Kirjoitukset avainsanalla gaelilainen jalkapallo

Tähän mennessä en oo vielä tutustunut tavalliseen jalkapalloon ollenkaan, enkä oo varma otanko sen testeihin enää, kun monenlaisia jalkapallon sukulaislajeja on tullut kuitenkin. Yks niistä on Gaelilainen jalkapallo, joka on Irlannissa kehitetty peli, jota treenaillaan toki monessa muussakin maassa. Ilmeisesti Australialaiset pelaa melkein samanlaista peliä, joten Irlantilaiset ja Australialaiset voi pelata keskenään kompromissi-säännöillä. 

Mie kun kuulin Gaelilaisesta jalkapallosta, kuvittelin että kyseessä on joku ihan tolkuton kontaktilaji, jossa palloa kuljettavaa kaveria saa vähintäänkin purra, jos ei pahempaa.  Mutta kyseessä onkin tosi monipuolinen pallopeli, jossa kovaa kontaktia ei sallita. Gaelilaiset on keksineet vähän innovatiivisempia tapoja pallon kuljettamiseen ja myös maalin voi tehdä monella tapaa, mikä mahdollistaa monenlaisia onnistumisia pelissä. Jyväskylässä lajia pääsee pelaamaan Jyväskylä GAA:n kanssa ja seura todella järjestää matalla kynnyksellä mahdollisuuden treenailla lajia.  Sekä miehet, että naiset pelaa tätä lajia myös turnauksissa, joten kisailemaankin pääsee Jyväskylän lisäksi ainakin Helsingissä ja Oulussa. Kun keli sallii treenataan ulkona, talvella sit taas sisällä.

Gaelilaisen jalkapallon perusidea on yllättäen tehdä pisteitä. Tässä lajissa pelaajia on kentällä 15 molemmissa joukkueissa (maalivahti + kenttäpelaajat) ja pelissä on myös jalkapallo maalit, sekä niiden yläpuolella olevat tolpat. Se itse kenttä on ihan saakelin iso, eli juosta kyllä saa. Maali tehdään joko potkaisemalla tai lyömällä pallo maaliin (3 pistettä) tai vaihtoehtoisesti voi tehdä pisteen potkaisemalla pallon maalin yläpuolella olevien tolppien välistä (1 piste). Pallo on paljon kevyempi kuin jalkapallo, mut painavampi kuin lentopallo. Se on myös tosi kimmoisa, mutta aika kova ja peliä pelataankin usein nappikset jalassa sekä jalkapallonurmen ollessa alustana, että potkujen mukavuuden takia. Pallo kuljetetaan sylissä, mutta yhtämatkaa saat kuljettaa vaan neljästä askelta, jonka jälkeen on palloa pompautettava joko maassa, omassa jalassa (soloing) tai syötettävä se kaverille lyömällä eli esim. sellaisella yhden käden hihalyönnillä tai potkaisemalla pallo. Peli kestää 60 minuuttia, joka on jaettu kahteen puoliaikaan. 

Ite en ollut lajista mitään selvitellyt ennen treenejä, joten ihan kylmiltään hyppäsin porukkana mukaan. Homma helpotti ihan äärettömästi se, että uusien vastaanotto on kyllä lämmintä. Jyväskylässä porukkaa hakeutuu näihin harjoituksiin jo ihan senkin takia, että tässä porukassa on todella mukava olla ja kaupunkiin muuttaneet tutustuu täällä helposti toisiin ihmisiin. Se on muuten joukkueurheilun parhaita puolia, että uudessakin kaupungissa saat nopeasti uusia ystäviä, joten suosittelen. Ei tullut ollenkaan olo, että oompas nyt tyhmä, kun en osaa näitä juttuja vielä. Treenit vedetään suurimmaksi osaksi englanniksi, mutta homman perässä kyllä pysyy kun menee aina jonon perälle ja kattoo mitä muut tekee, vaikka ei ihan suorilta ymmärtäisikään ohjetta. Treenit järjestettiin samaan aikaan miehille ja naisille, ja vaikka alkulämmöt otettiinkin yhdessä, niin treenit tehtiin eri aikaan, pikkuisen eri juttuja treenaten. 

Me harjoiteltiin eka ihan syöttämistä eri tavoilla niin, että juostiin jonojen välillä pallon kanssa (piti muistaa välillä pompauttaa maahan) ja sit vastakkaisessa jonossa olevalle kaverille piti syöttää se pallo oikealla tekniikalla. Se tapahtuu niin, että heität ihan pikkusen ylöspäin itelles sitä palloa ja sit toisella kädellä paukautat pallon alle ja saatat sen kaverille. Samaan aikaan juostessa piti yrittää muistella, että montako askelta oot ottanu ja pitikö nyt käyttää palloa maassa vai ei. Sit treenailtiin sitä turvallisempaa, mutta haastavampaa tapaa käyttää palloa itsellä, eli pallo pudotetaan juostessa omaan jalkaan ja pompautetaan takaisin itselle. Lyhyillä välimatkoilla pallon syöttely on siis ihan suhteellisen helppo oppia, mutta kun pitkiä matkoja halutaan syöttää tai palloa liikuttaa, niin sit pitää oppia potkaisemaan. 

Potkaisu tarkottaa samalla tavalla pallon pudottamista ja suoraan ilmasta potkaisemista ja tietysti vielä tarkkaa potkua yritetään. No joo, mä sain kyllä voimaa niihin potkuihin, mutta kun tätäkin yritettiin jonosta toiseen potkaisemalla, niin alussa mun potkut oli tarkkuudessa uokkaa 10m jonon molemmin puolin. Paljon huomioita kiinnitettiin myös siihen, että pallo pitäisi tosiaan pyrkiä ihan vaan pudottamaan ja potkaisemaan nopealla liikkeellä, sillä jos kovin korkealle heität kesken pelin, niin kaveri käy kyllä pallon siitä välistä nappaamassa. Ensin treenailtiin ihan potkua suoraan edestä ja sit sai kokeilla myös sivulta, mihin saattoi saada ehkä enemmän voimaa, jos osui palloon. Mä yleensä myös heitin vähän turhan paljon ylöspäin sitä palloa. 

Yks oleellinen osa Gaelilaisessa jalkapallossa on tietty myös paikan haku ja puolustaminen. Tähän tosi tehokas treeni oli pistää neljä pelaajaa neliön kulmiin ja kaksi pelaajaa keskelle. Toinen on hyökkääjä ja toinen puolustaja ja reunoilla olevilla tyypeillä on kaksi palloa. Hyökkääjä yrittää hakea paikan niin, että hänelle voidaan syöttää ja jatkaa syötön sitten toiselle kulmassa olevalle vapaalle pelaajalle. Puolustaja yrittää päästä tietysti väliin ja estää syötön kokonaan tai vain katkoa välistä. Kontaktia varsinaisesti ei saa ottaa, mutta toki olkapää olkapäätä vasten vastustajan kanssa saa pelata. Näihin sääntöihin oli itse helppo salibandynpelaajana tottua. Ja hiki tuli, kun minuutin putkeen puolusti tai hyökkäsi. 



Ennen viimeistä pelitreeniä harjoiteltiin maalinteko potkua, eli melko kaukaa piti yrittää pallo potkaista maalin yli. Ihan hauskaa vaihtelua sille, kun yleensä pitää pystyä tekemään maali. Eipä sillä, ei sekään liian helppoa ollut. Vaikka se alue sinänsä on iso, niin tarkkuuden kanssa oli ongelmaa. Ja mitä kovempaa potkua yritti, sen huonommin meni. Siispä ihan rennosti vaan oli pakko yrittää. Viimeisenä pelattiin 3 vs. 3 peliä, jossa palloa lähdettiin kuljettamaan kohti maalia ja piti yrittää tehä tosiaan joko maali tai pisteitä potkaisemalla pallo maalin yli. Itselle tässä oli hankalinta valita niistä kaikista vaihtoehdoista, kun pallo saa kuljettaa käsissä, mutta vaan neljä askelta ja sit piti syöttää tai käyttää maassa. Tai sit pysty yrittää laittaa palloa maaliin tai maalin yli. Yleensä kun sai pallon, niin pääty vaan heti syöttämään sitä eteenpäin, kun ei suunnilleen muita ratkaisuja muistanut ollenkaan. Tuntui ihan fuskaamiselta juosta se pallo kädessä, vaikka se sallittua onkin. Tavallaan ne monet vaihtoehdot tekeekin tästä pelistä sekä hauskan, että haasteellisen. Tätä lajia voisi ehdottomasti kokeilla uudestaankin ja opettaa enemmän, sillä pallopelien perusteita tässä nopeasti kyllä oppii. 

  • Mitä kehittää: Kokonaisvaltaisesti kestävyyttä ja liikkumisen ketteryyttä. Toki myös pallonkäsittelytaidot kehittyy, joten tän lajin osaamisen jälkeen voi varmaan pelata sekä lentopalloa, koripalloa, että jalkapalloa :). 
  • Parasta: Pelin monet vaihtoehdot, joten myös pääkoppaa saa pelin keskellä rasittaa. 
  • Pahinta: Liian paljon vaihtoehtoja, kun ei päässä alussa pysy kuin yksi. 
  • Missä ja miten: Jyväskylässä toimintaan pääsee mukaan seurailemalla esim. Jyväskylä GAA:n facebook tapahtumia ja rohkeasti vaan lähtemällä treeneihin mukaan. Myös korkeakoululiikunta järjestää Jyväskylässä treenejä, joihin pääsee helposti mukaan. Aloittaminen ja kokeileminen on todella helppoa, mutta myös ihan kunnolla urheilemana ja hikipäässä liikkumaan pääsee myös. Pelaajat maksaa hallivuoroista jonkun verran maksuja, mutta niitä ei tosiaan vuoden aikana juurikaan kerry. Jos on miettinyt jonkun pallopelin aloittamista, niin tää on ihan tosi kiva vaihtoehto. Naiset pelaa vuoden aikana muutaman turnauksen, joissa pääsee myös ihan kilpailumielessäkin pelaamaan, mutta lajia voi käydä vaan ihan liikunnan ilosta tekemässä kun ehtii. 
  • Oma ranking: Itselle mieleen jäi varsinkin porukan hyvä henki. Noissa treeneissä oli todella hauskaa ja hyvä mieli, vaikka tosissaan yritettiinkin. Pallopeleissä tykkään ehkä vähän nopeampitempoisista lajeista, vaikkei tämäkään mikään huono vaihtoehto ole. Varsinkin pallon potkiminen pitkiä matkoja oli tosi hauskaa!

 

Kommentit (2)

Nimetön

Olipa mielenkiintosta päästä lukemaan arviota tästä omasta lajista varsinkin, kun eilen pelattiin Jyväskylän tyttöjä vastaan :D Sen verran korjaisin, että palloahan ei saa heittää ilmaan silloin kun tekee syöttöä, tai näin ainakin itse olen oppinut, muuten menee heiton puoleksi. Voisin myös sanoa, että tämähän on oikeasti hyvinkin vauhdikas laji, sitten kun pääsee oikeasti pelaamaan. Kanttii tsekata vaikka youtubesta Mayo vs. Dublin finaali tältä vuodelta, niin ei sielä menoa ja meininkiä puutu, reeneissähän tätä menevyyttä ei helposti huomaa, kun silloin paljon yritetään keskittyä siihen tekniikan oppimiseen.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos kommentista!

Sattuipa sopivasti! Hyvä korjaus tuohon syöttöön ja nyt kun muistelen, niin näin mullekin taidettiin sanoa, koska koko ajan tosiaan heitin tota palloa ilmaan ennen syöttöä :D Ihan totta varmaan kyllä nopeatempoinen peli sitten pelin aikana on ja saa varmaan ihan kyllikseen kyllä kentällä juosta. Nyt meitä oli vähemmän treeneissä, joten ihan samanlaista tempoa ei silloin varmaan saa.  Hyvä vinkki myös katseltavaksi videoksi, pitääpä tsekata!

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat