Kirjoitukset avainsanalla rullaluistelu

Ajattelin ensin, että en tee tästä lajista yhtä sadasta, koska kävin tätä kokeilemassa tätä lajia "vahingossa". Vahingossa oon tähän lajiin myös innostunut, sillä niin mukavaa ja erilaista liikuntaa tää rullaluistelu on. Oon viimeksi rullistellu ehkä noin 7-vuotiaana, jonka jälkeen noi asfaltit onkin ollu vähän turhan kaukana harrastusta varten. Nyt lyöttäydyin Mariannen ja Antin mukaan Joensuussa Pärnänvaaralle ja sain Mariannen toiset rullaluistimet lainaan. Joensuussa on ihan mahtava vajaa 5km asfaltoitu reitti, jossa voi kesäisin rullaluistella ja -hiihtää ilman pelkoa autoilijoista, pyöräilijöistä tai kävelijöistä, ja maastokin on sopivan vaihtelevaa kunnon treeniin. Pärnävaaran ylläpitö meinattiin jo muutama vuosi sitten lopettaa, mutta onneksi se on säilytetty. Ihan mahtava treenailupaikka moneen lajiin ympärivuoden.  Marianne mietti kyllä alussa, et kannattaako suoraan mennä sinne opettelee, mutta lupasin olla kaatumatta. Mie pidin lupauksen ja Marianne oli huippu opettaja!

Täähän nyt tosiaan ei todellakaan ollut järkevin tapa opetella rullaluistelua. Oikeasti kannattaa aloittaa jossain missä on paljon tilaa, hyvä asfaltti ja tasainen maasto. Rullaluistelun aloittamiseen hyvät ohjeet voi kurkata vaikka täältä. Nyt kun tähän lajiin tutustuin paljon paremmin, niin tässähän on vaikka mitä eri lajeja vielä tän sisällä!  Rullaluistelua voi pitää ihan kuntoilutapana tai siinä voi kisailla maratonmatkoilla tai ratakisoissa pikaluistelun tyylisesti. Mun lajikokeilu oli nyt puhtaasti tällaista kuntorullaluistelua. 

Tasapaino ei heti alkuun tuntunut järin vakaalta, mut onneksi Pärnän stadionilla oli rauhallista harjoitella tasapainon hakemista. Mulle oli etukäteen kerrottu, että se vajaa vitosen kierros on suhteellisen mäkinen, joten en todellakaan ollut varma pystyssä pysymisestä. Suojina mulla ollu kuin kypärä ja sen voi sanoa, että suosittelen ehdottomasti polvi-, ranne- ja kyynärsuojia tähän harrastuksen! Homma on varmasti turvallisempaa. Rullaluistimien sisälle kannattaa laittaa pitkät sukat, jotka tulee yli varren, sillä ne herkästi hankaa tonne pohkeen taakse rakkoa. Jarrupala on yleensä vaan toisessa luistimessa siellä takana ja jarruttaminen toimii tosiaan nostamalla siitä jalasta varpaat ilmaan ja painamalla jarrupalaa maahan. 

Heti kun pääsi vaan liikkeelle tuntu meno ihanalta. Potkut varsinkin alussa on vähän haparoivia ja aika lyhyitä, mutta kun tasapaino löytää paikkansa on helpompi lähtee liuttamaan. Kuten hokkareilla tai kuten vapaan hiihdossa. Alamäkeen vaan asento matalalle ja pitää yrittää pitää jalat nätisti linjassa. Jos vauhti rupee hirvittää kesken mäen, niin ite sain neuvon, ettei jarrutamaan kannata ruveta, sillä siinä asentoa nostaessa helposti kaatuu. Toimii vähän samalla tavalla kuin jos oisin perinteistä hiihtäessä jyrkässä alamäessä. Siinä kun lähet itseäsi kikkailemaan pois ladulta, niin yleensä huonosti käy. Kannattaa vaan yrittää pysyä sillä uralla, pitää tasapaino matalalla ja jaloilla hyvä kontrolli luistinten suunnasta. Jos kaadut niin turvallisempaa on kaatua siitä matalasta laskuasennosta, kuin korkealta.  

Marianne neuvoi koko ensimmäisen lenkin, mitä minkäkin kulman takaa tapahtuu, joten tuntemattomalle lenkille oli helppo lähteä. Olin sillei, et joo joo, eihän tää nyt oo mitään. Pysyyhän näillä pystyssä. Kunnes tuli kohta se eka jyrkkä alamäki ja ennen kuin tajusin, olin menossa sitä alas.  Koska mulla oli päällä sortsit ja t-paita, ja ainoana suojana kypärä, ei kaatuminen edes matalalta innostanut. Näin et alamäen jälkeen tulee ylämäki, johon vauhti kyllä hidastuu, joten pakko oli antaa vaan mennä ja pitää tasapaino kasassa. Adrenaliini toi taas ihan eri keskittymisen tason ja tunne oli vähän samanlainen kuin endurossa, laskettelussa ja wakeboardingissä. Näissä lajeissa on se, että välillä on vaa pakko antaa lajin viedä ja koittaa ite pysyä perässä. Ainoa ajatus päässä oli: älä kaadu, älä kaadu, älä kaadu. Toki kirosanoilla sävytettynä... 

On niin siistiä, miten rullaluistelu ottaa ihan eri lihaksiin kuin juoksu ja esimerkiksi pakarat saa ihan kunnon treeniä. Kun vauhtikin on rullistellessa mukavan joutusaa, on se lämpimänä päivänä ihan parasta. Ylämäessä on pakko vetää vähän lyhyemmällä liutuksella, mut se ottaa kyllä tosi mukavasti jalkoihin ja eteenpäin pääsee. Yläkroppa ei meinaa mulla aina toimia ihan mukana (sama kun vapaan hiihdossa), vaan siellä on jotain epätasapainoa, jolloin vauhtia nostaessa tulee ihmeellistä rytmin tökkimistä ja niissä meinaa helposti mennä tasapaino. Rullaluisteluunkin voi muuten ottaa sauvat mukaan niin siinä saa sekä tasapainoon apua, että yläkropan mukaan hommiin. Ekan 5 kilsan jälkeen tuntu ettei veri kierrä jaloissa, mut olin vaan vetänyt rullikset turhan tiukalle nilkoista. Niitä löysäämällä jaksoi vielä kaksi kierrosta päälle :) Rullistelun jälkeen on muuten parasta mennä uimaan!

Tän ekan kokeilun jälkeen innostuin lajista niin paljon, et kaivelin mieheni nuorena käyttämät luistimet appivanhempien varastosta ja oon käyny niillä täällä Jyväskylässä muutamia kertoja rullistelemassa. Kyseessä on siis ainakin 15 vuotta vanhat rullaluistimet, mutta hyvin on pelannu! Jopa ihan hyvä, ettei luistimet ihan hulluna kiihdy, niin pysyy tasapaino niiden mukana. Itekseen kun rullaluistelee, on parasta vaan ettiä joku hyvä soittolista Spotifystä ja fiilistellä aurinkoa ja liikuntaa. Lähden aina sandaaleilla kotoa, pistän rullikset jalkaan sopivassa paikassa ja sandaalit reppuun vesipullon kaveriksi. Verrattuna Pärnävaaralla luisteluun ainakin täällä Jyväskylässä inhottavaa on pienet kivet jalkakäytävällä, yllättävät hiekkakasat risteyksissä, muu liikenne, liikennevaloissa odottelu ja pahat railot asfaltissa. Hiekkaan ku luistelet, niin se vauhti muuten tyssää! Palokkajärven reunalla on hyvä luistella, koska siellä ei oo niin ruuhkaa kuin Jyväsjärven rannassa. Alamäkiä ei kaupungissa voi myöskään ihan niin rennosti päästellä, koska ei näillä mitenkään näppärästi väistellä autoja, jotka tulee risteyksestä eteen. Niissä on vaan pakko jarrutella jo alusta lähtien, ettei vauhti kiihdy liian nopeeksi. Aloittelijoille suosittelen tasaista hyvää asfalttia taidon kartuttamiseksi.  Mitä enemmän nyt on rullaluistellut, sen mukavammaksi tää on käynyt. Luisteluliiton sivulta löytyy muuten myös paljon treenivinkkejä rullaluisteluun. Käy tsekkaamassa!

  • Mitä kehittää: Reidet ja pakarat saa hyvää treeniä ja pohkeet säästyy pomppimiselta. Kestävyyslajina mulle tosi sopiva!
  • Parasta: Fiilis. Rytmikästä liikuntaa, jota tehdessä unohtuu huolet. Vaatii ainakin alussa niin paljon keskittymistä, ettei muuta kerkee murehtia.
  • Pahinta: Railot, hiekkakasat ja kaikki muut yllättävät esteet, jotka haastaa tasapainoa yhä uudelleen!
  • Missä ja miten: Uudet rullaluistimet maksaa hintahaarukalla 80€ - 400€. Kokeilemalla löytyy itselle varmasti parhaat.  Rullaluistelussa järjestetään myös kaikenlaisia tapahtumia ja kisoja, ja esimerkiksi täällä Jyväskylässäkin oli tänä kesänä KENSU:n järjestämänä Jyväskiepin rullaluistelu-tapahtuma ja -kisa, mikä valitettavasti meni multa ihan ohi. 
  • Oma ranking: Kestävyysliikuntaa, johon mullakin riittää motivaatio! Wou, miten kivaa :) Tulee säilymään mulla kesäisin harjoittelumuotona! 

Kommentit (2)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat