Kirjoitukset avainsanalla Kiteen Jääsudet

Naiseksi mie tiedän (tai ainakin luulen tietäväni) paljon jääkiekosta. Mie absoluuttisesti rakastan tätä lajia ja penkkiurheilijana tää menee mulla hyvässä ja pahassa syvästi tunteisiin. Mä oon muutaman kerran aiemminkin päässyt lajia kokeilemaan kamat päällä, mut nyt tän lajikokeilun tiimoilta kävin Kiteellä Jääsusien Susileidien treeneissä tutustumassa lajin harrastamiseen. 

Täytyy sen verran mainita, että mie yritin monestakin paikkaa selvitellä, onko naisille omia jäävuoroja harrasteporukoille, mutta niitä on kyllä hävyttömän vähän tarjolla. Monessa kaupungissa löytyy yks kilpajoukkue, mut siinä se sit onkin. Toivoisin kyllä, että naisille tulisi vaikka sitten ulkojäille treenejä, joissa aloittelijatkin pääsisi lajiin tutustumaan. Sen verran mukava laji on kyseessä!

Kiteellä Susileidit on pistäneet pystyyn naisten harrasteporukan, jossa pelaajia on monilta eri taustoilta. Osa on pelannut jääkiekkoa enemmänkin, mut treeneissä oli myös sellasia, jotka jääkiekon on aloittaneet vasta tänä syksynä. Harrastenaiset treenailee kerran viikossa ja treeneissä on pelaamisen lisäksi tarkoitus opetella luistelu- ja mailatekniikkaa, sekä pelaamiseen liittyviä taitoja. Pelejä pelataan vieresten paikkakuntien seuroja vastaa turnausmuotoisesti aina kun pystytään. Laji toimii monelle harrastajalle kilpaurheilullisen liikunnan sijaan kuntoliikuntana, jossa todellakin saa ajatukset pois muista arjen asioista. 

Oli ihan mahtavaa, että lyhyestä varoitusajasta huolimatta sain koko varustearsenaalin lainaan ja jälleen kerran apua ja ohjeet siitä, mikä tulee minnekin ja missä järjestyksessä! Polvisuojat, alasuojat, housut, panssari, kyynärsuojat, kaulasuoja ja kypärä + päälle tuleva treenipaita. Kamat päällä ja luistimet jalassa olo ei muuten oo kovin hentoinen ja heikko, vaikka tosin muutenkaan harvoin on :). 

Jäällä me treenattiin ensin lyhyesti luistelutekniikkaa kaveri jarrutusvastuksena niin, että terän käyttöön pyrittiin kiinnittämään huomioita. Tehtävänä oli luistella etuperin ja takaperin "sirklaten" samalla kun vedetään kaveria, jonka tehtävän tietysti on jarruttaa niin, että tuntuu. Sit haettiin parin kaa syöttötuntumaa syöttelemällä poikkikentän niin, että syötön vastaanotosta kuuluisi mahdollisimman pieni ääni. KOPS kuului mun pehmeillä käsillä suurimman osan aikaa. Syöttöihin saan kyllä ihan riittävästi voimaa, mutta toki tarkkuus kärsii heti kun vähän räväkämmin koittaa laittaa liikkeelle. 

 

Jääkiekossa maila on paljon pidempi kuin mihin oon salibandyssä tottunu ja tuntuu kyllä että herkkyys käsitellä kiekkoa on tosi erilaista, kun se kiekko tuntuu olevan kilometrin päässä. Kiekon leipominen ei tuu kyseeseen, kun voiman hallinta on jäällä niin haastavaa. Kiekko kuitenkin painaa aika paljon ja se pointti on se, et kun alussa se kitka hidastaa sitä liikkeelle lähtöä ja joutuu laittaa enemmän voimaa ja sit se yhtäkkiä lähteekin liikkeelle, niin sit se on jo karannu käsistä. Se mitä oon kiekon kanssa pelannut, niin se käsittelytaito kehittyy kuitenkin nopeasti kiekon kanssa liikkumalla, mutta pikkusen musta tuntuu että kompastelen vaan luistellessa siihen mailaan. 

Treeneissä me harjoiteltiin myös erilaisia drillejä maalintekoon ja syöttelyyn, jossa vauhtia piti hakea puolesta kentästä, tehdä esim. jättö ja jäädä itse maskiin (maalin eteen hengailee) kun kaveri vetää. Mulle helpointa on pelaaminen sillon ku se liike on tosiaan yhteen suuntaan ja vauhdikasta. Jääkiekossakin on tosi oleellista se, että se syöttö kaverille menisi edes lähelle lapaa oikealla vauhdilla. Ainakin mulla suunnan muuttaminen, jarruttaminen ja kiihdyttäminen vie niin pitkään, että jos kiekko ettei se vaan käytännössä sujuvasti onnistu. Tän huomasi varsinkin sit kun siirryttiin peliosuuteen. Näissä treeneissä ei ollu veskareita, joten maaleille oli laitettu vähän turhankin taitavat Vaneri-veskat, jotka nappasi noin 99% vedoista. Lisäksi kun pelattiin 5 vs 5 ilman vaihtomiehiä takasi se sen, että meikä oli pelin loppuosasta suhtellisen ahvenella (1).  

 

”(1) Ahvenella on urheilutermi, jolla tarkoitetaan totaalisilla kuolemahapoilla pelaamista. Pelaajan selkä on taittunut ahvenen selkäevän mutoisesti kyömylle ja suu haukkoo happea, kuten kala kuivalla maalla. Usein myös ahvenella olevan pelaajan liike on hidastunut hiekalla räpistelyksi evien varassa. ”

Pelin säännöt sinänsä ei oo vaikeet, mutta niissä on muutama jippo. Peliosuuden alkuun joku muisti muistuttaa paitsiosta. Ainii, tosiaan. Jääkiekkoa katsoessa mie oon täysin sinut tän säännön kaa, mutta itse pelatessa ei se paitsion sisäistäminen oo niin helppoa. Periaatteessa se paitsio yksinkertaistettuna on, ettei kukaan vastustajajoukkueen pelaaja ei saa olla vastustajan hyökkäysalueella ennen kiekkoa. Okei, mut mitä teet kun hyökkäät vaikka kahdella pelaajalla kohti vastustajan päätyä, viivaan on kolme metriä ja näät, että kaveri on lähempänä, mutta et saa syötettyä sille. Mitä voi yrittää on joko olettaa, että se ei luistele paitsioon tai syöttää pelaajan etupuolelle kiekon ja toivoa, että se saa sen. Sama se on myös itse luistellessa hakemaan paikkaa, kun yhtäkkiä siinä viivan vieressä tajuaa et hetkinen, tänne ei voi vielä mennä. Se näyttää pelissä katsottuna paljon paljon helpommalta kuin itse pelatessa ja salibandyssä mä oon vielä tottunu aina juoksemaan suoraan vastustajan maalille hakemaan paikkaa. Tapojen muuttaminen on tosiaan tiukassa. 

 

Myös me käytetiin pitkäkiekko-sääntöä, eli omalta kenttäpuoliskolta ei saa laittaa kiekkoa vastustajan päätyyn jos oma pelaaja ei kerkeä siihen ensin tai siitä tulee aloitus omaan päätyyn. Lisäksi pitkän kiekon aiheuttaneen joukkueesta yksikään (usein ahvenella) olevista pelaajista ei saa mennä vaihtoon, kun taas toinen joukkue saa vaihtaa halutessaan. Tää onkin peleissä suhteellisen ärsyttävä sääntö, jos on toisen joukkueen pyörityksessä, sillä jonkun täytyy saada se kiekko ja viedä se pois omalta alueelta. Salibandyssä oli helppo vaan pistää vaikka laidan yli jos kuolema meinasi koittaa puolustaessa. 

 

Itse pelatessa se raskain juttu oli kuitenkin kiekosta taistelu ja se tosiaan taistelulta tuntuu. Kun saat sen liikkeesee ei oo mitään hätää, mut jos kiekko lipsahtaa vaikka kulmaan ja joudut painimaan siitä vastustajan kanssa on homma ihan super-raskasta. Näät, että siinä vieressä se kiekko on, mutta ei vaan meinaa osua siihen. Kun luistelutaito ja kiekonkäsittely ei kuitenkaan oo mitään ihan huimaa, niin pitää melkein pysähtyä jos haluaa kiekon matkaansa. Samalla kaveri saa nostaa ja painaa sun mailaa, sekä tulla ihan kunnolla kylkeen. Kulmissa pelaaminen on kun yhdistäisi painin painavissa varusteissa, taitoluistelun ja kiekon käsittelyn. Ja se syötön kiinniottaminen on kans ihan niin pienistä asioista kiinni, mut se kiekko voi tosiaan tulla niin lujaa, ettei vaan oo mitään mahkuja siihen osua ja sitä pysäyttää. Hyökkäysalueella pakkien tehtävä onkin yrittää pitää kiekko siniviivan paremmalla puolen, sillä jos kiekko käy alueen ulkopuolella, pitää myös kaikkien hyökkäävien pelaajien poistua hyökkäysalueelta. Mä lupaan yrittää vähentää kannustamieni joukkueiden pakkien kritisoimista viivan pitämisestä :D

 

Pelaaminen on kyllä aika erilaista kun mitä telkkarista katsellessa tulee ajateltua. Kamat päällä ei tarvi yhtään pelätä tai miettiä, mutta pelaaminen niillä on myös tosi raskasta. Kun saat kiekon ja pääset polkemaan vaikkapa läpi ja yrittämään maalia, mutta ei saakkaan sitä ja luistelet takaisin omaan päähän puolustamaan, on kunto kyllä koetuksella. Vaikka luistimilla voi toki liukua, niin töitä saa siitä huolimatta tehdä. Yhden kulmapainin jälkeen mie olin niin palasina, et kompastuin vaan ihan omiin jalkoihini syötön jälkeen. Pelissä se voima ja jaksaminen pitää hakea myös pienistä onnistumisista, kuten syötön katkoista, kiekon riistoista tai harhautuksista, joita onnistuu tekemään. Maalinteko tässäkin pelissä on tietysti (mun mielestä) parasta, mutta maalit tässä pelissä on kyllä työn takana.

 

  • Mitä kehittää: monipuolisesti kestävyyttä, voimaa, nopeutta ja tasapainoa. Myös henkinen kestävyys on kovilla. 
  • Parasta: Rytinä ja täysillä painaminen. 
  • Pahinta: Kun oot niin Ahvenella, että tekee mieli jäädä jään pintaan makaamaan. 
  • Missä ja miten: Mie kävin tätä lajia kokeilemassa Kiteen Jääsusien Susilieidien mukana, jotka etsii koko ajan rinkiin lisää pelaajia. Riittää, että on uskallusta tulla lajia kokeilemaan: kamoja saa lainaksi ja tehdä saa mitä osaa. Kaudella lajin harrastamisen maksut riippuu tosi paljon jäävuorojen hinnasta ja pelaajien määrästä, mutta jäävuorot ovat joka tapauksessa kiven alla. Kamojen investointi on toinen kulukysymys lajissa, mutta käytettynä varusteita saa ja kannattaa ostaa ja hyvät kamat toisaalta taas kestää pitkään. 
  • Oma ranking: Jääkiekko on yks mun lempilajeja kaikista, mutta vähän yllättäen se ei kuitenkaan nouse top 10 lajeihin rankingissä. Ehkä mie oon niin tottunut katsomaan nopeatempoista jääkiekkoa, että oma räpistely tuntuu turhauttavan hitaalta. Toki tän lajin kanssa on myös se, että tällä hetkellä ei tunnu olevan liikaa harrastuspaikkoja naisille.

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat