Kirjoitukset avainsanalla uusi laji

Hei jee! 75% koko hommasta tehty ja kokeiluihin on mahtunut niin monta sellaista lajia, joita en ehkä muuten oisi uskaltautunut kokeilemaan. Tankotanssi todellakin on yksi niistä. Oon kyllä tiennyt, että tankotanssi on täysin eri laji, kuin hämärien klubien pyllyn pyöritys, mutta en oo osannu itseäni kuvitella millään tavalla tangon ympäri pyörimässä, oli siinä kyseessä millainen ketkutus tahansa. Hauska että tätä lajia mulle suositteli mies, joka oli polttariporukalla käynyt lajia testaamassa ja sano, että mielettömän siisti kokemus. No näinhän se oli, kun Ready Set Polen tankotanssin alkeistunnille uskalsin itseni pistää. 

Tankotanssi on näyttävä urheilulaji ja treenimuoto, joka sopii jokaiselle. Lajia harrastetaan metallisella pystytangolla, jossa keskivartalo ja kädet voimistuvat nopeasti.Tankotanssiliikkeet jaetaan karkeasti kahteen: pitoihin ja pyörähdyksiin. Pidoissa kiivetään erilaisiin asentoihin ihon ja tangon välisen kitkan avulla. Pyörähdyksissä otetaan vauhtia ja pyörähdetään tangon ympäri. Varsinkin esityksissä mukaan lisätään floorworkia eli tanssillisempaa liikettä lattialla. Lajissa on satoja eri liikkeitä. Uusia tankotanssiliikkeitä luodaan myös jatkuvasti lisää, joten kehittyminen lajissa on rajatonta. Ready Set Pole

Lajiin ei tarvitse olla mitään aikaisempaa liikunnallista taustaa, vaan tunneilla harjoitellaan tekemään omien taitotasojen mukaisesti liikkeitä. Enemmän liikkunut pystyy pyörimään tangon ympäri muutaman kierroksen, kun taas aloittelija tekee pienempiä liikkeitä. Tankotanssin alkeistunnille ohjeeksi annettiin ottaa juomapullo, lyhyet sortsit ja pieni hikipyyhe. Sortsien on oikeasti oltava lyhyet, sillä tangosta ei pitävää otetta ja asentoa saa, jos kangasta on välissä. Koska esimerkiksi multa ei lyhyitä sortseja kaapista löydy, niin Jyväskylästä sai 2€:lla vuokralle sellaiset.

Tässä salissa tankoja oli kahdessa rivissä ja tankoa valitessa kannatti huomata myös, että niitä on eri paksuisia. Tangon paksuus on vaan mieltymy, mutta toki pienempi kätiset usein tykkää mennä kapeammalle tangolle. Jotenkin kun on tottunut aina aika peittävissä vaatteissa treenailemaan, niin kyllä mulla alussa tosi arka olo oli, kun peilistä suuressa salissa itseäni katoin. Mietin siinä, että saankohan keskityttyä treenaamiseen ollenkaan, kun mietin miltä oikein nyt näytän ja varasin taas varoiksi takarivin paikan. Tää arkailu osoittautui ihan täysin turhaksi, kun päästiin alkulämmittelyiden jälkeen tangon kanssa kikkailuun. Toiminta on niin koukuttavaa ja ainakin mie unohduin heti vaan siihen fiilistelyyn, eikä tullu loppu tunnin aikana mietittyä sekuntiakaan sitä miltä peileissä näytän. Hyväksi ohjeeksi annettiin lähteä liikkeisiin aina varpailla seisonnasta, niin ryhti näyttää automaattisesti todella paljon paremmalta. Lisäksi tunnilla soiva musiikki oli vielä sopivasti itsevarmuutta lisävää ja anto viimeisen fiiliksen toimintaan. Ainakin mun mielestä, tää oli positiivista kehonkuvaa vahvistavaa liikuntaa!

Alkeistunnilla ei treenattu mitään tiettyjä liikesarjoja, vaan liikkelle lähdettiin tankotanssin perusliikkeistä, joita sit myöhemmin vaikeutetaan, yhdistellään ja sovelletaan. Ihan ekana opeteltavan oli tangon ympäri pyörähtäminen. Yleensä opeteltavasta liikkeestä tehtiin näytettiin ensin muutama harjoitus, kokeiltiin millasista vaiheista se koostuu ja sit sai itsekseen harjoitella ja ohjaaja kävi aina välillä antaa henkilökohtaisesti vinkkejä siihen, miten liikkestä saa sulavampaa tai toimivampaa. Tuli muuten nopeasti selväksi, miksi kannattaa tunnilla olla myös se hikipyyhe, sillä melkein 5 minuutin välein sain ainakin omaa tankoa pyyhkiä hiestä kuivaksi...

Muutenkin se tangosta otettava ote on sellainen, minkä kanssa sain ite tehdä töitä. Yleensä puristin vaan siitä tangosta ihan viimeisen päälle hengenhädässä, joten pyörähdyksissä joissa pitäisi useampi kierros päästä, vauhti pysähtyi kun seinään sormien liimaantuessa tankoon kiinni. Oikea ote onkin kuulema jotain kuoleman pelon ja irti päästämisen välillä. Käsillä ja keskivartalolla tehdään joka tapauksessa iso työstä, että asento pysyy esimerkiksi riittävän kaukana tangosta ja jalat pysyy siinä kiinni. Pyörähdyksen jälkeen treenattiin myös palomiespyörähdystä ja takajoutsenta, joka oli mun lemppari. Nyt kun kokeilusta on muutama viikko, en todellakaan enää muistaisi mihin suuntaan pitäisi tangon kanssa lähteä, mutta tunnilla nää liikkeet kyllä oppi!

On ihan mieletöntä, miten tavallaan niin yksinkertaiset liikkeet on tangolla tehtynä todella näyttäviä! Pyöriminen on todella hauskaa ja haastetta sai lisää kun yritti ottaa enemmän vauhtia ja tehdä useampia kierroksia tangon ympäri. Sit tietysti pitäisi yrittää jotenkin näyttävästi tulla myös sieltä lattialta ylös, mutta se olikin aika haastavaa. Ainakin itteäni nauratti monta kertaa noissa takajoutsenissa joissa jalat nostetaan taakse "pyrstöksi", kun mun kuolemanpelko ote lopetti vauhdin 10cm ennen lattiaa, niin yritä siitä nyt sit viehkeästi nousta ylös. Hyvä siihen sakkaa, sit putoaminen lattiaan ja sieltä taas sit ylös :D 

Etukäteen mua jännitti myös miten mun iho kestää tankoa vasten hankautumisen esim. säärissä, mutta en kyllä ite ehtinyt hiertymiä aistia. Iho tottuu nopeasti pieneen ärsytykseen ja oikeastaan ainoa mikä nipisti oli se kun harjoiteltiin tangon varassa istumista. Siinä kun se tanko pitää lukita jaloissa reisien väliin ja puristaa niin saakelisti, niin ainakin mun sisäreidet huuti hoosiannaa. Kuulema tähänkin tottuu ja pikkuhiljaa asento osuu paremmin kohdilleen ja ei hankaa niin kauheasti ihoa. Toinen pito mitä loppuun opeteltiin oli tangon varassa seisominen, joka ei ollut ihan niin paha, kun se pito tulee pidemmälle matkalle jalkoja. Siinä miekin onnistuin jo saamaan molemmat kädet hetkellisesti irti tangosta. 

Tankotanssia voi harrastaa ihan kursseilla liikunnan ilosta tai sit siinä voi innostua kilpailemaan tai vaikkapa esiintymään. Mie tykästyin fyysisestä haasteesta, mutta myös siitä positiivisesta fiiliksestä, mikä tankotanssi tuotti. Kun monella tanssitunnilla on tuntenut olevani tosi epävarma itsestäni, unohdin kokonaan vastaavat ajatukset tässä lajissa. Mun ei tarvii tai pidä tehdä samalla tavalla kuin muiden, vaan mä teen liikkeet niinku itse osaan. Lisäksi kun tää laji yhdistää kehonpainoharjoittelun, musiikin ja vauhdikkaita haastavia liikkeitä niin, en voi olla kuin tykkäämättä. Mä ihan reilusti suosittelen tätä lajia kokeiltavaksi, vaikka tanssi ei aikaisemmin oo tuntunut sun jutulta . Mieletön hyväryhtinen ja iloinen fiilis, kun tältä tunnilta lähdin! Tällaista liikunnan kuuluu ollakin. 

  • Mitä kehittää: Ylävartalon ja keskivartalon voimaa ja hallintaa. Koko kehon liikkuvuutta, notkeutta ja ryhtiä. 
  • Parasta: Liikkeiden fyysinen haastavuus ja helponkin liikkeen näyttävyys. Omakin fiilis on ihan huikea, kun ei tarvii ihmeitä tehdä, että toiminta näyttää jo järkevältä ja on hauskaa!
  • Pahinta: Ihon nipistelyyn tottuu, mutta alussa varmaan toi hankaus on se ärsyttävin. Yhden rakonkin sain sormeen, mutta en edes huomannut sitä kun tunnin jälkeen. 
  • Missä ja miten: Ready Set Polen  alkeiskursseilla (3 x 60min 55€) pääse tankotanssia matalalla kynnyksellä harrastamaan tai sitten voi ihan rohkeasti mennä myös kokeilemaa alkeistunnille, missä itsekin kävin lajiin tutustumassa. Kertatunnin hinta on 17€ (opiskelija 15€), mutta tunneille voi hankki myös sarjakortin tai jäsenyyden. Ready Set Polella on tarjolla myös monenlaista muuta liikuntaa joogan, kehohuollon ja rengastrapetsin tunteja. 
  • Oma Ranking: Tätä haluaisin oppia kyllä lisää! Ei tunnu kuntoilulta, vaikka varmasti voimat kehittyykin ihan älyttömästi tämmösillä tunneilla. Ja tuntui tosiaan myös sopivan vapaalta ja luovalta, että voi ihan rohkeasti ilman aikaisempaa taustaakin mennä alkeistunneille kokeilemaan. Ja lisäksi sit sopivan haastavaa kropalle, että mielenkiinto kyllä pysyy. Korkeimmalle tanssilajeista menee kyllä ja vahva suositus myös sulle!

Kommentit (2)

Deisi

Olisin kaivannut tähän kuvia seuraavalta päivältä, jolloin yleensä ekan tunnin jälkeen iho on aivan mustelmilla. Onneksi mustelmia ei tule enää jatkossa niin paljoa.

Tankotanssi on aivan mahtava laji ja itse pidän siitä juuri noiden temppujen takia.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi Deisi!

Hyvä huomio, mutta vaikka mulla oli kyllä reidessä arkoja kohtia, niin mustelmia en kuitenkaan saanu? Ainakaan enempää kuin muistakaan lajeista :D Mä oon aika mustelmaherkkä, joten en oo aina varma mistä mun mustelmat tulee... Ihan huippu kiva laji kyllä ja haluaisin oppia lisää jotain temppuja! 

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat