Kirjoitukset avainsanalla Jyväskylän Tennisseura

Tennis on käytännössä ainoa urheilulaji, jossa myös siinä pärjäävät naiset pääsevät huipputuloihin. Ehkä näin 27-vuotiaana harrastusta kokeilevana ja aloittavana voi unohtaa ne Wimbledonin areenat, mutta täytyy myöntää, että pikkaisen kirpaisee, että tämänkin lajin kokeiluun on mennyt niin pitkään. Viime kesänä kävin ensimmäistä kertaa elämässäni muutaman kerran tennistä pelaamassa ja nyt pääsin kokeilemaan ihan oikeaan opetukseen Jyväskylän Tennisseuran aikuisten alkeiskurssille. 

Tokihan tenniksen voi aloittaa ihan vaan pelaamalla, mutta usein sitä kokeilemaan päätyy sellaisen kanssa, joka sitä jo valmiiksi osaa. Siinä kun itse sitten yrität opetella mihin suuntaan ja kuinka kovasti se pallo lähtee, niin taitavampi pelikaveri voi vaikka nautiskella pullakahvit omalla puolellaan, sillä sinne ei palloja tule kuin vahingossa. Siksipä suosittelen alkeiskursseja, sillä kun pelin saa rullaamaan, niin se on ihan huippua! Alkeiskurssin aikana yritetään opetella perusjuttuja, lyönnin tekniikkaa, pallon tähtäystä oikeaan paikkaan, liikkumista ja syöttämistä. Toki jos haluaa oikeasti kehittyä, pitää harjoitella paljon enemmän kuin kerran viikossa, mutta alkeiskurssi tuo niitä taitoja ja keinoja siihen harjoitteluun. Mun kokeilukerralla keskityttiin enemmän sen pallon tähtäämiseen haluttuun suuntaan. 

Aloitettiin tunti lämmittelemällä vähän pehmeämmillä, ei niin pomppivilla harjoituspalloilla, joiden kanssa opettelu oikeasti kannattaa. Kuka on tennistä käynyt joskus kylmiltään kokeilemassa, niin ärsyttävintä kerta kaikkiaan on se, kun pallo sinkoaa ihan mihin sattuu osuessaan mailan ristikkoon. Palloteltiin lämmittelynä parin kanssa verkon vastakkaisilla puolilla siten, että pallo oli aina tarkoitus pysättää mailalla ja pompauttaa se sopivaan asentoon niin, että se on helppo palauttaa. Välimatkaa pidennettiin kontrollin kasvaessa ja palloa sai myös palauttaa suoraan kun tuntui, että homma on hallussa. Tässä vaiheessa viimeistään huomasin, että olisi kannattanut ottaa housut, joissa on taskut. Palloja on hyvä olla mukana kaikilla pelaajilla muutama, ettei koko ajan tarvitse olla uutta noutamassa, joten kun yritin tunkea niitä trikoiden tai t-paidan alle, niin olin aika ongelmissa jalkoihin putoilevien pallojen kanssa. 

Sit päästiin varsinaiseen harjoitukseen, jossa koitettiin hakea sekä rystyltä, että kämmeneltä hyvää, rentoa ja tarkkaa lyöntiä poikki kentän. Meidän valmentajana toiminut Pekka heitti jokaiselle vuorollaan oikeita palloja eri mittaisilla pompuilla ja tarkoituksena oli tosiaan lyödä pallo haluttuun paikkaan. Jokaisen suorituksen jälkeen sai aina vinkkiä ja palautetta siitä, miten sitä omaa tarkkuuttaa voisi parantaa. Itsellä esimerkiksi lyönnin saaton kanssa oli harjoiteltavaa, samoin kun mailan kulman kanssa,  ja rysty lyöntiä vedin yhdellä kädellä kuin Rafael Nadal konsanaan (miinus taito, voima ja tarkkuus). Itselleni haastavaa on oikeasti kääntää se mailan kulma sellaiseksi, ettei pallo lähde ihan taivaan korkeuksiin. Mutta aina ihan mahtava tunne, kun saa pistettyä palloa voimakkaasti sinne, minne haluaa. 

Toisella kentällä puolet ryhmästä oli harjoitellut vapaammin samaa ristikentän lyöntiä ja oman ohjatun harjoituksemme jälkeen, pääsimme samaan puuhaan. Tarkoituksena oli pallotella joko pehmeillä tai oikeilla palloilla ristiin kentällä siten, että viiden kosketuksen jälkeen alkaa peli. Ja ei ollu helppoa saada sitä viittä kosketusta. Aina kun laskettiin ja päästiin neljään, jompi kumpi sohlasi pallon silkasta jännityksestä ulos kentän. Kokeiltiin välissä myös pomppivampia oikeita tennispalloja ja siinä meinasi välillä olla vaarassa viereiselläkin kentällä olevat. Pienen ja välillä vähän suuremmankin hiomisen jälkeen pallot alkoivat kuitenkin osua kenttään ja löytyi rytmi niin, että saatiin muutaman pisteen pelikin aikaiseksi. Ihan viimeiseksi pelattiin vielä pallokontrolliharjoituksena peliä, jossa palloa pitää yrittää pienillä hallituilla siirroilla pelata kentän eri puolille. 

Tenniksessä on itselleni edelleenkin monta hämmentävää seikkaa varsinkin pisteenlaskussa, mutta kaikista säännöistä ei tietysti missään pelissä voi heti alussa olla selvillä. Ite oon yrittäny päästä kärryille lukemalla wikipediasta tenniksen säännöt ja tietysti tennistä seuraamalla oppii paljon lajin hienouksista. Mun mielestä parasta itse pelatessa on pitkät pallorallit, kun saat pelastettu jostain ihan selän takaa pallon vielä peliin. Ja sit seuraavana hetkenä, kun se vastustaja on sun edessä ihan polvillaan eikä tarvis lyödä kun pallo kenttään, niin lyöt sen sitten ihan itse verkkoon ja ymmärrät mitä "ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa" sanonnalla tarkoitetaan. Tenniksen hienous on sen tempo, keskittymisen vaatimus ja mulle tietysti se pelaaminen. Hymy korvissa juoksen pallon perässä kuin koiranpentu. Tätä on pakko päästä pelaamaan vielä lisää!

  • Mitä kehittää: kestävyys, reaktiokyky, ketteryys, taito, keskivartalon ja yläkropan voima. Myös keskittymisen vaatimus on todella suuri. 
  • Parasta: Parasta mun mielestä tenniksessä on siihen uppoutuminen niin, että ei TODELLAKAAN tajua liikkuvansa kuin viimeistä päivää. Peli vie mennessään, eikä sykkeen kipuaminen korkeuksiin tunnu missään. 
  • Pahinta: Keskittymisen herpaantuminen niin totaalisesti, että et saa yhtään pallo ruutuun. Kun peli ei rullaa, niin se on todella turhauttavaa. 
  • Missä: Jyväskylän Tennisseura järjestää aikuisille ja junioreille valmennusta alkeista ihan kilpatasolle saakka ja niiden parista lajiin saa mahtavat eväät. Esimerkiksi syksyllä 18vko:n aikuistenniksen jakso maksaa 390€.  Valmennukset tapahtuu sään perustellaa joko ulkona tai sisällä hallissa. Tennismailoja löytyy ihan jokaiseen hintahaarukkaan, mutta perusmailan saa kuitenkin alle 100€:lla. Itse pelasin ihan sisäpelikengillä,mutta tokihan lajiin löytyy sitä paremmin palvelevia kenkiä. Jyväskylän Tennisseuralta voi myös varata omatoimiseen harjoitteluun vuoroja, joko hallista tai kesällä ulkokentiltä. Aikuisena voi alkaa kilpailemaan ihan harrastetasolla omassa taitorankingissään, joka kehittyy pelejä voittaessa. 
  • Oma ranking: Kyllä menee ihan kärkilajeihin. Pelikaverit on vähän hakusessa, kun miehellä menee lähinnä vaan hermo mun kanssa pelatessa, joten ei tenniskurssi menisi ihan hukkaan. Nelinpelinä menee kuitenkin vielä paljon paremmin, kun vähemmän mokailtavaa. Haluaisin kyllä hirveästi alkaa harrastamaan tennistä. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat