Bmx-pyöräily on edellisistä olympialaisista lähtien ollut mun "tätä lajia on pakko päästä testaa"- listalla. Se näytti myös naisten osalta niin siistiltä ja vauhdikkaalta lajilta ja ensinäkemältä oikeassa olinkin! Pääsin Laukaan BMX-radalle CC Picaron kanssa lajia kokeilemaan ja oisin voinut kyllä monta tuntia viettää rataa ympäri ajaen. Virallisia BMX-ratoja ei kovin monessa paikassa Suomessa ole, mutta Laukaaseen sellainen on saatu, ja siellä se on hyvässä käytössä. Nyt 16.9. radalla järjestetään Suomi Cup:in 4. osakilpailu, johon kannattaa lajista mennä ottamaan selvää!

 

BMX eli Bicycle Motocross on nimensä mukaan motocrossia polkupyörällä. BMX:n alkuperäisessä muodossa, racingissa, kisataan motocrossrataa muistuttavalla radalla siitä, kuka on ensimmäisenä maalissa. Kisassa radalla ajaa yhtä aikaa parhaimmillaan kahdeksan pyöräilijää. BMX-pyörä on yleisesti tunnettu myös temppupyöränä. Temppuja tehdään BMX freestylen alalajeissa, joita ovat dirtti, ramppi, street ja flätti. Lähde: Ode to BMX.  Täältä löytyy myös lajin aloittamiseen tosi hyvä opas

BMX-pyöräilyssä lajit periaatteessa voidaan jakaa freestylen temppujen opetteluun ja radalla kisaamiseen. Mulle noi volttien heittämiset onnistuu ehkä trampoliinilta, mutta pyörän kanssa ei ihan ensimmäisenä tee mieli kikkailla. Mä olinkin kokeilemassa tota racing muotoa, jossa tarkoituksena on ajaa tietty rata kisana muita ajajia vastaan vähän motocross-tyyppisesti. Mua opastamassa oli CC Picaron puheenjohtaja Niko Ahlgren, joka oman harjoittelun lisäksi vetää Laukassa varsinkin junnuille paljon BMX-harjoituksia. Yläpuolen videosta voitte vilkaista, miltä naisten huippukisat näyttää!

BMX-pyöräilyssä pyörä näyttää lasten kokoiselta, mutta tarkoitus siinä ei olekaan istua missään ajon vaiheessa. Periaatteessa niitä voitaisi valmistaa ilman satulaakin, mutta kuulema sattuu vähemmän jos tipahtaa kuitenkin sen satulan päälle kaatuessa. Kaatumisia lajissa siis sattuu, joten siinä on pakollisena lisäksi polvi-säärisuojat, vapaaehtoinen rintapanssari ja umpikypärä. Myös hyviä pitäviä ja suojaavia hanskoja, sekä kenkiä suositellaan. Oikeastaan varusteet vaikutti about samoilta kuin enduro-moottoripyöräilyssä. Jännää siis. Pyöriä on jokalähtöön erilaisia, mutta kokeilin ensin vähän isompaa (24 tuuman) pyörää, jolla ehkä on helpompi lähteä aloittelemaan.

Rata on yleensä noin 350-400m pitkä (Laukaassa vähän lyhyempi) kumpuluileva ja mutkainen rata, jossa lähtö tapahtuu jyrkän mäen päältä ensimmäisille kummuille. Mie oon aina luullu, että ne kummut pitää vähän niinku hyppiä ja toki pro:t uskaltaakin mennä esimerkiksi joidenkin tuplakumpujuen yli hyppäämällä, mutta aloittelijan ensimmäinen opeteltava homma on pitää renkaat maassa ja pumpata pyörä polkematta kumpujen yli. Jos lähtee liian nopealla vauhdilla ensimmäisestä kummusta yli vauhti (ja matka) tyssää nopeasti seuraavan kummun mäkeen, sillä se tulee TODELLA nopeasti. Pumppaaminen tapahtuu ylä- ja alakroppaa nostamalla ja painamalla kumpujen pinnassa oikeaaikaisesti. Rytmistä kiinni saaminen olikin alussa aikamoinen homma. 

Ensin harjoiteltiin menemällä yhtä kumpusuoraa edestakaisin. Pointtihan on, ettei kumpusuorien aikana oo tarkoitus polkea ollenkaa, vaan parhaimmillaan vauhti kasataan suoria ennen alamäistä ja kropalla vaan pumpataan pyörään vauhtia suoran aikana.  Alussa muistin mennä pienemmällä vauhdilla, mutta rytmitys oli täysin väärän. Alamäkeen se pyörä pitää painaa alas ja kummun päälle tultaessa keventää sitä. Mitä mie tein, niin vaan sellasena jäykkänä pötikkänä mennä rytkytin kumpuja menemään. Niko koitti näyttää mallia, mutta kaikista eniten opin kun mun ajamisesta otettiin hidastettua videota, jolloin näin vähän missä kohtaa pitäisi tehdä mitäkin. Sit kun luulin, että homma sujuu niin otinkin vahingossa liian paljon vauhtia, jolloin meinasin ekan hyppyrin jälkeen törmätä suoraan vastamäkeen. Käsien on oltava tässä lajissa todella nopeat, sillä alamäkeen on vaan pakko painaa se etupyörä alas.

Tosi paljon opin myös kun opettelin ajamaan rataa alusta loppuun. Toki kun alussa oikeat ajajat ajaa tietysti talla pohjassa sen mäen alas, niin meikäläinen meni jarru pohjassa, jopa niin, että oli pakko ekaan mäkeen vähän polkea, kun vedin jarruilla vähän turhankin paljon. Kuvassa se mäki ei näytä juuri miltään, mutta edes sillä painovoiman vauhdilla ei kyllä alkuun uskaltanut painella mäkeä alas. Instagramissa on video yhdestä mun ensimmäisistä ajoista ja siis kuvittelin, että meen aika kovasti, mutta video näyttää vähän toista todellisuutta. Ehkä se kertoo siitä, että mun taidoille vauhti oli kuitenkin maksimi. Kun Niko näytti yhden malli kierroksen, niin vauhti oli todella erilainen. 

Jokainen kierros on kuulema erilainen riippuen voimasta ja ajolinjasta, ja toki laji muuttuu ihan täysin vielä, kun viereltä lähtee muitakin samalle kapealle radalle. Alussa on oikeasti pakko painaa täysillä, sillä kapealla ja mutkaisella radalla ekaan U-mutkaan ensimmäisenä ehtinyt on lopussakin vahvoilla. Lähtö tapahtuu porttien takaa, joka on siis sellainen nouseva ramppi, joka tietystä merkistä laskeutuu ja kisa alkaa. Pääsin siitäkin lähtöä kokeilemaan, mutta meikäläisen oli pakko pitää siinäkin jalka maassa ja käsi jarrulla, sillä muuten en ois pysyny pystyssä. 

Loppuun testasin vielä vähän pienempää pyörää, jonka kanssa kumpujen meneminen oli taas aika erilaista. Pyörässä ei tosiaan jalkajarrua oo, vaan jarru toimii yhdellä kädellä. Ratahan on muuten soraa, mutta lähtö ja U-käännökset on asfalttia ja käännöksissä pyörällä noustaan helposti melkein pystyjyrkkää seinää pitkin ylös ja otetaan taas vauhtia. Kisoissa myös mutkissa sijoittuminen on isossa roolissa sen suhteen, miten seuraavalle suoralle pääse asettumaan. Vaikka rata on helppo pyöräillä alle minuutissa, on sen minuutin jälkeen todella hengästynyt. Laji on kuitenkin todella koukuttava. On älyttömän mielenkiintoista ja hauskaa yrittää mennä seuraavan kerran aina paremmin ja oisin jaksanut aika monta tuntia vetää radalla ympyrää ihan vaan omaa suoritusta parantaen. 

 

Mitä kehittää: Lajissa vaaditaan jaloista paljon räjähtävää voimaa, sekä koko kropan reagointikykyä ja koordinaatiota eteen tulevissa tilanteissa. Yläkroppa saa myös oman osansa, sillä pyörän mukana myötäily vaatii myös käsiltä työtä. 

Parasta: Vauhti, omaan suoritukseen keskittyminen ja menemisen fiilis!

Pahinta: No varmaan kaatuminen ja omilla rajoilla oleminen taitojen suhteen. Liian kova vauhti ja sit mennään!

Missä ja miten: Laukaan BMX-rata on vapaassa käytössä, silloin kuin siellä ei ole ohjattua toimintaa. Omat varusteet jos löytyy, niin paikalle pääsee treenaamaan. Pyöriä löytyy noin muutaman sadan hintaluokan teräsrunkoisista (painavista) pyöristä tosi hintaviin hiilikuitupyöriin. CC Picaro myös vuokraa pyöriä ja suojia lajin kokeiluun, kun vaan ottaa yhteyttä ja sopii lajikokeilusta. Junnuille Laukaassa löytyy ohjattuja harjoituksia, mutta seuraan yhteydessä olemalla pääsee myös aikuisenakin toki treenaaman. Muilta oppii kyllä ihan mielettömästi ja toki kisailuhan lajissa on parasta. 

Oma ranking: Pakkohan tää on kärkipäähän laittaa, sillä aidosti tosi hauskaa oli tätä lajia kokeillessa. Uudestaan!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat