Kirjoitukset avainsanalla wakeboarding

Jyväskylässä on jo muutaman kesän toiminut GR8wake Jyväsjärven rannassa, jossa pääsee harrastamaan monipuolisesti vesiurheilua suppailun, wakeboardingin ja jopa wakesurfingin muodossa. Monta kertaa on kesäisin jäänyt itse katselemaan, kun joku (hullu) roikkuu kaapelin perässä lauta jaloissa ja tekee siistejä temppuja radalle laitetuilla esteillä. Oon jotenkin aina ajatellu, että tota lajia ei voi mennä kokeilemaan a.) jos ei jo valmiiksi osaa edes lumilautailla b.) ei luota omaan uimataitoon c.) ei tykkää kylmästä vedestä (ja listaan ois varmaan vielä jatkoa), mutta kaikki nää luulot osoittautui kuitenkin vääräksi, kun vedin ite viime viikonloppuna lauta jaloissa vaijerin jatkona menemään!

Wakeboarding eli vesilautailu (vrt. lumilautailu) on vesihiihdon sukulaislaji, jota voi tehdä joko veneen perässä tai kaapeliradalla. Kaapelirataa ohjataan sähköisesti ja siellä vedessä on opstaakkeleita, joista kokeneemmat laskijat voivat tehdä temppuja. 

Alan olla jo suhteellisen pro näitten jännittävien lajien kokeilussa, jotka saa sydämen hakkaamaan pelosta jo ennen ku mitään on tapahtunut. Näitä lajeja mulla tähän mennessä on ollut kiipeily, enduro, lumilautailulaitesukellus ja nyt tää wakeboarding. En pidä itseäni erityisen rohkeena, vaan ihan oikeesti mietin aina, että mitenköhän tästä selviin. Mutta mulla ilmeisesti aivoissa on kuitenkin on sellainen kytkin, jonka voin kääntää OFF-asentoon ja annan vaan mennä! Se, että uskallan niin tehdä, johtuu myös siitä, et mä luotan mun lajin ohjaajiin 100%. Sama juttu nyt wakeboardingissa, kun ohjaaja Milja kerto mulle tosi hyvin alussa mitä tuleman pitää ja lupas, että kaadun, mutta lupas, että mä pääsen kyllä pintaan ja uskallan yrittää uudelleen. Se, että ei alussa tarvii oikeesti osata ja on lupa jännittää, helpottaa hommaa tosi paljon! 

Paikanpäältä voi vuokrata laudan ja märkäpuvun, jos ei omia ole. Lauta tulee molempiin jalkoihin kiinni vähän samaan tapaan ku lumilauta, mut ne kengät on samaa kangasta kun märkäpuvuissa. Wakeboardingissa pakollisina varusteina on aina kypärä ja liivit. Kokeneemmat tietää kertoa, että se märkäpuku pehmentää kaatumisia ihan älyttömästi, eikä kyllä kertaakaan mihinkään sattunut, vaikka aika näyttäviä pannuja vedin kyllä. Sua kelluttaa vedessä sekä se lauta, että pelastusliivit, mut mun oli alussa vaikee luottaa, että pysyn ihan oikeesti pinnalla niiden avulla. Varsinkin kun tuli aaltoja, tuntu et oon ihan uppeluksissa, mutta heti kun vaan rauhotuin (mulle meinaa vedessä usein tulla vähän paniikki) oli ihan rentouttavaa lillua siellä vedessä. Ja vesi ei siis ole muuten yhtään kylmää märkäpuku päällä. Se oli VIIMEINEN mitä murehdin koko hommassa. 

Liikkelle lähdetään joko vedestä tai laiturilta sillei, et molemmat jalat eteenpäin nojataan vähän taaksepäin polvet koukussa ja annetaan vaijerin vetää sut pintaan. Sit kun vaan uskaltaa niin pitää kääntää se etujalka menosuuntaan päin ja yrittää pitää painoa tasaisesti koko laudan päällä. Mä yritin ensin aina vähän liian aikaseen kääntää sen laudan vasen jalka edelle ja kun en yhtään ollu tottunu siihen kyytiin, niin sain noukkia itteni sieltä vedestä ekalla rundilla noin 5 metrin välein. Inhottavinta siinä kaatumisessa alussa oli, että vedin joka kerta sitä vettä nenään oikein reippaasti, kun säikähdin sitä kaatumista. Ja sit seuraava ongelma siinä alussa oli se, että hetkinen, mites mä uin tän laudan kaa, ku mun molemmat jalat on sidottu yhteen?

Mulle oli alussa kerrottu, että uimaan pääsee parhaiten kääntymällä vatsalleen, mut alussa piti sitäkin vähän opetella. Nauratti kun jengi oli nauttimassa auringosta rantaraitilla, niin järvessä hirvee pärskiminen, kun yks siellä yrittää vedessä kääntyä selältään mahalleen. Ja sit se uiminen, ku yritin potkia niin tuntu, et sen mitä käsillä pääsin eteenpäin, jaloilla potkin taakse. Sit kun tajusin nostaa jalat vähän koukkuun ja laudan pinnan päälle, rupesin pääsemään taas eteenpäin. Liikkelle kun pitää lähtee aina niin, et on taas selällään sen vaijerilinjan alla, vaijeri hyvin käsissä.  Pitää myös varmista, ettei se vaijeri oo kiinni missään jaloissa, sit voi näyttää kädellä merkkiä ja taas mennään!

Eka rundi ei tosiaan ollu multa kovin hurja suoritus, vaikka siinä taisin jo takaisin tulo matkalla pysyä sellaisen 10metriä pystyssä yhteen menoon. Olin tosi onnellinen, kun pääsin rantaan vähäksi aikaa haukkaa happea ja vähän juomaan vettä. Olin ihan puhki sekä jännityksestä, että ihan vaan siitä kaikesta pärskimisestä, mihin olin hukannut energiaa. Siinä kun kattelin mukana olleiden Elinan ja Heikin menoa, jotka veti ihan rutiinisti niitä hyppyreitä ja esteitä, niin uskalsin lähteä jo uudelle yritykselle. Mun mielessä oli kaksi asiaa a.) nouse pystyyn ja käänny rauhassa b.) pidätä hengitystä kun kaadut. Ja kas vain, meni hullun paljon paremmin! Sitä lautaa ohjataan samalla tavalla kun lumilautaa, eli kun ite meen vasen jalka edellä, takakantille nojaaminen vie vasemmalle ja sit taas oikeelle vastakkaisella kantilla. 

Koska en oikein kertaakaan noussut ihan suorana sen laudan päälle, mun reitti vei koko ajan vasemmalle. Mulla ongelmana oli se, etten vetäny sitä vaijeria lähelle kroppaa,vaan roikuin siellä perässä kädet suorana, jolloin myös jalat on vähän koukussa ja lauta takakantilla. Toisella rundilla homma meni kuitenkin jo mukavammin ja taisin päästä pystyssä jo paluumatkan kokonaan. Sitä fiilistelyn määrää, kun en kaatunu! Kolmannella yritin pysyä pystyssä jo käännöksen ajan, mut meikäläisen kanttailut on vielä sen verran alkeellisia, että matka tyssää kyllä heti kun yritän lautaa kääntää. Pieni aallokko hankaloitti paluumatkalla pystyyn nousemista, sillä vasta-aallokkoon vesi pärskyttää kasvoille ihan extrapaljon ja kun kantilla (käytännössä jarruttamalla) nouset sieltä, niin kädet väsyy aika helposti siitä rytkeestä. Seuraavan päivänä huomasin, että selkään ja hartioihin oli tullu ihan uusia lihaksia. Mä olin myös kaikesta (turhasta) jännittämisestä ihan poikki!  

  • Mitä kehittää: Tasapainoa ja kehonhallintaa, mutta on myös fyysisestikin kokonaisvaltaisen rankka laji. Olo tunnin jälkeen oli melkolailla samanlainen ku tunnin uintitreenien. 
  • Parasta: Se pinnalle ja vauhtiin pääseminen on alussa parasta, toki sit kun siitä tulee rutiinia pääsee tekemään hyppyjä ja temppuja, mitkä on sit lajin suola. Parasta niissä on se, että vaikka kaatuisi, ei se veteen mätkähtäminen tunnu läheskään niin pahalta, kuin lumeen mätkähtäminen.
  • Pahinta: No kaatuminen totta kai, mutta tosiaan heti kun oppi pidättämään hengitystä kaatuessa, niin ei se kyllä niin inhottavaa edes ollut. Sitä vaan matka tyssäsi ja sit taas uudestaan pintaan. Ohjaajat pitää huolen siitä, että perässä ei tarvii liian pitkään roikkua. Sit yks mikä ois kannattanu paremmin oppia, on päästää kaatuessa vaan suoraan irti siitä kapulasta, niin pääsee paljon vähemmällä rytkähtämisellä. 
  • Missä: Wakeboardingia pääsee kokeilemaan ja harrastamaan Jyväskylässä GR8wake:ssa, jossa voi vuokrata kaikki välineet tunniksi tai sitten voi tulla oman laudan ja märkäpuvun kanssa. Kaapeliradalle voi vuokrata tunnin täältä. Pelastusliivit ja kypärä kuuluu aina tuntiin. Tunti wakeboardingiä maksaa 25€/hlö/tunti, ja vuokralauta + märkäpuku 10€/kerta. Tosi hyvä on mennä varata tunti vaikka 2-3 tyypin kanssa, sillä siinä ehtii kaikki kyllä harjoitella, mut ite ehtii myös vähän hengähtää välillä. Kausikortti tai 10 kerran kortti kannattaa hankkia, jos käy yhtään useammin. Lisäksi GR8waken kautta on mahdollista päästä SUP:pailemaan ja varata myös veneen perässä wakeboardausta tai wakesurffausta. 
  • Kenelle: Tää on tosiaan laji, jota on helppo mennä kokeilemaan vaikka mitään kokemusta lajista tai edes lautailusta tai edes uinnista olisi. Ehdottoman MUST kuitenkin, jos on joskus lautaillut, vesihiihtänyt tai muuten vesiurheilusta kiinnostunut. 
  • Oma ranking: Jos lapsena oli kivaa vaan puljata vedessä, niin nykysin ite kaipaa myös jotain tekemistä. Wakeboarding on just sellasta lämpimän kesäpäivän urheilullista puuhaa. Lähtisin todellakin toistekin wakeboardingia kokeilemaan, vaikka lajitaidot ei tosiaan päätä vielä huimaa. Oli kuitenkin laji, jota oli helppo mennä kokeilemaan ja tosi hauskaa ois käydä tätä lajia kokeilemassa myös veneen perässä killuen!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat