Kirjoitukset avainsanalla vesiliikunta

Kaikkien lajien ei tosiaan tarvii olla maailman ihmeellisempiä, vaan osa on tietysti oltava sellasia et ne on tosi helppo alottaa. Jos muistatte miten mä en innostunut ryhmäliikunnan jumppatunneista yhtään, niin olin kyllä melko varma ettei vesijumppakaan säväytä. Oletuksena oli, ettei siellä viihdy kuin mummot! Aattelin että heilutellaan vähän käsiä vedessä ja that is it. Tuskin on kovin rankkaa. Ja mitä vielä! Kuvia ei nyt valitettavasti oo, kun en kehdannut viattomia uimahalliasiakkaita nakittaa musta kuvia jumpan aikana ottamaan :D. 

Mä kävin Jyväskylän kaupungin Aalto Alvarin uimahallissa vesicircuit tunnilla ja tykästyin heti oikein kunnolla. Vesijumpan hinta kuuluu uimahallimaksuun joka tapauksessa, että ehdottomasti kannattaa uintikertojen yhteydessä nää hyödyntää. Mä olin valmiiksi jo kohtuullisen jumissa ja hyötykäytin uimahalliin menon samalla niin, että ennen vesijumppaa menin poreisiin ja lämpimään veteen venyttelemään.  Mulle ainakin vedessä venyttely on ihan älyttömän tehokas keino saada jumineet lihakset auki. Olin siis myös suht hyvin lämmitelly ennen vesijumppaa, jonka tosiaan aattelin olevan melko kevyt homma. Korjataan nyt sit heti alkuun ne väärinkäsitykset, jotka mulle tästä lajista oli. 

 

A. Siellä käy vaan ikäihmisiä. VÄÄRIN. Siellä käy kaiken ikäsiä (en ollut nuorin, enkä vanhin) ja pitäisi todella käydä enemmänkin! 

B. Se ei oo kovin rankkaa. VÄÄRIN. Se on just niin rankkaa tai kevyttä kun sä ite siitä teet. 

 

Vedessä tekemisessä on se hyvä puoli, että jokainen pystyy tekemään tasollaan. Kevyimmillään vesi kannattelee sua ja tekeminen on tosi pehmeetä, rankimmillaan se antaa äärimmäisen kovan vastuksen ja on tosi rankkaa. Ja silti se ei rasita samalla tavalla kuin kahvakuulan kaa salissa rempominen, vaikka ihan samat lihakset ottaa ihan taatusti hittiä. Mä en oo tosiaan aikaisemmin vesijumpassa käyny, mut yllättäen useimmat apuvälineet oli ihan tuttuja, niitä käytettiin vaan vähän luovemmin kuin mihin mä olin tottunut. 

Vesicircuit-tunti on on siis käytännössä kuntopiiri vedessä. Ohjaaja pisti musat soimaan ja veti kaikille yhteisen alkulämpän, johon kuulu sitä monenlaista käsien ja jalkojen heiluttelua vedessä. Mä olin jo sen jälkeen ihan puhki, mut tein kiltisti vedessä muiden kanssa ja vähän yritin vilkuilla muiden liikkeistä mitä ne tekee. Vedessä tekemisessä on vaan se juttu, et sitä ei kyllä nää.  Ja toisaalta tuolla tulee sellanen olo, ihan sama ku jotakin siellä vedessä pyörii, hengitys rasittuu ja fiilis on hyvä. 

Ite siinä kuntopiirissä jokaisen pisteen luona altaan reunalla kuva siitä mitä liikkeessä piti tehdä. Lisäki oli yleensä jotain apuvälineitä kuten frisbee-kiekkoja, lötköpötköjä, sellasia samasta aineesta tehtyjä ”painoja”, jotka kelluu veden pinnalla (ja se vastus tulee tosiaan siitä kun viet niitä pinnan alle) ja sit sellaset uintihanskat. Kun ohjaaja puhalsi pilliin vaihdettiin pisteeltä seuraavalle ja suoraan tehtiin 2min. Siinä välillä ohjaajalta tuli ohjeita, vaikeutuksia ja helpotuksia tiettyisiin liikkeisiin, joita oltiin tekemässä.

Tavan jumpassa kuolisin jos liikkeitä ois peräjälkeen noin monta ja pitäisi tehdä 2min putkeen, mutta en tuolla se tehtävä aika ei tuntunut pitkältä. Sopivalta joo ja raskaalta joo, mutta ei siltä että kuolen. Ja vedessä tulee vielä tosi jännä fiilis kun on väsynyt ja tietää, että todennäköisesti hikoilee varmaan ihan sikana, mut eihän se hiki tuu pintaan samalla tavalla kun veden pinnalla ähkiessä. Liikkeitä siellä oli mm. X-hypyt veden alla käsi ”painojen” kanssa, lötköpötkö avulla tehty keskivartalon hallintaliike vatsalta-selälleen edestakaisin tehtynä, jalkojen käyttö altaan reunalla pomput, sellasen frisbeen painaminen veden alle ja vetäminen takaisin ylös ja monia muita.

Ja niistä sai kyllä tehoja irti ja huomaat, että hengästyt! Kaikki riippuu toki siitä, millä nopeudella yrität liikkeitä tehdä. Musat soi siellä taustalla, mut vedessä sen saman tempon hakeminen on vähän haastavampaa ja periaatteessa omasta mielestä turhaakin, sillä kivempaa on vaan painaa menemään. Se rytmissä hankaaminen oli yks syy, miksi en esim. Bodypump tunnista innostunut, vaan aina noi vapaammat lämmittää sydäntä. Ja tosiaan kun tässä et juuri toisen tekemiseen voi vertailla kun et sitä nää, jo ihan senkin takia et omat kasvot osoitta useimmiten altaan reunaa kohti. 

Tiesin tunnin jälkeen, että nyt on varmaan kroppa väsynyt, mutta sitäkään ei siellä vedessä tajua ihan samalla tavalla kuin sit pinnan päällä. Sit iski jalkoihin ja mieleen ihan mahdoton väsymys ja seuraavana päivänä monet lihakset tuntu kyllä väsyneiltä, mutta ei juurikaan kipeiltä. Mä inhoon salilla sellasia 3x30 toisto sarjoja ja korvaisin ne tämmösellä vesijumpalla silmän räpäyksessä. Varmasti ihan samat tehot saa! Ja yks mieletön plussa on päästä muutenkin uimahalliin rentoutumaan, saunomaan ja sit suihkun raikkaana kotiin. Ainoa, että mulle tulee myös ihan hullu nälkä aina uinnin jälkeen! 

 

Käy kokeilee ja kerro, mitä mieltä sie tästä lajista oot!

 

  • Mitä kehittää: koko vartalon lihasten kestävyyttä ja voimaa pehmeellä tavalla rasittamatta niveliä. 
  • Parasta: On rankkaa ja tuntuu, mutta ei ärsytä! Aika menee tosi nopeesti ja vähän niinku omissa ajatuksissa, eli toisaalta myös rentouttaa. 
  • Pahinta: Kun ei tiiä onko väsynyt vai ei kun nousee altaasta ja tuntuu heti, että pitää jäädä vähän lepäämään ennen ku jatkaa kävelyä. Toisaalta myös se,ettei oo kyllä ihan varma tekeekö sitä ohjattua liikettä ihan oikein, kun muihin ei voi verrata. 
  • Missä: vesijumppaa on tarjolla varmaan kaikissa uimahalleissa ja ei muuta ku rohkeasti kokeilemaan. Mä opin tosiaan sen, että Jyväskylässä ne sisältyy siihen uimahallimaksuun, ellei erikseen sanota. 
  • Oma ranking: Yllättäjä, jota voisin kyllä hyödyntää uudestaankin. Miettikääpä kun kävisi vaikka kerran viikossa vesijumpassa ja siitä sit saunan kautta kotiin ja nukkumaan! Ihanaa!

Kommentit (2)

Susa

Vesijumppa on ihan parasta! Siinä saa raataa (ja kuitenkin hymyssä suin) veden vastuksen kanssa taistellessa.

Kiitos tästä blogista, tosi innostava setti. Paljon tuli uutta ja kiinnostavaa!

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos Susa! 

On kyllä huomaamattoman tehokas, mutta hauska laji! 

Kiitos sulle, että oot käyny lukemassa. Näistä tulee aina niin hyvä mieli!

Silja

Vesijuoksu on profiloitunut omassa mielessä (ja väitän myös että monen muunkin mielessä) eläkeläisten lajiksi tai vammojen kuntouttajien lajiksi, mutta on tylsyydestään huolimatta älyttömän tehokasta. Mie kun alan olla tunnettu pikkuhiljaa tästä kilpailunhalusta ja kärsimättömyydestä, niin voitte uskoa että vesijuoksu sopii lajina mulle kuin nyrkki silmään. Koska kuitenkin oon saanut enemmän kuin oman osani myös liikuntavammoista (johtuen kilpailullisuudesta ja kärsimättömyydestä), oon säännöllisesti saanut käskyn fyssarilta tai lääkäriltä mennä kuntouttamaan sitä vesijuoksulla. Ihan outo laji ei siis ollut, kun lajitestauksen hengessä kävin Aalto Alvarin vesijuoksu-radalla verestämässä muistoja ja oli ihan niin hidasta kuin mitä mie muistelin. Totuuden nimissä en oo tehny vesijuoksua ihan niin paljon kuin mulle on suositeltu. 

Vesijuoksussa edetään vedessä pystyasennossa juoksuliikkeitä tehden. Useimmiten apuna käytetään kelluttavaa, vyötärölle sidottavaa vesivyötä.

 

Jos muistatte miten näppärä olin uimaan, niin ei kuitenkaan ole yllättävää, että uimahallissa käydessäni valitsen lajiksi vesijuoksun, ennen kuin painelen hylkeeksi porealtaaseen. Ainakin Jyväskylän Aalto Alvarissa on vesijuoksuvöitä tosin hyvin tarjolla ja yksi kaista altaasta on varattu kokonaan vesijuoksulle. Lajissa on itsekin opetellessa mukavaa se, että ei tarvitse pelätä aloittelijana jäävänsä pahasti muiden jalkoihin. Kun liikenopeus maksimi-spurtista huolimatta pysyy niin sanotusti maltillisena, ei pahoja törmäyksiä kovin helposti pääse tapahtumaan. Vai onko joku teistä onnistunut vesijuoksussa pahasti venäyttämään jonkun paikan? 
 

Jos et oo koskaan kokeillu niin ei muuta kun vesijuoksuvyötä sovittamaan. Näitä tuppaa tosiaan kaikissa uimahalleissa olemaan saatavilla. Muista, että vyön solki tulee eteen ja kelluke taakse, niin että teksti on oikein päin. Vesivöissä lukee yleensä koot (XS-XXL) ja niistä kannatta itselle sopivaa testailla. Vyö kiristetään vartalomallista riippuen joko vyötärön kapeimpaan kohtaan tai vatsan alle sopivan tiukalle ja ei muuta kuin veteen. Perus vesijuoksutekniikan voit kurkata Eevaliisa Anttilan videolta ja hänen YouTube-sivuiltaan löytyy myös muita vesijuoksun tekniikoita. 

 

 

Mie kokeilin intervallityyppistä treeniä vesijuosten, jossa juoksun tempoa vaihdellaan ajan tai matkan mukaan. Ite tein matkan kanssa. 100m tavallisesti, 100m “spurtaten”, 100m tavallisesti, 100m “spurtaten”. Tää spurttaus on suoraan mun painajaisesta, sillä ihan nään aina ajoittain sellaisia painajaisia, joissa yritän juosta täysillä karkuun, mutta en vaan pääse tarpeeksi nopeasti. Siltä tuntuu vesijuoksun spurttikin, tietysti ilman että joku mua siellä altaassa jahtaa. Hippa vesijuosten vois olla aika kuumottava laji... :D Muistaakseni kuvailin lumikenkäilyä sillei, et ihan niinku veisi crosstrainerin metsään. Jalat käy, mut maisema ei vaihdu. Vesijuoksu on varmaan sit niinku upottaisin crosstrainerin suohon. MITÄÄN EI TAPAHDU, mut silti se on supertehokasta. Ärsyttävä laji. 

Vaikka kokeilin lajia itsekseni perehdyin kuitenkin etukäteen tekniikkaan ja eritapoihin treenata vesijuoksua ennen kokeilua. Halutessaan kursseja ja ohjattua liikuntaa vesijuoksuun löytyy kuitenkin esim. Jyväskylän kaupungilta, jos mielii porukassa tätäkin lajia harrastaa. Vesijuoksu yksin on joka tapauksessa mulle aina virhe, (jonka nytkin tein) sillä kaikki mihin voit keskittyä on kellon minuuttiviisari.

Mun ajatuksenjuoksu vesijuoksun aikana menee jotakuinkin näin:

"No niin, nyt menen vesijuoksemaan ja ainakin 45min voisin tänään tehdä.

Montakohan kertaa siinä ennättää altaan päästä päähän? Varmaan ainakin 20 kertaa...

Ohhoh, oliko tää tosiaan näin hidasta?

(välissä kaikkia random ajatuksia, kauppalistat, sähköpostit, koulutehtävät, jääkiekon MM-kisojen pelaajavalinnat) 

Paljonkohan aikaa on mennyt, varmaan joku 15min...

NELJÄ MINUUTTIA, mitä ?!?  ...

Okei, no jos nyt edes 20min jaksaisin. Vois jo sit hyvillä mielin mennä porealtaaseen.

(3 minuuttia myöhemmin)

EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! 

Miten noi muut jaksaa tehdä tätä noin pitkään?

Okei, teen niin pitkään kuin toi mummokin. (2min myöhemmin)

Eikö toi koskaan lopeta? Millon tää loppuu? (1min myöhemmin)

En jaksa enää. Nyt kyllä meen jo porealtaaseen." 

Treenin kokonaiskesto: 10min.

 

Mulle siis pelkästään omien ajatusten kanssa viihtyminen on aina tuskaa (johtuu tosta ajatusten tasosta) ja yleensä lenkeille sekä muille itsekseen tehtäville urheilusuorituksille musat onkin tärkein lisävaruste. Bluetooth kuulokkeilla varmaa vedessäkin kuuntelu onnistuisi, mutta puhelinta varmaan ei kannata sinne veteen mukaan ottaa. 

Intervallit tai jonkun muun ohjelman tekeminen auttaa tekemistä kyllä tosi paljon ja netistä löytyy esimerkiksi tällainen vesijuoksuohjelma. Tossa ohjelmassa oli myös kivoja keskivartaloliikkeitä vedessä tehtäväksi. Kaverin kanssa kun meet kokeilemaan, niin on vielä vähän hauskempaa. Musat jos saisi valita vielä mielensä mukaan, niin mikäs siinä polskiessa! Ite huomaan, että aineenvaihdunta alkaa kyllä saman tien toimia ja vedessä tulee oikeasti hiki. Sykettä en saanut spurtinkaan aikana nousemaan yli 120, mutta silti jalkojen ja käsien lihakset ottavat rasitusta vastaan urakalla.  
 

 

  • Mitä kehittää: Koko kropan lihaskestävyyttä todella monipuolisesti. Ei tunnu tehdessä missään, mutta seuraavan päivänä kyllä. Lisäksi tehostaa aineenvaihduntaa järkyttävän hyvin ja aerobisena treeninä erinomainen. Harjoittaa myös erityisen tehokkaasti kärsivällisyyttä.
  • Parasta: Pehmeys nivelille ja lihaksille, vaikka tehoaa silti kroppaan tosi hyvin. 
  • Pahinta: T-Y-L-S-Ä-Ä
  • Hinta: Uimahallimaksun verran. Oma vesijuoksuvyökään ei hinnalla päätä huimaa, sillä näitä saa jo 13€ hankittua. Lisävälineinä voi hankkia kaikkia mahdollisia hanskoista kenkiin.  
  • Kenelle: Sopii kaikille. 
  • Oma ranking: Tää on jännä laji. Vaikka ihan oikeastikin en pysty tekemään tätä kun muutaman minuutin kerrallaan, tavallaan nautin siitä kärsimyksestä, eikä tää siksi mene pohjalle. Voisin vaikka ihan päivittäin vähän vesijuosta jos siihen helposti olisi mahdollisuus. 

Lajista on ainakin aiemmin löytynyt jopa MM-kisat, mutta tähän hätään en ole varma järjestetäänkö niitä vielä? Kesällä voisi harkita joka tapauksessa järvihölkän kokeilua eli vesijuoksua avovedessä, mutta wikipedian (joo oon yliopistossa, silti paras lähde ikinä) järvihölkän vaaratekijöihin tutustumisen jälkeen, en kyllä ehkä enää uskalla. 

Wikipedia järvihölkästä:

  • Talvisin luonnonvedet saattavat olla jäässä, joten vesijuoksuun tarvitaan avantoa. Avantovesi on merkittävästi kylmempää kuin uimahallin vesi.
  • Kesäinen auringonpaiste voi altistaa vesijuoksijan ihosyövälle.
  • Silmiin saattaa tulla ultraviolettisäteilyn aiheuttamia haittoja.
  • Ukonilmalla saattaa joutua salaman iskemäksi.
  • Kovalla tuulella saattaa olla vaikeaa päästä eteenpäin. Tämä johtuu sekä aallokon korkeudesta että tunteesta kasvoilla. Yleisesti ottaen 10 metriä sekunnissa puhaltava tuuli on jo liian kova lajille.
  • Moottoriveneliikenne ei välttämättä ota huomioon vesijuoksijaa edes hassuista hatuista ja antenneista huolimatta.
  • Laivaväylille ei pidä lähteä vesijuoksemaan, vaikka mukana olisi turvavenekin.
  • Viinanjuonti ennen vesijuoksua on haitallista, vaikka se saattaakin lisätä rohkeutta ja lämmöntunnetta. Moni on hukkunut juuri alkoholin vaikutuksen alaisena.
  • Petokalat hyökkäävät vesijuoksijoiden kimppuun vain harvoin, mutta esimerkiksi lonkeroiset vesikasvit voivat yllättää.

En välttämättä uskalla enää edes ulkoilla, vaikka totta nuo kaikki toki on. 

 

Kommentit (2)

Jeminayk

Hih! Olipas kyllä hauska juttu. Tosiaan olen aina ajatellut että vesijuoksu olis juurikin eläkeläisten mieleen ja liian pitkäveteistä minulle. Mutta hyvä oli kuulla että tämä tosiaan tuntuisi kropassa! Juttusi lukeneena vakuutuin sen verran että ehdottomasti otan asiakseni mennä kokeilemaan ja katsomaan kuinka kauan oma kanttini kestää :) Terveisin http://www.jeminanvegaanifitness.blogspot.com

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos <3 Kiva jos kokeilet, toivottavasti paremmalla menestyksellä kuin mitä minä :) On se oikeestikin tehokasta ja hyvä vaihtoehto jos uimataito on yhtä huono ku mulla... 

Siun blogia on kans kiva käydä lukemassa :)

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat