Kirjoitukset avainsanalla SUP-kehonhallinta

Ekaa kertaa Sup-laudan päällä ja ettei haasteet loppuisi niin tottakai myös kehonhallintaa samaan syssyyn. Jyväskylässä Tavinsulka vuokraa SUP-lautoja Tuomijärven Kivelänrannassa, mutta järjestää myös viikko-ohjelmaa, jossa SUP-kehonhallinta on keskiviikon ja perjantain vakkaritunti. Rantaan sai sisätiloihin jättää kaikki ylimääräiset kamat, sulle annetaan oikean mittainen mela ja sopiva lauta, ja ei muuta kuin vesille! Lauta oli paljon isompi ku mitä luulin, mut ei kuitenkaan mitenkään hullun painava kantaa rantaan. Ihan aluksi käytiin rannassa lyhyesti melonnan tekniikkaa ja turvallisuus juttuja. Pahinta tosiaan mitä voi käydä on se, että hiukset kastuu. SUP-laudalle on kuitenkin kuulema suhteellisen helppo kiivetä takaisin, sitä en käytännössä päässyt testaamaan kun selvisin tunnista kuivin nahoin. 

Alussa se lauta tuntu kyllä todella paljon kiikkerämmältä ku mitä olin ajatellu. Kyytiin mentiin polvilleen ja tunnusteltiin ekat metrit sitä rauhallisesti. Sit vaan seisomaan ja haettiin tasapainoa ja laudan käyttäytymistä keinuttamalla painopistessä puolelta toiselle ja koukistamalla polvia niin, että lauta tekee aaltoliikettä alla. Mun jalkojen lihakset oli jo tässä vaiheessa ihan puhki kaikesta tasapainon hakemista ja mietin kyllä tuossa vaiheessa, että mitenköhän kuollut oon puolentoista tunnin jälkeen. Ihmeellisesti se tasapainon jännittäminen nopeesti unohtu, kun keskityttiin erilaisiin kehonhallintaliikkeisiin ja melottiin aina välissä pieni pätkä eteenpäin. Aika paljon siihen vaikutti itseluottamuksen kasvu laudalla vaikeutuvien liikkeiden myötä: Jos mä pystyn perkule olemaan tässä laudalla sillassa, niin kyllä kai mie pystyn tällä jo seisaaltaan melomaan.

Tunnin vetäjä Marko oli mulle tuttu ohjaaja jo tuolta Yliopistoliikunnan kehonpainotunneilta, joista tykkäsin muuten ihan älyttömästi. Moni liike mitä tehtiin oli mulle tuttuja, mutta kun yritätkin tehdä niitä SUP-laudalla niin liike ja keskittymisen tarve siihen on hiukkasen erilainen. Tää on kyllä ihan todella hyvä tapa yhdistää treeniin ulkoilu, aerobinen liikunta ja kehonhallinta + liikkuvuus. Alussa lähdettiin liikkeelle ihan kehon aukaisemisesta. Tehtiin dynaamisia liikkuvuusliikkeitä rintarangalle,  kyljille, käsille ja jaloille ennen kun siirryttiin varsinaisiin haasteisiin. Toki itellä tuottaa välillä jo noi liikkuvuuden avaamisetkin haasteita. 

Tunnilla oli vähän niin kuin rauhallinen joogaflow. Aurinko paistoi, vesi liplatti ja SUP-laudalla keinuminen varmistaa, että jokaiseen sormen ojennukseen keskityt varmasti rauhallisesti. Haaste kasvaa tietysti tuulen ja aallokon mukaan, mutta sehän on vaan kivaa. Jokaista liikettä, esimerkiksi siltaan nousua harjoitellaan pala kerrallaan (esim. lantion ylösnosto, katseen kääntäminen taakse, pöytä asento ja sit silta) ennen kuin tehdään koko liike. Haasteita SUP-laudalla tekee se, että pieni tuulenvire saattaa kopsauttaa sun laudan toisen lautaan kiinni tai sit voit pikkuhiljaa vaan ajelehtia kaislikkoon ja välillä pitää meloa sieltä kuivemmille vesille. Mela pitää myös aina asetella laudan päälle tasapainoon ja miettiä mihin kohtaan ne omat tassut laittaa, ennen kun lähtee laudalla voimistelemaan. Lautaa ei Tavinsulan Bélan mukaan saa todellakaan helposti kaadettua, mutta kyydistä lähtee itse kyllä helposti jos oma tasapaino kippaa. Siinä kun sillassa nakotat niin saat aika tarkkan miettiä, että mitenkäs tästä nyt tullaan pois niin,ettei päädy uimaan. Omat liikkeet haluaa väkisinkin pitää rauhallisena, mikä tekee kehonhallinnasta paljon tehokkaampaa. 

Päivän kovin ja itsellekin hurjin tasapaino haaste oli päälläseisonta SUP-laudan päällä. Myös sitä haettiin pala kerrallaan ensin jalat käsiin tukien ja siitä pikkuhiljaa ne ylös nostaen. Ihan mahtava fiilis, kun näet kaiken ympärillä ylösalaisin ja huikeessa tyynessä kelissä ympäristö näyttää huippu ihanalta. Aina yhden kehonhallinta setin jälkeen melottiin hiukan eteenpäin ja Tavinsulan Béla opasti samalla oikeaa melonnan tekniikkaa. SUP-laudalla pääsee myös yllättävän kovaa jos saa vaan tasapainon pidettyä kasassa. Melominen tapahtuu vuorotahtiin molemmilta puolilta niin, että edessä mela koitetaan upottaa veteen ikään kuin nojaamalla siihen, jonka jälkeen se vedetään oman kehon vierelle. Sitä pystyisi vielä paremmin ohjaamaan, jos osaisi samaan aikaa kääntää rannetta, mutta toki alussa sitä suuntaa oon pakko korjailla melomalla toiselta puolelta välillä enemmän. Suppailu itsessäänkin on ihan mahtavaa koko kehon liikuntaa, jossa saa myös sykkeen koholle, jos haluaa. Ei mulla aurinkoisella säällä myöskään semmosta lihnehtimistä vastaan oo mitään. 

Lopussa tehtiin vielä kehonhallintapitoja, joihin tulee myös aika erilainen ulottuvuus kun teet niitä SUP-laudan päällä. Siinä ei tarvii paljon fuskailla, sillä jos keskivartalon päästää löysäksi, pääsee melko varmasti uimaan. Koko järvelläoloajan keli oli myös huikee ja aurinko porotti selkään sellaista kyytiä, että näiden pitojen aikana alkoi jo toivomaan laudalta tippumista viilennyksen toivossa! Lopussa hoidettiin vielä venytyksillä liikkuvuutta kuntoon ja ei oo kyllä niin jännää spagaatiharjoitusta ollu ku mitä nyt SUP-laudan päällä. Ei oo myöskään koskaan rentouttavampaa ympäristöä ollu treenata näitä juttuja kuin nyt. 

  • Mitä kehittää: koko vartalon tasapaino, voima ja hallintaharjoitusta, johon melominen yhdistettynä saa vielä aerobista liikuntaa kylkeen. 
  • Parasta: Ympäristö, rauhallisuus ja keskittyminen tekemiseen rennolla fiiliksellä. Itsensä ylittäminen on myös mahtavaa!
  • Pahinta: Pahinta varmaan oisi veteen tippuminen, mutta ei sekään kyllä ois mitään haitannut. 
  • Mitä ja missä: Tavinsulka Tuomiojärven Kivelän rannassa järjestää vesillä liikkumiseen SUP-laudoin, kajakein ja kanootein ohjattuja tunteja , kursseja ja erilaisia retkiä koko sulan veden ajan ja ohjelmiin pääset tutustumaan täältäSUP-kehonhallinnan ohjelma hinta oli esimerkiksi 28€/1,5h. Välineitä voi myös vuokrata omatoimiretkille aina yhdestä tunnista, useamman päivän ajaksi. SUP-lauta esimerkiksi kahdeksi tunniksi maksaa 25€ ja siihen kuuluu välineet ja alkuopastus, jolla henkilökunta varmistaa, että vesille on turvallista lähteä. Samaan hintaa on myös vuokrattavissa kanootteja ja kajakkeja, joten ei muuta kuin vesille!
  • Oma ranking: Mie en todellakaan oo mikään rannalla makaaja aurinkoisilla kesäpäivillä, mutta suppailemaan tekee mieli varmasti jatkossa joka kerta kun lämpöä on yli 17 astetta. Kehonhallinta siihen yhdistettynä oli vielä ihan huippua ja oli myös helppo tapa lähteä ekaa kertaa harjoittelemaan sitä suppailua samalla. Aika kärkeen menee, oli kyllä rentouttavaa hommaa!

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat