Kirjoitukset avainsanalla Jyväskylän Lacrosse Club

Mitä tulee kun yhdistetään salibandy, pesäpallo, koripallo, jääkiekko ja jalkapallo? Ainakin lacrosse eli suomalaisittain haavipallo on tosi lähellä. Se on Kanadan kansallislaji ja varsinkin jenkeissä todella suosittu yliopistolaji, joka on jo kohta tovin ollut myös Suomessa. Jyväskylän Lacrosse Club ry on pelannut jo pitkään naisten SM-sarjaa ja on tänäkin vuonna siinä mukana West Side United yhteisjoukkueella Turun naisten kanssa. (Menovinkki Helsinkiin: 10.9. pelataan naisten Lacrossen finaalit ja siellä on pronssiottelussa WSU-Helsinki Cherookies). Täällä Jyväskylässä lacrossesta on tullut monelle ykköslaji, jonkun toisen joukkuelajin harrastamisen loputtua, joten monella pelaajalla onkin lajitaustaa salibandystä, pesäpallosta ja fudiksesta. Pääsin Jyväskylän naisten treeneihin pelaamaan ja tutustumaan Lacrosseen. Lajiin, joka vaatii peliälyä, kuntoa ja tekniikkaa. Kannattaa ehkä tsekata ensin pelin meininkiä videolta, jos laji ei oo tuttu. 

Tässä lajissa säännöt on aika erilaiset miehillä ja naisilla, mutta kyseessä on kuitenkin mailapeli, jossa miehet ottaa kontaktia enemmän kuin naiset. Peliä pelataan noin jalkapallokentän kokoisella alueella, jonka päädyissä on jonkun verran käsipallo maalia pienemmät maalit. Kaikilla pelaajilla on maila, jonka päässä on haavi (eli verkkopussi), jolla palloa kuljetetaan, syötellään ja vedetään kohti maalia. Koska miesten peleissä saadaan taklata suhteellisen rajustikin, on pelaajilla enemmän suojavarusteita ja myös haavit mailoissa on syvemmät. Naisilla taas suojina on pelkästään hammassuojat ja suojalasit, sekä mailat on pienemmät, mikä tekee lajista teknisesti haastavemman. Naisillakin sitä maalintekoa vaikeutetaan lisäksi sillä, että palloa kuljettavan mailaan saa omalla mailalla napauttaa hallitusti (eli mailaa ei saa painaa, eikä huitaista vaan sitä saa lyödä niin, että oman maila myös palautuu takaisin). Lisäksi palloa kuljettavaan pelaajaan saa ottaa kontaktia, vaikka suoraa juoksulinjaa ei saa estää. 

Perusidea on kuitenkin pallopeli: enemmän maaleja tehnyt joukkue voittaa. Naisilla kentällä on 11 kenttäpelaajaa ja maalivahti. Jos sääntöjä rikotaan tulee joko vapaalyönti tai 2min jäähy. Peliaika on 2x30 minuttia, jonka aikana kentällä olevia pelaajia voidaan vaihtaa vähän samaan tapaan kuin koripallossa.

Mulla treenit alkoi ihan palloa ja mailaa ihmetellen. Pallo on muistuttavaa vähän niinku painavaa superpalloa ja mailan kanssa toimiessa en enää tiennyt kumpikätinen pelaaja oon. Alussa lähdettiin vaan ihan syöttelee kaverin kanssa palloa vastatusten. Pallo pitää tosiaan yrittä napata verkkoon sieltä mistä se tulee, eli joskus myös maasta, mut tärkeintä kiinniotossa on tietty pehmeys, sillä pallo pomppaa herkästi pussista pois, jos kiinni ottaessa mailalla ei jousta. Syöttäminen ja laukominen tapahtuu yleensä pään yläpuolelta, koska sieltä mailaan saa paljon vipua ja voimaa, ja ylhäällä on yleensä myös enemmän tilaa syötellä.  Mailasta on kuitenkin parempi pitää molemmilla käsillä kiinni, että hommaan saa voimaa. Ite kokeilin tosiaan sekä oikeelta, että vasemmalta syöttämistä ja totesin, että pesäpallo lyöntipuoli eli oikea tuntuu ylhäällä luontevammalta kuin vasen, jolla taas pelaan alhaalta salibandyä. Parasta ois tietty, jos osaisi molemmilta puolilta toimia. Moni pelaaja teki treeneissä mailan ja pallon kaa sellasta jännää veivaamista ilmassa, koska mailan kanssa pitää tosiaan pystyä muiden näpäytyksiä väistelemään. 

Pelkän syöttelyn jälkeen treenattiin syöttely ja maalinteko harjoitusta, jossa pelaajat lähtee viidestä pisteestä ja palloa syötellään kaikkien jonojen ekalle ja viidennessä jonossa oleva pääse vetämään. En muistanut, että mulla oli niin ikävä maalintekoa ja maalinteko treenejä. On niin hauskaa keskittyä vaan siihen edessä olevaan suoritukseen hetki kerrallaan, kun ei ole edes vastustajia häiritsemässä. Maalivahdilla on Lacrossessa enemmän varusteita ja suurempi maila, mutta maalissa on silti aika paljon tilaa. Itse pelitilanteissa pelaaja ei saa laukoa, jos vastustajan pelaaja on maalintekolinjalla, koska pallo läheltä ns. päin pläsiä tuntuu aika ikävälle, vaikka pelaajilla onkin hammassuojat ja suojalasit. Maalipaikan hakeminen peleissä onkin oikeasti todella haastavaa, vaikka maali aika iso onkin. 

 

 

Siinä vaiheessa kun sit alettiin oikeasti juoksemaan vähän enemmän pallon ja mailan kanssa alkoi meikäläisen kuoleminen. Pelissä puolustajien on pysyttävä puolustusalueella ja hyökkääjien hyökkäysalueella, mutta välissä olevat keskikenttäpelaajat saa kyllä juosta koko sielunsa edestä. Mulle kyllä myös jo ihan ton puolen kentän ravaaminen edes takaisin otti kunnon päälle. Harjoiteltiin lähtöjä niin, että maalivahti avaa pelin, pitää käydä puolessa kentässä käyttämässä palloa ja yrittää rakentaa siitä sit hyökkäys maalille. Ehkä mun kuntotaso on tottunut vähän pienempiin kenttiin tai sit hammassuojat suussa saan noin 10% siitä hapesta mitä normaalisti juostessa saan. Mie olin kuollut. Peli silti on hauskaa.

Koska pallo pysyy hallussa (sen jälkeen kun saat sen kiinni) todella paljon helpommin kuin esim. aiemmin pelaamassani salibandyssä on peli luonteeltaan enemmän suojaamista, paikan hakemista ja juoksemista. Pelissä maalin tekeminen ei ookkaan ihan niin helppoa kuin pelkässä maalinteko treenissä, sillä kun vastustaja puolustaa tiiviisti maalin edessä, on vapaata paikkaa paljon vaikeampi hakea. Maalin taakse saa myös mennä, mutta maalivahdilla on pyöreä alue maalin ympärille, johon ei saa tulla yksikään pelaaja tai edes maila ei saa käydä alueella. Lisäksi Lacrossessa on myös kaikki paitsiosäännöt, siten että hyökkäys ja puolustusalueella saa olla vain tietty määrä pelaajia ja taas puolustaja ei saa olla oman maalin edessä 3 sekuntia pidempään, ellei hänellä ole puolustettavaa pelajaa edessä. Kaikista vaikeinta pelaaminen on sumpuissa, jossa pelaajia on tosi paljon samalla alueella. On varottava omaa mailaa ja yritettävä etsiä joko syöttöpaikkaa tai vetotilaa, samalla kun puolustavat pelaajat ettii sitä kohtaa, missä ne voi näpäyttää sua mailaan. 

Lacrosse on nopeatempoista ja viihdyttävää peliä, jossa saa juosta kyllä ihan niin paljon kuin tykkää. Tapahtumia on paljon ja varsinkin näin ensikertaa kokeilessa ympärillä tapahtuu sen verran asioita, että pitäisi välillä osata ihan rauhassa miettiä peliä ja paikkaa. Siinä kun on pallo itellä hallussa, päässä kuuluu vain ne apinan soittamat lautaset. Maaleja yhden pelin aikana tulee vaihteleva määrä. Tasoerojen ollessa isot, voi toinen voittaa 29-6 tai tiukassa pelissä tilanne on lopussa 5-6. En todellakaan ole perillä kaikista säännöistä, mutta pelaamalla tätäkin lajia oppii! Mutta ainakin täällä Suomessa tää on vielä sellainen laji, jonka voi suhteellisen myöhäiselläkin iällä alottaa, varsinkin jos taustalla on jo pallopelejä entuudestaan. Ainakin pesäpallo ja sähly tuo suhteellisen hyvät eväät tän lajin aloittamiseen! 

  • Mitä kehittää: Monipuolinen palloilulaji. Riippuen vähän mitä aluetta pelaa, mutta sekä kestävyys, nopeus, että ketteryys keskeisimpiä ominaisuuksia, mitkä tässä lajissa kehittyy. 
  • Parasta: Oma lemppari tietysti oli se, että jos ois hyökkääjä, saa vaan hyökätä, koska puolustus alueelle ei voi mennä (en oo oikein tosta puolustamisesta ikinä välittänyt). Yleisesti laji on nopeatempoinen, räväkkä ja mukaansa tempaava joukkuelaji, jossa yhdessä tekeminen ja oleminen on myös niitä mielekkäimpiä asioita. 
  • Pahinta: Pelissä pallo on aika kova ja vaikka vahingoittaa ei saa, niin aikamoisessa mailaviidakossa voi joskus joutua juoksemaan. Pelissä keskikenttäpelaajat joutuu myös juoksemaan niin pirusti. 
  • Missä ja miten: Jyväskylän Lacrosse Club pelaa naisten SM-sarjaa ja on aikaisempina vuosina järjestänyt myös Lacrossen alkeiskursseja. Mikäli treenaaminen tai pelaaminen kiinnostaa, kannattaa porukkaan ottaa yhteyttä ja mennä rohkeasti treeneihin kokeilemaan. Maila löytyy lainalle ekoja kertoja varten. Muualla päin suomea kannattaa tsekata esim. Lacrosse-liiton sivut ja katsoa onko omassa kaupungissa joukkueita. Ei hätää jos ei ole, niin täältä voit ilmoittaa oman kaupungin halukkaaksi kokeilemaan, niin liitto tarjoaa teidän porukalle mahdollisuuden kokeilla ja tukee lajin aloittamisessa. 
  • Oma ranking: En ihmettele ollenkaan miksi niin moni omilta lajitaustoilta lähtenyt pelaaja on valinnut Lacrossen. Tässä pelissä on hyvä meno, eli kärkipäähän menee!

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat