Kirjoitukset avainsanalla naiset

Kuukautiset. Tuo säännöllisesti toistuva asia naisen elämässä, josta ei periaatteessa sovi puhua, jonka olemassa olon kaikki kuitenkin tiedostaa, ja jonka piikkiin miehet laittavat suurimman osan naisten kiukuttelusta. Tässä taannoin juttelin instagramin MyStoriessa kuukautisista ja urheilusta ja kävi niin, että kun naiset oli keskustelusta innoissaan, niin 95% mun MyStorya seuraavista miehistä hävisi kuin pieru saharaan kun sana kuukautiset mainittiin. Ilmeisen voimakas ahdistus siis iski. Kuitenkin tää aiheena on sellanen, joista esimerkiksi naisia valmentavien miehien olisi syytä olla tietoinen.  Yksi läpi käymäni asia liittyy juuri tähän kyseiseen miesten "jos teeskentelen, että en kuullut tota, niin ehkä ei tarvii reagoida"-käytökseen. Mun kolme pointtia siihen naiselliseen hormonitoimintaan (vältän sanaa kuukautiset, jotta miehet pysyy mukana) liittyen on:

 

1) Henkilökohtaisesti tarviin tasaisesti särkylääkettä selvitäkseni ekoina päivinä ulos kotoa. 

2) Aina ei välttämättä kaikki mene urheilusuorituksessa putkeen ja hormonitoimintani saattaa tähän vaikuttaa.

3) Miten mun ainakin on tosi vaikea aiheesta (mies)valmentajille puhua?

 

Kuinka monta kertaa ne pahimmat päivät (mulla onneksi vaan ne kaksi ensimmäistä) on olleet juuri tärkeänä pelipäivänä tai testien aikana. Varsinkin joukkueurheilussa, olisi sula mahdottomuus etsiä sellainen päivä kuukaudesta vaikkapa fyysisille testeille, ettei jollakin olisi joku huono aina kierrosta menossa. Tutkailin tätä aihetta myös muiden kirjoittamana, uutisten kautta ja jopa etsimällä tutkimuksia aiheesta, ja siihen lopputulokseen tässä on tultava, että ei suorituskykyyn kuukautiset vaikuttaa ilmeisen yksilöllisesti. Osa sanoo, että kuukautiset oman kokemuksen mukaan heikentää suoritusta, mutta mitään tutkimustulosta en löydä, että kuukautiskierto heikentäisi suorituskykyä selkeästi, vaikka vammariskiä se saattaa nostaa. Mä en siis väitä mitään taivaan totuuksia, vaan kerron pelkästään miten itselläni tää toiminta sujuu ja kerron sen, mitä kavereiden kanssa on aiheesta jutellut.

 

Mä tarviin ja moni urheilukavereistakin tarvii ensimmäisinä päivinä kuukautisvuodosta särkylääkettä pysyäkseen toimintakykyisenä. Mä oon oppinut ottamaan särkylääkettä heti vuodon alkaessa, koska noin 15-vuoden kuukautiskokemuksella odottelu kivun kanssa tietää vain sen, että joudun pian ottamaan enemmän särkylääkettä kerralla ja silti makaamaan kovalla lattialla kyljellään etsien asentoa, jossa alaselkä ei kramppaisi. Mun kivut ja säryt kuukautisten aikana ei todellakaan ole edes sieltä sfäärin pahimmasta päästä, vaan monet kärsii järkyttävän huonosta olosta ja jopa migreenikohtauksista hormonitoiminnan takia kuukausittain. Miten tää ei voisi olla vaikuttamatta urheilusuoritukseen?

 

Kuvittele vaikka, että oot neljä vuotta valmistautunut olympialaisiin ja juuri sinä päivänä kun on se ratkaiseva suoritus, tadaa: hirvittävä selkäkipu, alavatsakramppi ja olo kuin joku olisi vetänyt sut mankelista läpi. Tottakai, useimmiten vastustajakin on nainen, jonka keho toimii about samalla tavalla kuin sinunkin, mutta mitä jos sen valmistautuminen on mennyt täydellisesti? Mä todellakin ymmärrän, miksi naiset pelaa esimerkiksi ehkäisypillereillä kuukautisten ajoitusta, saadakseen valmistautua kisaan normaalisti! 

 

Mun elämä ei ihan noin dramaattista ole, mutta oman osani kuukautisten tuomasta haitasta oon urheiluun saanut. Sen mitä mie oon oppinut, niin urheillessa mun keho vaatii vähän hitaampaa tatsia kehon lämmittelyyn, sillä järkyttävä pomppiminen ja repiminen ei ainakaan itseäni erityisemmin kuukautisten aikana heti innosta. Kun aineenvaihdunnan saa pelittämään suhteellisen normaalisti esimerkiksi kävelyn ja liikkuvuuksien läpikäymisten kautta, alkaa olo tuntua ainakin itsellä normaalimmalta ja mulla kaikki se kivistys ja krampit liikunnan myötä helpottaa. Kunhan vaan ensin pääsee siis liikkeelle!

 

 

Valitettavasti mulla kuukautiset vaikuttaa ainakin keskittymiseen, reflekseihin ja ilmeisesti myös tasapainoon, sillä pahimmat loukkaantumiset mun urheilu-uralla on tullut juuri kuukautisten aikana. Samaa tarinaa kertoo useampia ystävä, joilla todennäköisyys loukkaantua tuntuu jostain syystä nousevan juuri menkkojen aikana perjantai 13. päivän tasolle. Nykysin kiinnitänkin kuukautisten aikana alkulämpässä enemmän huomiota liikuuvuuksien aukaisuun ja hermoston herättelyyn niin, että nilkat ja polvet toimii allani niin kuin yleensäkin toimii. Ja oman olon tiedostaminen toki aina urheilussa on supertärkeää. 

 

Toisaalta en voi väittää, että kuukautiset pelkästään huonontaisivat suoritusta ja kaikki urheilu ja poistuminen kotoa pitäisi kieltää kuukautisten aikana. Osan parhaimmista urheilusuorituksistani olen tehnyt kuukautisten aikana, kolmen tunnin yöunien jälkeen, kun olen ennen peliä itkenyt sitä, etten todellakaan pysty tänään mihinkään. Hups vaan, pelissä maaleja tulee liukuhihnalta ja kaikki sujuu. Joskus henkilökohtaisesti tuntuu, että kuukautisia ois helppo myös käyttää tekosyynä sille, ettei homma tänään toiminut. Ihminen (ja varsinkin nainen) on kombo ja kisaan valmistautumiseen liittyy niin paljon juttuja jotka vaikuttaa, mutta en millään miellä kuukautisia suoritustani erityisesti parantavaksi asiaksi. Nykyisin oon ruvennut esim. testisuorituksiin itselleni merkkaamaan onko tulos tehty juuri kuukatisten aikana tai ennen, ja onko takana muuten ollut raskas vai kevyt jakso, jotta tuloksia voi itselleen verrata. 

 

Kolmas pointti on se, että miten vaikeaa tästä aiheesta on puhua. Toki en itse oo sitä mieltä, että valmentajan on AINA syytä tietää kun sulla on kuukautiset tai että niihin vedoten voit saada esimerkiksi kentällä enemmän kämmejä anteeksi.  Mutta ainakin itse valmentajana haluaisin tietää, jos urheilijani on ennen kisoja tai testejä pumpannut itsensä toimintakykyiseksi pelkästään kärsimyksen sietämisellä ja munuaisille vaarallisella määrällä ibuprofeenia! Jotenkin mä en vaan halua käydä sellasia keskusteluja, jossa kaikki osapuolet on aivan sairaan vaivaantuneita ja toivoisi katoavansa maan uumeniin.

Voisko tähän sopia jonkun universaalin koodin, jolla vältettäisiin sellainen kiusallinen keskustelu valmentajan kanssa??? Tai sitten vaan jos oppisi itse sanomaan asiasta samalla tavalla kuin kertoo, että penikat on sen verran jumissa, että jättää hypyt tänään välistä.

"Moi, mulla on tänään tosi pahat kuukautiskivut, niin otan vähän enemmän aikaa lämmittelyyn."

That is it, ja ihan hirween vaikeeta. Vuonna 2018 tää ei enää saisi olla sellanen aihe tai joku myytti, josta me ei pystytä puhumaan...

 

Mitä mieltä sinä oot tästä aiheesta?  Laitetaan keskustelu käyntiin.

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat