Kirjoitukset avainsanalla paino

BMI mukaan oon jo ylipainoinen, mutta mitä sanoo kehonkoostumus?  

Tän syksyn aikana saan olla koehenkilönä mukana Jyväskylän Yliopiston Liikuntabilsan tutkimuksessa nopeus- ja räjähtävyysvoiman kasvattamiseksi. Siihen kuuluu monenlaisia mittauksia, joista saan ite tietoa, sekä tietysti syksyn aikana toteutettava harjoitusohjelma, jolla pyritään saamaan penkkipunnerrukseen ja kyykkyyn vähän lisää voimaa ja nopeutta. 

Nyt alkumittaukset on tehty ja tiskiin on lävähtänyt nykyiset kyykky- ja penkkimaksimien lisäksi myös kehonkoostumusmittaus. Tän vuoden aikana en oo juuri punttisalia kuluttanut, vaan kaikki aika on mennyt lajitestauksissa. Toki en ennenkään oo ollut mikään sali-Pirjo, mutta ehkä keskiarvolla kerran viikossa kävin viime vuonna kuntosalilla vapaita painoja nostelemassa. Sitä ennen kävin joskus ja nyt en oo käyny yhtään. Mä en noudata mitään diettiä, tai vältä tai kasaa mitään ruoka-aineita, vaan sanoisin mun ruokavalion olevan normaali ++, eli isoilla annoksilla mennään :). Punainen liha on oikeastaan ainut mitä yritän valita lautaselta pois, mutta herkkuja en todellakaan välttele. Juuri nytkin vieressäni on pähkinäsuklaalevy :).  

Mun kehonkuva on pitkään ollu ja on osittain vieläkin vääristynyt, koska oon kropan rakenteelta vähintään roteva. Mun jalat ei koskaan oo olleet mallinhoikat ja hartiat on ne kuuluisat ladonovet. Tähän lisätään vielä paino, joka huitelee aina painoindeksin maksimeissa, tällä hetkellä 71,1kg. Vaikka aina sanotaan, että peili on parempi mittari kun vaaka, niin mun silmä varmaan sit valehtelee. BMI:n mukaan voisin pudotella painoa vaikkapa 18kg ja pysyä silti normaalipainoisena. Huhhuh, tuntuupa hurjalle!

Oon jollain tasolla aina perustellut itselleni, että okei, se paino mitä mulla on lihasta, mutta perustele se aivoille, kun media tuuttaa kuvaa mun mittaisista (168-169cm), mutta 10-20kg kevyemmistä naisista. Viime kesänä pudotin painoa täysin neuroottisesti juuri sen takia, että ajattelin 71 kiloisena olevani liian iso, ainakin BMI:n mukaan. Tuntui, että omiin silmiin ja oloon ei voi luottaa. 

Aina kun painosta tulee puhe mulle sanotaan, että ”no sä oot urheilija ja lihas painaa enemmän ku läski”. Joo joo, mut mistä mä tiiän, et se on lihasta eikä läskiä? Kehonkoostumusmittaus on tähän mulla ainakin auttanut. Kun kävin viime joulukuussa ekaan kertaa kehonkoostumusmittauksessa, muutti se aikalailla kokonaan kuvan ja poisti harhaluuloja mun omasta kehosta. 

Vaikka mittaus on tehty eri laitteella ja erilaisella valmistautumisella kuin nyt, niin näyttää tulokset olevan aika helposti vertailtavissa. Nyt viikon välein samalla laitteella ja samalla valmistautumisella otetut tulokset ovat lähes täsmälleen samat, joten ainakin omalta kohdaltani vaikuttaa homma luotettavalta ja näillä voi antaa suuntaa siitä, mihin oma keho on tällä hetkellä menossa. Muista kuitenkin muutama asia: 

ENSINNÄKIN: Jokaisen rasvaprosentti ja lihasmassa on tosi yksilöllinen ja mittaustulokset eivät ole kiveenkirjoitettuja totuuksia. Toisilla vaan luontaisesti rasvat on aina tosi alhaiset, toisilla sitä vaan kertyy enemmän, eikä keho toimi täysteholla pienillä rasvoilla. Et voi vertailla omaa rasvaprosenttiasi tai lihasmassaasi mun prosentteihin, vaan ainoastaan omaan aiemmin mitattuun. Minunkin mittaukset on nyt tehty eri mittareilla, jotka antaa jopa ihan eri normaaliarvoja ja heittää myös luumassan määrää noin 1kg verran, joten absoluuttisia totuuksia nää ei kerro, mutta suuntaa ne omasta hyvinvoinnista kuitenkin antaa. Käytän kehonkoostumusmittauksia pelkästään omien tulosten seuraamiseen ja kehittämiseen. 

TOISEKSI: Peili ja oma tyytyväisyys kroppaan ja sen toimintaan on todella riittävä mittari.Mulla silmä kuitenkin valehtelee ja näen itseni peilistä erilaisena kuin muut näkevät. Mulle kehonkoostumuksen mittaaminen auttaa positiivisemman kehonkuvan rakentamisessa, mutta yli tätäkään ei voi vetää. On ihan yhtä paha yrittää pudottaa rasvaprosenttia kuin painoa. BMI kertoo usein luotettavasti niistä rajoista joilla liikutaan, mutta mun kohdalla en koe sen pitävän paikkaansa. Miekin oon ihan normaalin rajalla nyt, mutta musta todella tuntuu, että alle 60 kiloiseksi en pystyisi itseäni normaaleilla elämäntavoilla laihduttamaan tai saati sitten sitä rajaa edes saavuttamaan. 

Kehonkoostumuksesta: 


Joulukuussa 2016 painoin 66kg ja oikea polvi oli leikattu kaksi kuukautta aiemmin. Yllätyin todella paljon kun rasvaprosentiksi tuli silloin noin 22%. Rasvaprosentin ”normaaliarvoiksi” naisille annettiin HUR-labsin Tamita mittarissa 21-33, eli olin jopa terveellisen alarajoilla. Painoindeksi oli 23 ja se taas on normaalipainon korkeammalla laidalla (18.5-25). Elin vielä tuolloin ihan järkyttävällä kitu-dietillä ja jouduin tuonkin painon eteen karsimaan kaikista herkuista ja elin muutenkin suhteellisen ahdistuneessa tilassa. Kun rasvaprosentti lävähti tiskiin, totesin että meikä alkaa syömään ihan normaalisti. 

Nyt melkein vuosi myöhemmin paino on taas noussut yli 71kg:aan eli painoindeksin mukaan olen normaalipainon viimeisellä pykälällä suistumassa kohti ylipainoa (BMI 24,9). Tää mittaus on otettu 12 tunnin paastolla, joten paino on varmasti välillä myös yli 71,5kg.  On todettu, että yli 25 BMI lisää merkittävästi riskiä lihavuuden liiitännäissairauksiin (Käypä Hoito). Mun ei ole tarkoitus tässä lytätä BMI:n käyttökelpoisuutta, sillä monelle tää mittari on ihan sopiva. Mä en vaan itse koe, että olisin juuri nyt suuressa riskissä sairastua verenpainetautiin tai diabetekseen. 

Rasvaprosentti näyttää tässä mittauksessa olevan 23,4 (Inbodyn normaaliarvot naisille on 18-28) eli ihan keskiverto rasvoissa mennään, vaikka painon noususta alkaisi jo herkimmät kouluterveydenhoitajat huomattelemaan. Tärkeintä tässä hetkessä on kuitenkin se, että tähän mun paino todella helposti asettuu ilman, että mun tarvii vaivata elämäntavoilla päätäni. Voin todella hyvin (ja erityisen hyvin psyykkisesti kun en tarkkaile painoani),pystyn liikkumaan kaikilla mahdollisilla haluamillani tavoilla, oon energinen, syön herkkuja kun huvittaa ja kroppa toimii todella hienosti. Toki ymmärrän, että noiden kertyneiden kilojen mukana on ihan silkka rasvamassa noussut about 2kg eli sen verran ois tullut lisää pelkkää puhdasta rasvaa. Molemmissa mittauksissa se rasva jää suhteellisesti eniten mun keskivartaloon. Peilistä ja farkkujen koosta päätellen tää tarkoittaa tota lantion seutua. Mittausten mukaan sisäelimien ympärillä olevan (viskeraalisen) rasvan määrä on kuitenkin pieni, joten sen suhteen ei ole huolta. Oon kuitenkin tosi tyytyväinen, kun kaikesta siitä syödystä jäätelöstä vaan 2kg on jäänyt kiinni.  Voisin periaatteessa rasvaprosentin normaalirajoissa muuttaa tässä painossa vielä 3kg lihasta rasvaksi ja olla silti alle 28%. Inbodyn tulosten tulkintaohjeissa sanotaan, että mikäli painokontrolli ohjaa 1-5kg muutokseen, on paino normaali, eikä sitä tarvitse muuttaa.

No mistä se mun paino sitten tulee, kun rasvaprosentit on kohdillaan tosi hyvin? Näyttäisi siltä, että mulla kuitenkin on sitä lihasta, vaikka mun silmät ei sitä peilistä katsoessa usko. Eka mittaus joulukuussa ei antanut lihasmassa kiloissa ja arvioi sitä todella eri tavalla kuin inbodyssä, joten lihasmassan muutosta ekaan mittaukseen on turha arvioida muuten kuin mutu-tuntumalla, mikä kertoo voimien kasvusta. Inbodyn mukaan luustolihaksen osuus mulla on tällä hetkellä 30,5kg (normaaliarvot 23,5-28,7), joten siellä sitä painoa vähän tulee lisää. Käppyröiden mukaan varsinkin jaloissa ja keskivartalossa on massaa prosentuaalisesti normaalia enemmän ja raajojen lihastasapainot on suhteellisen ok. Raajojen väliseen lihasmassa vertailuun voidaan palata treenijakson päättymisen jälkeeen marras-joulukuussa. 

Myös kehon nesteissä mittaukset antaa noin kilon verran lisää nykyisessä painossa. Vettä mulla kehossa on runsaasti, mutta turvotusta ei kuitenkaan. Todennäköisesti suurempi lihasmassa lisää myös sitä veden määrää kropassa. Huomattava ero mittausten välissä oli arvio luumassasta. Tuskin mulla on vajaassa vuodessa luihin tullut kiloa lisää, joten näissä mittauksissa oli suurin heitto. 

No mitä sanoo maksimivoimat? Oon tosi tyytyväinen maksimeihin jo nyt, sillä niiden eteen en oo tehnyt tavoittellisesti mitään. Voima tuntuu joka tapauksessa tarttuvan muhun helposti, mikä tietysti on hyvä juttu. Vaikka sanon, että en käy salilla niin nuorena maalla asuminen ja myöhemminkin siellä tehdyt ”miesten työt” (puusavotat, rakennushommat, pihahommat) on kasvattanut sitä voimaa aina sopivasti. Voiman hankinta ei kuitenkaan oo ikinä ollut mulla säännöllistä. 

Tesistöön kuuluu hypyt (joista mulla ei oo vielä tuloksia), isometrinen prässi ja penkki  (eli työnnät käytännöstä sellasta seinää ja se arvio, että millä voimalla saat sitä työnnettyä) ja sit Smith-laitteessa tehty syväkyykky ja penkkipunnerrus. Smith-laitteissa, se tanko siis liikkuu laitteen urissa, eikä pääse vapaasti eteen tai taakse liikkumaan. 

Isometriseen prässiin sain paukautettua 230kg ja isometriseen penkkiin 50,5kg. Kyykyn maksimitulos oli 86kg ja penkkipunnerruksessa 51kg. Näitä, sekä suorituksen nopeutta lähdetään syksyllä parantamaan.

Meikäläisen mieltä on kehonkoostumusmittaukset rauhoittaneet, mutta vertailtavissa toisiin ihmisiin nää ei ole. Oon kuitenkin todennut, että BMI:tä tai vaakaa seuraamalla mun kroppa ei toimi rennon letkeästi, vaan vaatii hampaiden kiristelyä ja nihkeyttä. Mittareista suosisin kyllä mielummin tätä jälkimmäistä InBodyn mittausta, sillä tykkään enemmän sen testistön antamista arvoista ja paremmasta vertailukelpoisuudesta jatkossa. Jännittävää nähdä miten säännöllinen voimaharjoittelu muuttaa tuloksia, vai muuttaako mitenkään. Ruokailutottumuksia ei ole tarkoitus muuttaa, joten meille voi jäätelöpaketin kanssa tulla edelleen kylään! 

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat