Kirjoitukset avainsanalla Jyväskylän Rugby Club

Olipa siistiä päästä kokeilemaan tätä lajia, jonka säännöistä mulla ei vieläkään oo ihan suurinta selvyyttää, mutta jota oon jo pitkään halunnut päästä kokeilemaan! Rugby on maailmalla todella suosittu laji ja lisäksi myös olympialaisten laji, mutta Suomessa vasta vähitellen saavuttanut suosiota. Jyväskylässä pääsin tätä lajia kokeilemaan Jyväskylän Rugby Clubin naisten joukkueeseen, jotka pelaa naisten SM-sarjaa. Lajina rugby on vähän niin kuin yhdistelmä jalkapalloa, käsipalloa, painia, amerikkalaista jalkapalloa ja varmaan monia muitakin. Mut toisin kuin monessa muussa lajissa, kontaktia saa ottaa ja pakollisina suojina on vaan hammassuojat. Rymyäminen on siis taattu, eikä tän lajin urheiluvakuutukset oo halvimmasta päästä...

Joukkuelaji siis kyseessä, mutta siitä on eri versioita riippuen pelaajien määrästä, mutta Rugby Union on niistä suosituin. Siinä pelaajia kentällä on 15 ja pisteitä saa painamalla pallon vastustajan maalilinjan taakse (nimeltään try ja siitä saa 5 pistettä) ja/tai potkaisemalla pallon kehikon läpi  (try:n jälkeen conversion 2 pistettä tai pelin tiimellyksessä tehtävä drop goal 3 pistettä). 

"Rugby on Englannista lähtöisin oleva joukkuepeli, jossa kuljetetaan soikion muotoista palloa vastustajan maalialueelle. Suomessa pelattavassa versiossa rugby unionissa kentällä on 15 pelaajaa kummastakin joukkueesta. Täysimittaisessa rugbyottelussa pelataan kaksi 40 minuutin mittaista puoliaikaa sekä lisäminuutteja tuomarin harkinnan mukaan.

Rugbypalloa kuljetetaan kohti vastustajan maalialuetta juosten palloa kantamalla, syöttämällä sekä potkimalla. Kaikki pallon edessä olevat hyökkäävän joukkueen pelaajat ovat paitsiossa, joten palloa saa syöttää vain taaksepäin. Pallo voidaan potkaista eteenpäin itselle tai oman joukkueen pelaajille, joiden tulee olla potkun lähtiessä pallolinjan takana." (Jyväskylä Rugby Club)

Okei, juostaan, pelissä on pallo ja siellä painitaan, ja lisäksi kyseessä on joukkuepeli. Kuulostaa ihan mun lajilta! Jyväskylän naisilla kausi on vielä kesken, joten kävin kokeilemassa lajia ihan normaali harkoissa noin vaan rennosti muun joukkueen mukana. Syksyllä seurassa on tulossa taas alkeiskurssi, jossa käydään läpi sit tarkemmin pelin eri osa-alueita. Jyväskylässä joukkuetta valmentaa Henri Tyrväinen, joka valmentaa myös naisten 15-maajoukkuetta ja JRCL:n naisten joukkueessa on useampi maajoukkueringissä oleva pelaaja. Ihan en taas helpoimpiin mahdollisiin treenehin eksynyt ja tän kerran treeneissä keskityttiin syöttämisen tekniikkaan, pelitilanne treeneihin ja taklaus harjoitteluun. Mie yritin tehdä aina kysellä muilta vaan tarkan ohjeen siitä, mitä mun kuuluu tehdä ja aika monta kertaa tein jotain ihan muuta kuin piti :D Kertaakaan ei kuitenkaan mua pahalla silmällä katsottu ja porukkaan on kyllä helppo mennä mukaan!

Mulla hommana oli ihan ensimmäisenä tutustua pelivälineeseen! Rugbyn pallo on yllättävän iso, soikean mallinen ja vähän saman tuntuinen kuin koripallo, mutta tosi kevyt. Pallon kanssa saa juosta, mutta pallollista pelaajaa saa myös taklata. Sit kun syöttäminen tapahtuu aina taaksepäin, oli itsellä ainakin alussa hommaa saada pallo lentämään haluttuun suuntaan halutulla nopeudella. Pallon kiinniottaminen tapahtuu aina kahdella kädellä ja maahan sitä ei kannata pudottaa, sillä näissä tilanteissa (joskus pikku hässäkän jälkeen) toisella joukkueella on hyvä mahdollisuus päästä hyökkäämään. 

Ennen varsinaisia tekniikkaosuuksia treenattiin pallon syöttämistä paikaltaan ja sit pelattiin rugbypallolla ultimatea, että pelivälineeseen ehtii tottua. Siitäpä eteenpäin sitten jo linjassa syöttelemällä toisillemme liikkeeseen, joko niin että tehtiin kolmen pelaajan nopeita trillejä tai poikki kentän pitkiä treenejä. Itelle ja kuulema monelle muullekin aloittelijalle vaikeinta on pysyä pallolinjan takana. On vaan jotenkin niin automaattista lähteä juoksemaan täysillä kohti maalialuetta, mutta rugbyssä oot silloin paitsiossa, eikä sulle voida syöttää. Tein ehkä noin joka kerta ainakin sen oman syötön jälkeen sen, että lähden juoksemaan eteenpäin, kun olisi pitänyt hakea paikkaa jostain takaa. 

Syöttötreenien jälkeen päästiin myös pelaamisen makuun. Tehtiin ylivoimahyökkäys treenejä joko kahdella yhtä vastaan tai kolmella kahta vastaan. Siinä juostaan siis vastakkaisista suunnista siten, että tiimi jolla on pallo ja ylivoima pelaajia yrittää päästä tietyllä alueella puolustajista ohi. Puolustajien tai puolustajan tehtävä on tietysti yrittää joko taklata palloa kantanut pelaaja tai katkaista syöttö. Rugbyn ehkä haasteellinen osio onkin reagointi. Kaikki saatavilla oleva tila on hyödynnettävä, sitä on käytettävä niin pitkään kuin mahdollista ja joukkueen pelaajien on todella luettava toisiaan, mikäli palloa halutaan saada eteenpäin.

Pelissä kävisi niin, että mikäli palloa kantanut vastusta saadaan taklattua maahan, syntyy sen taklatun pelaajaan ylle kontaktitilanne, jossa on omat tarkat sääntönsä ja jossa ratkaistaan palloa seuraavaksi pitävä joukkue. Kaikki pelaajat ei näihin osallistu, vaan osa tietysti väijyy palloa vähän sivummassa valmiina juoksemaan pallo hallussa kohti vastustajan aluetta. Näissä treeneissä ei varsinaisia ryhmäpaineja (scrum, ruck, maul) treenattu, vaan pelaajaan tarttumalla pelitilanne pysähtyi ja aloitettiin alusta. Tehtiin samaa myös tasavahvoilla joukkueilla pyrkimällä pääsemään vastustajan rivistöstä ohi, mut todellakaan se ei oo niin helppoa kuin kuvittelee. Aika ja tila käy nopeasti rugbyssä pallon kanssa vähiin, joten niitä kontaktitilanteita tulee peleissä, usein. 

Treeneissä kontakteja harjoitellaan säkkejä vastaan. Tässä treenissä mullakin oli ekakertaa hammassuojat suussa ja myös niska-hartiaseutu lämmiteltiin huolella ennen harjoituksia. Treenattiin ensin niin, että kolmesta jonosta lähti pallon liikutukseen reagoiden pelaajat kohti säkkejä ja se jonka numero huudettiin taklaa säkin kumoon. Taklaaja jää siis maahan sen säkin luokse, kun kaksi muuta juoksee ohi tai treenin seuraavassa vaiheessa työnsi kauemmas yhtä pelaajaa, joka oli tyynyn kanssa vastassa.  Pelissä tää vastaa siitä pallonhallinnasta taistelua. Taklaajana pointti on napata mahdollisimman napakka ote taklattavasta ja pitää kiinni, samalla kun kaadutaan maahan. Taklata saa hartialinjasta alaspäin ja sen verran mitä youtubesta pätkiä katsoin, taklaukset voi tulla aika kovaa ja korkealta maahan. Tosin mua itseäni vaan sattui enemmän kun taklasin säkin vahingossa vähän turhan korkealta ja rysähdin sen kanssa maahan. Seuraavissa taklauksissa älysin jo oikeasti yrittää tähdätä säkin alaosaan ja ottaa hartialla säkin kiinni, eikä juosta suurinpiirtein pääedellä kohti pakettia. Itsesuojeluvaisto, missä olet? 

Tässäkin pelissä kunnioitus ja pelin henki on todella oleellisia juttuja. Sekä vastustajia, että tuomareita kunnioitetaan, eikä pelaajia pyritä missään vaiheessa vahingoittamaan. Siltikin laji vaatii tiettyä rämäpäisyyttä. Jotenkin aattelee, että eihän sitä uskalla ottaa kontaktia ilman suojia, mutta hassua kyllä se pelin tiimellyksessä unohtuu. Sitä vaan tekee niin kuin muutkin. Viimeiset hapot vedettiin 10 taklauksen treenillä, jossa todella saa sykkeet kattoon. Ihan tollasesta HIIT-treenistä käy todellakin. 

  • Mitä kehittää: Hmm... Juokse 2 x 40 min pallon perässä, taklaa, joudu taklatuksi ja yritä työntää vastustajan pelaajia pois edestä. Sanoisin, että suhteellisen monipuolinen laji niin nopeudelle, kestävyydelle, että voimalle. Toki tässäkin lajissa hienoutena on se, että erityyppisille pelaajille löytyy rooleja. Eli toinen voi olla voimakas ja toinen nopea. Molemmat on yhtä tärkeitä. 
  • Parasta: R.Y. eli rymytään yhdessä. Vaikka lajissa mennään kovaa, on homma tervehenkistä, eikä törkeyksiä sallita. Kaikkien joukkueen pelaajien mukaan myös joukkueen yhteisöllisyys ja ryhmähenki on parasta mitä laji tarjoaa. Parasta omasta mielestä on myös tuo lajin monipuolisuus. 
  • Pahinta: Loukkaantumisriski. Rugbyssä sattuu ja tapahtuu, vaikka kaikki yrittävätkin pitää toisista huolta. Kontaktia tulee väkisinkin ja ilman suurempia suojia niissä joskus sattuu jotain. Reaktioita, polvien ja nilkkojen hallintaa, sekä taklaamista harjoitellaan kuitenkin tosi paljon, sillä tarkoituksena niissä on pysyä terveenä. 
  • Missä ja mitä: Jyväskylän Rugby Club tarjoaa toimintaa niin naisille, miehille kuin junnuillekin. Syksyllä on loka-marraskuussa on tulossa ainakin naisille rugbyn peruskurssi, jonka kautta moni joukkueen pelaajistakin on aloittanu peliuransa. Facebookin sivut siis seurantaan, jos laji kuulostaa sun jutulta. Jos lajista haluaa hyvän kuvan niin sit hophop katsomaan pelejä, joita täällä Jyväskylässä pelataan Huhtasuon kentällä. Ainakin nopeasti kysellen myös SM-tasolla kustannukset kuulostaa kohtuullisilta, vaikka matkustamista onkin. Ja ainakin varusteiden vähyydessä säästää, sillä ostoslistalla harrastajille on hammassuojat (kannattaa toki panostaa hyviin), nappikset kun ruoholla pelataan ja pelivaatteina suhteellisen kestävää kangasta olevat sortsit ja paidat. 
  • Oma ranking: Niin kuin tuossa mietinkin, niin laji on mulle ominaisuuksilta kuin tehty. Ainoana mua mietityttää tää oman kropan telominen, joka mun vammahistorialla on enemmän kuin todennäköistä kun kontaktia tulee. Oi jos polvessa olisi vielä oma eturistiside kohdillaan...

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat