Kirjoitukset avainsanalla aikido

Tää laji sellanen, jota oon aina halunnu käydä kokeilemassa. Mussa asuu kyllä jonkinmoinen Japani-fani ja voi olla, että mie saatan sieltä kotoisin olevia lajeja vähän suosia :) Toki tätä lajia kehui aikoinaan mun veljeni ihan älyttömästi ja kaikkeahan on päästävä aina itse kokeilemaan.  Tämmösen sivuhuomatuksena tähän niin tuntuu, että puolet kaiken maailman kamppailulajeista on kotoisin nimenomaa Japanista, joten tuntuu olevan taistelunhaluista kansaa. Tähän kun vertaa meidän kansallislajit eukonkannot, potkukelkkailut ja saappaanheitot, niin mehän ollaan aika lepposia :D Mie sain Liikunta Apron kautta mahdollsuuden tutustu Aikido-harjoituksiin Jyväskylän Aikiken seuran harjoituksissa. Siellä kerettiin myös ennen treenejä tutustua seuran pääopettajan Kai Koskisen samurai-esineiden kokoelmaan, joka piti sisällään ihan uskomattoman hienoja miekkoja ja samurai-pukuja. 

Aikido on kyllä insinöörin tarkkuudella suunniteltu budolaji, joka on kehitetty vasta 1900-luvulla. Se perustuu pitkälti siihen, että osaat reagoida vastustajaan ja käyttää hyödyksi kaikki toisen energiat ja/tai horjuttaa vastustajan tasapainoa. Se voi tarkoittaa tosiaan horjuttamista tai sit se on vastustajan kropan tuntemista ja pienillä liikkeillä toisen taivuttamista sellasiin asentoihin, että vaikkei se näytä miltään, niin todellakin se on tehokasta. Aikido ei ole kilpailulaji, eikä tavallaan edes kamppailulaji, vaan ehkä enemmän kuitenkin puolustuslaji. Tosi paljon lajissa korostetaan itsensä kehittämistä. Jyväskylän Aikiken-seurassa harjoitellaan Nishio aikidon tyylillä, missä lajiin kuuluu enemmän lyöntejä, potkuja ja horjuttamista. Aikidoon kuuluu myös välineiden kuten puisen harjoitusmiekan ”bokken” opettelua. 

”Harjoittelun tärkeimmät tavoitteet ovat: luonteen vahvistuminen, vilpittömyys, peräänantamattomuus, kohteliaisuus ja itsehillintä”. Aikiken

Samaan tapaan kuin judossa, harjoitusta ja harjoituspaikkaa kunnioitetaan kumartamalla ennen treenien alkua. Me tehtiin porukalla ihan perinteistä alkulämppää ihan parihipan muodossa ja lyhyillä kuntopiiri seteillä. Sitten päästiin itse asiaan. Aikidossa tosiaan pyritään puolustautumaan vastustajaa vastaan ja yleensä päättämään se tilanne niin, ettei se vastustaja siitä enää liiku (vrt. lukot). Se harjoiteltava tilanne saattoi olla ”vastustaja tulee ja yrittää lyödä sua- miten reagoit” -tilanne. Ja tosiaan ratkaisu ei ole lyödä takaisin tai pelkästään väistää, vaan liikkua oikealla tavalla suhteessa vastusajaan, ottaa oikeista kohdista kiinni ja ikään kuin taltuttaa se vastustaja mahdollisimman tehokkaasti.  Se miten sulavalta se liike näytti opettajan näyttämänä, oli kuitenkin itselle ainakin suhteellisen haastavaa oppia. 

Vaikka opeteltava liike laitettiin useaan osaan, piti itse juuri hitaasti pala kerrallaan miettiä mitä tekee. Harjoittelu vaatiikin oikeasti todella paljon keskittymistä ja ajatusta. Vaikka se kaverin lyönnin torjuminen ja sen jälkeinen kaverin saattaminen kohti mattoa, pitää sisällään monta pientä palaa. Mihin laitan ensin kädet, mihin käännän kropan, miten vaihdan käsien asentoa ja mihin suuntaan kierrän. Jos teet jotain väärässä järjestyksessä tai unohdat jonkun osan tehdä (esimerkiksi kääntää sitä vastustajan rannetta) homma ei enää toimi. Tää on tavallaan se juttu, mitä tarkoitin insinöörin tarkkuudella. Ja sit tietysti kun nää kaikki on tärkeää opetella molemmille puolille, niin aikamoista aivojumppaa laji vaatii. Ja sit kun yrität tehdä nää kaikki sulavasti ja yhdellä liikkeellä, saati sitten oikeasti reagoida siihen mitä se vastustaja tekee, niin aika monta tuhatta tuntia saa varmasti harjoitella. 

Kun toinen parista sai olla aina se hyökkääjä ja toinen opetteli sitä tekniikkaa niin, meillähän se oli aina sitä et: okei, lyö sie nyt. Joo, mä otan siis sua tästä kiinni, eikö niin. Eiku, hetkinen, mulla on kädet väärinpäin. Ja mitäs sitten piti tehdä? Ja sit yhdessä mietittiin, et mihin sit. Ja nyt oli siitä liikkestä noin 1/8 osa tehty :D Mut pala palalta oppimalla, sieltä muodostu joku kokonaisuus. Ja kun se liikkeen tehokkuus perustuu tosi paljon sellaseen et sitten kun sun liikesuunta on oikea ja kädet täsmälleen oikein niin se kaveri tulee helposti mukana, koska muuten sen ranteessa tuntuu tosi ikävältä. Jos joka homma ei oon oikein, mitään ei tapahdu. Jollain kropan 45 asteen kääntämisellä, saatto olla tosi iso ero.

Koko ajan oli myös kysyttävä, et tuntuuko tää nyt ja kun kaveri sano, että ei tunnu niin sit ihmeteltiin että mikä on vikana. No se syy oli yleensä se, että oli kädet pikkasen väärässä kohdassa tai joku tietty kääntyminen johonkin suuntaan oli unohtunut. Meillä ku lajia testaamassa olleen kaverin Riikan kanssa on molemmilla ylitaipuvat nivelet, niin sellaset kyynärpäätä taivuttavat jutut tuntu helposti ikäviltä, eikä vastaan tehny mieli vääntää. Lisäksi kun mun kyynärpää esimerkiksi pitää sellasta pauketta kun sitä vääntää, niin Riikka kerran jo säikähti, että se katkasi multa jonkun luun. 

Sit kun tän lajin oppii, se sisältää paljon nopeaa liikkumista ja reagointia sellasiin suuntiin, että kaveria saa horjutettua. Se näyttää tosi sulavalta, vauhdikkaalta ja pehmeältä: homma käy kuin tanssi. Ne missä itse olin esimerkkinä, niin tuntu siltä, ettei tiedä mikä iski, kun jo oot nätisti tatamilla pötköttämässä. Perinteisesti siihen asuun kuuluukin lajin taitajilla sellaset housut, jotka peittää vastustajan jalan asentoja, ettei toinen pysty reagoimaan siihen mikä on tulossa. Tolla yhdellä tunnilla me kerettiin opetella muutamia eritapoja vastustajan lyönteihin reagoimiseen ja esimerkiksi vastustajan horjuttamista taaksepäin, mutta se tosiaan aika monta tuntia vaatii, ennen kuin homman hallitsee. Pieniäkin palasia oli silti siisti oppia! 

 

  • Mitä kehittää: reagointia, tasapainoa, liikkuvuutta, aivoja
  • Parasta: Liikkeiden tehokkuus joka toimiessaan näyttää ällistyttävän helpolta
  • Pahinta: Liikkeiden pikkutarkkuus, jotta ne oikeasti toimii. Kaikki palaset on oltava kohdillaan. Itse arastelin myös nivelten vääntämistä, sillä ainakin itselle tehtynä ne tuntuu aina tosi ikäviltä. 
  • Missä ja miten: Esimerkiksi Jyväskylässä Aikidoa pääsee harrastamaan Aikiken seurassa. Taas keväällä varmasti alkaa peuskurssi (110€), jonka kautta laji kannattaa ottaa haltuun. 
  • Oma ranking: tää laji viehättää mua kyllä, mutta kärsimättömänä ihmisenä taidon oppimiseen menee aika kauan. Mä taidan valitettavasti olla enemmän sellanen silmät kiinni ja sinne päin täysillä- tyyppi. 

 

Kommentit (2)

Liikkujanainen

Aikido on tullut tutuksi sivusta seuraten, kun se kuuluu Liikkujamiehen intohimoihin 🙂 Ollaan tanssittu tangoa yhdessä ja hän kokee, että siinä on kyse aivan samasta asiasta kuin aikidossa: pitää osata lukea parin liikettä ja reagoida liikkuessa parin kehon liikkeisiin. Tango on muuten aivan ihana laji, kokeile vaikka! 😄

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Voi muuten olla, että Aikidossa on paljon tosiaan samaa kuin tanssissa ja sit tavallaan piakkoin lajiesittellyyn tulevassa Capoeirassa on niiden välimuoto. Mä tykkään kanssa tangosta eniten kaikista paritansseista! Täytyypä katsoa löytyisikö vielä tanssia lisää loppuihin lajikokeiluihin! :)

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat