Kirjoitukset avainsanalla suunnitelma

Pakko tunnustaa, että tällä hetkellä olo tuntuu aika tyhjältä. Vuoden loppuun päättyi sekä sadan lajin urakka, että mielekäs työ sairaanhoitajana, joka toi sopivasti säännöllistä tuloa opiskelijaelämän oheen. Liiallisen kiireen sijaan stressiä tuottaa nyt epävarmuus tulojen säännöllisyydestä ja siitä, mitä kaikkea tänä vuonna tekisi. Keväälle ei käytännössä ole muuta varmaa kuin gradu, joka olisi kesään mennessä tarkoitus pistää purkkiin. Monelle toki jo "pelkän gradun tekeminen muutamassa kuukaudessa" (nyt kun sen tohon kirjoittaa, alkaa jo jännittää) toisi riittävästi haastetta ja sisältöä elämään, eikä tarkoituksellista olekaan tunkea liikaa asioita samalle ajalle. Vastapainoksi koululle on joka tapauksessa oltava joku mahdollisuus päästellä ylimääräisiä höyryjä pihalle. 

Kokemusten, mahdollisuuksien ja uuden oppimisen lisäksi lähdin hakemaan sadan lajin kokeilusta itselleni myös ihan sitä omaa lajia. Oon täydellisen kyllästynyt liikkumaan pelkästään kunnon ylläpitämisen vuoksi ja oikeasti kilpailulliset tavoitteet on mulle mielekkäin tapa liikkua. Eikä niiden kilpailujen tarvii olla edes niin korkeatasoisia, mutta kilpailuja tarvitaan. Ja sitä tunnetta, että asioissa menee eteenpäin. Mun luonteelle turhauttavinta kaikista on pysyä paikoillaan. Eteenpäin ja kohti uusia asioita on päästävä. 

Toisaalta on järkyttävän ihanaa, että lajikokeilut päättyvät. Tavoittellinen itsensä kehittäminen ja sadan lajin kokeilu eivät välttämättä sovi täydellisesti yhteen. Toisaalta tällainen välivuosi liikunnallisesti on opetttanut itsestä liikkujana ja omista vahvuuksista, sekä heikkouksista todella paljon. Kroppa on toiminnallisesti todella paljon paremmassa kunnossa, kun se ei ole juminut yksipuoliseen liikuntaan. Nyt sillä voi tehdä puhtaampia kyykkyjä, kaatua siltaan ja pysyä hetken jopa käsilläseinonnassa. Myös puolivoltti volttipatjalla oli tän vuoden kohokohtia, sillä en olisi uskonut, että vanha koira voi oikeasti oppia uusia temppuja!

Omista tavoitteista joita asettelin vuosi sitten keväälle vain yhden jalan kyykky molemilla jaloilla (oikealla ei edelleenkään mene) ja spagaati jäi saavuttamatta ja ton spagaatin osalta voi olla, ettei se koskaan menekään. Mulla ei kuitenkaan oo suurempaa motivaatioita tuota spagaatia treenailla. 

Mitä nyt alkuvuosi treenien osalta pitää sisällään? Lokakuusta lähtien oon ollut JKU:n aikuisurheilijoiden pikajuoksuryhmässä ja tarkoituksena on, että kisoissa nähdään kun on mahdollista. Virallisesti aikuisurheilijana saan kisailla kun oon täyttänyt 30-vuotta, eikä mulla kansalliselle tasolle ole mitään asiaa, joten kisaaminen ei vielä ole mahdollista. Treenailen nyt sen ohjelman mukaisesti kaksi kertaa viikossa juoksua, kahdesti viikossa voimaa ja lisäksi sitten ohjelman mukaisesti aerobista liikuntaa päälle. Lepopäiviä pitäisi olla 1-2 viikossa, mutta tän ohjelman lisäksi mieli tekee treenailla myös pallopelejä. 

Onneksi mulla on treenarina mahdollisuus käydä myös naisten salibandyn liigajoukkueen O2-Jyväskylän mukana treenailemassa täytepelaajana, kun siellä on tilaa ja omat aikataulut sallivat. Syksyllä vähän heikosti salli, mutta haave olisi käydä pelaamassa kun ehtii. Mieli tekisi pelatakin jollain tasolla, mutta aika näyttää suunnan sille haaveelle. Käsipalloa varmasti aloittaisin pelaamaan, jos se omilla asuinseuduilla olisi mahdollista. Mielelläni aloittaisin myös Taekwondon lisälajina tukemaan liikkuvuutta, voimaa ja ketteryyttä, mihin se laji sopii täydellisesti.

Oikeasti haluaisin myös aloittaa jenkkifutiksen, mutta en usko että polvi tulee kestämään lajin fyysisiä vaatimuksia taklauksissa. Myös luistelulajit aiheuttaa haasteita tolle polvelle ja vaikka nautin tosi paljon pikaluistelusta ja ringetestä, ei polvi kestä niitä harrastaa. Polven kierukassa on taas jotain vikaa, koska kummallisesti se taas napsuilee. Sieltä ei vaan pysty enää mitään ottamaan pois, kun ei siellä kovin paljon omia osia jäljellä oo. Toivon, että saisin vaan antaa sen polven olla rauhassa, joten lajivalintoja on pakko miettiä myös sen kestämisen kannalta. Näitä ajatellessa salibandy ei siis todellakaan oo mikään järkevä, mutta tässä lajissa Mika ja Mikko Kohonen toimii mun esikuvina "rakkaudesta lajiin" pelaajina, vaikka polvet sökönä onkin. 

Eli pikajuoksua, salibandyä, voimaharjoittelua, taekwondoa ja säännöllisen epäsäännöllisesti tennistä, suunnistusta, sulkapalloa, frisbeegolfia, boulderointia, suunnistusta, retkeilyä ... Lähes kaikkia noista mun sadasta lajista olisin valmis lähtemään harrastamaan tältä istumalta, eikä mihinkään jäänyt kammoa. Toivon, että aikaa olisi tehdä noita kaikkia. Silti pidemmän korren veti lajit, joissa voin kilpailla. Tanssit on mukavia ja moni muukin laji, mutta mä en tunne oloani oikeasti kotoisaksi niissä. Tää energia ei purkaudu missään hillityssä tai täysin kontrolloidussa muodossa. 

Kaikkeen tähän vaikuttaa merkittävästi myös se paikka missä asumme. Paikkakunnan vaihto on yhtenä vaihtoehtona pöydällä ja sehän tarkoittaisi sitä, että koko liikuntaruletti pyörähtää uudestaan. Eri paikkakunnilla on erilaisia mahdollisuuksia ja hyviä lajeja, joiden mukaan on helppo lähteä. Tämäkin asia on sellanen, joka mietityttää ja vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä asioita tänä vuonna tuun tekemään milläkin intensiteetillä. 

Nyt sit luotan siihen, että elämä asioita järjestelee. Vaikka juuri nyt tuntuu aika tyhjältä, kun edessä ei ole kuin koulua ja liikuntaa. Pitäisi varmaa osata nauttia tästäkin ja uskon, että tämäkin vaihe tulee tarpeeseen. Tän blogin tiimoilta en kuitenkaan ole varma, mihin suuntaa jatkaisin. Treeniblogeja on tällä hetkellä älyttömän paljon, enkä osaa sanoa miten siinä kentässä erottuisin. Ajatukset ei siis oo täysin kirkkaat jatkosta, mutta päivät rullaa nyt hetken omalla painollaan. Tänään on lepopäivä, huomenna juoksutreenit, perjantaina voima, lauantaina kevyt aerobinen ja sunnuntaina lepo. Pitää antaa itselle nyt vähän aikaa löytää uusi suunta, uusi kirkas tavoite ja palo tehdä asioita. 


 

Kommentit (1)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat