Kirjoitukset avainsanalla kiekonheitto

Nyt taas sellaisiin yleisurheilulajeihin, joita en oo ikinä kokeillu. Luulen, että kerran elämässä oon pitäny kädessä tollasta kiekkoa, mutta ei mulla oikeasti oo ollu mitään tietoa miten sitä heitetään tai miten sitä oikeesti pidetään edes kädessä. Ajattelin itseasiassa etukäteen, tää on yks yleisurheilulaji, josta en tykkää! Laji näyttää mun mielestä hankalalta, eikä tätä tosiaan oo koskaan missään koulussa opetettu. Olin tästä päätellyt tietysti, että kyseessä vaikea ja tyhmä laji. Ja olihan se ehkä semisti vaikea, mutta ei mahdoton, eikä ollenkaan tyhmä!

Kiekonheitto on yleisurheilulaji. Miesten kilpailussa kiekon halkaisija on 220 mm ja paino 2 kg. Naiset heittävät kiekkoa, jonka halkaisija on 182 mm ja paino 1 kg. 

Jyväskylän Kenttäurheilijoiden yleisurheilukoulun heittokoulussa yksi harjoituskerta oli omistettu kiekonheitolle. Treenit lähti taas välineen kanssa tutuksi tulemisesta. Kiekko kauniiseen käteen ja ote niin, että kiekon alta näkyy sun neljän sormen viimeiset nivelet ja peukku jää sinne kiekon alle vaan tukemaan tasapainoa. Sitten harjoiteltiin pyörittämään kiekkoa etusormen kautta ympäri. Kiekko ei siis lennä minnekään, jos se ei lentäessää pyöri oman keskiakselin ympäri, joten harjoiteltiin aluksi kiekon rullaamista maan kautta parille. Sitten lähettiin taas hakemaan heittokoulun kuningasasentoa. Sun etujalan varpaat ja takajalan kantapäät tulisi olla samalla viivalla, kun haet kropalla mahdollisimman pitkän kierron kiekon taakse.

Tärkeintä on saada jalkojen ja keskikropan voima näissä heittolajeissa sinne heitettävän esineen taakse. Nytpä se olikin taas ihan erilaista, kun se kiekko on ilman peukaloa hassusti siellä sormien varassa ja käden pitäisi olla suorana takana  Mulle tuli mieleen ihan ilmaveivin harjoittelu mailan ja pallon kaa, sillä samanlainen paine on vauhdin kanssa saatava sinne kiekon taa, että väline pysyy käsissä. Tähän auttaa tosi paljon se käden heijailu edestakaisin kiekko kädessä. Kyllä siihen kiekkoon sit saa sen tuntuman ja tietää, milloin se on hyvin hanskassa.  No sit mulla meinas koko ajan kallistua ylävartalo sinne jalkojen päälle ja heitto lähteä pelkällä kädellä, mut itelle autto, kun hiukan laskin takapuolta lähtöasennossa alemmas.  Ite pitäisi olla mahdollisimman pystysuoran vieteri, jonka ympäri käsu ja kiekko kiertää. Vapaakäsi on tasapainottamassa asentoa toisella puolella. Ja kaikista tärkein oli heittää rennosti, sillä pakottamalla ja puristamalla kiekkoa ei voi heittää.

 

Heiteltiin tällä pelkällä paikaltaan vauhdilla parille, mutta vasta jonku kymmenen heiton jälkeen alkoi saada siihen kiekkoon sitä pyörintää mukaan niin, että se ihan oikeasti näytti liitävän siellä ilmassa.  Heitossa ei saisi tehdä kuin etusormella työtä kiekon kanssa, sillä kalat ja kädet antaa sen kierron kautta liike-energian kiekolle ja etusormi antaa pyörähdysliikkeen. Muitten sormien pitäisi pysyä mahdollisimman rentoina kiekon takana. Tässä lajissa vaaditaan myös älyttömästi yläkropan liikkuvuutta. Mitä enemmän saat sellasta voimakasta ja rentoa kiertoa sinne kroppaan ja takana suorana olevaan käteen, sen pidempi matka ja suurempi nopeus kiekolle tulee.

Sit opeteltiin kaksi pyörähdystä, puolikas ja kokonainen sinne heiton taakse. Todellisuudessa siinä puolikkaassa pyörähdät tavallaan yhden kokonaisen kierroksen, ja kokonaisessa puolitoista. Ei oo menny siis piruettitreenit Cheertanssiharkoissa hukkaan, sillä nyt niitä tarvitiin, tosin hiukan erilaisella twistillä. Puolipyörähdys oli itelle jotenkin hankala opetella, kun se liike jää vähän töksähtäväksi siinä, mutta tykkäsin ihan hirveesti siitä kokopyörähdyksestä. Siinä lähetään kasvot poispäin heittosuunnasta. Pyörähdetään vasemman jalan ympäri, hypätään oikea keskelle rinkiä ja pyörähdetään sen varassa ympäri taas niin, että lopullinen heittoasento on se, mitä tehtiin paikaltaan. Mulla vasenjalka edellä, oikea takana. Kiekon pitäisi lähteä nätisti vähän ehkä alaviistosta yläviistoon. Koska mun piruetit ei meinannu pysyä tanssissa paikoillaan, niin tässä se ei haitannut, kunhan liike meni oikeaan suuntaan. 

Vaikka tulossa on vielä kaksi heittolajia yleisurheilussa, niin voin kyllä jo nyt sanoa, että tykkään ihan hirveästi näistä! (Ylipäänsä tykkään ilmeisesti heittää esineitä ja toisia ihmisiä, jos lajirankingiä katsoo). Heittolajeissa pitää kuitenkin yhdistää voimaa, nopeutta ja ketteryyttä hienovaraisesti samaksi paketiksi. Ja niin paljon pieniä asioita voi mennä pieleen, mutta yksi kerrallaan on yritettävä korjata. Saatiin heitellä kahdesta heittohäkistä kiekkoja ja testailla saako oikeasti vauhdin kanssa pidemmälle kuin ilman vauhtia. Sain ehkä metrin tai kaksi, mikä vois jo kertoa siitä, että vauhdissa on jotain aineksia. Tai sit ei. On itseasiassa tosi hyvä, kun blogia varten kuvailen noita omia suorituksia (tai siis yleensä pakotan kanssaurheilijat kuvaamaan mua...), niin näen nopeasti itekin missä (kaikessa) siellä on vika. Valmentajilta on kuitenkin huippua saada se korjausehdotus siihen, mitä pitää tehdä toisin. On tosi mukavaa ja koukuttavaa yrittää aina saada se seuraava heitto vähän paremmaksi! 

  • Mitä kehittää: voima, nopeus ja ketteeryys on ehkäpä kolme oleellisinta. Ilman hyvää liikkuvuutta, homma voi kuitenkin mennä rankaksi kropalle. 
  • Parasta: Varmasti parasta on jos saisi teknisesti onnistuneen suorituksen, mutta aloittelijana oli mahtavaa saada edes joko pyörähdys sulavaksi tai kiekko lähtemään oikeaan asentoon. Yhdistäminen olikin jo vähän hankalaa. 
  • Pahinta: Ranne sinne, ranne tänne, sormet rennoksi, käsi suoraksi, ylävartalon paikallaan. Niin paljon hiottavaa!
  • Missä ja miten: JKU:n yleisurheilukoulussa pääsee lajiin tutustumaan ja jos pelkästään vaikka heittolajit ois kiinnostavia, niin voi ottaa pelkän heittokoulun(150€/60€). Siitäpä sitten vaan harrastevalmennuksen pariin (60€/kk), lompsis. 
  • Kenelle: Jos oman suorituksen hiominen on mielenkiintoista, niin ehdottomasti. Pieniä yksityiskohtia, jotka pitää saada loksahtamaan. Toki jos kropassa on valmiiksi voimaa ja nopeutta, niin avot, eikun vaan!
  • Oma ranking: No on tämäkin, kun kohta on kaikki yleisurheilut kärjessä. Mua ihan oikeasti harmittaa älyttömästi, että en oo aloittanu yleisurheilua aikaisemmin, mutta toisaalta oon onnellinen, että oon päässy lajin pariin nyt!

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat