Kirjoitukset avainsanalla maanantai

Onko sullakin ollut näitä viikkoja, joissa alkuviikko on vedetty täysillä arvosanoilla, mutta "syön ja liikun terveellisesti"-ohjelma ei oo kantanut perjantaita pidemmälle? Mun viikko maanantaista torstaihin oli lähes täydellinen liikunnan, unen ja ruokavalion suhteen, mutta viikonloppua ei voi kuvata muuten kuin: reilusti hyvää ruokaa, reilusti hyvää seuraa ja aivan liian vähän unta! Täydellisen terveellistä? No ei, mutta tarkoittaako se sitä, että olen lähtöruudussa nolla? Ei.

 

Kuntokuurien ja herkkulakkojen aloittaminen ei pidemmän päälle kanna, jos niistä hyvistä jutuista ei tule tapoja, joita haluaa tehdä ihan omasta tahdostaan, ilman painetta. Sillon kuurien aikana me lasketaan niitä repsahduksia ja yritetään elää täydellistä elämää, jossa tehdään sataprosenttisesti oikeita ratkaisuja.  Mutta voisko olla niin, että täydellisen terveellisen ja aivan uskomattoman epäterveellisen elämän välissä on joitakin vaihtoehtoja, joissa vois elää rankaisematta itseään jokaisen vähemmän terveellisen päätöksen jälkeen? 

 

En todellakaan suunnitellut, että tää viikonloppu ois ihan näin hyödytön mun urheilutavoitteiden osalta. Mutta toisaalta, mitä tässä nyt todellisuudessa on tapahtunut? Mä ehkä kehityin vähän vähemmän kuin mitä olisin voinut kehittyä, mutta kukaan ei oo ottanut multa pois niitä asioita, joita oon jo tehnyt aiemmin, eikä tää estä mua tekemästä hyviä päätöksiä jatkossa. Mä prioirisoin tänä viikonloppuna seuran, sillä oman alkuperäisen suunnitelman toteuttaminen olisi tarkoittanut sitä, että muut joustaa mun juttujen mukaan. Mä päätin nyt joustaa. Ja ehkäpä en oo ihan niin pata jumissa aloittamassa tulevaa viikkoa, vaan intoa piisaa!

 

Jos taas on huippu-urheilija, niin se elämä vaatii kykyä pysyä niissä päätöksissä lähes 100%, sillä vanha sanonta menee, että "sillä aikaa muut kehittyy". Kilpaillessa muita vastaan elämä on sellaista, että mietit ja vertaat omaa tekemistäsi muiden tasoon, eikä silloin halua ajatella sitä, että olisin voinut tehdä jotain paremmin. Pitää olla ainakin olo, että on tehnyt kaiken minkä on voinut, vaikka mutkiakin tulisi matkaan.  Huippu-urheilun ulkopuolella, tavallisessa terveellisessä elämässä, pitäisi olla kuitenkin enemmän vaihtoehtoja.

 

Voisko olla sellaista elämää, jossa kaiken ei tarvitse olla ihan täydellistä? Riittävän terveellinen elämä ainakin mun osalta pitää sisällään tehdä valintoja tilanteen ja fiiliksen mukaan.

 

Jos kilpailee vaan itseään vastaan, ei kukaan voi mennä ohi. Jos ihan vaan elää tavallisesti ilman "täydellisen terveellistä elämää", niin repsahduksia ei ole edes olemassa, vaan pelkkiä terveydelle parempia tai huonompia päätöksiä. Mä en koe repsahtaneeni vaan viettäneeni viikonlopun, jossa en ihan liikkunu ja syöny ihan suunnitelmien mukaan. Mä voin nyt palata takaisin tavoitteelliseen suunnitelmaan ilman, että henkisesti lyön itseäni niistä päätöksistä, joita oon jo tehnyt. Kehittyminen on mahtavaa, mutta niin on relaaminenkin!

 

Tasapainoista sunnuntaita sinnekin!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat