On lajeja, joissa musta kyllä otetaan kaikki irti. Nyt oon kohta viikon verran palautellu Jyväskylän Fight Clubin Brasilialaisen Jiu-Jitsun kokeilusta ja alkaa taas sormet näppikselle taipumaan. Tai ei siis sormiin mitään vikaa tullu, mut sen verran koville otti, että pääsi flunssa selättämään mut täksi viikoksi kanveesiin. Pääsin siis naisten BJJ-porukan treeneihin, jotka veti Heli Siltala. Porukka treeneissä oli alkeiskurssin vasta suorittaneista jo kokeneempia lajinharrastajiin, jotka kaikille yhteisten treenien lisäksi treenaavat myös omassa naisten porukassa pari kertaa viikossa. Kannattaa käydä muuten lukemassa tuota naisten blogia, sieltä löytyy sisältöä treeneistä ja vinkkejä aloittelijoille. 

Brasilialainen Jiu-Jitsu on judo ja jujutsu (jiu-jitsu) tekniikoista kehitetty itsepuolustus ja kamppailulaji, joka painottuu erilaisiin maassa käytäviin kamppailutekniikoihin. BJJ:n kilpailutyyliin ei kuulu potkuja, eikä lyöntejä. Voiton voi saada pisteillä tai saamalla vastustajan luovuttamaan lukon tai kuristuksen avulla. 

Helin vetämissä treeneissä keskityttiin monipuolisten alkulämpöjen jälkeen päivän tekniikkaan eli kilppariasennon (mun ultimate favorite) purkamiseen. Kilppari on tosiaan se, et oot niinku kilpikonna kyyryssä ja toinen koittaa kääntää sut siitä johonkin suuntaan. Ekaksi harjoiteltiin ihan liikkumista kilpparissa olevan päällä ja miten pääset päällä olevana irtautumaan, jos "kilpikonna" tarttuu sun jalkaan. Toisena juttuna harjoiteltiin taas kilpikonnan purkamista turvavyöotteella, siten että saat turvavyöotteen ja mukavasti käännät kaverin tiukalla otteella syliisi niin, et saat lopulta hookin, eli omalla jalalla koukutettua vastustajan jalan kiinni. 

Se mikä musta näissä ottelulajeissa on tosi haastavaa on se, että sillä on oikeesti tosi paljon väliä miltä puolelta kainaloa ja kumman käden sinne väliin työnnät. Näiden oppiminen on oikeesti iso haaste, saati sitten että ottelutilanteessa osaisit käyttää jotain opittua tekniikka. Mut siihenhän lähes kaikissa lajeisssa harjoittelulla pyritään: automatisoimaan liikeradat aivoihin niin, ettei sun tarvii kilpailutilanteessa sitä miettiä vaan toteutat sen vaan ajattelematta. Harjoituksissa tarkoitus taas on oikeesti oppia se juttu alusta pitäen oikein ja yrittää sit pikkuhiljaa saadaa siihen joku rytmi. Itelle vaan tää on ihan uudenlaista pikkutarkkuutta, joka haastaa aivoja ihan sikana. 

Toinen juttu mitä rupesin miettimään on Helin mainitsema pointti siitä, että kamppailulajit on yksilölajeja, joissa et voi harjoitella yksin. Tavallaan treeneissä ja salilla ollaan kuitenkin sitä samaa joukkuetta ja pyritään koko ajan kannustamaan ja ohjaamaan kaveria tekemään oikein. Voin siis ihan reippaasti kysyä siltä mun kilpikonnalta, että onko mun käsi nyt varmasti oikein ja varmistaa sitä et teen oikeita asioita. Yksilölajeiksi kamppailulajit tuntuu ajoittain jopa sosiaalisimmilta kuin perinteiset joukkuelajit - iholla ollaan ainakin koko ajan. Helin ja muiden mukaan salista ja treenikavereista muodostuukin perhe. 

Mut saa kyt ihan totaalisen poikki näillä vääntö osioilla. Olin kolmen hengen porukassa kun tehtiin kilpparin kääntöjä niin, että aina yhden vuoro olla 2min kilpparin purkaja tai kilppari. Toinen setti taidettiin vetää niin, että aina käännön jälkeen kilpparista tuli kääntäjä ja kolmas levännyt tuli kilppariksi. Aloittelijalla on kuulema rankkaa sen takia, että koko ajan jäpittää kaikilla mahdollisilla lihaksilla vastaan eikä osaa levätä oikeissa paikoissa. Lisäksi se mun purkamistyyli oli vetää niin paljon voimalla ku ikinä pystyin ja kerkesin, kun mun vastustajat osasi tehdä hommat paremmin noin 10% mun käyttämän voiman määrästä ja 500% paremmalla tekniikalla. Olin aivan palasina jo näiden jälkeen, mut treenejä oli siinä vaiheessa vielä yli puolituntia jäljellä. 

Sit harjoiteltiin yhtä kuristusteniikkaa, mikä oli mulle ihan uusi juttu. Tekniikkana oli kauluskuristus, jonka Heli näytti kaikille tosi tarkkaan. Mua jännitti tää osuus aika paljon, ei sinänsä se että mua kuristettaisiin, mut vaan se et itelle toi kuristusotteen ottaminen ei kyllä tuu helposti. Vaikka harjoittelukaveri sanoi, että osaa kyllä taputtaa itsensä pois otteesta heti kun se tuntuu, mut ei vaan silti. Pyysin, et kaveri treenaa ensin mulla, et tiedän miltä se ote tuntuu. Se itelle autto tosi paljon, koska siinä otteessa on kyllä tosi selkeetä millon se tuntuu ja millon ei ja heti kun taputat kaveri päästää irti. Toisaalta taas kuristusotteen ottajana joudut aika paljon säätää ja harjoittelee sitä otetta, et millon se alkaa tuntumaan. Joka tapauksessa näissä treeneissä myös kuristusotteen harjoittelu tuntui turvalliselta. 

Sit vielä loppuun sparraukset 3 x 2min. Tiedän, tää kuulostaa todella lyhyeltä ajalta, mut haastan sut kokeilemaan miten PITKILTÄ tuntuu minuutit matossa. Ottelu meni aina niin, et toinen puolustaa toinen hyökkää ja vedetään niin pitkälle et toisella on lukko tai saadaan kuristusote. Sit vaihtuu hyökkäysvuoro. Mulle annettiin näissä kyllä armoakin aika paljon, koska oikeesti mua ois viety ku litranmittaa, mut kyllä mie myös kaikkeni näihin pistin. Pari kertaa oisin voinut saada jonkun kuristusotteen, mutta ei riittänyt vielä harkkakerrat sitä ottamaan, joten päästin aina kissa-tyylisesti saaliin vapauteen. Mä en todellakaan tiedä missä kohtaa sparria voin hengähtää/hengittää vaan vedän vaan niin täysillä ku ikinä pystyn, kunnes katkeen.

Mulla oli näissä myös hammassuojat käytössä, mitkä vaikeutti hengitystä myös omalta osaltaan. Sairaan ärsyttävää kun vastustaja kannustaa jatkamaan,mut oma hengitys vaan pihisee eikä jaksa enää edes kättä nostaa. Viimeisessä sparrissa olin jo niin poikki, et kun kaveri laitto vaan vähän painoa mun rinnan päälle jouduin taputtaa itteni ulos, koska en saanut enää henkeä. Se on kyllä hauskaa,  kun periaatteessa tollanen mattopaini ei näytä juuri miltään - kaksi tyyppiä pyörii paikallaan matossa, mut HERRANJESTAS SE ON RANKKAA! 

Yhdet treenit sekä judoa, että BJJ:tä vetäneenä on aina haastava sanoa, mitä kaikkia eroja lajeissa on, mut BJJ:ssä ollaan vähän enemmän matossa painimassa, eikä tuu niin paljon heittoja. BJJ:ssä ei myöskään nuorempana lajina oo niin tiukat perinnesäännöt, kuin Judossa eli treeneissä ja otteluissa kunnioitus on läsnä, mut tapahtuu ehkä nykyaikaisempia menetelmiä käyttäen. BJJ:ssä esimerkiksi treenien jälkeen käteltiin kaikki treenikaverit, mikä oli mun mielestä tosi mukavaa! Myös BJJ:ssä on ottelupuku, Gi, mikä on samantapainen , mut ehkä vähän kevyempi kuin judon. Eipä sillä, hiki tulisi varmasti ilman pukua tai puvun kanssa. Hammassuojat mulla oli myös osassa treenejä käytössä, mut ne on treeneissä aika vapaavalintaiset. 

 

  • Mitä kehittää: Liikkuvuus, voima, kunto ja kehonhallinta. Varsinkin toi kehonhallinta ja voima on sellasia, jotka vääntöhommissa on tosi kovilla. 
  • Parasta: Kaikkensa antaminen. On jotenkin hullun siisti tunne, et vaikka tuntuu et on tosi pahassa otteessa niin jostain saa kaivettua sellainen voiman pisaran oikeaan suuntaan, et saakin itsensä sieltä pois. Kokeneempien mukaan lajissa ei myös koskaan ole valmis, vaan aina on varaa kehittyä. 
  • Pahinta: Itselle haastavinta on energiansäätely ja tekniikan oppiminen. Vaatii kuitenkin ihan hullua hiomista ja toistoja, toistoja, toistoja et jonkun opetellun tekniikan saa näkymään matsissa. 
  • Hinta: BJJ-alkaa alkeiskurssista (JKL Fight Clubilla alkaa syksyisin ja keväisin hinta 140€), jonka suorittamisen jälkeen voi alkaa käydä yhteisillä tunneilla.  Jyväskylän Fight Clubilla puolenvuoden maksu treenistä on 200€ ja siihen hintaan voi käydä kaikilla tunneilla ja hyödyntää vapaavuoroja, sekä punttisalia. 
  • Kenelle: Alkeiskurssin käymiseen ei vaadita mitään kamppailulaji taustaa, vaan se sopii kaikille. Kamppailulajeissa parantuu liikkuvuus ja keskivartalon voima, ja varsinkin suosittelisin kamppailulajeja kaikille palloilulajien harrastajille esim. kesätreeneiksi. Ei mene hukkaan!
  • Oma ranking: No tätä mie jouduin jo miettimään. Alan pikkuhiljaa huomata, että lajien ranking edes omalta kannalta on todella haastavaa, koska joku päivä tekee mieli keilaamaan ja toinen päivä painimaa BJJ:n tahtiin. Mie laitan tän nyt toiseksi, koska on monia samoja huippu-elementtejä kuin judossakin, mut toisaalta tykkäsin myös aika paljon judon just niistä vanhanaikaisistakin kunnioitussäänöistä. Lähinnä tässä alkaa lajeja kokeillessa miettimään,et voi kun voisi harrastaa kaikkea!

Kiitos Jyväskylän Fight Clubille lajitestauksesta!

Kommentit (2)

Peku jkl

Todella hyvin ja selkeästi kuvattu lajin ideaa ja vaativuuksia. Hyvä artikkeli!

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram