Kirjoitukset avainsanalla jääshakki

En aatellu etukäteen, että Curling ois niitä lajeja, joissa ihmettelen 10min jälkeen, et kuinkakohan hapoilla oon kokeilun päättyessä... Tää laji pääsi yllättämään mut haastavuudellaan ja monipuolisuudellaan, ja ehdottomasti suosittelen, että tätä lajia kannattaa käydä kokeilemassa. Mie pääsin vierailemaan lajin parissa Joensuun Curling hallilla, jossa on ihan erinomainen mahdollisuus lajia päästä harrastamaan. Siellä järjestetään myös kokeilukertoja, joissa aloittelija pääsee opastuksella lajin pariin tutustumaan. Ja oikeasti, sen opastus kannattaa, sillä monta kikkaa ja oppia jäi taas käteen. 

 

Mä tiesin etukäteen, että siinä on pisteenlasku saman tyyppinen kuin Petanquessa ja jossain kohtaa peliä pitää sitä jäätä harjata. Ja siinäpä se. Mut opin, että curling pelinä joukkuelaji, jossa pelataan 4 hengen joukkueella toista joukkuetta vastaan jäisen Curling-radan päästä päähän, niin että lopulta on yleensä pelattu 8 päätä. Pisteitä saa oman joukkueen kivistä, jotka on lähimpänä pesän keskustaa, nänniä. Joukkueet liu'uttavat kiviä vuorotellen (jokaisella pelaajalla on siis 2 kiveä) radan päädyssä olevaan pesään tai suojakiviksi sen eteen. Joukkueessa kapteeni näyttää muille merkkiä siitä, mihin muut kivillä tähäävät ja kaksi harjaa jäätä, jos yritetään määrämittaisia heittoja saada pienellä vauhdilla. Samalla tavalla kuin Petanquessa laji on äärimmäisen herkkä taitotekijöille ja taktiikalle, mutta lisäksi jäällä liikkuminen, liukuminen ja hirveellä höngällä harjaaminen haastaa myös fyysisesti.

Näiden lisäksi tähänkin lajiin kuuluu hieno kohteliaisuuden ja hyvien tapojen kulttuuri, jossa vastustajan kunnioittaminen ja rehellisyys on must-juttuja. 

Me lähdettiin lajikokeilussa ihan ekana liikkeelle siitä, miten jäällä pysytään pystyssä ja liikutaan. Sun toisen kengän alla on curlingissa liukupohja, joka oikeasti on todella liukas. Ekoilla kerroilla voi olla ihan järkevää pitää kypärää päässä, sillä jos satut sillä liukupohjalla astuu ekana jäälle, niin oot hyvin nopeesti selällään. Sen liukupohjan varassa liukuminen radan päästä päähän ekalla kerralla oli myös ihan äärimmäisen rankkaa, sillä alussa ei oikein tiennyt mitä lihaksia siihen liikkumiseen oisi käyttänyt. Sen liukupohjan päällä pitää uskaltaa pitää tosi hyvin painoa ja toisella kengällä potkia vauhtia. Vähän niinku potkurilla, paitsi ettet saa käsillä tukea kuin siitä harjasta. Kun pystyssä alkoi pysyä kahdella jalalla, siirryttiin liukuun. 

Harjoteltiin eka ihan kuivalla maalla sitä liukuasentoa. Siinä saa muuten liikkuvuudet olla lonkankoukistajasta kunnossa, sillä liukuva jalka on todella pitkällä sun edessä ja paino pitäisi pitää sillä liukuvalla jalalla, kun taas toinen jalka tulee perässä lähes suorana polvi irti maasta. Mä liu'un vasemman jalan varassa ja mun vasemmassa kädessä on koko ajan myös se harja ja kivi tulee sit oikeaan käteen, mut sekin pitäisi yrittää pitää kropan edessä, ettei lähde siihen nojaamaan. Tätä liukua sai oikeasti ihan kunnolla harjoitella! Ekat liut otettin pelkkien harjojen kanssa ja piti kyllä ihan etsimällä etsiä kaikki lihakset jaloista, jotta liuku pysyisi hallittuna ja yhteen suuntaan. Voi sitä jalan vapinaa, kun ekoja liukuja otin. Vauhtia liukuun potkaistaan sellasesta telineestä (hakilta), joka on molemmissa päädyissä keskellä rataa. 

Se kivi pitäisi oppia ottamaan mukaan ja sehän ei (tietystikään) kulje sillä jäällä suoraan eteenpäin, vaan pitkällä matkalla se kiertää jäästä ja kentästä riippuen muutamankin metrin sivuun. Sen takia kiveen pitää oppia laittamaan oikeanlainen kierre: ei liian voimakas, eikä liian hiljainen. Kierteen suunnan (vastapäivään/myötäpäivään) määrää sit heitoissa usein kapteeni, joka näyttää tosiaan myös sitä merkkiä jota kohti sie tähtään. Eka palanen heiton harjoittelussa oli saada vaan se liuku onnistumaan kiven kanssa tarpeeksi pitkään ja vakaasti, että voi sen kiven saada liukumaan tarpeeksi pitkälle. Mulle oikeastaan kävi sit kuitenkin niin, että opin ottamaan vähän liikaakin sitä vauhtia, joten mun kivet meni aina aivan liian kovaa! Kivestä pitää päästää irti ennen sellasta punaista tee-linjaa kentässä ja kivi jää peliin ainostaan, jos se jaksaa toisen päädyn t-linjan yli, eikä osu reunoihin. 

On oikeasti ihan todella haastavaa yrittää saada oikean mittainen heitto. Siihen vaikuttaa niin moni asia ihan jäästä, omasta vauhdista ja kierteen kovuudesta riippuen. Noin 20 heitolla sain yhden sellainen, joka pysähtyi pesään. Onneksi joukkueissa on heittäjillä myös erilaisia rooleja ja jonkun rooli voi olla esimerkiksi poistaa toisen joukkueen kiviä voimakkailla heitoilla (mä oisin varmaan sellanen). Jos kuitenkin osaisi heittää niitä määrämittaisia heittoja on harjaajilla tärkeä rooli, jolla kiven liukuun voi vaikuttaa jopa muutaman metrin. Se harjaus näyttää helpolta, mutta on todellisuudessa aikamoinen keskivartalon lihaskunnon ponnistus. Kun alussa se liikkuminen sillä jäällä on jokaisen lihaksen jännittämistä, ettei kaadu niin sit siihen harjaan pitäisi saada kunnolla painetta ja mitä pidemmän matkan kiven edestä saa harjattua kitkaa pois, sen paremmin kivi liukuu. Pahimmillaan meet jopa parikymmentä sekuntia hengittämättä ja teet todellakin töitä koko pätkän. Jos kivessä on liian pitkä liuku saa vastustajan kapteeni harjata jäätä kiven edestä, kun se ylittää pesän puolenvälin ja yrittää sillä tavalla saada vastustajan kiven pois pelistä.

Sitten kun heitto tosiaan alkaa olla kuosissa, pitää alkaa myös oppia taktisia juttuja siitä, minne kiviä kannattaa tähdätä, millaisilla heitoilla, millon harjataan ja milloin ei. Curling on tavallaan myös jäällä pelattavaa shakkia, jossa oppimista riittää hamaan tappiin saakka. Toisaalta laji on kuitenkin siitä mahtava, että myös aloittelija pääsee nauttimaan heti pelistä ja pääsee kiinni lajiin helposti. Oli ihan älytöntä, kun jokaisen kiven jälkeen oli aina sillei, et vielä yks! Vielä yks! Vielä yks! Sarjoja ja pelejä on myös kaikentasoisille ja erilaisille joukkueille miesten ja naisten omista sarjoista seka-sarjoihin ja junioripeleihin. Laji innostaa myös siksi, että pelin lopputulos voi ratketa viimeisessä päässä muutamaan viimeiseen heittoon ja taidon, kunnon ja harjoittelun lisäksi taito säilyttää jäätävät hermot pelitilanteessa voi olla kullan arvoinen. Joensuussa on omalla porukalla mahdollista päästä pelaamaan myös paikallisia sarjapelejä ja toki lajissa on mahdollista kehittyä ihan huipputasolle asti iästä huolimatta! Oli hienoa päästä kokeilemaan lajia hienoissa puitteissa ja oikeilla välineillä. Tätä lajia kannattaa harrastaa huvin vuoksi ja urheilun kannalta!

  • Mitä kehittää: tasapainoa, kehonhallintaa ja lajitaitoja, sekä shakkitaitoja. 
  • Parasta: Itseasiassa se heittoon lähteminen on kyllä siisti fiilis! Siinä ehtii ajatella yllättävän paljon peliin liittyviä juttuja ainakin alussa, kun mietin että liutko oikeaan suuntaan, oikeassa vauhdissa ja pitääkö kierre laittaa miten kovaa vai hiljaa. 
  • Pahinta: Kun noin puolisekuntia heiton lähtemisen jälkeen tiedät, että ihan vihkoon meni. 
  • Missä ja miten: Joensuun Curling-seuralla on huiput puitteet lajin harrastamiseen. Heidän omalla hallilla järjestetään säännöllisesti myös kokeilutunteja, jonne pääsee ensimmäisellä kerralla ilmaiseksi kokeilemaan. Lajin harrastaminen porukalla esimerkiksi alueellisessa 1.divisioonassa maksaa 350€/joukkue, johon sisältyy vapailla vuoroilla treenaaminen koko kauden ajan. Porukka kasaan ja pelaamaan vaikka kavereiden kanssa!
  • Oma ranking: Aivan huippu laji harrastaa vaikkapa juuri kavereiden kanssa ja innostua lajista yhä enemmän. Vähän erilaista kuin lenkillä tai salilla käyminen kavereiden kanssa, kun voiskin käydä kisailemassa turnauksissa hyvällä porukalla. Toki mulle lupailtiin jo pelipaikkaa joukkueessa näilläkin näytöillä, on kuulema kehityskelpoinen yksilö :)

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat