Kirjoitukset avainsanalla kuulantyöntö

Puoliväli lähestyy tässä projektissa, mutta niin se kuuluukin kun vuodestakin on kohta kulunut puolet. JKU:n aikuisten yleisurheilu koulussa ollaan edetty heittolajeihin ja ensimmäisenä tutustuttiin kuulantyöntöön. Treeneissä käytiin läpi lajiille tyyppillisiä harjoitteita ja sitten rakennettiin tekniikkapohja, jonka jälkeen päästiin pukkaamaan kuulaa niin pitkälle kun sielu sietää. Ala- ja yläkoulussa osallistuin yleisurheilukisoissa aina myös kuulantyöntöön, mutta en kyllä muista että oisin koskaan saanu lajiin opetusta. Tuurilla ja tunteella on vedetty aina aikaisemmin. 

Yleisurheilukoulussa on itelle ainakin aika antoisaa, että lajeja lähdetään harjoittelemaan siltä nollakokemuksen pohjalta. Vaikka mulla useimmista lajeista on joitain kokemuksia, niin ne on ollu niitä kuuluisia MUTU eli musta tuntuu-juttuja. Sitä on oikeasti luullut osaavansa vaikka mitä, mutta todellisuus näyttää aina sit, että se on ollu vaan sinne päin. Kuulantyönnössäkin on tosi paljon pieniä tekniikkapalasia, jotka huippusuorituksessa on saatava kohdilleen. Löysin alla olevan videon, jossa kerrotaan tosi hyvin ja tiivistetysti kaikki oleellinen lajista, siihen tarvittavista ominaisuuksista ja kuulantyöntäjien lajiharjoittelusta. Kurkkaapa tuo!

Meidän treenit alkoi kuntopallo treeneillä, jotka on ilmeisen suosittuja juuri heittäjien keskuudessa. Kuntopalloa nakeltiin seinään mm. alakautta, etenevien kyykkyhyppyjen jälkeen ja istumaannousuina, jonka jälkeen treenattiin vielä molempia käsiä yksittäisesti.   Kuntopallojen jälkeen päästiin treenaamaan tekniikkaa pala palalta. Tärkeää on pyrkiä kiihtyvään suoritukseen, johon voima tuotetaan jaloista. Kropan pitää kiertää ja liikkua mahdollisimman pitkällä matkalla, jotta kuulaan saadaan kiihdytettyä suuri nopeus. Loppujen lopuksi tässäkin lajissa on niin paljon pieniä juttuja, joita voi hioa ikuisuuksiin asti. Sormet oikeaan suuntaa, kuula kiinni kaulassa, yläkroppa ei saa karata liian aikaisin jne. 

Kun perusliikerata oli tullut tutuksi noin kolmen kilon sisäkuulalla, niin pääsimme työntörinkiin treenaamaan vauhdin kanssa. Ite oon aikaisemmin käyttänyt jotain vaihtoaskel tyyppistä vauhdinottoa, mutta meille opetettiin nyt tehokkaampi liuku. Myös pyörähdyksen askeleet näytettiin, mutta mun piruetti taidoilla ei siihen ollu kyllä rahkeita. Siinäkin on muuten tosi tarkat askeleet ja kaikki tekniikat tulee lopulta siihen samaan lopputyöntö asentoon jota aiemmin harjoiteltiin. Liuku-vauhdinotossa lähdetään ringin takareunasta yhdellä jalalla. Oikean käden työntäjänä mie lähden oikealla. Matala asento, pieni, matala ja terävä liukuloikka niin, että oikea jalka tulee suurin piirtein ringin keskelle ja varpaat osoittaa oikealle päin, kun taas vasen jalka tulee ihan ringin etureunaan varpaat eteen päin. Katse on edelleen taakse toisessa vaiheessa ja siitä asennosta annetaan se mahdollisimman pitkä, kiihtyvä vauhti kuulalle jolloin käsi työnnetään suoraksi eteen. Tämä kaikki ja miljoona muuta juttua sellaisen sekunnin sisällä. 

Nyt oli tosi kiva nähdä kuinka pitkälle kuulaa sai työnnettyä, kun lattiassa oli metriviivat. Naisten 4kg kuulaa sain lykättyä jopa yhdeksän metrin huudeille, mutta jokainen työntö on kyllä enemmän tuurilla kuin taidoilla. Tokihan nyt sitten naisten SM-kisoissa työnnetään järjestään tonne 14-15m (Hyvä Katri!!!) ja MM-kisoissa taas jopa 20 metriin, mut edes kymppi ois siisti saada joskus itse rikki! Valmentajalta sai jokaisen työnnön jälkeen palautetta, siitä mitä voisi korjata, mutta aina seuraavaan jotain muuta piti korjata. Kuulan työnnössä on se kiva tunne, kun sen saa lähtemään ihan oikeasti niin, että siihen saa voimaa ja nopeutta taakse. Turhauttavaa on se, kun se vaan löpsähtää käsistä puolihuolimattomasti. Mulle kuitenkin suhteellisen luontainen laji, jossa ilmeisesti voisi jo noilla työnnöillä 30-vuotiaiden sarjaan päästä kisailemaan. Voimaa ja tekniikka lisää, niin avòt. Toinen laji, jonka treenaamiseen ois nyt kolme vuotta aikaa. 

  • Mitä kehittää: räjähtävää voimaa koko kehoon, sähäkkyyttä ja koordinaatiota. 
  • Parasta: Kuulan lähteminen kunnolla eteenpäin. Se kun tsemppaa itsensä antamaan kaikkensa muutamassa yrityksessä. Lajina myös mukava kisailla, koska omaa suoritusta saa yrittää monta kertaa parantaa. Energian lataaminen itseensä on huippua!
  • Pahinta: Tekniikkavirheiden loputon korjaaminen. 
  • Hinta: JKU:n aikuisten yleisurheilukoulu kokonaisuutena maksaa 150€ (12 harjoituskertaa). Siitä voi ostaa esimerkiksi vaan myös yhden osan, vaikkapa ton juoksukoulun 60€ (4 harjoituskertaa). Lisäksi aikuisyleisurheiluun on myös lajivalmennusta esimerkiksi juoksulajeihin 60€/kk.
  • Kenelle: Räjähtävien lajien ystäville! Mua itseäni ainakin kuulantyönnön treenaaminen saisi hyvin motivoitumaan voiman treenaamiseen. Olisi joku todellinen syy oikeasti hankkia sitä voimaa!
  • Oma ranking: Tää on vähän sellasta, että kiva tehdä niitä juttuja missä on hyvä. Kuulantyöntö on yks niistä!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat