Kirjoitukset avainsanalla ilma-akrobatia

 

Vaikka kävinkin jo keväällä vierailemassa Sirkus koulun tunneilla, niin halusin nyt vielä esitellä omana lajinaan ilma-akrobatian, sillä liinalla ja tangolla temppuilua ei tullut silloin kokeiltua. Ilma-akrobatiaan kuuluu lisäksi myös trapetsi, mutta ite luulen, et nimenomaa toi kangas on oma lemppari. Mä oon aina aatellut, että siellä liinassa kiipeily vaati jo heti alkuun melkosta talenttia, sekä rohkeutta ja voimaa, mut niin ku monessa muussakin lajissa, aloittelijoillekin löytyy hommia joita uskaltaa tehdä. Ja vielä ihan sellasia, että hämmästyin itekkin kaikkea mitä tein. Lopputunnista näin sivusta ilma-akrobatian jatkokurssilaisten työskentelyä, joka muuten oli aika huiman näköistä. Jos sulle on vielä epäselvää, että mitä kaikkea tähän kuuluu, niin katsopa tän maailman huipun työskentelyä.

Jyväskylän SIrkus Koulun tunneilla olin nyt liikunta-apron kautta, mutta kannatta ehdottomasti käyttää mahdollisuus kahden viikon ilmaiseen treenipassiin, jonka kautta todella monipuolisia tunteja, sekä parkourin, että sirkuksen parissa pääsee kokeilemaan. Ja niinku aiemminkin kirjoittelin, niin fiilis tuolla on sellanen, että tehdään enemmän sen hyvän mielen ja onnistumisten takia, ei siksi että pitäisi. Tavoitteita ja haasteita löytyy kuitenkin omalle tasolle sopivasti, jos niitä halajaa. 

Päivän aiheena oli oppia simppeleitä juttuja sekä liinan, että tangon varassa. Alkulämppänä vedettiin porukalla monenlaista koko kehoa lämmittäviä ja liikkuvuutta kehittäviä hommia, joista kohokohtina oli ainakin pää alaspäin omien jalkojen välistä ympärillä olevien tyyppien kättely. Se oli hauskaa, sekä itse tehtynä, että varmasti ympäriltä katseltuna! Sit päästin kokeilemaan kankaita ja se on varmaan about samanlainen kuin ilmajoogassakin: kestävää, melko liukasta kangasta, jonka varassa uskaltaa tosiaan kiikkua. Kiipeilytanko taas oli melko karkea siten, että käsillä ja varpailla sai itsensä siihen tuettua roikkumaan. Ohjaaja oli jalassa vähän sellaiset painitossun näköiset kengät, joiden kanssa tangollakiipeily näytti suorastaan helpolta. Kitka tuntuu varmasti ainakin miellyttävämmältä kuin paljaita jalkoja vasten. 

 

Päivän eka homma kankaiden kanssa oli tehdä siihen solmu, jonka varassa on aloittelijana hyvä lähteä toimimaan. Se opastettiin pala palalta ja kaikki saivat sen kyllä tehtyä, niin että sen solmun päälle uskalsi ensin nousta istumaan ja sitten seisomaan. Solmun varaan nouseminen oli oikeastaan myös ensimmäinen opeteltava asia. Mä en erityisemmin välitä korkeista paikoista ja vaikka liinan alla olikin tosi pehmeä patja ja solmu oli about reilussa metrissä maasta, niin ensimmäisillä kerroilla mulla tärisi jalat kun kiipesin liinan päälle seisomaan. Mun pää oli kuitenkin varmaan jo lähempänä kolmea metriä. Se liinahan mukautuu tasan sen mukana, miten sie siinä oot ja onkin aika oleellisen tärkeetä saada liina oikeisiin kohtiin. Jos haluut nojata siinä liinassa tasapainoisesti taaksepäin, on sen liinan tuki tultava melkein alaselälle, eikä niinkään pepun alle. Ja koska se liina on tosi tukevasti sun ympärillä, ei ainakaan itelle ollu maailman helpon hivuttaa sitä taaksepäin. Käsillä nostamalla on pakko keventää omaa painoa ja sit vaan kitkutella itteä oikeaan asentoon. Myöhemmissä vaiheissa kun se liina kieputettuna esimerkiksi sun nivusten ympärille, sain ainakin ite olla tosi tarkkana, ettei se hierrä ihoa tai purista ihan tolkuttomasti. Miehille tää ilmeisesti on todella sellasta tosimiesten hommaa, sillä meinasi itelläkin välillä hankaamisen takia olla vedet silmissä. 

Kun kaikki olivat päässeet kokeilemaan liinan päällä olemista, oli vuorossa pää alaspäin roikkuminen, jos halusi. Se liinassa temppuilu monelta osin perustuu siihen, miten saat pujotettua liinan itsesi ympärille niin, että oot vaan tosi hyvin siihen tuettu, vaikka kääntyisit mihin asentoon. Pisteet niille, jotka tän on keksiny. Mun kohdalta tää liinassa liikkuminen haastoi myös monella tapaa liikkuvuutta. Jos esimerkiksi halusi sinne pää alaspäin roikkumaan, piti ensin istua liinassa ja sit pyöräyttää molemmat jalat liinojen ympärille ja nojata taasepäin. Mulle ei oo mitkään maailman liikkuvimmat lonkat, joten haasteita riitti, mutta liikkuvuuksille tää teki varmasti hyvää. Itse asennossa tuntui kyllä sit ihan luotettavalta olla, mut melkein jokaisessa niissä oli aina sit se, et: hetkinen, miten mie pääsen täältä pois. Välillä sain vähän elegantimmin itseni kitkuteltua takaisin ylös ja istuma-asennon kautta pois, välillä vaan päästin itseni irti ja lösähdin patjan päälle. 

Mulla toi liinassa pyöriminen sai kyllä sydämen pamppailemaan, mutta todellakin hyvällä tapaa. Tuntui välillä ihan hullulta tehdä sitä mitä pyydettiin, esimerkiksi kankaassa käveleminen niin et pää menee alaspäin. Oon vaan jotenkin itsesuojeluvaiston vastaista lähteä nojaamaan hartiaa liinassa alaspäin ja kävellä jalkoja ylös. Pidin ensin käsillä kiinni hengen hädässä, mutta pakotin vaan itseni ottamaan askeleita eteenpäin. Ja kappas, vaikka kangas oli pelkästään olkapään alla, oli tosi tukeva ja turvallinen olla siinä. Pahin vaihe oli siinä matkalla alas, kun mietin että mitäs nyt sit seuraavaksi. Kannattaa katsoa tästä suorituksesta instagramista video :) Täällä päästiin harjoittelemaan myös kankaalla ylös kiipeämistä ja siinä tekniikka on täysin saman kuin köydellä kiipeämisessäkin mitä pääsin CrossFit:issä harjoittelemaan. 

Käytiin välillä kokeilemassa myös tangolla kiipeilyä. Tää oli aika hauska haaste koko kropalle, kun askel askeleelta pitäisi saada jalkoja ja käsiä vietyä aina ylemmmäs. Se on aikamoista apinahommaa kun laitat ensin kädet sopivan ylös ja sit jalat päällekkäin tosi tukevasti tankoa vasten. Sit nostat pepun ylös maasta ja vedet käsillä täysillä ja painat jalkoja sitä tankoa vasten. Sitä vaikka toinen jalka toisen jalan yläpuolella ja käsiä vähän ylemmäs. Siinä tuntee varpaissa asti oman kehon painon, mutta kyllä sitä vaan ylös pääsee. Kokeiltiin tehdä myös se sama istuminen tangon varassa ilman käsiä, kuin tankotanssissakin, joka edelleen oli yhtä tuskallisen tuntuista nivusille kuin edelliselläkin kerralla. Tangolla ja kankaalla ne on toki tottumiskysymyksiä, sillä iho yleensä kyllä mukautuu niihin hommiin, mitä me usein tehdään. Alussa voi olla sitä tottumista. Tän tunnin jälkeen mulla oli kuitenkin lonkissa ja nivusissa aika mojovia mustelmia, jotka tuli siinä kankaan varassa pyörimisestä. Varsinkin tosta viimeisestä tähtivoltti tempusta mitä opeteltiin.

Siinä kiivettiin ensin liinan päälle seisomaan ja erinäisten vaihedeiden jälkeen (joita en muista, mut ne oli suht helppo tehdä kun vaan teki järjestyksessä sen mitä käskettiin) roikut alaspäin liina lantion ympärillä. Sit pitää kiertää jalat liinojen ympäri ja kiskoa itsensä taas ylös sieltä. Tää oli koko kropalle aikamoinen voiman ponnistus. Sit kun se kangas on sun vyötärön ympäri ja jalkojen välistäkierrretty, kannatta yrittää asetella liina mahdollisimman mukavasti nivusia vasten, ettei kangas kiristä tai hierrä pahasti. Se kiristää nimittäin just sillä painolla, kun mikä sun paino on. Käsillä sai puristusta vähän kevennettyä. Sen jälkeen piti hullutella ja työntää kädet läpi kankaista ja päästää irti, kädet ja jalat X-asennossa. Sä pyörit siitä läpi voltin ja tuut nätisti maahan jalat ekana. Vaikeinta siinä ylivoimaisesti oli taas päästä irti (jälleen kaikkia itsesuojeluvaistoja vastaan)ja pakottaa jalat ja kädet pysymään vapaina sivulla. Mut jos veti kädet koukkuun, huomasti jäävänsä jumiin ja mätkähti patjan päälle. Sekään ei sattunu todellakaan, mutta ei ollut ihan niin sulavan näköistä. Mitä pidemmälle taidoissa mennään, sen enemmän ruvetaan vaan kieputtelemaan kangasta jalkojen ympäri niin, et tosi korkeallakin vaan tukevasti pysyy. Siinä kun pyäräytät sit vahingossa väärältä puolelta niin o-ou. Hurjaa homma tosiaan, mutta myös aika näyttävää ja koko kroppaa kehittävää!

 

  • MItä kehittää: Käsien ja keskivartalon voimaa huikeisiin määriin, sekä koko kehon liikkuvuutta. 
  • Parasta: Itsensä ylittäminen ja uskaltaminen hienoihin asentoihin.
  • Pahinta: Kankaan hiertäminen. 
  • Missä ja miten: Sirkus Koulun kautta kannattaa tosiaan kokeilla toi ilmainen 2 viikkoa tunteja ja sit vaan ottaa 46€ kk-kortti tai osallistua esim. Ilma-akrobatian peruskursseille, joilla ainakin syksyllä oli hintaa vaan 40€. 
  • Oma rankig: Ilma-akrobatia on kyllä mulle lemppari juttuja tuolla Sirkus Akatemialla. On hurjaa, mutta hauskaa ja kropalle oikeasti haastavaa kiikkua sen kankaan varassa.

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat