Kirjoitukset avainsanalla Lumak Adventures

En oo koskaan ennen oikeasti maastopyöräilly, mutta ei ollu vaikea arvata, että tykkäisin tästä lajista. Kun yhdistetään luonto ja urheilu, niin oon varmasti mukana. Mulla ei oo omaa pyörää, eikä ilman mitään kokemusta oo helppo mennä sellaista hankkimaankaan, joten helppo vaihtoehto kokeilla on vuokrata pyörä ja päästä maastopyöräilemään jonkun sellaisen kanssa joka sitä tekee. Jyväskylässä Lumak Adventuresin kautta voit vuokrata aloittelijallekin sopivan fatbiken ja lähteä kokeneen ohjaajan Jorgen kanssa  opastetulle kierrokselle Laajavuoren metsiin tai halutessasi pidemmällekin retkelle. Me käytiin nyt tutustumassa erilaisiin maastopyöräilypaikkoihin juurikin Laajavuoren ympäristössä ja mulle oli oikeasti hyvä, että oli joku mukana, sillä yksin olisin a.) eksynyt b.)eksynyt c.) jäänyt jumiin tai kaatunut ja d.)eksynyt. Nyt pyöräiltiin noin 10km lenkki, enkä kaatunut tai eksynyt ja ehdin nauttia ihan siitä pyöräilystäkin. 

Pyöränä ollut fatbike on kyllä uskomattoman näppärä väline. Sen erikoisuus on paksut ja leveät renkaat, jotka tekee kulkemisesta sekä vakaata, että joustavaa. Fatbiken "jousitusta" säädetäänkin sen mukaan, miten renkaissa on ilmaa. Ja toisin kuin luulis, niin se on järkyttävän kevyt polkea! Yhtä kevyttä pyörää en aikaisemmin oo päässyt kokeilemaan. Jorge näytti miten pyörässä toimii jarrut ja vaihteet ja sit ei muuta kuin kypärä päähän ja maastoon. Alussa Jorge johdatti ensin vähän helpompia maastoja pitkin, että saa tutustua pyörän toimintaan ja pääsee sinuksi esim. just sen vaihtamisen kanssa. Mun perusvirhe on se, että alan harkitsemaan vaihteen vaihtamista siinä vaiheessa kun se ois jo pitänyt vaihtaa. Ylämäessä haastavinta onkin se jos vauhti pysähtyy johonkin hankalan jyrkkään kohtaan. Siinä on turha enää yrittää kyytiin uudestaan (yritin silti), mutta suosiolla kannattaa vaan tulla satulasta alas ja taluttaa loivempaan kohtaan. Tän voisi estää sillä, että pystyisi pienemmällä vaihteella tasaisesti polkemaan. Maastopyöräilyn tarkoitus kuitenkin oisi pysyä mahdollisimman paljon siellä pyörän selässä eikä kovin paljoa talutella. 

Ylämäkeen ois hyvä aina pyrkiä valitsemaan reitti maaston mukaan. Mulla oli alussa varsinkin aika suoraviivainen reitin valinta (lyhyin mahdollinen reitti), mutta kuten opin huomaamaan, niin joskus se pidempi ois se nopempi ja helpompi. Renkaiden päällä on myös tärkeää yrittää pitää pitoa kun polkee, mutta ajan kanssa korkeat kivet ja kannotkin on helppo ylittää, kun oppii riittävästi taitoja. Mentiin sekä metsäautoreittejä, että pienempiä polkuja, joissa haasteita loi syvät vesiurat, kivet, kannot ja kolot, mutta fatbikellä voi kyllä aika surutta vaan painella suoraan kaikkien niiden yli. Kapeilla poluilla toki joutuu vähän vauhtia hidastamaan ja säätämään tasapainoa tarpeen mukaan. 

Jyrkissä alamäissä oli taas opittava pitämään tasapaino takana, ettei painopiste heittäisi sua yli tangon. Katse ois hyvä yrittää pitää noin sopivasti edessä, että voit ennakoida kaikki tulevat esteet ja sit siirtää vaan takapuoli satulan taakse (vähän niinku istuisit tarakalle) ja pitää jalat polkimilla vaaka-asennossa. Jos laskee mäkeä ns. lonkkalevossa toinen jalka suorana, niin voi olla että se jalka kolahtaa kiveen aika näppärästi. Kun ne jalat pitää paremmin valmiudessa on paljon helpompi reagoida maastoon. Mun keskittyminen oli aika lailla noin 10cm eturenkaan edessä, mikä aina ajoittain tuotti pikku yllätyksiä. OHO, ISO KIVI! Taas kun oppi luottamaan pyörään, niin katsetta uskalsi nostaa jo vähän ylöspäin.

Ja mitä fiilistelyä siellä maastossa saikaan tehdä! Ihan parasta vaan pyöräillä mitä reittiä vaan, keskittyä polkuihin, metsän tuoksuun, polkea läpi syvistäkin lätäköistä tai pienien purojen läpi. Se, että kura räiskyy kasvoille ja kengät on märät on osa elämystä ja mie nautin siitä tosi paljon. Jorgen mukaanhan siis ei oo pidetty hauskaa, jos ei oo yhtään likaa missään. Ja so true! Toki, tällä kertaa mun ei tarvinnut murehtia, eikä miettiä reitistä eikä suunnasta, vaan sain keskittyä pyöräilyyn, fiilistelyyn ja kaikkien lätäköiden läpi ajamiseen. 

Jos haluaisi itsekseen aloittaa maastopyöräilyn on pururadoilla, helpoilla vaellusreiteillä ja pienillä teillä pyöräily on oikeasti se turvallisin tapa aloittaa. Sit voi aina välillä polkasta jonkun pienemmän polun, kun suurin piirtein tietää missä on ja minne se on menossa. Kartasta ja kompassista voi olla hyötyä jos osaa niitä käyttää, mutta reitteihin oppii niitä kulkemalla alussa vaikka jonkun toisen kanssa. Mä oon teini-ikäisenä kerran eksynyt, kun vielä lähdin pyöräilemään sinne metsäteille ilman, että kerroin kenellekkään minne olin menossa. Tästä kokemuksesta viisastuneena oon miettinyt aika tarkkaan mihin suuntaan lähden "oikaisemaan" ja yleensä tykkään mennä metsään yhdessä jonkun toisen kanssa. Myöskin pyörän korjaaminen ja huoltaminen on tärkeitä taitoja pyöräilijöille, sillä jos jotain sattuu, niin se sattuu aina sillon kuin ei odota.

  • Mitä kehittää: Tasapainoa, voimaa, kestävyyttä ja kehonhallintaa. 
  • Parasta: Luonto yhdistettynä urheiluun ei tunnu raskaalta, vaan pelkästään vaan nautinnolliselta. Omien taitojen kehittyminen, vauhti ja mahdollisuus mennä minne haluaa on tässä lajissa parasta. 
  • Pahinta: Kaatumisen pelko, hurjat kohdat maastossa, joiden kanssa joutuu jo miettimään, että pääseekö eteenpäin. Ja jos itseluottamuksen menettää, niin sit se vasta vaikeeta onkin.  
  • Mitä ja missä: Lumak Adventuresin kautta voit vuokrata Fatbiken esim. kahdeksi tunniksi hintaan 25€ tai vaikka kahdeksi päiväksi hintaan 150€. Opastettu kokeilu Laajavuoren maastoissa on myös edullinen tapa kokeilla lajia, sillä muutaman tunnin ohjattu kokeilu mukaan lukien pyörän vuokran, maksaa 35€. Lumak Adventures järjestää myös pidempiä retkiä Keski-Suomen maastoissa, joilla voi harjoitella myös erä- ja selvitytymistaitoja opastetusti. Oman pyörän ostoon saa laittaa sitten jo aika runsaasti rahaa, sillä ihan halvimpia maastopyöriä ei kuulema kannata ostaa käyttömukavuuden ja niiden kestävyyden vuoksi. Hyvien pyörien hinnat ovat jotain 1000€:sta ylöspäin.
  • Oma ranking: Ihan mun juttu! Maastopyöräily on tosi liikuntaa, jossa sekä keho, että mieli saa energiaa! Rahaa säästöön sitten varmaan, että pääsis pyöräkaupoille...

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat