On lajeja, joita en todellakaan olisi uskaltanut mennä kokeilemaan ilman tätä haastetta. Baletti on yksi niitä. Oon aina ihaillut balettitanssijoiden taitoa ja urheilullisuutta, mutta en oo koskaan edes miettinyt, että voisin itse sitä harrastaa. Eihän aikuiset naiset (palloiilu taustalla) voi aloittaa jotain niin eleganttia ja esteettistä? Onneksi Liikkuja Nainen mulle ehdotti aikuisbalettia ja selvittelin missä sitä pääsee kokeilemana. Esimerkiksi Jyväskylän Tanssiopistolla on nimenomaa aikuisbaletin alkeita, jonne ihan kaikki voivat mennä mukaan ja siellä pääsinkin tätä lajia testaamaan. Mun kanssa kokeilemassa oli toinen 100 lajin testaaja Hannele, joka oli nuorena harrastanut balettia. Hannelelta sainkin tunnin jälkeen monta vinkkiä asentoihin ja vähän eri tavalla nousi tosiaan Hannelen jalka tunnilla kun meikäläisen... Mun kokemukset baletista rajoittuu telkkarissa tai joskus livenä nähtyihin kokemuksiin, tunnilla tehtiin kuitenkin paljon sellaisia asioita, joita ajattelinkin. 

Aikuisten balettitunneilla harjoitellaan baletin perusliikkeitä pyrkimyksenä lisätä kehon hallintaa, lihasvoimaa, liikkuvuutta, tasapainoa sekä esteettisyyttä ja ilmaisua aikuisten tavoitteiden ja edellytysten mukaisesti. (Jyväskylän Tanssiopisto). 

Vähän niinkuin monessa muussakin lajissa, on aikuisena aloittamisessa kuitenkin kynnys. Helpompi on mennä lajiin, josta on aikaisemmin edes jotain kokemusta. Moni aikuisbaletissa kävijäkin on lapsena ja nuorena harrastanut ja palannut aikuisiässä takaisin harrastuksen pariin. Mun on tavallaan helppo mennä tän haasteen puitteissa kokeilemana ihan mitä tahansa, koska kaikki tietää, että oon se tyyppi joka kokeilee kaikkea ja eikä mun pliétä katota kieroon, vaikka teen sen kuinka selkä mutkalla. Jos menisin ihan muuten vaan uuteen lajiin, olisi suorituspaine varmasti kovempi. Toki ihan uusiakin aloittajia löytyy ja aikuisbaletti on ollut nyt tanssiopistolla suosittu kurssi. Moni harrastaja haluaa hankkia myös kärkitossut melko aikaisessa, jotta hommaan saa ihan oikeaa tanssimisen fiiistä. Mie tietysti kokeilin lajia ihan sukkasillaan ja taisi ne sukat olla myös väärinpäin jaloissa. En vaan enää kehdannut kääntää :)

 

Tunnin alussa lämmitellään ja avataan jalkojen liikelaajuuksia tanssia varten. Baletin perusasennnot (ne asennot, joista kaikki sarjat lähtee) on mun jäykille lonkille haaste, sillä jalat pitäisi pitää kantapäät yhdessä ja varpaat sivuille auki. Huomaamatta vein aina jalat suoraan, josta opettaja kävi usein sitä asentoa korjaamassa. Alussa siis lämmiteltiin siis ihan keskellä ringissä lihakset ohjeiden mukaan auki ja sitten siirryttiin kaikki salin reunoille tangon viereen. Baletissa on todella paljon kaikkia termejä ja kaikille asennoille tuntuu olevan omat nimensä, joista mulle ei tosiaan mieleen yhdellä kerralla jäänyt mitään. Opettaja kävi onneksi ensin yhdessä meidän kanssa koko lyhyen sarjan läpi, jonka jälkeen lähdettiin sitä heti musiikkin tekemään. 

 

Mulla ei olisi ollut yksin mitään toivoa muistaa niitä helppojakaan sarjoja, joten katsoin aina edessä olevan liikkeistä mallia. Koko ajan varmasti suu pyöreenä kuin pikkuleipä. Sarjoissa ollaan yleensä kylki tankoon päin ja pidetään toisella kädellä kiinni ja ulomman puoleinen jalka tekee töitä. Alussa sarjoissa haettiin pienemmillä liikkeillä niitä suurempia liikelaajuuksia ja varsinkin juuri lonkan liikkeessä piti olla tarkkana. Kaiken liikkeen pitäisi näyttää kevyeltä ja sulavalta, mutta kun jostain ottaa kiinni, niin sitten ottaa. Liike pitäisikin pystyä jättämään juuri sellaiseksi, ettei selkä lähde notkolle tai lantio kiertymään. Mulle todellista haastetta siis! Sarjan loppuun tuli yleensä vielä joko demi plie  (puoleen väliin) tai grand plie (kokonaan alas), eli käytännössä kyykky jalat aukikierrossa polvien auetessa sivuille (jalkojen kohdat vaihteli alkuasennon mukaan). Selkää ei saisi päästä notkistumaan, vaan tulla vaan suoralla selällä alas. Voin ihan näin omallakin silmällä kertoa, että mun pliet ei ollut mitää vahvoja suorituksia. Hahah, instagramista näät tyylinäytteen! 

Kun hommaan vielä lisättiin lisää pitoja esim. rauhallinen jalan nosto suoraksi eteen tai sivulle tai taakse, niin meikäläinen oli ongelmissa. Mulla on ihan selkeää heikkoutta niissä lihaksissa, joilla voisi jalkoja tuolla tavalla rauhallisesti nostella ylös päin, joten baletti iski kyllä siihen. Siltikin aivan älyttömän ihanaa oli niitä harjoitella, kun tunnilla soi kaunis klassinen pianomusiikki ja tanssijoiden joukossa vallitsee täysi keskittyminen omaan tekemiseen. Yritin aina peilistä seurata, ettei alaselkä notkistuisi, mikä on kyllä mun ihan perus asentovirhe ihan muutenkin. Tunnin loppuun harjoiteltiin vielä pieniä baletti hyppyjä, joissa haasteena on pitää tasapaino kasassa ja nilkat suorina ilmassa. Siinä saa nilkan lihakset kyllä aikamoista treeniä. Itselle näissä vaikeinta oli saada rytmistä kiinni, lähdin aina joko puoli tahtia liian aikaisin tai liian myöhään hyppyyn, joten olin koko ajan eri rytmissä muiden kanssa :D. Oon vielä pitänyt itseäni rytmiikassa ihan todella taitavana, mutta en osaa kyllä yhtään ajoittaa mun hypyn korkeutta osumaan musiikin kanssa. Ihan viimeiseksi harjoiteltiin vielä salin läpi vähän niinku laukka askelia, joissa mun rytmitaju oli juuri sen saman puoli tahtia eri ajassa. Tästä onneksi ei ole todistusaineistoa. 

Veikkaan, että ensikertalaisena noin 95% kaikista pointeista meni ohi, sillä oma keskittyminen riittää jalan liikutteluun oikeaan suuntaan päin. Käsiä en ehtinyt todellakaan miettiä, sillä nekin totta kai pitäisi pystyä pitämään liikkeissä mukana. Hannele yritti mulle lopuksi vielä neuvoa sitä käsien asentoa, kun otettiin kuvia blogia varten, mutta joka kerta mulla oli joko liian jyrkkä tai loiva kulma ranteissa :D Hannelella myös ne kaikki perusasennot tuli kuin apteekin hyllyltä! Vaikka ehkä mun tekemisestä sellainen viimeinen esteettisyys puuttui nautin ihan hirveästi! Tuollainen hallinta ja kontrolli kaikissa liikkeissä ei tekisi ollenkaan pahaa tasapainolle ja lihaksille. Siihen yhdistettynä vielä rauhallinen ja todella rentouttava fiilis, niin mie tykkäsin kyllä todella paljon. Tää nyt voi olla huono vertaus, mutta vähän niin kuin tanssillista joogaa. Tässä lajissa myös varmaan nopesti ne lihakset kehittyisi ja ryhtiin saisi ihan uudenlaista ilmettä. Mun pakarat oli jumissa noin 5 päivää tän yhden tunnin jälkeen.  Myös muihin kokeilemiini tanssi juttuihin verrattuna tykkäsin siitä, että baletissa tehdään suht lyhyitä sarjoja, joita ehkä ois mahdollista myös helpommin muistaa, mitä piti tehdä. Jos oisin nuorten palloilujoukkueen valmentaja laittaisin koko joukkueen käymään baletissa kerran viikossa. Tytöt ja pojat! 

  • Mitä kehittää: lihasten hallintaa, tasapainoa, rytmiikkaa, notkeutta ja ryhtiä. 
  • Parasta: Lihasten hallintana keskittyminen, musiikki ja fiilis, kun saa vaan keskittyä pieniin asioihin. 
  • Pahinta: Saada kroppa tottelemaan ja toimimaan esteettisesti. Peilistä ois hyvä seurata sitä omaa liikettä, mutta kun hävettää koko ajan kahtoo miten mutkalla oikein onkaan. 
  • Missä ja miten: Jyväskylän Tanssiopisto järjestää aikuisbaletin alkeis- ja jatkokursseja, joihin lajia pääsee harrastamaan. Ensimmäinen kokeilukerta on aina ilmainen ja esim. kerran viikossa yksi tunti maksaa 180€/lukukausi. 
  • Oma ranking: Ihan ehdottomasti tanssijuttujen kärkeen. Tykkäsin baletista vielä enemmän kuin tanssillisesta ryhmäliikunnasta. 

 

 

 

Kommentit (3)

Liikkujanainen

Mahtavaa! Kiva, kun otit haasteen vastaan ja vielä kivempaa, että tykkäsit! Tanssillinen jooga oli hyvä vertaus 🙂mä olen aloittanut flamencon! Se on tosi meditatiivista, kn mieli on pakotettu seuraamaan rytmiä, että saa aina oikealla hetkellä iskettyä jalan lattiaan. Lisäksi tulee samaa kehonhallintaa mitä baletissakin, käsien liikkeethän ovat hyvinkin samanlaiset. Flamencoa siis seuraavaksi testiin 🤗

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat