Kirjoitukset avainsanalla trampoliini

Riippuen tekijästä tän lajin nimi on todennäköisesti trampoliiinivoimistelua, trampoliinihyppelyä tai trampoliinitemppuilua. Mun kohdalla ehkäpä tota temppuilua. Mä kävin Jyväskylän Trampolin Parkissa erittäin tehokkaan tunnin kokeilemassa tätä lajia ja kyllä tää ihan oma lajinsa on! Mä oon aikaisemminkin päässyt kokeilemaan voimistelutrampoliineja mm. yliopiston telinesalilla ja myös lukiossa löyty liikuntasalista sellanen. Voltin mä oon aina uskaltanut sinne superlon-mereen heittää, mutta hurjasta nuoruudesta ja vahvan itsesuojeluvaiston puutteesta huolimatta, mun temput on jääny kyllä siihen. Nyt trampoliinihyppiminen on nostanut päätään ihan omana liikkumismuotona erilaisten harrastepaikkojen myötä, enkä ihmettele, sillä tää on kyllä törkeen hauskaa liikuntaa! Kannatta tsekata myös Trampolin Parkin hauska videokanava, jossa on älyttömästi vinkkejä uusiin temppuihin ;). Tän videon Aleksi oli mullekin temppuja neuvomassa. 

                          
   

Sen yhden trampoliinin sijaan, jolle jokainen jonottaa vuoroaan, esimerkiksi tuolla trampoliini parkissa on ihan hulluna vaihtoehtoja hyppimiselle. On vähemmän pompauttavia tramppa-alueita (freestyle-trampoliinit), sellanen verkoilla eristetty korisalue (jonne saisi varmasti ihan eeppisiä pallopeleja aikaiseksi) ja sit sellanen alue, josta voi voimistelutrampoliineiltä (olympia trampoliinit) hypätä superlon-mereen. Mä olin varannu hyppytunnin vielä niin sopivanan ajankohtana, et sain vapaasti pomppia missä vaan ehdin ja ohjaajilta sain vinkkejä temppuihin. Mä olin kyllä kuin lapsi karkkikaupassa kaikkien niiden trampoliinien keskellä!

Mä ajattelin alussa, et pärjään omilla sukilla, mut hetken niillä liukasteltuani ostin tiskiltä 3€ maksavat jarrusukat, joilla homma oli oikeasti kuin eri planeetalta. Oon melko varma, että mikään mun oppimista tempuista ei ois luistavilla sukilla onnistunut. Kovin pitkään mä en ois jaksanu hyppiä pelkästään ylös-alas, vaan temppujen oppiminen tässäkin lajissa on sitä siisteintä mahdollista. Ohjaajilla trampolinparkissa on aika huikeet taidot tehdä kaikkea siistiä ja niiltä sain aina uuden jutun opeteltavaksi. Jos mä oisin vaan itekseni hyppiny, en todellakaan oisi keksiny sellasia juttuja edes opeteltavaksi. Ohjaajilta kannattaa kyllä kysellä vinkkejä temppuihin!

Ekana lähdin opettelee puolivolttia niillä vähemmän pomppivilla trampoilla. Siellä trampoliinien välissä on myös suojakaistaleita, joista on hyvä ponnata kädet puolivoltissa ympäri. Temppu näytettiin mulle muutaman kerran, kerrottiin pää kohdat (tarpeeksi kaukaa ponnistus, että vauhti on kunnolla eteenpäin) ja vielä kun ehdotettiin et heitänkin ne kädet alakautta maahan, niin voilá! Oli menny 10min hyppytunnista ja puolivoltti hanskassa! Sit siirryttiin voltin hakemiseen voimistelutrampoliinille. Nää pomputtaa ihan todella paljon voimakkaammin ja näihin kannattaa tutustua rauhassa, jos ei oo samanlaisella aikasemmin hyppiny. Mä en todellakaan uskalla näillä hypätä niin korkeelle kun oisi mahdollista, sillä ne pompauttaa tosiaan niin korkeelle, et mua alkaa oksettaa.

Koska tavan voltti ei superlon-mereen (eli sellaseen altaaseen, joka on täynnä pieniä superlon-paloja) ollutkaan kovin haasteellinen, mä lähdin opettelemaan volttia puolella kierteellä. Siinä pitäisi ilmalennon aikana kääntyä niin, että kasvot oisi takaisin lähtösuuntaan. Mä ehkä osaan sen voltin tehdä vahingossa, mutta ei mulla oo mitään hajua missä asennossa mie ilmassa oon, kun jalat pitäisi potkasta oikeassa kohtaa suoraksi ja kääntää yläkropalla koko vartalo. Mie lähin kääntymään aina liian aikaisin ja päädyin altaaseen useimmiten pää edellä. Hankasin tätä liikerataa (pyörähdys ja kääntyminen) ihan pelkästään kuperkeikan kautta trampoliinilla pyörimällä, että selkäytimeen jäisi jälki siitä oikeasta liikkeestään. Siitä huolimatta, homma ei ottanut luistaakseen. Päätin sit antaa tälle vähän aikaa ja opetella jotain seuraavaa hommaa. 

Seuraava opeteltavaksi ehdotettu asia olikin sit takaperinvoltti. Tää on vaan jotenkin niin kuumottava temppu! Tuntuu ihan sekopäiseltä lähteä hyppäämään taaksepäin ja yrittää tehdä voltti. Jälleen kerran piti aivotoiminnalta ja järkevältä ajattelulta kääntää kytki OFF-asentoon ja vaan hypätä! Se tehtiin trampoliinin kovalta reunalta suoraan altaaseen, ettei trampppa hypäytä mua ihan mihin sattuu.  Ekoilla kerroilla ohjaajat avusti mua sen verran, et hyppy ei jää paikoilleen vaan tulee reilusti taaksepäin. Koska homma näytti riittävän turvalliselta, kokeilin ilman avustusta. Se itsesuojeluvaisto vaan pitää tiukasti pois päältä, niin hyvä tulee. 

Tässäkin lajissa pitäisi osata palastella se tehtävä asia pienempiin kohtiin. Takaperinvoltissa a.) kunnon pomppu niin, et kädet heilahtaa lopussa ylös ja taaksepäin b.) jalat koukkuun ja kädet niistä ympäri. Kun säheltää tätä kaikkea ja yhtäaikaa, niin on helposti ongelmissa. Oikeastaan se ekan vaiheen hypyn uskaltaminen, on näissä kaikissa se tärkein. Jos sulla on tarpeeksi ilmaa alla, sulla on enemmän aikaa tehdä sitä muuta. Mä olin tyytyväinen siihen, et uskalsin tätä harjoitella, vaikka ei tätä kyllä koskaan tulla biitsillä kokeilemaan. Tää oli ylivoimaisesti kuitenkin pelottavin juttu opetella. 

Mä olin tässä vaiheessa kyllä ihan puhki. Siellä seinällä luki jossain, et 20min yhtäjaksoinen pomppiminen vastaa tunnin lenkkiä... Mun keskisyke paino kokoajan 140-150bpm:n paikkeilla, mutta ei vaan malttanut levätä. Oli liian siistiä! Vaihdoin vaan harjoiteltavia juttuja välillä, kun se superlon-merestä itsensä ylös kampeaminen on niin sairaan raskasta. Oikeasti, se on musta ylivoimaisesti hirveintä koko hommassa. Mä en tiiä, onko mulla vaan tosi huono tekniikka, mut jostain syystä mä en meinaa päästä niistä pois. :D Opettelin sit vaan tekee volttia voimistelutrampalla niin, et ländään sen jaloilleni. Joka kerta uskalsin pompata vähän ylemmäs, et sitä aikaa oli pyörähtää, ja vaikka en jaloista kiinni ottanutkaan pyörimisvaiheessa, niin lopulta puhtaasti jaloilleni pääsin. Tää autto myös hahmottamaan sitä volttia puolellakierteellä ja muutama yritys pelkän voltin jälkeen, niin sain tänkin jotenkuten altaaseen heitettyä. (Tein koosteen kaikista tempuista Instagramiin, joten kannattaa sieltä tsekata!) 

Viimesenä yritin opetella puolivoltti, jännehyppy, puolivoltti sarjaa, mut siitä tulikin puolivoltti, jännehyppy, voltti- sarja vahingossa, kun viimeisessä hypyssä hyppäsin vaan käsien yli. Ekalla kerralla säikähdin sitä, vaikka ihan istualleen kovemmalle trampalle tulin, mut sit seuraaviin otin vaan kovemman pompun ja keskityin pyöräyttämään sen kunnolla. Noissa sarjoissa on vaan se juttu, et pitää keskittyä eka ensimmäiseen ja sit vasta toiseen. Puolivolttiin jos lähti liian läheltä trampoliinin reunaa, niin mätkähti jo sen jälkeen istualleen maahan. 

Mä olin niin poikki, mutta onnellinen ton tunnin jälkeen. Mä en tiedä millä vauhdilla ja rohkeudella mä sen painoin, mutta oppimisen into oli ihan hirvittävän kova! Pakko oli vaan jaksaa kokeilla kaikkea uutta. Tunti oli todellakin ihan riittävä aika treenaamiseen. Ainoa vaan, että vaikkei hyppiessä missään tuntunut, niin seuraavana aamuna mun leikattu polvi oli kyllä hypyistä ärtynyt. Tätä hyppelyä en voi siis ihan hullun usein tehdä, sillä kun polvessa ei oo enää pehmusteita estämässä luiden vastakkain hankautumista, niin pomppiminen pidemmän päälle on aika ikävää. Mut miten siistiä päästä oppimaan uusia siistejä juttuja! Ja lajina myös sellanen, että jokaiselle löytyy sopiva taso. Aina voi helpottaa tai vaikeuttaa sitä omaa tekemistään!

  • Mitä kehittää: kuntoa (kovalla kädellä!), tasapainoa ja kehonhallintaa. 
  • Parasta: Kun vauhti vie ja pääsee omista peloistaan.
  • Pahinta: Pelko siitä, että tulee niskoilleen. Tässä pitää vaan toisaalta malttaa pysyä omilla taitoalueillaan ja toisaalta uskaltaa tehdä kunnolla, ettei jätä hyppyä puolitiehen.
  • Missä ja miten: Trampolin Parkissa hyppytunti maksaa 10-14€ tunnilta ja siihen hintaan saa itsensä kyllä todella väsyksiin! Tarjolla on myös aikuisille hyppimiskursseja, joilla tosiaan edetään ihan hyppijöiden omien valmiuksien mukaan henkilökohtaisia tavoitteita kohti.
  • Oma ranking: Ihan superkivaa, mut polvi ei vaan kestä noin paljoa kerralla :( Tätä pitää nauttia harvoin, mutta silloin sitä suuremmalla ilolla!

 

Kommentit (1)

Hyppivä Tapio

Harrastan trampoliinivoimistelua Ikurissa Tampereella. En ole kilpavoimistelija sentään vaikka joskus ajatuksella leikinkin. Trampolinparkin Tampereen pisteellä olen monia kertoja käynyt ja joka kerta ollut kivaa. Hiki tos tulee, väistämättä!

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat