Kirjoitukset avainsanalla Liikunna Riemu

Mun mielestä lentopallo on tosi kiva laji. Pitkät pallorallit ja ihmeelliset pelastukset lattian rajasta nostattaa fiilistä ja on jännittäviä seurata, mutta lentopallo ei välttämättä oo ihan helpoin laji aloittaa- ainakaan aikuisena. Tän lajin hauskuuden löytämiseksi pitää tietynlaiset lajitaidot löytyä kaikilta, tai pelistä ei vaan tuu mitään. Lentopallo on kiva peli vasta siinä vaiheessa kun peliä ihan oikeasti syntyy. Jos verkon molemmin puolin on 6 pelajaa, joista kukaan ei saa palloa toiselle puolelle on laji melkoista sekoilua toisella puolella ja seisoskelua toisella puolella. Nyt kokeilujen jälkeen huomaan paljon samaa myös tenniksessä, sillä myös sen lajin hauskuuden löytymiseksi pitää osata jonkun verran pelata. 


Halusin käydä kuitenkin ihan lentopallojoukkueen treeneissä, sillä oli tosi mielenkiintoista nähdä miten tän lajin osa-alueita oikeasti treenaillaan harjoituksissa. Omat aiemmat kokeilut kun on aina perustunu siihen alkusyöttelyyn kaverin kanssa, jossa sormilyönnillä on pallon kaveriile saanut, mutta hihalyönti lähtee aina naapurille. Aika paljon kuitenkin jännitti, kun Jyväskylän Liikunnan Riemun naisten lentopallojoukkueen treeneihin pölähdin ja jutustelin ennen treenejä pelaajien kanssa heidän taustoistaan. Kaikki kenen kanssa juttelin olivat lajin aloittaneet jo lapsena, ja suurimmalla osalla pelitaustaa oli melkein 10 vuotta. Mä kävin ala-asteella yhden talven lentopallovalmennuksessa ja muuten oon sit pelannu vaan koulussa.

Riemun naiset pelaa tällä kaudella lentopallon 3-sarjaa ja treenailee muutaman kerran viikossa. Harjoituksissa treenaillaan pelin eri osa-alueita kuten vaikka torjumista, passaamista tai hyökkäämistä. Aika iso ero omiin kokemuksiin, joissa on tyyliin ollu vielä koppipallo säännöt, että pallon voi halutessaan ottaa molemmilla käsillä kiinni ja jatkaa rauhassa. Mulla oli siis tuskanhiki jo ennen treenejä, mutta tytöt vakuutteli, että mie selviä kyllä. Sain myös treeneihin lainaan polvisuojat, että liukuminen lattialla on hiukan mukavampaa. 

Kertaillaan nyt vielä nopsasti pelin olennaisimmat säännöt:

Lentopallossa jokainen pallo aloitetaan aloitussyötöllä. Pelaajat pyrkivät saamaan pallon vastapuolen kenttään tai pelaamaan pallon ulos pelialueelta siten, että vastustaja koskee palloon viimeksi. Pallon voittaja aloittaa seuraavan pallon. Palloa saa pelata kaikilla ruumiinosilla. Sitä on kuitenkin lyötävä, eikä sitä saa kopata tai heittää. Kun pallo saapuu joukkueen kenttäpuoliskolle, joukkueella on käytössään korkeintaan kolme kosketusta, jotka ovat yleensä vastaanotto, passi ja hyökkäys. Sama pelaaja ei saa koskea palloa kahdesti peräkkäin, ellei ensimmäinen kosketus ole torjunta. Aina kun syöttövuoro vaihtuu toiselle joukkuelle, pelaajat kiertävät myötäpäivään ja vaihtavat paikkaa. Jos halajat lisää infoa lentopallon taktiikasta, niin kannattaa tsekata vaikka lentopalloliiton katsojaopas, joka aukas itelle aika montakin juttua, joita oon ihmetelly. Esim. miten ihmeessä ne vaihdot siinä pelissä oikein menee. 

Monesti eri pelaajat on erikoistuneet eri osa-alueisiin ja usein varsinkin passarit (ne tyypit jotka koskee palloon toisena ja yrittää syöttää sen pallon oman joukkueen pelaajille hyökättäväksi) tekee treeneissä enemmän sitä omaa erikoisosaamistaan. Treenit aloiteltiin ihan pallonkäsittely harjoituksilla eli niiden sormi - ja hihalyöntien kertauksella ja kun itsellä oli aika pitkä aika lentopallon käsittelystä, niin voitte uskoa, ettei mun välineenhallinta ollut kovin kaunista. Palloa syöteltiin 3 hengen porukoissa niin, että aina oman syötön jälkeen juostiin vastakkaisen jonon hännille, eli sen lisäksi että yritti saada jotain hallintaa siihen palloon, niin lisäksi sai ihan säpäkästi myös juosta. 

 

Sitten treenailtin sellasta pallon palautus treeniä, että saat kolmesta eri paikkaa erilaisen syötön, jonka yrität palauttaa syöttäjälle. Ensin tulee iskulyönti, jonka yrität palauttaa hihalla. Sit lyhyt pallo, jonka perään on pakko kurottaa ja sit vielä kolmas iskulyönti, jonka yrität palauttaa. On tosi siistin näköstä, miten hallitusti nää tytöt osaa pallon oikeasti palauttaa. Se tulee kyllä just siihen mihin on tarkoituskin, mikä taas pelissä auttaa ihan hulluna oman puolen hyökkäämistä, kun ei tarvii sitä seuraavakin kosketusta hupuloida.  Itellä ne omat palautukset ei ollu ihan niin hallittuja, mutta pallotuntuman myötä parantui kuitenkin. Lentopallossa on välineen käsittelyssä paljon samaa juttua kuin tenniksessä. Jos osut huonosti palloon, se lähtee joko pitkin seiniä tai ei mihinkään. Lentopallon hihalyönneissä pyrkiä pysähtymään ennen lyöntiä (samaan tapaan kuin tenniksessäkin) ja sit nostaa se pallo jalkojen liikkeellä, käsien pysyessä paikoillaan.

 

Näiden jälkeen harjoiteltiin myös hyökkäyspelaamista, eli siitä passarin syötöstä pallon iskemistä vastakkaiselle kenttä puoliskolle. Mulle kaikista vaikeinta oli tässä yrittää ne omat askeleet niin siihen palloon, että oikeaan aikaan olisin ilmassa lyömässä mahdollisimman yläviistosta palloa verkon yli. Useimmiten mun hyppy tuli väärään aikaan, joten pallon taakse ei saa voimaa ja se lähtee sellaisena ilmapallona vaan kaaressa ylöspäin (ja ulos kentältä). Onnistuin näissä paljon paremmin peliosuudella, kun ei kerenny liikaa miettiä. Välillä vaihdettiin niin, että kaikki käy myös passaamassa ja tässähän ideana on saada se pallo sopivan korkeana tulemaan hyökkääjän eteen, että sillä on aikaa mallata ne askeleet ennen iskua. Tämäkään osa-alue ei ihan 100% tarkkuudella ollu hallussa... Sanoinkin aina välillä kavereille jonoissa, että voivat vaihtaa paikkaa, niin ei tarvii aina mun syöttöjä olla ottamassa vastaan :D Viimeisenä treenailtiin ihan kuntoharjoitteenakin toimiva kaksi torjuntaa ja syöksyminen x10. Polvisuojat oli ainkin mulle tässä todella tarpeen, sillä en osaisi ihan vaan yläkropan varaan heittäytyä. 

 

Sit kun päästiin pelaamaan niin oikeasti huomaa, miten eri lajeja koulussa pelattu lentopallo ja lentopallo. Kun koulussa se tavoite on vaan noin kolmella kosketuksella saada jotenkin se pallo verkon yli ja eikä se nyt haittaa vaikka tuli neljä kosketusta, jatkuu vaan. Oikeesti sen pelin tarkoitus oisi peli mennä niin, että vastustaja yrittää saada mahdollisimman hankalan pallon verkon yli ja usein takakentän pelaajat on ne jotka yrittää pallon nostaa peliin ja optimaalisesti sille passarille sellaisena pallona, että sen on se helppo jakaa pelaajalle, joka tekee hyökkäyksen eli laittaa pallon mahdollisimman vaikeana toiselle puolelle. Vastaan ottavalla puolella myös torjunta (se käsien hyppääminen verkon yli ja pallon palauttaminen heti takaisin) on tärkeä, sillä siitä voi olla hankala palloa enää jatkaa. Joskus sit se ensimmäinen kosketus epäonnistuu ja tarvitaan toinen pelastava kosketus, jolloin usein kolmannella vaan joten kuten yritetään se pallo toiselle puolelle saada. Tääkin on vähän sama juttu tenniksessä, kun joskus joudut vaan yrittää jotenkin palauttaa sen pallon toiselle puolelle, kun et ehdi miettiä missä siellä kentässä on tilaa. 

Me ei pelattu ihan normi peliä, vaan tehtiin niin, että toinen puoli sai ensin harjoitella enemmän syöttöjen vastaanottamista ja pelin jatkamista ja sit toinen puoli. Pallo kuitenkin pelattiin aina loppuun ja sit sen jälkeen uusi pallo heitettiin sivusta peliin ja taas pelattiin se loppuun. Tässä muodossa kaikki kerkesi treenata useemman kerran sitä omaa syöttöä ja erilaisia pelipaikkoja. Pelipaikoilla on myös numerot 1-6 ja niillä oli merkitystä esimerkiksi sillon kun sulla on mahdollisuus tehdä hyökkäys, niin huudat passarille sen oman numeron enne passia. Haasteellista siinä pelissä toisaalta on myös hoitaa se oma tontti ja sopia kavereiden kanssa missä kenenkin raja menee. Pelaaminen itsessään oli kyllä tosi hauskaa!

  • Mitä kehittää: Varsinkin jaloille tää on toki hyppyjen ja liikkumisen takia kuormittavaa, mutta toki myös yläkroppa ja keskivartalo saa osansa, sillä aika jämäkkänä niitä saa pitää, että palloa esim. syötössä eteenpäin saa. 
  • Parasta: Pallon pelastaminen peliin vaikeasta paikasta, torjunnan onnistuminen tai hyökkäyksen saattaminen vastustajan kenttään. 
  • Pahinta: Hidas pallo sellaiseen kohtaa kenttää, että kaikki kattoo vaan vierestä, eikä kukaan kuitenkaan ota sitä. 
  • Missä ja miten: Ainakin opiskelijoille lentopallovuoroja on tarjolla esim. korkeakoululiikunnan palloiluvuoroilla, joissa oman pelitasonsa löytää aloittelijoiden ja pelureiden väliltä. Lentopalloon löytyykin varmasti tosi paljon ihan peliporukoita, mutta tavoitteellisemmin treenataan aina pelaavissa porukoissa. Kannattaa googletella lentopalloseuroja kaupungista ja itsehän tosiaan kävin Liikunnan Riemun Lepardien joukkueessa tutustumassa lajin saloihin kilpailullisemmalla tasolla. 
  • Oma ranking: Kyllä mie hirveästi tykkään tästä, samaan tapaan kuin tenniksestäkin. Jos vaan aikataulu sallii, meen kyllä lentopalloilemaan johonkin peliporukkaan. Kyllä mie aina lautapeli-illan sijaan otan lentopallopeli-illan :D

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat