaa siihen heittoon lähtee! Heitto lasketaan lähtöön, että kaikilla on ajoitus sama ja heitettävä tekee ilmassa esimerkiksi takaperin voltin ja laskeutuu meidän syliin. Siinä pitää oikeesti jo luottaa kaveriin, että uskaltaa olla heitettävänä ilmassa. Kun harjoitellaan jotain uutta (esim. mitä lie takaperinkierrevolttia nyt tehtiinkään), niin sivuille tulee vielä lisää porukkaa siltä varalta että heitto lähtee esimerkiksi pahasti sivuun. 

Toki omaan suoritukseen heittäjänä ja kiinniottajana keskittyy kans aika kovalla intensiteetillä, kun tietää että sun homma oikeasti on pitää huoli siitä, että kaveri tulee turvallisesti alas. Siinä kun treenattiin pyriksiä (eli pyramideja) huomasin myös oikeasti, että pakko on keskittyä pelkästään omaan hommaan, sillä ympärillä tapahtuvaa seurailemalla koko korttipakka hajoaa. Jokaisella on stunteissa (Stuntti= esimerkiksi kolme muuta nostaa yhden tytön käsilläseisontaan päiden yläpuolelle) oma tärkeä roolinsa, jonka toteuttamiseen on keskityttävä kunnolla. On pakko tehdä oikea aikaisesti oma suoritus, että yhteinen lopputulos on mahdollista. Cheerleading virheherkkänä lajina todellakin joukkuelaji! Mut ihan mahtavaa olla mukana siinä jengissä, kun joku nosto onnistuu ja saadaa nappisuoritus. Sille heitetään yleensä pikku hurraahuudot!

Lajina Cheerleading sais kyllä raavaitakin miehiä itkemään. Kun intensiivisessa menossa on mukana noin monta raajaa, niin on aika tyypillistä että mustelmaa ja pikkuvammoja tulee joka treeneissä. Hauskaa oli että tytöt ei ees laske naarmuja tai muita pikku ”veret tuli nenästä” kolhuja jja vaan homma jatkuu heti kun pahin verenvuoto vaan tyrehtyy. Ei niitä nyt tietenkään oo tarkoituksellista hankkia ja siihen pyritään, että mitään ei käy, mutta näiden naisten asenteesta on monen lajin urheilijoilla varaa ottaa mallia!

Mun mielestä lajissa on ihan huippua se, että jokaiselle löytyy sieltä jotain! Toki perus liikunnallisuus pitää varsinkin SM-tason joukkueissa olla kova, mutta joukkueen suoritusten sisällä on niin paljon erilaisia tehtäviä, joista ruuminrakenteesta tai uskalluksesta riippumatta löytyy kaikille tärkeää tehtävää. Jos on sirorakenteinen on todennäköistä on siellä heiteltävänä osapuolena, vahvempien taas on luontaista pitää pyramidien pohja kasassa, heittää muita ilmaan ja ottaa kiinni. Oli ihan täysi normaalia ja pikkujuttu, että kaveri kiipesin toisen hartioille ja kahden sellaisen ylhäällä olevan tyypin käsien väliin nostetiin vielä kolmas! Venukset sanoikin, että mukavampi on nostella kavereita treeneissä, kun käydä salilla nostelemassa rautaa. 

Lajiin kuuluu kisasuorituksessa lisäksi myös perinteinen kannustushuuto-osuus ja toki tanssillisella koregrafialla, akrobatialla ja musiikilla on paljon tekemistä itse kisoissa. Haastetta sinne luo oikeasti se keskittymisen määrä, joka tarvitaan että saataisiin virheetön suoritus! Kurkatkaapa videolta esimerkiksi Venuksen kevään SM-karsinta esitys ja mitä kaikkea kisasuoritukseen kuuluu. Noita saa jo sitten ihan harjoitellakin. Ihan mahtavaa joukkuessa on kuitenkin se kannustuksen henki ja sellainen fiilis, että ihan kaikki joukkueessa ovat tärkeitä palasia lopputulokseen!

 

CHEERTANSSI

Cheertanssi on lajina taas nimensäkin mukaan paljon tanssilisempi. Pääsin SM-tason joukkueen Dynamicsin mukaan kokeilemaan miltä tällainen laji tuntuu ja kun mennään koreografisempiin juttuihin niin homma muuttuu mulle todella paljon vaikeammaksi. Lajina Cheertanssi on urheilullista tanssia, jossa ei pyritä niinkään tanssilliseen tunteiden ilmaisuun vai meininki on tarkoitus olla pirteää, sporttista ja vauhdikasta, niinkuin se onkin. Mun koko elämän tanssikokemus koostuu tän kevään aikana hankitusta tanssillisen ryhmäliikunnan tunneista ja paritanssikurssista, joten todellinen haaste ja huikean mielenkiintoista oli treenata nyt esiintyvän ja kilpailevan porukan mukana. 

Cheerleadingistä samoja teemoja on hypyt ja matalat nostot, mutta muuten tehdään kovalla alustalla vauhdikasta ja näyttävää koreografiaa, jossa mukana on myös ne kädessä olevat pom-pomit. Joukkueet treenaa tanssillisia taitoja, liikkuvuutta, kehonhallintaa, piruetteja ja hyppyjä, joten mieleen tulee jopa joukkuevoimistelun, chearleadingin ja tanssin yhdistelmälaji! Vaikka mitään en oikeasti osannut, nautin silti ihan älyttömästi jo alkulämpöjutuista, kun tehtiin lyhyt balettiliikkeitä sisältävä sarja musiikkiin ja toinen tanssillinen alkulämpö sarja. Nyt kun en voinut piiloutua peränurkkaan niinkuin ryhmäliikunassa vedin rohkeesti keskellä.  Olin välillä rytmissä perässä ku VR:n junat, mutta sitkeesti mukana kuitenkin! 

Alkulämmittelyiden jälkeen tehtiin venytys ja liikkuvuusliikkeitä, sillä monella tapaa lajissa tarvitsee jalkoihin hyvät liikkuvuudet, mutta silti räjähtävyyttä. Ihan mahtava harjoitus on muuten istua lattialla jalat mahdollisimman leveässä haarassa (muut siis oli lähes spagaatissa) ja pyrkiä nostamaan nilkka ojennettuna ensin molempia jalkoja erikseen ja sitten yhtä aikaa ilmaan. Kun selän yrittää pitää suorana niin takaan, että reisissä tuntuu. Sitten tehtiin kävelysarjoina jalan heittoja vähän joka suuntaan, mikä on varmaan näyttänyt hauskalta kun tulin viimeisenä aina jonossa ja yritin saada jalkaa suorana edes maasta ylös. 

Haasteet ei yhtään vähentynyt kun harjoiteltiin piruetteja ja hyppyjä. Kaikki liikkeet on oleellista tehdä yhtäaikaisesti ja samalla tavalla, jotta esitys näyttää mahdollisimman hyvältä. Siinä kun ite yritin tehdä yhden piruetin, muut teki kaksi samassa ajassa, enkä siltikään päässyt kertaakaan ajoissa takaisin lähtöasentoon. Yleensä liikuin vielä metrin eteenpäin samalla. Hypyissä on myös tarkka yhtäaikaisuus, mutta siinä oli helpompi teeskenellä tekevänsä samaa, vaikka hyppy olisi ollutkin matalampi tai vähemmän auki kuin muilla. Tarkoitustan siinä on hypätä molemmat jalat auki eteen, käsien ollessa myös auki sivuilla. 

Tähän asti olin kuitenkin liikkunut lajissa oman parhaani mukaan ja tehnyt kaikkea niin hyvin kuin pystyn, mutta en tiedä mitä tapahtui kun piti opetella koreografiaa, joka oli siis kaikille muillekin uutta. Nyt kun mukaan tuli kaikki käsien suuret liikkeet, niin mun raajat lakkas toimimasta yhteistyössä toistensa kanssa. Kaikki meni vielä ihan ok, kun sain kattoa valmentajien suorituksesta mallia, mut kun piti muistaa ne liikkeet ite, niin hohhjoijaa... Nyt tää juna meni myöhässä ja vielä väärään suuntaan. Tahti on todella vauhdikas ja liikket pitäisi tehdä terävästi, eikä niin laahaten ku itse tein. Silti mulla oli ihan mielettömän hauskaa ja varsinkin musiikin mukaan treenaaminen oli huippuantoisaa, vaikka perässä en meinannutkaan pysyä!

  • Mitä kehittää: liikkuvuutta, räjähtävyyttä, kehonhallintaa, esiintymistaitoa ja vaikka mitä vielä!
  • Parasta: Joukkuelajeja molemmat alusta loppuun. Joukkueesta saatava tuki ja energia on uskomattoman hienoja asioita. 
  • Pahinta: Tarkkaa ja virheherkkää tekemistä molemmissa lajeissa. Jokaisen on osattava tehdä oma tehtävänsä just oikeaan aikaan tai se mitä ollaan toteuttamassa ei onnistu. 
  • Mitä ja missä: Jyväskylässä lajia pääsee harrastamaan kaiken ikäiset tytöt ja pojat JSA:n toiminnan mukana. Seuralla on myös aikuisten harrastejoukkue, sekä erilaisia ryhmiä, sekä kilpa, että harrastesarjoihin! Kausimaksut vaihtelevat sarjoittain ja lajeittan, mutta keskimäärin hinta on iästä ja harrastetasosta riippuen 80€-200€ puolessa vuodessa. Lisäksi voi tulla sit kilpailu tai varustemaksuja. JSA:n seura on nyt mukana hankkeessa, joka tekee Cheerlead
  • Kenelle: Cheertanssissa tehdään kaikki koko ajan samantyyppisesti töitä ja on tosiaan tanssillisempi laji, kun taas cheerleadingissä jokaisella voi olla hyvin erilaisiakin osuuksia esityksen sisällä ja siellä tulee enemmän akrobatiajuttuja ja niitä heittoja. Cheerleadingissä mun mielestä ihan mielettömän upea asia on, että jokaiselle löytyy lajista rooli, joka on yhtä tärkeä! Tää on muuten sit laji, jota miehet voi ihan yhtälailla harrastaa ja miesharrastajille on oikeasti tarvettakin. Sillon jos saadaan miehiä antamaan heittoihin voimaa, niin ne kohoaa vielä aika huimiin korkeuksiin.
  • Oma ranking: Mulla oli molemmissa treeneissä kyllä super kivaa, mut toki cheerleadingiin mun ominaisuudet saattaa sopii paremmin, vaikka cheertanssin tekeminen on toisaalta itelle myös todella kehittävää. Menee kokonaisuudessaan korkealle, sillä yhdistää sitä tanssia mistä tykkään (vaikka en sitä osaakkaan) ja voimistelua mitä on mielettömän mukava harrastaa! Vahva suositus kaikille kokeiltavaksi!

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat